Krigsplaceringsorder

Här diskuteras allt som berör den svenska försvarsmakten, värnplikt och utlandstjänst.
Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Kontakt:

Re: Krigsplaceringsorder

Inlägg av AndersB » 23 okt 2012 13:40

Leningrad skrev:De här vitsorden som diskuterats i tråden, finns de kvar? Fanns de inom samtliga försvarsgrenar?
Inte den blekaste. Min egen erfarenhet inskränker sig till armén och 70-talet. Men militären skrev då vitsord efter varenda kurs du gick på, så det skulle inte förvåna mig om systemet finns kvar. Om än med andra siffror. Dock: de är troligen lika hemliga idag som de var då.

Egentligen var det konstigt att man som Leningrad - eller jag - fick reda på själv vad cheferna tyckte. Men underlag? Glöm det.
Ett försvar har vi för att i krigstid kunna försvara de ideal som i fredstid ger dig rätt att verka för försvarets avskaffande. Gösta Bohman.

Freddie
Fanjunkare
Fanjunkare
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Inlägg av Freddie » 25 okt 2012 21:32

AndersB skrev:
Leningrad skrev:De här vitsorden som diskuterats i tråden, finns de kvar? Fanns de inom samtliga försvarsgrenar?
Inte den blekaste. Min egen erfarenhet inskränker sig till armén och 70-talet. Men militären skrev då vitsord efter varenda kurs du gick på, så det skulle inte förvåna mig om systemet finns kvar. Om än med andra siffror. Dock: de är troligen lika hemliga idag som de var då.

Egentligen var det konstigt att man som Leningrad - eller jag - fick reda på själv vad cheferna tyckte. Men underlag? Glöm det.
Vitsord tilldelades fram tills det att värnplikten gick i graven. Nu när vi har anställd personal och denne säger upp säg tilldelas istället s.k. tjänstgöringsomdöme där det kort beskrivs vilken tjänst man haft och hur man har arbetat, kortfattat vad plutonsledningen tyckt om dig. Väldigt intetsägande.

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Från: Värmland
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 26 okt 2012 07:13

Leningrad skrev:Fanns de inom samtliga försvarsgrenar?
Freddie skrev:Vitsord tilldelades fram tills det att värnplikten gick i graven. Nu när vi har anställd personal och denne säger upp säg tilldelas istället s.k. tjänstgöringsomdöme där det kort beskrivs vilken tjänst man haft och hur man har arbetat, kortfattat vad plutonsledningen tyckt om dig. Väldigt intetsägande.
Fram till att värnplikten avvecklades hade alltså samtliga försvarsgrenar vitsord enligt siffermodellen ?
I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am

Freddie
Fanjunkare
Fanjunkare
Kontakt:

Inlägg av Freddie » 26 okt 2012 13:28

Leningrad skrev:
Leningrad skrev:Fanns de inom samtliga försvarsgrenar?
Freddie skrev:Vitsord tilldelades fram tills det att värnplikten gick i graven. Nu när vi har anställd personal och denne säger upp säg tilldelas istället s.k. tjänstgöringsomdöme där det kort beskrivs vilken tjänst man haft och hur man har arbetat, kortfattat vad plutonsledningen tyckt om dig. Väldigt intetsägande.
Fram till att värnplikten avvecklades hade alltså samtliga försvarsgrenar vitsord enligt siffermodellen ?
Mig veterligen var det så, ja! (Ja/Nej[Siffra][Siffra])

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 27 okt 2012 08:57

Tack för svar angående vitsorden

Angående krigsplaceringsordern, finns det överhuvudtaget någon som får en sådan idag? Alltså personer likt mig själv som gjorde sin militärtjänstgöring innan värnplikten avskaffades. :fundersam:

Freddie
Fanjunkare
Fanjunkare
Kontakt:

Inlägg av Freddie » 28 okt 2012 10:57

Kan svara på den frågan också när jag ändå är igång.
Gjorde min värnplikt för några år sedan och jobbade därefter ett par år inom firman.
Fick efter min värnplikt ut en krigsplaceringsorder liknandes den som visas i trådens första sida.
Några månader senare fick jag en ny som sa att jag skulle rycka in vid LG i händelse av krig, antagligen för att jag var bosatt i Stockholm. Ytterligare något år senare fick jag en ny krigsplacering, dock inte i specifik befattning, utan endast en som sade att jag var krigsplacerad, kort och gott, och att i händelse av ofred skulle jag få ytterligare instruktioner. Den senaste kom någon gång efter att värnplikten blivit vilande.

Jobbade ytterligare vid förband ett tag efter detta, och under en period var det mycket snack om att man blivit krigsplacerad i den dåvarande befattningen, något som vi som anställda skulle informerats om. Har dock inte blivit informerad, varesig genom muntlig eller skriftlig order, så är faktiskt i nuläget inte säker på mer än att jag fortfarande antagligen är krigsplacerad.

Eh, hoppas att det gav en liten klarhet i alla fall för hur det ser ut nu

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Re:

Inlägg av Leningrad » 28 okt 2012 18:47

Freddie skrev:Eh, hoppas att det gav en liten klarhet i alla fall för hur det ser ut nu
Jodå, skillnaden med de krigsplaceringsordrar jag fick (tror jag fick 2 eller 3 st, varav den sista visas i tråden) var att mina mig veterligen innehöll en specifik befattning
Freddie skrev:Jobbade ytterligare vid förband ett tag efter detta, och under en period var det mycket snack om att man blivit krigsplacerad i den dåvarande befattningen, något som vi som anställda skulle informerats om. Har dock inte blivit informerad, varesig genom muntlig eller skriftlig order, så är faktiskt i nuläget inte säker på mer än att jag fortfarande antagligen är krigsplacerad.
Det visar sig den dagen det blir skarpt läge

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 03 nov 2012 19:47

Jag kan väl fortsätta med att lägga ut lite militära hemligheter, hittade mina resultat från mönstringen när jag rensade förrådet. Finns dessa tester kvar? Om jag inte minns fel så motsvarade värdena en siffra. Ser att jag fortfarande håller matchvikten så när som på 2 kg.
IMG_4783.JPG
Hittade lite annat roligt också
IMG_4776.JPG
IMG_4780.JPG
IMG_4778.JPG

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Från: Västernorrland
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Svensson » 09 nov 2012 16:15

Ahh, så intressant. Värdefulla böcker minsann. Och vad gäller SoldF så har jag recenserat den här:

http://lennart-svensson.blogspot.se/201 ... -1972.html

Jag skriver bland annat detta:
Den här boken hade jag som grundbok när jag låg inne 84-85, den nya boken hade inte hunnit komma än. Därför är jag svag för denna SoldF 1972. Grafiken är konsekvent, den är faktiskt snygg. Och här finns tips och råd om mörkerseende (titta runt omkring föremålet), om eldning och om strid i stad, grundbultar i det svenssonska credot. Kalkvita kläder och sotsvarta ansikten.

Postering, patruller, krigsfånge, skydd, marsch och fältarbeten - vad kan gå fel?!?

SoldF 1972 är en hörnsten i varje sann militärfanatikers bokhylla.
Det är en bra bok, substansiell och rik på fakta. Än mer faktafylld är en annan av de böcker du fotar av i tråden, SoldIMtrl. Välskriven, saklig och med stilkänsla: ett ideal för envar författare må jag säga. När man låg i lumpen var det ingen som brydde sig om att spara dessa böcker men idag, att döma av vad folk säger på SoldF-forum mm, så har de sitt givna värde.
This is the astral war and your soul is the battlefield.

Marcus2
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av Marcus2 » 09 nov 2012 18:37

Några bilder ur Min SoldF och utbildningen mina barn aldrig fick ``en till två handgranater oskadligör bunker-besättning`` (smetar ut dom på väggarna alltså) men det visste dom redan. ( sista bilden är den bästa )
Bilagor
IMG_7112.JPG
Alla grabbar tycker om o kräla i kloaker
IMG_7113.JPG
Bilden gjorts suddig för att inte känsliga personer ska ta illa upp
IMG_7115.JPG
Strid i Ort... så som det Ska gå till
IMG_7116.JPG
Gå aldrig genom dörrar, spräng hål i vägg o tak, in me en granat, Fullt röj baa..
IMG_7125.JPG
Lite fakta också
IMG_7128.JPG
Rätta virket på den här Gossen, notera fingret i pipan - Ren pipa= Ren träff
IMG_7129.JPG
Sånt här får inte ungdomarna idag lära sig längre
IMG_7126.JPG
Kommentar överflödig
IMG_7131.JPG
Svensk Soldat efter strid.

Marcus2
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av Marcus2 » 10 nov 2012 09:25

Ajdå, ser så här dan efter nyktert uppvaknande att jag tillfälligt tappat kontrollen över hejdlös entusiasm vid skriv-tillfället. ( alltså börjat tappa tråden ). Ska rätta till det i fortsättningen. :roll:

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av Svensson » 10 nov 2012 09:53

Tack för citaten ur SoldF 1957...! Intressant det där med fingret i pipan, det hade jag inte sett förr. Att låta sig köras över av pansar torde annars ha varit ett tips från Gösta Borgs "Det röda massanfallet", där han propagerade för att man skulle öva detta: gräva gropar i lagom hård mark och sedan ta skydd för framrullande m/42:or eller vad vi nu hade. Allt för att vänja sig vid förekomsten av fientligt pansar, lära sig ta skydd och inse att man kunde överleva i deras järnhårda närvaro.

SoldF 1957 var som antytt väldigt rakt på sak. Men den var till för att utbilda soldater för krig. Ta bara avsnittet om försvar av motståndsnäste. Om man fått sitt och skulle göra motstöt, då var det bara framåt med handgranater och handeldvapen, och sist, när man nått den inbrytande fiendens gruppering: "Störta över dem och skjut ner dem med k-pistarna!" Det är, givet sammanhanget, de rätta orden. En dylik instruktion kan inte uttryckas annorlunda, brutalt eller inte.

http://lennart-svensson.blogspot.se/201 ... -1957.html

I denna recension återger jag tidstypiska citat och egenheter ur boken. Samt lite fler bilder: det är en omväxling mellan realism och skojiga gubbar som är helt egen. Jag skriver bland annat:
Jag slås av den omväxlande layouten när jag bläddrar i boken: skämtteckningar och realism sida vid sida, schatteringar och snitsiga tabeller. - - - Vad gäller Krakel Spektakel-gubbarna så tror jag de delvis var missriktade mot sin publik, vresiga bassar som ska lära sig fältlivets elementa. Jag menar, måste man läsa en viss bok så skiter man väl i om där finns roliga gubbar eller inte. De kan få rakt motsatt effekt, dvs läsaren retar upp sig på dem. I senare utgåvor av SoldF (1972, 1986) försvann ju också alla cartoon-gubbar så arméstaben lärde sig nog den läxan. Men som grafisk skapelse, ja som klassisk bokkonst får man nog säga att SoldF 1957 försvarar sin plats i den svenska bokhistorien.
Summa summarum: SoldF 1957 levererar. Den behandlar sitt ämne troget, noggrannt och med stil.
This is the astral war and your soul is the battlefield.

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 15 jun 2015 07:25

Är det sådan kris i försvaret att man numera skickar ut brev till avdankade spaningssoldater från åttiotalet, vår tids Volkssturm.
spaning.jpg
spaning.jpg (37.02 KiB) Visad 2630 gånger
spaning 2.jpg
spaning 2.jpg (66.87 KiB) Visad 2629 gånger

Studierektorn
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Studierektorn » 15 jun 2015 10:23

ja

Svejk
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av Svejk » 30 dec 2015 12:23

AndersB skrev:Men om vi leker med tanken att jag fortfarande skulle vara aktuell, är det då hemlig information jag lagt ut på nätet? :fundersam: Kan jag vänta mig hembesök kanske? :snurrig:
Min första krigsplacering var också "vit". Långsam och försiktig. På säg tre dygn skulle jag ta ett tåg till någon lada utanför Söderhamn för att med därifrån utkvitterade persedlar stoppa de sovjetiska pansardivisionerna som vällde ner för norrlandskusten för att hota mina nära och kära. Då bodde jag i Göteborg.

Strax efteråt flyttade jag till Malmö, ännu längre söderut. Fick således ny krigsplacering, och nu hade tydligen den militära administrationen upptäckt mina tidigare så sorgligt undervärderade kvalifikationer. Nu skulle jag nämligen förpassa mig till något annat mob-förråd i ungefär samma trakter, men nu var jag "röd". Alltså två timmar. Från Malmö till Söderhamn.

Ringde och frågade. "Inga problem", sa man. "Det är bara att vifta med placeringsordern så kan du ta första bästa plan."

Sedan dess litade jag inte på de där byråkraterna. Mycket riktigt placerades jag lite senare i personalreserven. För att några månader senare plötsligt och lustigt vara kompanichef utanför Jönköping.

Med "vit" inkallelse. Jag kunde promenerat dit. Ursäkta! Mittåt! Marscherat.

Så jag tror inte du skall vara orolig för att du avslöjat statshemligheter. De enda fiender som kan tänkas vara intresserade av dina minnen är nog historiker. Och humorister.[/quote]

Ibland kan det vara bra med en krigsplacering. När hysterin var som värst om vad som skulle hända vid sekelskiftet och chefen började grymta om att jag borde kanske jobba nyårsafton, så kunde jag lugnt svara att: Om något av det du beskriver skulle hända måste jag åka till Skövde och hämta bössan, så räkna inte med mig.

Skriv svar