Pinsamt Ubåt 1916

Här diskuteras allt som berör den svenska försvarsmakten, värnplikt och utlandstjänst.
Skriv svar
Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Pinsamt Ubåt 1916

Inlägg av lasseman69 » 28 jul 2015 10:12

Alla har väl läst om denna ubåt
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21178269.ab
http://www.expressen.se/nyheter/framman ... kt-vatten/
Har inte Expressen,Aftonbladet,SvD någon som helst källgranskning ? Så fruktansvärt pinsamt också för Sverige!
Det tog mindre än 1 dygn så hade flashbackare löst hela historien
https://www.flashback.org/t2600214
Läs detta mycket intressant
http://navyskipper.blogspot.se/
Själv anser jag att FM borde gått ut tidigt och pekat med hela handen ! Talat om att den är ifrån 1916. Ubåtsjägaren Göran Frisk( nu pensionär) är en skön person /rättshaverist/ rysskräck men allt han säger är tokigt :skratt: :skratt: RYSSLAND RYSSLAND .........
PINSAMT :ledsen:
Vad tror ni ?
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Re: Pinsamt Ubåt 1916

Inlägg av Trismegistus » 28 jul 2015 10:23

Dom flesta hade ju ändå rätt - ubåten verkar ju ändå vara rysk, om än av modell äldre. :wink:

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 28 jul 2015 10:32

Jo, det är fantastiskt kul!

Göran Frisk i Aftonbladet:
Göran Frisk var chef för det svenska försvarets ubåtsjaktstyrka under 1980-talet.
Han har tagit del av vrakletarna i Ocean X Teams bildmaterial från fyndplatsen – enligt dykarna själva cirka 2 750 meter från den svenska ostkusten.
– Det här är oerhört intressant, den ser oskadad ut från bilder jag ser, säger Göran Frisk.
Han tror sig vara säker på vad det är vrakletarna har hittat.
– Det är en miniutbåt, som går för egen maskin och flyttar sig för att lösa uppgifter på svenskt territorium.
Han fortsätter:
– Det är Ryssland, de har varit här förut och det är osannolikt att det skulle vara några andra. Den kan mycket väl ha använts för att sabotera undervattensledningar och kan ha använts för att rekognosera vad som händer där, vad som händer på våra örlogsbaser.
"Kan betyda att det finns besättning kvar"
Det är ännu oklart var ubåten har hittats och hur länge den har legat på botten. Enligt Ocean X Team var alla luckor stängda i ubåtsvraket.
– Det kan betyda att det finns besättning kvar. I så fall kan det innebära att de drabbats av förgiftning, till exempel av gas i ubåten, säger Göran Frisk.
Det faktum att ubåten ser ut att vara tungt lastad kan innebära att det rör sig om en forskningsubåt.
– Det ser ut att vara mycket prylar på den. Mycket utrustning som kan användas för undersökning. Det liknar starkt en forskningsubåt på det sättet, säger Göran Frisk.
Jag undrar nästan om det är en planterad historia att förlöjliga just de mest hängivna ubåtskonspirationsanhängarna. Det isländska företaget som tipsat Ocean X påstås vara ägt av en ryss som händelsevis äger ett ubåtsmuseum...

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Kön: Man
Från: Västerbotten
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Modellbygge
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 28 jul 2015 10:37

Relaterat till artikeln men inte till själva ubåten i sig så rekommenderar jag att läsa artikeln När kriget kom till Bjuröklubb (sidan 34-38) i den här tidningen. Definitivt intressant läsning.

http://www.vbm.se/assets/files/Pdf/VB/1 ... botten.pdf

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Kön: Man
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Re:

Inlägg av Sonderling » 29 jul 2015 17:30

Horrocks skrev:Jo, det är fantastiskt kul!

Göran Frisk i Aftonbladet:
Göran Frisk var chef för det svenska försvarets ubåtsjaktstyrka under 1980-talet.
Han har tagit del av vrakletarna i Ocean X Teams bildmaterial från fyndplatsen – enligt dykarna själva cirka 2 750 meter från den svenska ostkusten.
– Det här är oerhört intressant, den ser oskadad ut från bilder jag ser, säger Göran Frisk.
Han tror sig vara säker på vad det är vrakletarna har hittat.
– Det är en miniutbåt, som går för egen maskin och flyttar sig för att lösa uppgifter på svenskt territorium.
Han fortsätter:
– Det är Ryssland, de har varit här förut och det är osannolikt att det skulle vara några andra. Den kan mycket väl ha använts för att sabotera undervattensledningar och kan ha använts för att rekognosera vad som händer där, vad som händer på våra örlogsbaser.
"Kan betyda att det finns besättning kvar"
Det är ännu oklart var ubåten har hittats och hur länge den har legat på botten. Enligt Ocean X Team var alla luckor stängda i ubåtsvraket.
– Det kan betyda att det finns besättning kvar. I så fall kan det innebära att de drabbats av förgiftning, till exempel av gas i ubåten, säger Göran Frisk.
Det faktum att ubåten ser ut att vara tungt lastad kan innebära att det rör sig om en forskningsubåt.
– Det ser ut att vara mycket prylar på den. Mycket utrustning som kan användas för undersökning. Det liknar starkt en forskningsubåt på det sättet, säger Göran Frisk.
Jag undrar nästan om det är en planterad historia att förlöjliga just de mest hängivna ubåtskonspirationsanhängarna. Det isländska företaget som tipsat Ocean X påstås vara ägt av en ryss som händelsevis äger ett ubåtsmuseum...
Ja det låter ju som rena Maskirovkan?! :chock:
Det är väl ryssarnas specialite? :)

Sonderling

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 30 jul 2015 06:07

Pinsamt!
Ibland är rysshatet/skräcken överdrivet löjligt!
Ryssarna är ett stolt folk till skillnad mot oss fjollor i Sverige. :skratt:
Hoppas få åka till Stalingrad när jag fyller 50 år.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 02 aug 2015 08:13

Historien fortsätter...

Svenska Dagbladet
Ägaren av det isländska företaget Ixplorer, som tillsammans med bolaget Ocean X Team hittade den ryska Som-ubåten som sjönk 1916, är ryssen Alexey ”Max” Mikhaylov. Det var Ixplorer som gav koordinaterna för ubåten till dykarna och Mikhaylov säger till Expressen att han visste att det var en ubåt från tsar-tiden de letade efter. Han ska däremot inte ha sagt det till sina svenska samarbetspartners.

– Jag fick koordinaterna från ryska arkiv och gick även igenom en del svenska arkiv. Jag bad dem att bara passera förbi för att kolla. Sen hörde de av sig och sa att de hittat något.

Expeditionen bevakades av statsfinansierade tv-kanalen Russia Today med hjälp av den kontroversiella sajten Nyheteridag.se, skriver Expressen.
Jag kanske är konspiratoriskt lagd men kombinationen av att ett ryskägt företag tipsade ett gäng svenska lycksökare och att expeditionen bevakades av rysk statsfinansierad nyhetskanal gör att jag inte kan låta bli att tro att det är en planterad tidningsanka.

(Lustigt att SD-siten Nyheteridag.se bokstavligt talat satt i samma båt som rysk stats-TV)

Skriv svar