Hkp14

Här diskuteras allt som berör den svenska försvarsmakten, värnplikt och utlandstjänst.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kön: Man
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Hkp14

Inlägg av Lansen » 11 feb 2018 15:30

Hur är det egentligen möjligt att ett försvarsprojekt havererar så rejält? Hur kunde man motivera, att denna helikopter skulle ha så speciella egenskaper? Hur kunde man anse att det var möjligt (resursmässigt) i ett så litet land som Sverige? 200.000 :- per timme är ju helt sanslöst.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Hkp14

Inlägg av Horrocks » 12 feb 2018 11:40

Jag är också lite fascinerad. Det finns kanske förklaringar som inte kommit fram i media. Att de blev dyra i inköp var väl aningen mer begripligt (specialkrav, ändringar, osv), men att driftskostnaden är helt sanslös hög är svårare att förstå.
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 14 feb 2018 08:04

Ja jag hade kunnat sagt åt dem och köpa Black Hawk från början men det var ingen som lyssnade på mig. Synd också att vi sålde våra bananhelikoptrar, de köpte ju en Amerikansk firma som blev själaglada och om jag inte minns fel använder dem till skogsbrands bekämpning, nått vi sedan själva hade behov av.
En aspekt som också ligger i den här affären, innan vi fått nya helikoptrar gjorde vi oss av med de gamla?
Jag har fått lära mig att man aldrig ska köpa nått nytt förrens nån annan gjort det och åker på alla barnsjukdomar? (Kostnaden brukar också falla efter tag.) Nån inköpsansvarig har fått lära sig detta den hårda vägen.

När det gäller driftskostnaden är inte det lite av "hitte på" siffror? En estemering?

Sonderling

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 20 feb 2018 07:11

Man brukar väl räkna in kapitalkostnad (utveckling, inköp) och säkert hela den del av försvaret som administrativt hanterar helikoptrarna i underlaget för kostnaden.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 27 feb 2018 09:35

Det kan nog vara en rimlig förklaring. Det är svårt att se att den direkta driftskostnaden skulle vara så opproportionellt mycket högre än för Blackhawk. Vilket isf också innebär att man knappast sparar speciellt mycket pengar genom att placera dem i malpåse.
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Skriv svar