Övning med gasmask

Här diskuteras allt som berör den svenska försvarsmakten, värnplikt och utlandstjänst.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tine
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Övning med gasmask

Inlägg av Tine » 06 sep 2007 15:00

Under min utbildning ingick det att vi skulle öva med gasmask och stå inne i ett rum fyllt med tårgas.
Utanför rummet testades vi om masken höll tätt. en liten gasmängd blåstes mot oss och två killar som hade otäta masker fick gå i från. väl inne i rummet klarade jag att andas med fungerande mask men en kille fick in gas och fick springa ut.
Ett gruppbefäl gick runt och frågade Namn och nummer, vi ropade genom gasmasken och klarade på så sätt provet.
efteråt fick vi sanera oss. Kläderna lämnades in för tvätt och vi själva fick duscha. Efter duschen fick vi nya kläder.

När jag vid ett annat tillfälle skulle göra eld i kaminen i tältet när vi var ute i skogen på övning så råkade det bli stopp i röret och röken strömmade ut i tältet, då fick jag sätta på mig gasmasken och på så sätt ordna till kaminen så röken kom ut igenom skorstenen.
Ingenting är omöjligt.... Mirakler tar lite längre tid bara.

andy91
Aspirant
Aspirant
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Frivilligorg
Kontakt:

Re: Övning med gasmask

Inlägg av andy91 » 06 sep 2007 16:16

ja du det låter som våra första FBU övning (det sista han skrev) vi hade också en kille med oss gjorde exakt samma misstag ist för att pilla ut fick vi riva tältet nästan och hade väldigt roligt av som hade stoppats i röret 2-3st brända bananer ^^ det var inte så kul sen för den som fick jobbet att städa bort det. då var det inte kul men nu i efter hand är det jättekul som på minnelse har vi rörbanan koll innan vi reser tältet nu. :D
Senast redigerad av 0 andy91, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: 1189169830|2133|dålig formulering och inget vettigt|
"Uthållighet, mod och tapperhet - en krigsmans förnämsta dygder" (I17)

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 07 sep 2007 17:36

Vi råkade även ut för en gasattack under en övning. Ett par blå-gula kom rännandes genom skogen med tårgasfacklor tejpade på långa pinnar och spred gasen mot vår postering. Det blev lite lätt panik, ungifär hälften tog på mask och andra hälften rännde iväg bort genom skogen. :)

Användarvisningsbild
Element_Five
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Från: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Element_Five » 01 dec 2007 00:13

När jag gjorde lumpen så under övningen slog vårt befäl ihop två järnstavar och detta metalliska läte skulle du symbolisera gaslarm. Någon som har koll på vart detta kommer ifrån eller det bara var nått våra befäl hittade på? Har ett vagt minne av att jag känner igen symboliken med metallkling kontra gaslarm men kan vara vilse.

Användarvisningsbild
Setä
Pensionerad
Pensionerad
Från: Finland
Kontakt:

Re:

Inlägg av Setä » 01 dec 2007 00:21

Element_Five skrev:När jag gjorde lumpen så under övningen slog vårt befäl ihop två järnstavar och detta metalliska läte skulle du symbolisera gaslarm. Någon som har koll på vart detta kommer ifrån eller det bara var nått våra befäl hittade på? Har ett vagt minne av att jag känner igen symboliken med metallkling kontra gaslarm men kan vara vilse.
Vet inte ifall det har med saken att göra men under skyttedravskriget i första stora använde man sig av varierande alarmsystem av plåtburkar och annat skramlande.
Käyttääkö eversti viinaa kastikkeena?

Användarvisningsbild
Element_Five
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Från: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Element_Five » 01 dec 2007 00:24

Kan kanske vara så att denna metalliska klang har blivit ett allmänt igenkännetecken för gas som alla förstår? Första världskriget var ju det första kriget där gas användes i en större skala så.

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Från: Halland
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 01 dec 2007 03:08

Stämmer, metall mot metall är den allmänt erkända signalen för gaslarm och har sitt ursprung i Det stora krigets skyttegravar. Från början signalerades det i allehanda metallföremål men senare under kriget fanns det stora trianglar utplacerade med jämna mellanrum som man slog i för att signalera gaslarm.
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Användarvisningsbild
timthorn
1:e Sergeant
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Inlägg av timthorn » 01 jan 2008 12:11

Var med om samma sak under min tid i lumpen. Vi blev in klämda i ett tält fyllt med "skarp" tårgas, för att testa att maskarna satt tätt, men är var det inte namn som gällde utan hela gruppen skulle sjunga nationalsången och hoppa jumping jack. Tyvärr var det flera av oss, dock inte jag, som inte hade en tät gasmask. Attans vad han mådde dåligt efteråt.
Vet någon vad gasen heter? Den är rysligt "stark" har jag hört...
Mvh timthorn

Användarvisningsbild
Jimmy
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Från: Halland
Militär Grundutb: Skyddscentrum
Kontakt:

Inlägg av Jimmy » 01 jan 2008 12:42

Även jag hade övningar med skarp tårgas (förmodlingen samma som du hade timthorn). Vi satt inne i ett hus utan fönster där befälen slängde in tårgas. Efter att vi testat tätheten på masken fick vi springa 7 kilometer med masken på (sadister!). Och när vi slutligen fick ta av oss masken blev vi helt utslagna av tårgasen som satt fast i kläderna. Som sagt, en mycket stark typ av tårgas var det.

Användarvisningsbild
timthorn
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Inlägg av timthorn » 03 jan 2008 23:26

Jo, jag kommer ihåg att det sved över hela kroppen när det var över. De ställena som man svettades lite ifrån började reagera rätt så kraftigt. :ledsen:
Mvh timthorn

Användarvisningsbild
lejonmod
Fanjunkare
Fanjunkare
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Signal/Televapen
Kontakt:

Inlägg av lejonmod » 09 jan 2008 22:44

När min pluton skulle göra en liknande övning "upptäckte" jag och några till att våra masker var trasiga och trodde vi skulle få slippa. Eftersom det var tio personer åt gången som gick in i huset så fick vi ta andras masker, man är inte alltid smart. Däremot kommer jag inte ihåg något obehag. Vi kanske hade svagare tårgas.
Ungdomen vet inte vad Hertzöga och motgång är.

Profossen
Vicekorpral
Vicekorpral
Från: Blekinge
Militär Grundutb: Kustartilleriet
Kontakt:

Re:

Inlägg av Profossen » 11 jan 2008 10:04

timthorn skrev:Vet någon vad gasen heter? Den är rysligt "stark" har jag hört...
Ortoklorbensalmalononitril är den aktiva substansen i Försvarsmaktens Tårgasfackla 4.
http://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%A5rgas
Samma substans finns även i polisens tårgas som används t.ex. för att tvinga ut person som barrikaderat sig i lägenhet.
Innan tårgasfacklan användes för täthetsprov av skyddsmask, så användes "Bromaceton".
Då gick övningen till så att man fick gå in gruppvis i gaskammaren. Ja, det hette faktiskt så, senare bytte det namn till provkammaren. Väl inne i kammren gjordes gymnastiska rörelser, främst med huvudet och överkroppen.
Därefter gick man ut och rättade till eventuella läckage. Nästa gång man kom in i kammaren, så gick en man åt gången fram till provledaren (1,25 framför). Där fick man order att ta av masken, stoppa ner den i väskan, stänga väskan, rätta till klädseln (knäppa knappar, mössa på m.m.). När allt detta var klart, det tog så lång tid att det var meningslöst att försöka hålla annan, gjorde man personlig anmälan och anhöll om att få utpassera.

Användarvisningsbild
Engelbrekt
Förvaltare
Förvaltare
Från: Västra Götaland
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Inlägg av Engelbrekt » 02 feb 2008 23:38

Vi fick gå in i ett rum och som sagts tidigare sjunga nationalsången (populärt tydligen :) )
Sen var vi tvungna att springa dryga kilometern till ett "sanerinsläger". Där fick vi reda på att vi skulle ha "fältmässig" sanering, alltså bara borstar o granris som vi skrapade av tårgasen med. Funkade sådär! Sved & kliade framför allt i nacken minns jag!
Usch, det är sådant man försökker förtränga :skratt:
401.Insatskompaniet!!

Användarvisningsbild
HogeN
Menig
Menig
Från: Finland
Militär Grundutb: Amfibie
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av HogeN » 13 maj 2009 00:06

Vi hade ett tält i skogen där vi gick in med full skyddsutrustning och utbildaren tänd 2tårgasampuller och rörde om röken så det fyllde tältet.. så fick vi gå ut i tur och ordning... så tvättade vi masken och piska varandra med grankvistar

Min mask var sönder så man blev lite skräckslaggen när man såg röken komma in >_< nå några sekunder senare så hostade man och dregglade och vatten rann ur ögonen

Användarvisningsbild
camp
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Från: Kalmar
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av camp » 13 maj 2009 15:37

Allt verkar gå åt pipsvängen för dig. :skratt:

Skriv svar