Värnplikten avskaffas i fredstid

Här diskuteras allt som berör den svenska försvarsmakten, värnplikt och utlandstjänst.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Engelbrekt
Förvaltare
Förvaltare
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Värnplikten avskaffas i fredstid

Inlägg av Engelbrekt » 29 okt 2008 19:20

Den allmänna värnplikten avskaffas i fredstid.

Det är huvudspåret i regeringens pliktutredning, erfar TT.

Utredningen ska vara klar först i vår, men redan på onsdagen kommer ett delbetänkande att läggas fram med utredningens preliminära syn på värnplikten. Orsaken är att regeringen behöver underlaget för den kommande försvarspropositionen.

Socialdemokraterna, vänsterpartiet och centern har varit de varmaste anhängarna av värnplikten. Men enligt vad TT erfar så är utredningens huvudspår nu att titta på ett system där värnplikten i fredstid är avskaffad. Den svenska värnpliktslagen ska dock inte upphävas, utan vara vilande. Tanken är att regeringen i orostider ska kunna gå till riksdagen och begära att värnplikten snabbt återinförs.

S protesterar

Socialdemokraterna har dock skrivit ett särskilt yttrande i delbetänkandet där man är kritisk till att den bara fokuserar på ett alternativ där värnplikten avskaffas, men de har ändå valt att stanna kvar i pliktutredningen.

– Vi vill fortfarande ha kvar värnplikten, säger socialdemokraten Anders Karlsson, ordförande i riksdagens försvarsutskott.

Knäckfrågan, som pliktutredningen ska grunna vidare på, är hur försvaret ska rekrytera sin personal. Flera partier vill avskaffa mönstringsplikten. Försvarsmakten vill gärna, även med frivillig rekrytering, ha kvar mönstringen, för att kunna plocka russinen ur kakan. Det finns dock juridiska problem med att tvinga ett stort antal personer att mönstra, när bara en mindre grupp kommer att rekryteras.

Vänsterpartiet vill behålla någon typ av mönstringsplikt.

– Vi vill inte att rekryteringen ska gå till på samma sätt som hos polisen, som helt bygger på att intresserade söker till polishögskolan, säger Gunilla Wahlén, vänsterpartiets ledamot i riksdagens försvarsutskott.

Könsneutralt

Pliktutredningen ska nu titta på flera olika varianter av en uppluckrad mönstringsplikt, vilket förekommer i andra länder.

I dag måste alla unga män som fyllt 17 år svara på frågor i en lämplighetsundersökning som dimper ner i brevlådan. De som sedan blir kallade till mönstring är skyldiga att komma. För tjejer är det frivilligt att svara på frågorna och även om de anses lämpliga kan de hoppa av mönstringen. Pliktutredningens fortsatta arbete kommer att vara inriktat på att ta fram ett helt könsneutralt system.

Av de som i dag mönstrar får omkring 5 000 göra värnplikt. Samtidigt som många som vill göra lumpen inte får plats, döms några till fängelse för att de vägrar delta.

Allmän värnplikt är i dag ovanlig i EU, men finns i till exempel Finland.

http://www.metro.se/se/article/tt/2008/ ... /index.xml
401.Insatskompaniet!!

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 29 okt 2008 21:04

Äntligen som Fylking brukade säga.
Äntligen
Fram för en yrkeskår.
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 30 okt 2008 20:14

Kan inte annat än hålla med, för i praktiken är ju den allmänna värnplikten sedan länge avskaffad och med tanke på att försvaret - även om jag inte delar den åsikten - ska primärt vara inställd på utlandstjänst, så anser jag det rätt väg att gå.
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

Användarvisningsbild
JaCke
Major
Major
Från: Finland
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Värnplikten avskaffas i fredstid

Inlägg av JaCke » 30 okt 2008 23:30

Låter vettigt, särskilt med tanke på att värnplikten i realiteten varit vilande i flera år som Patrick säger. Däremot hoppas jag att mönstringen kvarstår och att den i framtiden kommer att vara könsneutral.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 30 okt 2008 23:34

Anringen så har vi ett allmänt försvar, och med det allmän värnplikt, eller så har vi ett system med yrkesmilitärer. Sverige måste bestämma sig och kan inte längre hålla på och vela. Personligen är jag till stor del mot en privatarmé, men har vissa förhoppningar att våra myndigheter kontrollerar dessa extremister.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
Men ett vet jag som aldrig dör,
domen över död man.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av York » 18 feb 2009 18:47

Artikel kopplat till ämnet:

SvD.se
Värnplikten kan slopas

Publicerad: 18 februari 2009, 17.47. Senast ändrad: 18 februari 2009, 18.28

Regeringen och försvarsledningen vill slopa värnplikten. Men resultatet blir sämre soldater som dessutom blir dyrare för skattebetalarna. De tunga varningarna kommer från utländska militära experter inför vårens försvarsbeslut.

Sverige är på väg att slopa värnplikten helt och ersätta den med en frivillig grundutbildning. Soldaterna ska anställas eller skriva kontrakt med försvaret. Motivet är att kunna sätta in svenska förband i internationella insatser.

Men omvärlden höjer varnande fingrar. Från Danmark, som idag har ett yrkesförsvar, ses de svenska planerna med stor skepsis. Från Finland kommer andra invändningar. Det framgick vid ett seminarium idag som Kungliga Krigsvetenskapsakademien ordnade i Stockholm.

– Jag är oroad över att Sverige är på väg att överge värnplikten, säger Danmarks förre försvarschef Christan Hvidt.

– Värnplikten är en mycket kostnadseffektiv försvarslösning. Många europeiska länder som avskaffat värnplikten har fått stora rekryteringsproblem, underströk Finlands förre försvarschef Gustav Hägglund. Han har också varit ordförande för EU:s militärkommitté och kunna jämföra trupper i olika fredsinsatser, bland annat på Balkan.

– En brittisk brigadchef sa till mig: "era reservister är bättre än våra yrkessoldater". Förklaringen är inte att finnarna i gemen är bättre än engelsmännen, utan att de som värvas till yrkessoldater inte har så många alternativ. Det är kanske inte de allra fiffigaste och slugaste som värvas, förklarar Gustav Hägglund för svd.se

Han tycker att Sverige borde studera Danmark innan vi kastar värnplikten överbord. Danmark har lagt om sitt försvar för internationella insatser och varit i hårda strider i Irak. I Afghanistan har 18 danskar stupat. Men stödet hos befolkningen har inte sviktat trots detta.

– Det beror för att vi med värnplikten får en bred folkförankring. Vi har tagit med oss det bästa av det gamla i en modern värld. Vi har kvar värnplikten i en modern form vilket innebär att vi får en spegelbild av vårt samhälle bland soldaterna, säger Danmarks förre ÖB Christian Hvidt.

Han varnar Sverige för att gå ifrån värnplikten. Erfarenheterna i Danmark är att det är svårt att få rekrytera och behålla de bästa soldaterna och officerarna i en högkonjunktur.

– Vi har sett att konjunkturerna påverkar försvarsmaktens möjligheter att ha kvar personal. Vi förlorar officerare när konjunkturen är bra. Påfrestningarna för de som är ute i internationell tjänst är mycket stora när de ska ut på internationella uppdrag i 4-6 månader, påpekar Christian Hvidt för svd.se.

– Vi har ett yrkesförsvar som är baserat på värnplikt vilket gör att vi inte påverkas av konjunkturerna. Om vi i goda tider inte har tillräcklig kvalitet på soldaterna kan vi använda värnpliktiga istället. Vi har en kombination av de två systemen, förklarar Christian Hvidt.

Samma tankgång har Gustav Hägglund från Finland där man inte vill ha ett anställt försvar.

– I och med att man har allmän värnplikt blir även de bäst utbildade så att säga indoktrinerade. Möjligheten att göra militär karriär öppnas för dem. Jag själv tänkte mig inte alls en militär bana. Vi behöver inte som i USA gå ut på universiteten och göra propaganda för att få personal, säger Gustav Hägglund.

Även inom det svenska försvaret är många skeptiska till om det nya systemet ska fungera.

Brigadgeneral Bengt Axelsson var fram till i höstas var tillförordnad personalchef i Försvarsmakten. Han påpekar att förslaget om frivillig rekrytering till insatsförsvaret vilar på lösa antaganden. En rad fakta och undersökningar i Sverige och andra länder tyder på att det nya personalsystemet inte kommer att fungera.

– Jag vill höja ett varningens finger. På frivillig väg går det inte att fylla de volymer av soldater som man nu räknar med. Jag tror inte man kommer att kunna attrahera så många. Man kommer varken att få 4000 soldater på frivillig väg, och definitivt inte så många sökande som är med och konkurrerar om platserna så att vi får den kvalitet på personalen som vi önskar, säger Bengt Axelsson till svd.se

Försvaret kommer att få både färre och sämre soldater?

– Det är min uppfattning att det finns en oerhörd stor risk för det, svarar Bengt Axelsson, som nu är vice rektor på Försvarshögskolan. Han tycks ha talat för döva öron inom försvaret.

– Det jag är besviken på är att vi inte använder de fakta och de undersökningar som vi själva beställt. På något sätt så bestämmer vi att avskaffa värnplikten utan att se konsekvenserna av det fullt ut. Vi har inte analyserat eller kvalitetsprövat alternativen. Utan försvarsmakten vill överge värnplikten för att andra länder har gjort det.

Gustav Hägglund varnar för att länder som övergett värnplikten fått sämre soldater?

– Det är redan ett fullbordat faktum. Holland är ett exempel där de idag har oerhört stora vakanser. När våra soldater och officerare är ute i internationell tjänst har de däremot gott renommé och får mycket beröm. Det är det bästa betyg man kan få - både vad gäller officerare och soldater.

Danskarna varnar för att det att svenska försvarets personalkostnader kommer att öka istället för att minska?

– Ja, det är klart att det blir dyrare eftersom vi anställer folk betydligt tidigare och i längre omfattning. Det blir dyrare och det är uppenbart att det blir en risk att vi får ett sämre system, säger Bengt Axelsson.

Vid seminariet deltog också generallöjtnant Sverker Göransson från Försvarsmaktsledningen. Trots att tre av huvudtalarna ifrågasatte det system som försvaret nu vill ha gick han inte in i debatten och bemötte deras kritik.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 18 feb 2009 21:16

Värnplikten bör vara kvar tycker jag. Vi skall ha ett folkförsvar och det är ett grundläggande drag hos vår demokrati. Läs gärna invändningarna i artikeln ovan.

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 18 feb 2009 23:00

Samtidigt så är det en konsekvens av den förda politiken inom försvaret, det vill säga att vi mer eller mindre avskaffat tanken på att försvaret ska primärt beskydda Sverige och istället koncentera sig på utlandstjänst. Sen är det bara inse att nedskärningar o.s.v. banat vägen för denna utveckling. Om det är bra eller dåligt låter jag vara osagt, men det är knappast en utveckling som skett nu på sista tiden utan troligen varit en långvarig utveckling.

Grottrollet
Menig
Menig
Militär Grundutb: Amfibie
Kontakt:

Inlägg av Grottrollet » 19 feb 2009 10:48

Haller med dig Patrick, aven en blind hona har kunnat se vart det lutar i atminstone ett decenium. Med ratt forutsattningar sa fungerar sakert en yrkesarme. Typ i ett sammhallssystem dar inte det blir en bespottad yrkesgrupp som ar daligt betald. Att tro att det skulle bli billigare och effektivare med automatik kanns inte givet nar det finns sa starka politiska krafter som har en negativ bild av firsvaret. Vad tror ni?

Användarvisningsbild
Engelbrekt
Förvaltare
Förvaltare
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Inlägg av Engelbrekt » 19 feb 2009 13:38

Från artikeln:
"– Vi har ett yrkesförsvar som är baserat på värnplikt vilket gör att vi inte påverkas av konjunkturerna. Om vi i goda tider inte har tillräcklig kvalitet på soldaterna kan vi använda värnpliktiga istället. Vi har en kombination av de två systemen, förklarar Christian Hvidt."

Det tycker jag låter som en bra idé som skulle kunna funka i Svenska Försvaret.
Och om det dessutom inte skulle kosta mer så är ju det ännu bättre.
401.Insatskompaniet!!

Freddie
Fanjunkare
Fanjunkare
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Inlägg av Freddie » 19 feb 2009 19:43

Tycker fortfarande att det är sånt hyckleri från oppositionen när det antagligen är deras nedskärningar hittills som har gjort att högern nu går i dessa banor.

Själv tycker jag att vi borde ha fortsatt värnplikt. Jag anser att försvaret bör främst vara till för att försvara det svenska samhället och dess invånare. Att skicka personal utomlands är nobelt och rätt, men vi borde först och främst fokusera på vårt eget lands försvar innan vi skickar ut folk. Idén med att vi skyddar vårt land genom att visa oss ute i världen köper jag inte riktigt, och ibland funderar jag på om det inte snarare fungerar i motsatt riktning i och med att ex talibanerna får upp ögonen för oss mer och får för sig att utföra terroristattentat i Sverige. Sen anser jag även att det är karaktärsbyggande, jag hade i alla fall inte varit samma person idag om jag inte hade gjort lumpen.

Sen funderar jag även över de spekulationer som finns över att försvaret inte kommer att kunna rekrytera tillräckligt personal. Hur gör de om det visar sig stämma? Kommer de sänka de krav som ursprungligen kommer att finnas, och ex tillåta straffade brottslingar bli en del av vårt försvar? Eller kommer de kanske få för sig att ha allmän värnplikt i cykler om tio år, för att sedan låta värnpliktslagen vila i tio år och sen börja om samma cykel igen?

Skriv svar