"Karriärstyrda officerare skapar inkompetent försvar"

Här diskuteras allt som berör den svenska försvarsmakten, värnplikt och utlandstjänst.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kön: Man
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

"Karriärstyrda officerare skapar inkompetent försvar"

Inlägg av Lansen » 06 nov 2008 07:34

Grottrollet
Menig
Menig
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Amfibie
Kontakt:

Inlägg av Grottrollet » 06 feb 2009 12:48

Deprimerande lasning

"Mycket resurser läggs på att förbättra intern och extern image med olika aktiviteter med diskutabel relevans för kärnverksamheten. Försvarsmakten satsar resurser på Gay pride-aktiviteter, "Mission impossible"-inspirerade reklamkampanjer, kvalitetscertifiering, genusforskning, försök att byta logotyp och en kostsam "värdegrundsundersökning".

Fragan ar vilka krig man lara vinna med 10000 yrkesofficerare i Pride-festivalen? Men det sitter sakert nagon oveste som hanterar den uppgiften precis som i rummet bredvid dar det sitter nagon annan oveste och driver en 5 arig utredning om "M/90 uniformens inverkan pa torskbestandet i vasterhavet".
Man pratar om att det inte finns nagon korruption i nagon storre omfattning i Sverige men vad ar det har?????

Grottrollet
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av Grottrollet » 06 feb 2009 12:50

Ursakta mitt slarv, overste skulle det ju naturligtvis vara

Freddie
Fanjunkare
Fanjunkare
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Inlägg av Freddie » 08 feb 2009 16:47

Sökte själv lite halvseriöst till SoU med utb.start nu i höst, men med tanke på allt som händer inom försvaret just nu är det ju ytterst tveksamt att man vill ha ett jobb inom FM.

Den skillnaden som jag tycker mig ha sett om man jämför det svenska försvaret och övriga länders försvar är just det att Sverige inte försöker måla en bild av att det här jobbet är ett "ärorikt och häftigt" jobb likt de övriga, ex. USA. Detta har jag själv funnit som något bra, då jag tycker att det är bättre att ha svenska soldater som ser jobbet som antingen något nödvändigt ont för att försvara sitt hem och sina familjer alternativt för att söka internationell tjänst p.g.a. chansen att få hjälpa människor i andra länder som behöver det, hellre än att de ter sig dig för att de söker "äventyret, spänningen och lönen". Något som jag själv inte anser är det man bör sträva efter om man söker jobb inom vare sig försvaret eller räddningstjänst eller polisen heller för den delen.

Det jag även nu på senare tid har börjat undra är huruvida det kommer att vara möjligt att söka utlandstjänst i framtiden om man inte är officer, då villigthet till utlandstjänstgöring nu verkar ha blivit ett krav för antagning till utbildningar för dessa jobb.

Grottrollet
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av Grottrollet » 09 feb 2009 15:38

Det blir sakerligen inga problem. Utan att ha last det finstilta i kontrakten sa har jag ytterst svart att se att det overhuvudtaget skulle ga att tvinga nagon att aka ivag pa internationella uppdrag som varnpliktig aven om du skrivit pa. Mycket kan handa i en ung mannsiskas liv fran inryck till det skulle vara dax att aka ut internationellt. Man kan andra sin standpunkt om villigheten att tjanstgora, du kan bli foralder mm mm

Sa lange vi inte har en yrkesarme, och det lar droja i det har landet, sa ar det nog ingen fara att hitta vakanser.

Skriv svar