Jag pratar nu alltså om snoppen som försvann från Nordic Battle Groups symbol.
Det upprättstående lejonet med en olivkvist i ena handen och ett svärd i den andra och med en ståtligt erigerad penis mitt i blickfånget på tecknet för den svenska fredsbevarande insatsstyrkan.
Vad jag kan förstå så låg de svenska kvinnliga soldaterna för utlandsstyrkan, Nordic Battle Group , bakom kravet av kastreringen. Sen själva ingreppet verkställdes då av Försvarets traditionsnämnd, inte av konstnären själv alltså.
Jag har inte följt resonemangen från början till slut så jag undrar om någon sakkunnig här på krigsforumet känner till detaljerna bättre. Jag får iallafall hjärnsläpp.
Hur motiverades kravet på könsstympningen av de kvinnliga soldaterna?
Hur motiverades beslutet?
Hur motiverades intrånget i det förmodlingen upphovsrättsskyddade materialet då Försvarsmakten med datorns efterbehandlingsprogram raderat bort lejonets könsorgan? Jag reserverar mig för att eventuella undantag kan dock finnas i upphovsrätten om avtal finnes beträffande det konstnärliga verket, symbolen för Nordic Battle Group.
Hoppas att någon här vet mer om denna besynnerliga stympning-- så länge jag inte blivit övertygad om motsatsen, så fattar jag noll varför snoppen på lejonet skulle bort.
Svar, någon!?