Könsstympat lejon

Här diskuteras allt som berör den svenska försvarsmakten, värnplikt och utlandstjänst.
Skriv svar
Användarvisningsbild
SiljaBattleGroup
Aspirant
Aspirant
Kön: Kvinna
Från: Finland
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Könsstympat lejon

Inlägg av SiljaBattleGroup » 30 dec 2008 11:39

Förutom att det är verkar vara en fråga om intrång i upphovsrättsskyddat material, beträffande den juridiska biten så verkar det också vara en fråga om intrång inom jämställdhetsområdet, tycker jag.

Jag pratar nu alltså om snoppen som försvann från Nordic Battle Groups symbol.

Det upprättstående lejonet med en olivkvist i ena handen och ett svärd i den andra och med en ståtligt erigerad penis mitt i blickfånget på tecknet för den svenska fredsbevarande insatsstyrkan.

Vad jag kan förstå så låg de svenska kvinnliga soldaterna för utlandsstyrkan, Nordic Battle Group , bakom kravet av kastreringen. Sen själva ingreppet verkställdes då av Försvarets traditionsnämnd, inte av konstnären själv alltså.

Jag har inte följt resonemangen från början till slut så jag undrar om någon sakkunnig här på krigsforumet känner till detaljerna bättre. Jag får iallafall hjärnsläpp.

Hur motiverades kravet på könsstympningen av de kvinnliga soldaterna?
Hur motiverades beslutet?
Hur motiverades intrånget i det förmodlingen upphovsrättsskyddade materialet då Försvarsmakten med datorns efterbehandlingsprogram raderat bort lejonets könsorgan? Jag reserverar mig för att eventuella undantag kan dock finnas i upphovsrätten om avtal finnes beträffande det konstnärliga verket, symbolen för Nordic Battle Group.

Hoppas att någon här vet mer om denna besynnerliga stympning-- så länge jag inte blivit övertygad om motsatsen, så fattar jag noll varför snoppen på lejonet skulle bort.

Svar, någon!? :chock:

Zalg
Aspirant
Aspirant
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Zalg » 30 dec 2008 14:12

Och detta har med modellbygge att göra? :-)

Användarvisningsbild
PZG12
Överste
Överste
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Reenactment
Kontakt:

Inlägg av PZG12 » 30 dec 2008 16:11

Tråd flyttad, vänligen undersök vilken forumsdel passar bäst in i till nästa gång :)
"Wars can be prevented just as surely as they can be provoked" Omar Bradley

MVH wiSH - Moderator

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Förvaltare
Förvaltare
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 04 jan 2009 14:53

Min kompis Roger kläckte: "No Dick Battle Group". :skratt: