Försvaret läste soldaters mail

Här diskuteras allt som berör den svenska försvarsmakten, värnplikt och utlandstjänst.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kön: Man
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Försvaret läste soldaters mail

Inlägg av Lansen » 19 jan 2009 13:43

Försvarsmakten har hamnat i blåsväder sedan man efterforskat mailkorrespondans mellan soldater som tjänstgör i Afhanistan och Svd.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2335815.svd

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Från: Västerbotten
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Modellbygge
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 19 jan 2009 15:22

Hmm, och vad är häpnandsväckande med det då! Korrenspondans har i modern tid censurerats av militären mer eller mindre rutinmässigt när soldaterna har legat i fält.

Användarvisningsbild
Tine
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Försvaret läste soldaters mail

Inlägg av Tine » 19 jan 2009 15:32

Märkligt! Vad är de rädda för att soldaterna ska lämna ut för "hemliga" uppgifter?
Ingenting är omöjligt.... Mirakler tar lite längre tid bara.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 19 jan 2009 15:48

Vad jag har förstått så har efterforskningarna utförts i syfte att få tag på källorna till nån/några artiklar som Svd skrivit angående bristande säkerhet för de svenska soldaterna i Afganistan, vilket kan vara ett brott mot tryckfrihetsförordningen (en av våra grundlagar).

Användarvisningsbild
Engelbrekt
Förvaltare
Förvaltare
Från: Västra Götaland
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Inlägg av Engelbrekt » 19 jan 2009 16:58

Är det inte FRA som skall göra sånt? Eller har jag helt fel?

Artur Szulc
Förvaltare
Förvaltare
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Artur Szulc » 23 jan 2009 21:58

Faktum är att svenska soldater bör tänka sig för både en och två gånger innan de lämnar uppgifter till media. Jag är mot alla former av censur eller läsandet av enskilda soldaters mejlkorrespondens men som soldat i utlandsstyrkan och därtill i Afghanistan som de facto inte direkt påminner om en dagstur till Skara sommarland så måste man vara svenskt blåögd att tro att det man säger till en journalist inte överdrivs, misstolkas, manipuleras och förvrängs.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 23 jan 2009 22:15

I det här fallet tror jag inte det har förvrängts. Jag tycker nog att försvarets eget agerande tyder på att det soldaterna läckte till media var korrekt, man hade ett dåligt skydd. Detta försöker man nu förstärka (stridsfordon 90).

Grottrollet
Menig
Menig
Militär Grundutb: Amfibie
Kontakt:

Inlägg av Grottrollet » 28 jan 2009 10:14

Det kan ju vara sa att Forsvaret agerar i en grazon och vill ha en viss kontroll pa vilken bild som sprids i svensk massmedia.

Med risk for att dribbla bort mig i konspirationstankar sa tror jag att det ar viktigt att inse att anledning till Sveriges narvaro i Afghanistan ar utrikespolitisk, dels har ett syfte i den langsiktiga malsattningen med Sveriges forsvarspolitik. De flesta EU nationer har varit narvarande sedan eller strax efter det att SSG anlande till Afghanistan. Att tro att dagens nedlaggningar och de som skett under drygt snart 20 ars tid ar en slump och sker planlost ar nog ganska naivt och att underskatta Hakan Syren mfl. Som jag personligen vet ar en MYCKET klipsk och serios person. Darfor ar det kanske ocksa lattare idag an tidigare att forsta varfor Sverige befinner sig i A da det ar en viktig del i vagen och steget mot ett oppet och officiellt medlemskap i nagon av Forsvarsallianserna. Min tes ar att snart ar de naiva och okunniga politikerna stallda infor fullbordat faktum och har att valja mellan kraftigt okade anslag till Forsvarsmakten, nagot som skulle vara liktydigt med politiskt sjalvmord i dessa dagar, eller sa far man vackert acceptera ett medlemskap.

Jag tror att de flesta inser att Afghanistan inte har nagot som helst att gora med det nationella forsvaret, arbeta i forebyggande syfte mot internationella konflikter eller andra floskler. I sa fall hade man inte gett en uttrycklig order om att den svenska kontingenten skall sitta och bedriva fotpatruller och humanitara projekt i norr nar det pagar ett fullt krig nere i de sydostra delarna. For den som ar intresserad kan alltid logga in pa Youtube och kika lite pa vad danskarna pysslar med och jamfora det med vad som presenterades pa TV for nagot ar sedan. Darmed inte sagt att det ar ofarligt att befinna sig i Afghanistan eller som nagon uttryckte det att tro att man befinner sig i Skara sommarland. Det har ju ett antal incidenter visat pa. Jag har heller inget syfte att misskreditera de svenska soldater som befinner sig i Afghanistan och som varje dag gor sitt basta och forsoker losa seriosa uppgifter. Jag tillbringade sjalv 7 manader med en kontingent i A for nagra ar sedan och vet att behovet ar ohandligt.

Hmm, jag kanske dribblade bort mig fran amnet???

Skriv svar