Förvirrande rykten

Här diskuteras allt som berör den svenska försvarsmakten, värnplikt och utlandstjänst.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tine
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Förvirrande rykten

Inlägg av Tine » 10 feb 2009 18:52

Det hände ganska ofta att vi låg ute i fält någon vecka. Förberedelserna för detta var noga planerad.
Vi på trossen blev utvisad en plats i skogen där vi skulle gruppera, upp med allt som tillhörde köket.
Vi hade alltid mycket att göra inför lunch, middag och frukost till nästa dag.
Men sen på kvällen gick det rykten om att vi skulle få ett överfall av någon annat kompani som övade i närheten,
Vi hade då högsta beredskap med att gå vakt på natten och att vara beredd på att "fienden" kunde komma.
Men ingenting hände.
Det kunde dröja en hel vecka innan något hände.
Om vi hade tur så kunde vi ta tillfånga någon erövrad fiende som fick diska och skala potatis. Men allt för ofta tog de inte uppgiften på allvar.

Är det flera som har gått och väntat på att något ska hända?
Ingenting är omöjligt.... Mirakler tar lite längre tid bara.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av York » 10 feb 2009 19:09

En av de "värsta" sakerna med att vara ute i fält var just att man inte visste vad som skulle hända (vilket givetvis är ganska logiskt då det trots allt kan vara så i krig). Om man t ex vet att man ska omgruppera två gånger under en veckas övning blir det så mycket lättare, men träningen inte lika effektiv då man blir mer avslappnad.

P.S.
Fick killen som skalade potatis och diskade ersättning? Om inte så är detta ett brott mot Genevekonventionen gällande behandling av krigsfångar vill jag minnas. :wink: :skratt:

Användarvisningsbild
Tine
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Re: Förvirrande rykten

Inlägg av Tine » 10 feb 2009 19:19

Vi hade en gång två killar som vi hade tagit tillfånga. Den ena fick diska och den andra fick skala potatis, men de suckade hela tiden över detta, så vi sa att det är tur för dem att det inte är på riktigt för då hade vi skjutit dem på fläcken. :skratt:

Användarvisningsbild
Engelbrekt
Förvaltare
Förvaltare
Från: Västra Götaland
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Inlägg av Engelbrekt » 10 feb 2009 23:35

Tine skrev:Är det flera som har gått och väntat på att något ska hända?
Oja, rykterna om överfall började vid resningen av förläggningen och Högsta beredskap beodrades. Vilket för oss innebar antingen att sova som sillar i 90-vagnarna med full stridsutrustning eller knö ihop oss i hälften så många tält (med stridsutrustning på förstås) som inte eldades max på grund av att vi skulle bort så fort som möjligt om det mot all förmodan skulle smälla. Vilket det förstås till 99% aldrig gjorde :)
Detta är ju förstås för att hålla oss alerta och på tå så att säga. Vilket också funkar, man blev ju mer observant som post om överfall var att vänta.

Detta praktiserades av mina befäl på senaste övningen i Hemvärnet nu i November väldigt friskt.
Vi var alerta och taggade som tusan, och vad händer? Inget så klart! Inte den första och andra natten. Men den sista natten när man bara vill hem, duscha och äta pizza. DÅ, halv 4 på morgonen, full strid.
Men men, det är väl så det är i krig :skratt:
401.Insatskompaniet!!

Grottrollet
Menig
Menig
Militär Grundutb: Amfibie
Kontakt:

Inlägg av Grottrollet » 11 feb 2009 10:51

Att anvanda sig av "vargen kommer..." later som ett trist knep fran era befal for att se till att ni hade skarpan uppe. Ar det inte lite av ett befals skyldighet att masa sig upp en eller ett par ganger under en natt och titta till postverksamheten?

Användarvisningsbild
Engelbrekt
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Re:

Inlägg av Engelbrekt » 11 feb 2009 19:58

Grottrollet skrev:Att anvanda sig av "vargen kommer..." later som ett trist knep fran era befal for att se till att ni hade skarpan uppe.
Jo det är klart, men det funkade! Varför ändra ett vinnande koncept?! :puss:

I Hemvärnet visste inte ens våran kompanichef om rykterna var sanna eller inte. Rykterna om eldöverfall kom (fick vi reda på i efterhand) direkt från övningsledaren. Detta gjordes för att kolla plutonernas fömågor och kolla hur soldaternas reaktioner blev på dessa uteblivna överfall och dess påverkan på moralen.

Grottrollet skrev: Ar det inte lite av ett befals skyldighet att masa sig upp en eller ett par ganger under en natt och titta till postverksamheten
I lumpen som är en utbildningsplattform för soldater så tycker jag verkligen att det borda vara befäls skyldighet att kolla till posterna, vilket dom gjorde, iallafall under min utbildning!
401.Insatskompaniet!!

Grottrollet
Menig
Menig
Militär Grundutb: Amfibie
Kontakt:

Inlägg av Grottrollet » 12 feb 2009 09:10

Engelbrekt, om det funkade for er och ni nadde era utbildningsmal sa var ju tekniken onekligen effektiv och fyllde sitt syfte :) Vad jag menade var att om malet med en ovning var att ova strid och halla soldaterna i hogsta stridsberedskap sa ar orienteringar om fi narvore effektiv. Om det finns ett annat mal med ovningen sa kan rykten vara kontraproduktivt och kora slut pa de varnpliktiga efter nagra dygn utan somn.

Jag haller med dig om att befalen skall masa sig upp pa natten och visa intresse for hur verksamheten bedrivs. Det har man dessutom bade betalt for och skyldighet att gora. Min egen erfarenhet som instruktor under saval de forsta utbildningsskedena saval som nar man gick som ovad chef var att satta mobiltelefonen pa vackning ett par ganger per natt. Glida ur sin goretexpuppa/ensamma vargen/kerontalt eller vad man nu utnyttjade och lyssna och observera hur verksamheten bedrevs. Nagra uppmuntrande ord var for det mesta uppskattat nar tristessen var som storst.

Användarvisningsbild
Tine
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Tine » 17 feb 2009 15:37

Det konstigaste var att alla mina yrkes befäl som var med uti fält, agerade befäl på dagen men när natten kom och vi skulle trängas i ett tält, då passade de på att åka hem och sova i egen säng bredvid deras fruar.
Därför tappade jag förtroendet för de. Hur skulle det fungera om det var ofred?
Sen att två av befälen kom och lånade porrfilmer av oss på luckan gjorde inte saken bättre.

Freddie
Fanjunkare
Fanjunkare
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Inlägg av Freddie » 18 feb 2009 10:39

Tine skrev:Det konstigaste var att alla mina yrkes befäl som var med uti fält, agerade befäl på dagen men när natten kom och vi skulle trängas i ett tält, då passade de på att åka hem och sova i egen säng bredvid deras fruar.
Därför tappade jag förtroendet för de. Hur skulle det fungera om det var ofred?
Sen att två av befälen kom och lånade porrfilmer av oss på luckan gjorde inte saken bättre.
Vi hade alltid vårat plutonbefäl och stf plutonbefäl med oss under nätterna ute i fält. Kan inte minnas mer än en gång att en av dem åkte hem under natten för att sova hemma.

Men visst sa befälen ibland att vi skulle vara beredda på att strida mitt i natten, och det blev väl lite jobbigt under de första fältveckorna då man satt och var beredd hela tiden och därmed inte sov så jäkla bra alltid, men efter ett tag vande man ju sig och det tog inte lång tid tills det att man kunde vakna av knallar utanför tältet och själv vara där ute på 2 röda för att skjuta tillbaka.

Finns det något jag lärde mig ganska bra i lumpen så var det att kunna somna snabbt för att plötsligt vakna och vara vid mina sinnens fulla bruk. ^^

Användarvisningsbild
Engelbrekt
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Engelbrekt » 18 feb 2009 10:52

Freddie skrev:Finns det något jag lärde mig ganska bra i lumpen så var det att kunna somna snabbt för att plötsligt vakna och vara vid mina sinnens fulla bruk. ^^
Jag håller med, det sitter i än. T.ex om mobilen ringer mitt i natten så är jag klar i huvudet inom någon sekund. Vilket underlättar när man ska prata :skratt:
401.Insatskompaniet!!

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 24 feb 2009 12:34

Jag hörde sällan förvirrande rykten, men som stabsgruppchef hade jag ofta tillgång till information t.o.m. före kompanichefen. :)

Användarvisningsbild
Tine
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Tine » 24 feb 2009 19:37

Jo det vore bra om man som menig soldat fick relevant information.
Annars får man höra en sak från en person och något helt annat från en annan.

Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av AndersB » 24 feb 2009 20:55

Nu pratar jag 70- och 80-tal. Den här som ni upplevde det dassiga ordergivningen var säkerligen mycket medveten och avsedd för utbildning / koll av era likaledes värnpliktiga befäl. Avdelning ta egna initiativ, söka samband etc. För den menige soldaten framstod nog det mesta som just - meningslöst.
Ett försvar har vi för att i krigstid kunna försvara de ideal som i fredstid ger dig rätt att verka för försvarets avskaffande. Gösta Bohman.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 24 feb 2009 21:10

Jag brukade berätta för de skyttesluskar jag kom i kontakt med om läget, var vi befann oss, och inte minst viktigt: när det skulle bli mat!

Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Kontakt:

Re:

Inlägg av AndersB » 24 feb 2009 21:15

B Hellqvist skrev:för de skyttesluskar jag kom i kontakt med
Aiisk! Det var de som gjorde jobbet!
Ett försvar har vi för att i krigstid kunna försvara de ideal som i fredstid ger dig rätt att verka för försvarets avskaffande. Gösta Bohman.

Skriv svar