Simträning

Här diskuteras allt som berör den svenska försvarsmakten, värnplikt och utlandstjänst.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tine
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Simträning

Inlägg av Tine » 01 mar 2009 18:38

Vi fick en gång åka till Visby simhall för att där visa att man kunde simma. Jag tror att man skulle bevisa att man kunde simma 200 meter.
Redan dagen före samlades vi i en lokal där en Kapten berättade vad vi skulle göra.
Sedan avslutade han mötet med att fråga..Är det någon här inne som inte kan simma? Jag vågade inte tala om att jag inte var sim kunnig, men efter mötet gick jag fram till kaptenen och berättade det hela. "Jag vet det sa han".
Nästa dag i sim hallen fick jag sitta bredvid och titta på, men ingen frågade varför.
Var det någon av er som hade simträning?
Ingenting är omöjligt.... Mirakler tar lite längre tid bara.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av York » 01 mar 2009 18:40

Jo, vi drog iväg till någon hall i Stockholmsområdet där vi fick simma runt i en liten bassäng vill jag minnas. Minns inte så mycket mer än att det var trång.

Användarvisningsbild
PZG12
Överste
Överste
Från: Västra Götaland
Intresse: Reenactment
Kontakt:

Inlägg av PZG12 » 01 mar 2009 20:21

I dagens försvar måste alla bevisa sig simkunniga och man måste kunna simma 200 meter, dyka och plocka upp en docka samt kunna dra en kamrat i livboj. Vi fick göra detta mitt under en fältvecka (gött med dusch?) och jag minns att det var mycket hets runt det hela.

Freddie
Fanjunkare
Fanjunkare
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Re:

Inlägg av Freddie » 02 mar 2009 10:34

wiSH skrev:I dagens försvar måste alla bevisa sig simkunniga och man måste kunna simma 200 meter, dyka och plocka upp en docka samt kunna dra en kamrat i livboj. Vi fick göra detta mitt under en fältvecka (gött med dusch?) och jag minns att det var mycket hets runt det hela.
Det var underligt. Kan inte minnas att vi någon gång vart tvungna att visa att vi kunde simma under utbildningen...

Användarvisningsbild
PZG12
Överste
Överste
Intresse: Reenactment
Kontakt:

Inlägg av PZG12 » 02 mar 2009 12:02

Okay? Kanske bara vara ett krav för att man skulle bli godkännd på ING 2?

Användarvisningsbild
Tine
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Simträning

Inlägg av Tine » 02 mar 2009 12:45

Men har ni fått bada is vak som min kompis gjorde som låg vi kustjägarna i Stockholm 1983. Efter att de hade hoppat i vattnet så fick de anhålla om att komma upp. Det var så....kallt.
Ingenting är omöjligt.... Mirakler tar lite längre tid bara.

Användarvisningsbild
Engelbrekt
Förvaltare
Förvaltare
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Inlägg av Engelbrekt » 02 mar 2009 16:09

Tine skrev:Men har ni fått bada is vak som min kompis gjorde som låg vi kustjägarna i Stockholm 1983. Efter att de hade hoppat i vattnet så fick de anhålla om att komma upp. Det var så....kallt.
Ja det gjorde vi med. Låg på I19/P5 i Boden så fick "nöjet" att bada is-vak 2 gånger. Samma som du skrev, ner i vaken, anhålla om du fick komma upp, sen fort upp på stranden och av med dom blöta kläderna, på med dom torra och börja spring!!! Springa sig varm är tydligen det bästa. Brrrr.
Kan tilläga att ingen blev tvingad ner i vaken, utan det hela gick till på följande vis: Alla blev beodrade att ta på sig dom mycket vackra blåa tränings kläderna och samlas vid stranden. Där stod en Fänrik som gav en order att ta på en säkerhets-sele och gå fram till vaken där en annan Fänrik stod och be om tillåtelse att få hoppa ner i vaken. Väl framme vid vaken bad man då som sagt om tillåtelse eftersom man fått en order att göra det, och nartuligtvis så fick man tillåtelse och så hoppade man! :skratt:
Väldigt snyggt ordnat. :japp:
wiSH skrev:I dagens försvar måste alla bevisa sig simkunniga och man måste kunna simma 200 meter, dyka och plocka upp en docka samt kunna dra en kamrat i livboj. Vi fick göra detta mitt under en fältvecka (gött med dusch?) och jag minns att det var mycket hets runt det hela.
Inför isvaken så fick vi som du säger bevisa att vi kunde simma och hämta docka på botten. Hade också torrträning med isdubbar på ett frigolitflak.
Kan säga att jag blev förvånad när tre stycken faktiskt inte fått lära sig simma som små. Trodde det var ett krav idag.
401.Insatskompaniet!!

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 02 mar 2009 20:37

Vi hade inga simtester på I13 heller vad jag kan minnas.

Skriv svar