Nationella skyddsstyrkor ger vassare hemvärn

Här diskuteras allt som berör den svenska försvarsmakten, värnplikt och utlandstjänst.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Engelbrekt
Förvaltare
Förvaltare
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Nationella skyddsstyrkor ger vassare hemvärn

Inlägg av Engelbrekt » 21 mar 2009 15:01

40 bataljoner som bemannas av 22000 soldater, varav 17000 i de nationella skyddsstyrkorna. Så ser hemvärnet ut i regeringens inriktningsproposition som presenterades i dag.

Nationella skyddsstyrkorna ska kunna lösa mer kvalificerade uppgifter än övriga förband i hemvärnet. Uppgifterna och verksamheten ligger i nivå med insatsplutonernas. Det ställer krav på såväl utbildning som utrustning och därmed användbarhet.

- I och med att stora delar av hemvärnet uppgraderas till nationella skyddsstyrkor ökar hemvärnsförbandens tillgänglighet och användbarhet, sa försvarsminister Sten Tolgfors vid den presskonferens där propositionen presenterades.

Regeringens proposition som anger det militära försvarets inriktning med början 2014 anvisar uppgifter som de nationella skyddsstyrkorna ska ha. Det är bevaknings-, skydds- och "vissa" försvarsuppgifter. De nationella skyddsstyrkorna är en viktig del av Försvarsmaktens insatsorganisation.

Hemvärnet ska även i fortsättningen kunna stödja andra myndigheter och övriga samhället vid till exempel kriser och katastrofer.

Frivillig tremånadersutbildning, eller direktutbildning, blir en väg in till fortsatt utbildning för anställning i Försvarsmakten, kontrakterad soldat eller till hemvärnet.

Sten Tolgfors återkom till den höga kvalitén på hemvärnets försök med tremånadersutbildning:

- Jag ser ett effektivare utnyttjande av tiden vid utbildningen, sa han och pekade på de 600 timmar som producerades vid försöket i Villingsberg.

Regeringens vilja är tydlig. Hemvärnets styrka och förmågor ska ökas avsevärt. Bl a ska hemvärnet kunna genomföra basskydd och fältarbeten samt möta CBRN-hot. Dessutom blir det en fortsatt materiell förnyelse.

Rikshemvärnschefen Roland Ekenberg kommenterar förslaget:

- Det är oerhört positivt att våra förband och soldater är så efterfrågade. Jag är mycket nöjd med de framgångar vi därmed uppnått. Nu gäller det att kavla upp ärmarna och leva upp till det förtroende statsmakterna ger oss.

Propositionen ger också klart besked om att det, utöver avkastning från stående och kontrakterade förband, kan behövas direktutbildning för att lösa hemvärnets personalförsörjning, vilket hemvärnets ledning förutspått och önskat.

En minskad numerär gör det dock svårare för hemvärnet att vara överallt i landet. Nu blir det upp till de folkvalda i riksdagen att slutgiltigt fatta beslut om "Ett användbart försvar". Helt klart blir det först i slutet av juni.

Av Per Lunqe och Sune Ullestad www.tidningenhemvarnet.se
2009-03-19

Så vad tror ni här på KF, är Hemvärnet värt att satsa på? Tycker ni att det är värt denna uppgradering som faktiskt redan har börjat? Ska vi ha kvar Hemvärnet, eller som det kommer bli: Nationella Skyddsstyrkorna?
401.Insatskompaniet!!

Användarvisningsbild
JaCke
Major
Major
Från: Finland
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Nationella skyddsstyrkor ger vassare hemvärn

Inlägg av JaCke » 29 apr 2009 09:42

Jag är tveksam, Hemvärnets styrka enligt min åsikt ligger mer i kvantiteten än i kvalitén. Risken tycker jag är att vi får ett Hemvärn som är för litet för att täcka Sveriges yta och för dåligt utrustade och tränade för att kunna göra reel nytta där de finns. Dessutom så är jag tveksam till att de kvarvarande soldaternas kvantitet ska räcka till regeringens mål med 2000 soldater i utlandstjänst.

Sen så tycker jag "Nationella Skyddsstyrkorna" bara låter fånigt, men jag kan ha förståelse för att man vill "hotta" upp Hemvärnets status.

Vad tycker ni andra?

Användarvisningsbild
Engelbrekt
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Engelbrekt » 29 apr 2009 16:19

JaCke skrev: för dåligt utrustade och tränade för att kunna göra reel nytta där de finns.
Är inte riktigt beredd att hålla med där. Utrustningen är den samma som Armén, som infanteriet om det funnits kvar.
Visst, vi har inga bepansrade fordon och dylikt, men det är inte meningen att vi ska behöva anfalla mot pansar trupper, även om vi har Granatgevär och pansarskott. Men i övrigt har vi samma utrustning.

Visst är 60 timmar per år (kontraktstid för soldater) för lite för att kunna bibehålla stridstekniken på topp. Men det är svårt att klämma in mer på helgerna. Försöks görs i år att ha en så kallad Hemvärnsvecka, hade min förra veckan, för att studera hur stridsvärdet blir i gämförelse med värnpliktiga. Vi hade befäl från P4 som övervakade och höll i övningen så det var som i Lumpen.Vi klarade oss utmärkt.
Nu talar jag förstårs om en pluton, men jag tror (hoppas) att det inte är så stor skillnad på insatsplutonerna runt om i riket.
JaCke skrev:Sen så tycker jag "Nationella Skyddsstyrkorna" bara låter fånigt, men jag kan ha förståelse för att man vill "hotta" upp Hemvärnets status.
Det håller jag med om, tycker det känns löjlig att säga att man är en Nationell Skyddssoldat. Hemvärnsman låter bättre och folk vet vad man menar!
401.Insatskompaniet!!

Användarvisningsbild
JaCke
Major
Major
Från: Finland
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av JaCke » 29 apr 2009 19:00

Engelbrekt skrev:
JaCke skrev: för dåligt utrustade och tränade för att kunna göra reel nytta där de finns.
Är inte riktigt beredd att hålla med där. Utrustningen är den samma som Armén, som infanteriet om det funnits kvar.
Visst, vi har inga bepansrade fordon och dylikt, men det är inte meningen att vi ska behöva anfalla mot pansar trupper, även om vi har Granatgevär och pansarskott. Men i övrigt har vi samma utrustning.
Precis! Det är det som gör mig skeptisk till att sänka antalet soldater. Hemvärnets uppgift var inte och ska inte vara anfall mot pansartrupper utan istället ett skydd medan armén och övriga stridskrafter mobiliserar. Sen så är jag övertygad om att det finns många plutoner inom Hemvärnet som har gediget soldatmateriel, säkert bättre än inom vissa nymuckade plutoner, men jag tror inte att det är generellt.

Genom att sänka antalet soldater tror jag att man höjer kvalitén på den enskilda soldaten men inte tillräckligt gentemot värnpliktig och kontraktsanställd trupp som övas kontinuerligt. Det kostar mer än vad det smakar helt enkelt.

För att förtydliga: Jag har inget emot Hemvärnet men jag är tveksam till att de ska uppgraderas till något likande ordinarie arméenheter. Jag tror nämligen att det saknas både kraft och resurser till det.

Användarvisningsbild
Engelbrekt
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Engelbrekt » 29 apr 2009 21:21

JaCke skrev: Genom att sänka antalet soldater tror jag att man höjer kvalitén på den enskilda soldaten men inte tillräckligt gentemot värnpliktig och kontraktsanställd trupp som övas kontinuerligt. Det kostar mer än vad det smakar helt enkelt.

För att förtydliga: Jag har inget emot Hemvärnet men jag är tveksam till att de ska uppgraderas till något likande ordinarie arméenheter. Jag tror nämligen att det saknas både kraft och resurser till det.

Men samtidigt så är det inte effektivt med det Hemvärn som varit, gamla gubbar som inte orkar med.
Jag tror att det Hemvärnet försöker göra är att anpassa Hemvärnet till det moderna insatsförsvaret i övrigt.
Vad jag vet så ska vi (insatskompanierna alltså) kunna försvara skyddsobjekt och göra insats mot en mindre grupp fiender, t.ex. terrorister och liknande.
Det går inte att utbilda alla till detta utan man väljer ut soldater som är yngre och piggare och som har lumpen i färskt minne.
Sen tycker jag också att 22000 soldater är för lite för att kunna lösa uppgifterna vi får i skarpt läge. En fördubbling av detta så kanske Hemvärnet håller ut någon vecka i skarpt läge, men sen då?!
401.Insatskompaniet!!

Skriv svar