Insatssoldat med beriden högvakt

Här diskuteras allt som berör den svenska försvarsmakten, värnplikt och utlandstjänst.
Skriv svar
Panzerkampfwagen
Menig
Menig
Kön: Man
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Insatssoldat med beriden högvakt

Inlägg av Panzerkampfwagen » 25 mar 2009 19:05

Hejsan!

Jag rycker in som insatssoldat, beriden högvakt (GA948) den 26:e oktober. Utbildningsplatsen är Livgardet, Kungsängen.
Jag undrar kort och koncist, är det någon här på forumet som gjort just den här tjänsten som vill berätta lite om den? Skulle även vara skoj att veta om det är någon annan som också rycker in samtidigt som mig !

Tack för mig, Micke
"The eastern front is like a house of cards, if the front is broken through at one point, all the rest will collapse" - Gen. Heinz Guderian

Användarvisningsbild
vonStauffenberg
Korpral
Korpral
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Inlägg av vonStauffenberg » 27 mar 2009 18:56

Har du någon tidigare erfarenhet av ridning?

patrik blom
Menig
Menig
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Insatssoldat med beriden högvakt

Inlägg av patrik blom » 28 mar 2009 11:54

Är inte den beridna högvakten privatiserad? Vill minnas att jag då och då har blivit anmodad att skänka pengar till densamma.

Från min egen värnplikt (på K1) erinrar jag mig annars att de som då togs ut till den beridna högvakten måste vara dokumenterat mycket skickliga på hästryggen redan när de ryckte in.

Panzerkampfwagen
Menig
Menig
Kontakt:

Re: Insatssoldat med beriden högvakt

Inlägg av Panzerkampfwagen » 28 mar 2009 13:45

patrik blom skrev:Är inte den beridna högvakten privatiserad? Vill minnas att jag då och då har blivit anmodad att skänka pengar till densamma.

Från min egen värnplikt (på K1) erinrar jag mig annars att de som då togs ut till den beridna högvakten måste vara dokumenterat mycket skickliga på hästryggen redan när de ryckte in.
Man behöver inga som helst förkunskaper när det gäller hästar/ridning. Man får lära sig allting där :D
"The eastern front is like a house of cards, if the front is broken through at one point, all the rest will collapse" - Gen. Heinz Guderian

patrik blom
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av patrik blom » 28 mar 2009 17:03

Märkligt att det numera nästan obefintliga svenska försvaret lägger resurser på att lära folk som aldrig suttit på en häst att rida, och att paradera till häst i storstadstrafik.

Länk:
http://www.beridnahogvakten.se/index.php

Det är tydligen de 90 hästar som används av beridna högvakten som är privatiserade dvs privatägda. Citat:

Organisation

Sedan 1987 är den Beridna Högvakten ett samarbete mellan Försvarsmakten och den ideella organisationen Föreningen för den Beridna Högvakten. Föreningen finansierar inköp och utbildning av de 90 hästar som krävs för verksamheten samt står för huvuddelen av de direkta kostnaderna (foder med mera) för driften av stallen på Kavallerikasern.

Det är Försvarsmakten som med Dragonmusikkåren och vakten från Livgardets dragonbataljon svarar för genomförandet av de beridna vaktparaderna.

Polisrytteriet deltar också i de beridna vaktparaderna med fyra ryttare. Man har 20 hästar uppstallade på Kavallerikasern. I Göteborg och Malmö finns det också polishästar - ett 10-tal på varje plats.

VÄRNPLIKTIGA OCH OFFICERARE VID LIVGARDETS DRAGONBATALJON
Livgardets dragonbataljon har två beridna skvadroner. Dessa två skvadroner bestrider den beridna garnisonstjänsten vid beridna högvakter och beridna eskorter (bland annat statsbesök, Nationaldagen och Riksmötets öppnande). Livskvadronen utbildar militärpoliser, de rycker in i augusti och går beriden vaktparad i april och maj. 4 skvadron utbildar vaktsoldater, rycker in i november och går beriden vaktparad i från slutet av maj till slutet av augusti.

Major Peter Rosén har huvudansvaret för hästtjänsten på Kavallerikasern. Chef för Hästtdetaljen är Kapten Claes Hermansson som biträds av beridare Marita Linnell. De ansvarar framförallt för utbildning och uppföljning av de yngre hästarna.

Chef för Stalldetaljen är löjtnant Johan Persson. Veterinär är docent Gunnar Nilsson och veterinärassistent Lotta Ekman. Mats Holmstedt är hovslagare på Kavallerikasern..

Chef för Riddetaljen är kapten Mårten Isaksson fram till den 1 juli då han efterträds av kapten Johannes Kirchheim. Som ridinstruktören tjänstgör löjtnant Philip Scheynius. Under hösten tillkommer kapten Victor Victor. Riddetaljen ansvarar för ridutbildning och uppföljning av såväl värnpliktiga som officerare.

Föreningen för den Beridna Högvaktens styrelse
Mats Svegfors, ordförande
Peter Egardt
Berndt Grundevik
Per Lundberg
Mertil Melin
Remy Nilson
Bertil Södermark
Margareta Wallenuis-Kleberg

patrik blom
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av patrik blom » 28 mar 2009 22:59

För undvikande av missförstånd vill jag tillägga att jag naturligtvis önskar Panzerkampfwagen en mycket trevlig och givande värnpliktstjänstgöring, oavsett om du kan rida eller ej.

Panzerkampfwagen
Menig
Menig
Kontakt:

Re:

Inlägg av Panzerkampfwagen » 29 mar 2009 19:54

patrik blom skrev:För undvikande av missförstånd vill jag tillägga att jag naturligtvis önskar Panzerkampfwagen en mycket trevlig och givande värnpliktstjänstgöring, oavsett om du kan rida eller ej.
Tackar, tackar! Jag uppfattade det aldrig på något annat vis heller :) Jag kan faktiskt inte göra annat än att hålla med dig, när du tycker att det är lite märkligt att försvaret satsar pengar på detta. Men jag ser naturligtvis fram emot det, ska bli riktigt intressant!

patrik blom
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av patrik blom » 30 mar 2009 22:18

Trevligt att vi är överens! Passa på att få taget några riktigt stiliga foton av dig själv till häst, i den ljusblå uniformen med pickelhuva i blankputsad metall.

Panzerkampfwagen
Menig
Menig
Kontakt:

Re:

Inlägg av Panzerkampfwagen » 31 mar 2009 21:06

patrik blom skrev:Trevligt att vi är överens! Passa på att få taget några riktigt stiliga foton av dig själv till häst, i den ljusblå uniformen med pickelhuva i blankputsad metall.

Javisst :) jadå, det kommer att tas redigt med foton kan jag lova !

blau
Aspirant
Aspirant
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av blau » 29 apr 2009 17:55

Jag vill också vara med i den beridna högvakten :ledsen:

Skriv svar