AK5c

Här diskuteras allt som berör den svenska försvarsmakten, värnplikt och utlandstjänst.
Skriv svar
Panzerkampfwagen
Menig
Menig
Kön: Man
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Samlande
Kontakt:

AK5c

Inlägg av Panzerkampfwagen » 29 mar 2009 20:22

Kort och gott undrar jag, vad anser ni om nya AK5c? Hört en del rykten som säger att bla. rödpunktsiktet ska vara "felmonterat". Det ska tydligen sitta 1 decimeter för högt, så man kan inte lägga kinden på kolven och samtidigt kika igenom siktet?! Rycker som bekant in som insatssoldat beriden högvakt i Oktober, och så vitt jag förstår så kommer jag att utbildas på bla. AK5c, så är därför angelägen om att höra lite ris/ros om vapnet!

Tack, Micke :cool:
"The eastern front is like a house of cards, if the front is broken through at one point, all the rest will collapse" - Gen. Heinz Guderian

Freddie
Fanjunkare
Fanjunkare
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Inlägg av Freddie » 29 mar 2009 22:04

Har bara provskjutit vapnet en gång, och jag tycker väl inte att den var så speciell. Det är väl alltid fint att den har picatinny rail (vet inte vad det heter på svenska) för montering av ficklampa och dylikt, och sista-skottet-spärr, men i övrigt ser jag den inte som speciellt mycket bättre än AK5A. Vill f.ö. säga det att jag ser det som helt onödigt av försvarsmakten att "uppgradera" från AK5A till AK5C, speciellt i nuläget, då denna uppgradering lär kosta en del samtidigt som försvaret är i grovt behov av pengar och att de som finns borde användas till övningar istället för vapen, när vapen redan finns i form av modell Adam.

Men nu kanske den här tråden är mer för att diskutera vapnets finesser och nackdelar, snarare än dess vara och icke vara. Kan väl säga det att jag inte märkte att rödpunktssiktet var felmonterat, det satt precis lagom på det vapen jag sköt med i alla fall. Kan väl dra en liten snabb lista för att göra det enklare att se vad jag finner vara till fördel och nackdel med vapnet.

Fördelar.
- Sista-skott-spärr
- Vertikalt handgrepp (tror jag det kallas)
- Picatinny rail
- In- och utfällbart axelstöd
- Säkerhetsomställare på båda sidorna av vapnet

Nackdelar:
- Omöjligt att byta från gasläge 1 till gasläge 2 pga övre picatinny rail
- Sista-skottet-spärren kräver de nya plastmagasinen för att fungera
- Otympligt monterat handskydd vilket förlänger montering avsevärt jämf. med AK5A
- Kortare pipa

+/- Rödpunktssikte, kan ses som en fördel då det är mycket händigt då det hjälper till att få av skott med precision snabbare än med de vanliga siktena. Själv föredrar jag dock standardsiktet (antagligen pga vana), då rödpunktssiktet kräver en kraftkälla och antagligen har lätt för att gå sönder när man springer runt och krigar och slänger sig omkring ute i skogen.

Krook
Menig
Menig
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Signal/Televapen
Kontakt:

Inlägg av Krook » 31 mar 2009 20:51

AK5C är ett lyft jämfört med A-varianten.
De allra flesta lär sig verka med vapnet fortare än med A-varianten eftersom vapnet är mer lättskjutet.

De nackdelar som Freddie anger kan man se som egenskaper snarare än nackdelar:
-Gasläget har de flesta redan slutat mickla med på AK5 A. Gasläge 2 gäller från start.
-Sista-skottspärr är bra, oavsett om det behövs en extra klack på patronföraren eller ej. (det går att byta i metallmagasin).
-Handskyddet medger ett vertikalt handtag för de som så önskar. Under det så sitter rails för montering av extrautrustning.
- Kortare pipa gör vapnet lättare att skjuta med. V0 är mindre varvid verkan på håll nedgår men eftersom stridsavstånden inte kräver mer så räcker AK5C:s piplängd.

Rödpunktssiktets batteri sägs räcka i mer än 10 år så jag tror inte att det är begränsande. Om batteriet tar slut eller RPS i övrigt fallerar så finns stålriktmedel att tillgå.
Fördelarna med AK5C är stora jämfört med AK5A.

Användarvisningsbild
Engelbrekt
Förvaltare
Förvaltare
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Re: AK5c

Inlägg av Engelbrekt » 01 apr 2009 09:15

Siktet ska ha en teoretisk ljuskraft på 10 år.
Jag känner en som har haft sitt sikte på AK4:an i över 10 år nu och det funkar lika bra fortfarande. :japp:

Angående det med att siktet sitter 10 cm högt, så ja det gör det.
Jag vet inte hur det är med Ak;5 men på Ak4;an är det inga problem att få kinden mot kolven.
Man skjuter ju alltid in ett vapen, när man skjuter in vapnet på 200 meter så träffar man där den röda pricken är på 200 meter. Skjuter man på något närmare eller längre ifrån så får man sikta lägre respektive högre.
401.Insatskompaniet!!

Freddie
Fanjunkare
Fanjunkare
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Re:

Inlägg av Freddie » 01 apr 2009 13:31

Krook skrev:AK5C är ett lyft jämfört med A-varianten.
De allra flesta lär sig verka med vapnet fortare än med A-varianten eftersom vapnet är mer lättskjutet.

De nackdelar som Freddie anger kan man se som egenskaper snarare än nackdelar:
-Gasläget har de flesta redan slutat mickla med på AK5 A. Gasläge 2 gäller från start.
-Sista-skottspärr är bra, oavsett om det behövs en extra klack på patronföraren eller ej. (det går att byta i metallmagasin).
-Handskyddet medger ett vertikalt handtag för de som så önskar. Under det så sitter rails för montering av extrautrustning.
- Kortare pipa gör vapnet lättare att skjuta med. V0 är mindre varvid verkan på håll nedgår men eftersom stridsavstånden inte kräver mer så räcker AK5C:s piplängd.

Rödpunktssiktets batteri sägs räcka i mer än 10 år så jag tror inte att det är begränsande. Om batteriet tar slut eller RPS i övrigt fallerar så finns stålriktmedel att tillgå.
Fördelarna med AK5C är stora jämfört med AK5A.
Vad jag förstod under den vård jag fick genomföra på en AK5C så går det fortfarande att justera gasläge, förutsett att man tar bort den övre railen. De vapen vi handskades med var dock, om jag inte minns fel, inställda på gasläge 1 hela tiden. Och sen är det väl ändå så, mig veterligen, att gasläge 2 sliter mycket mer på vapnet än gasläge 1 vilket bör betyda mer frekvent byte av reservdelar.

Jag är inte insatt i livslängden för ett rödpunktssikte, men jag är väl lite av en teknofob då teknik oftast har en tendens att arbeta emot mig, speciellt inom försvaret (GPS, Ra180 osv), och därmed föredrar att använda mer "oldschool" matriel där det inte finns teknik som kan tjafsa emot.

Lajning
Menig
Menig
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Lajning » 21 apr 2009 14:19

Visst går det ändra gasläge på Ak5c, det förstår alla som någon gång tagit isär vapnet (gäller de andra versionerna också)
Man tar helt enkelt ut mekanismen, lossar gascylindern och sätter tillbaka den med "omställaren" till vänster, alltså gasläge 1.

Sen så tycker jag, för egen del, att det ända som är bra med ak5c är rödpunktsiktet och sista skottet spärren. Som värnpliktig insatssoldat är det enda tillbehöret jag har att montera på rails'en är ett vertikalgrepp, som jag likagärna kan vara utan.

*Edit* Läste Freddie's plus/minus lista igen och kan inte riktigt hålla med om punkt 3 " Otympligt monterat handskydd vilket förlänger montering avsevärt jämf. med AK5A"

Handskyddet är ju en enhet, som sitter med en enkel sprint i gasblocket. Enligt mig betydligt lättare att ta isär och sätta ihop Adam, även om det inte är någon direkt svårighet på den sistnämda.

Skriv svar