Den ultimata Normandieresan

Här diskuteras militaria, reenactment, airsoft, paintball, konst, resor och sevärdheter. Här publiceras även egna uppsatser och skolarbeten.
Skriv svar
Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Den ultimata Normandieresan

Inlägg av lasseman69 » 26 sep 2018 14:51

Nästa år 2019 på vårkanten kommer jag o frugan resa runt i Normandie , tänker gå in i min bubbla och läsa på om precis allt. Har en fantasi om att släppa en lättare guide om just Normandie / andra världskriget .
Planen ser ut följande
1. Oradour-sur-Glane samt besöka kringliggande och även graven till Helmut Kämpfe ( orsaken till allt )
2. Saumur ( pansar-museum )
3. Saint-Nazaire U-båt bas
4. Villers-Bocage ( Wittmann / kommer även besöks stället han dog på )
Osv ... vad vill ni se ? Idéer ? förslag ? Kommer vara borta 1 vecka .
Själva Normandie o stränder museum gravar är spikat i huvudet ..
Ser fram emot förslag.
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

Användarvisningsbild
Hans S
1:e Sergeant
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Den ultimata Normandieresan

Inlägg av Hans S » 28 sep 2018 16:20

Jag var senast i Normandie för tio år sedan. Bror min fyllde 50 och det var min present till honom. Han ville att min bäste svenska polare skulle följa med vilket förvånade mig. Bror sa att vi blir förbannade på varandra efter några dagar och om vi har med någon annan så nedgår risken. Klok bror.
Sagt och gjort. Innan resan hade jag ordergivning, jag sköter logistik typ boende och resturangval, polaren som är lika skadad som jag är, fick uppgiften att sköta vad vi skulle se och bror min fick uppgiften att hålla klaffen. Jag baserade det hela i en lägenhet i Caen som vi varje dag utgick ifrån. Polarn körde på förmiddagen då han inte var så intresserad av nattliv. Men polarn liksom jag gillar vin till maten (lunch) vilket bror min inte gör - så han fick köra på eftermiddagen. Jag orkar inte gå igenom allt vi såg men vi såg mycket. Bror fick fem små glasburkar med silverlock graverade av polaren med strändernas namn. De är numer fyllda. När vi kom tillbaka på kvällarna så såg jag till att vi hittade en trevlig resturang och sedan gick polarn isäng och jag och bror ägnade oss åt dryckenskap och försök till skörlevnad.

I år fyllde samma bror 60 och han fick en present till, med polaren. Paris för den 14/7 och Le Bourget den 15/7. Efteråt resa till Saumur, men det är inte nästgårds från vare sig Paris eller Normandie. Jag är måttligt intresserad av fotboll men en bar i Saumur var inte helt fel på kvällen den 15/7 2018.

Provade https://www.airbnb.com/ för första gången - förort i Paris, nej. Saumur, mycket bra.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 30 sep 2018 13:10

Normandie, glöm inte att äta skaldjur, med ost efteråt t.ex. camembert, pont-l’évêque och livarot. Jag har inte smakat de lokala vinerna men du är Frankrike så fråga personalen vad du skall dricka till maten. Cidern är riktigt god och glöm inte heller Calvadosen efter maten. Om du inte redan kan någon franska lär dig några standardfraser och utvalda glosor. Fransmännen framstår som stroppiga men det är i verkligheten så att de är generade för de har ofta dåliga kunskaper i engelska. Jag själv ser skillnaden nu när jag kan lite franska, de vänliga, gästfria och hjälpsamma.

Saumur, alltså Pays de la Loire, m.a.o. Loiredalen som då är mest kännt för gamla slott och framförallt vin. Försök hitta någon vingård att besöka. Oftast kan man smaka på vinerna innan man köper. Det finns förutom pansartånks ett kavallerimuseum; http://www.musee-cavalerie.fr/

Saumur jobbar på sin engelska hemsida; https://www.ot-saumur.fr/SAUMUR-INVITAT ... L_r56.html

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 30 sep 2018 13:17

Pegasusbron är f.ö. flyttad; http://memorial-pegasus.fr/mmp/pont_ben ... hp?lang=uk

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 30 sep 2018 20:46

Hans S skrev:
30 sep 2018 13:17
Pegasusbron är f.ö. flyttad; http://memorial-pegasus.fr/mmp/pont_ben ... hp?lang=uk

MVH

Hans
Kunde ha varit värre. Bron kunde ha blivit såld till kinesiska investerare som flyttat den till någon obskyr kinesisk provins som turistattraktion. :skratt:
Kul att dom i.a.f. sparade den p.g.a det historiska värdet.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 02 okt 2018 17:04

Öööö grabbar tack för tipsen men jag har nog tyvärr varit på det mesta 😂. Fick idag iallafall utgåvan med alla museum i Normandie , finns några kvar på listan , feb är väl inte det ultimata turist datum men väldigt skönt slippa dessa d-day turister 😂😂😂😂
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 04 okt 2018 17:21

Trismegistus skrev:
30 sep 2018 20:46
Hans S skrev:
30 sep 2018 13:17

MVH

Hans
Kunde ha varit värre. Bron kunde ha blivit såld till kinesiska investerare som flyttat den till någon obskyr kinesisk provins som turistattraktion. :skratt:
Kul att dom i.a.f. sparade den p.g.a det historiska värdet.
Den stod på museet när jag var där 2012. Och har troligen stått där sen dom bytte bro 1994. Fast o andra sidan så var det väll det Hans S tänkte på. Jaja. :) Kul att se en horsa replica där också. Och Horsa skrot. Småbitar.

Om du inte varit till Merville batteriet och kikat så var det intressant och där fick man även gå in i den renoverade "Snafu Special". http://www.the-snafu-special.com/ Inga problem att iaf. då få sätta sig bakom spakarna och leka pilot. Nått sånt kan man ju bara tänka sig att det är att glömma här hemma om det stod nått plan på nått museeum.

Skriv svar