Favoritvapen

Här diskuteras vapen, militär utrustning, flyg, pansar och fartyg.
Skriv svar
Kn(ekt för livet)
Menig
Menig
Från: Jämtland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek

Inlägg av Kn(ekt för livet) » 22 jun 2009 18:54

1. Jag har sett ett vapen jag aldrig hört användas.
Det hette nåt i stil med Krummlauf, hade böjd pipa och en spegel monterad för att kunna skjuta runt hörn.
Det var en tillsats till automatkarbinernas farfar MP44:an som hette 43 först. Det var den som Kalasjnikov kopierade, och den förändrade nog stridsbilden en del.

2. Den där k-pistliknande ryska saken med 71-skottsmagasinet från finska Suomi var länge populär, men inte så praktisk på håll. Hette han Shpagin, konstruktören? Hade man mod och vodka nog att anfalla som ryssarna, var det nog en utmärkt närstridsbössa, och jag förstår inte varför 20-skottsmagasin varit så vanliga sen dess. Såväl i paniksituationer som då man skjuter nedhållande eld är PPSh utmärkt. Dessutom gillar jag trästocken efter att ha sett oförsiktiga stackare frysa fast i sina metallvapen ett par gånger.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 22 jun 2009 19:15

Måste bara inflika att Kalasjnikov inte kopierade MP-44:an när han konstruerade AK-47:an, trots utseendet. Kalasjnikov tog bland annat många delar från M1 Garand och M1-karbinen, samt från Remington Model 8.

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Från: Västerbotten
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Modellbygge
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 22 jun 2009 22:24

Asså denna evinnerliga villfarelse att AK-47 är en kopierad StG-44. Det enda som de har gemensamt är att de bägge bygger på en mekanism runt en kortare patron och att bägge har bananformade magasin, pistolgrepp, kolv och pipa men sen slutar likheterna eftersom det är två vitt skilda mekanismer internt i de bägge vapnen. Alltså det är två helt olika vapen som inte har något med varandra att göra.

Kn(ekt för livet)
Menig
Menig
Från: Jämtland

Inlägg av Kn(ekt för livet) » 23 jun 2009 08:17

Ojdå.
"Kopiera" är ett farligt ord. Ska undvika det.

Jag menade att han införde vapentypen i CCCP, och trodde väl att det tyska vapnet var den första automatkarbin ryssarna mötte i strid.

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Från: Västernorrland
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re:

Inlägg av Svensson » 25 jun 2009 07:58

Kn(ekt för livet) skrev:1. Jag har sett ett vapen jag aldrig hört användas.
Det hette nåt i stil med Krummlauf, hade böjd pipa och en spegel monterad för att kunna skjuta runt hörn.
Det var en tillsats till automatkarbinernas farfar MP44:an som hette 43 först. Det var den som Kalasjnikov kopierade, och den förändrade nog stridsbilden en del.
Intressant det där...

Jag fattar inte ens att de gjorde en prototyp av den där. En barnslig idé, typ en sån man får när man leker indianer och cowboys: tänk att ha ett gevär som kan skjuta runt hörn...

Historisk milstolpe som det löjligaste vapnet...?
This is the astral war and your soul is the battlefield.

Användarvisningsbild
Setä
Pensionerad
Pensionerad
Från: Finland
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av Setä » 25 jun 2009 11:25

Svensson skrev: Jag fattar inte ens att de gjorde en prototyp av den där. En barnslig idé, typ en sån man får när man leker indianer och cowboys: tänk att ha ett gevär som kan skjuta runt hörn...
Inte egentligen. Jag vill minnas att tanken inte var att skjuta bakom hörn (även om det tidvis kanske gjordes) men snarast att skjuta ut från pansarskyttefordon. Mot alltför närkommet fiendeinfanteri då alltså. Man skall nämligen inte glömma att dagens halvbandvagnar inte hade skottgluggar utan att man måste stiga upp för att kunna skjuta.
Käyttääkö eversti viinaa kastikkeena?

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Från: Västernorrland
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Svensson » 25 jun 2009 12:23

Låter troligt: att denna stg skulle används i halftracks och inte runt hörn.

Studierektorn
Förvaltare
Förvaltare
Från: Värmland
Kontakt:

Inlägg av Studierektorn » 25 jun 2009 13:36

måste få tala om att de två favvovapen som ger mig stort nöje numera är min kal .22 bössa och skytte på grisbanan här hemma, och i mellanåt tar jag upp mitt luftgevär, ett gammalt feinverkbau (ursäkta stavningen) Bra avkoppling, billig ammunition och ingen större avlysning i riskområdet :)

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Från: Västerbotten
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Modellbygge
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 26 jun 2009 10:01

Angående Krummlauf så stämmer det att det togs fram för närskydd på stridsfordon och det fanns dessutom i flera versioner med olika kraftig böj, 30°, 45°, 60°och 90° samt portabel variant för infanteri (det var främst 30°varianten som användes av infanteri). Livslängden på Krummlauf anordningen var inte speciellt lång med c:a 300 skott genom 30° varianten innan den var slut och minskad mängd på de andra i förhållande till den allt kraftigare böjen så blev slitaget än värre.

Skriv svar