Kammojacka

Här diskuteras vapen, militär utrustning, flyg, pansar och fartyg.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans S
1:e Sergeant
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Kammojacka

Inlägg av Hans S » 18 apr 2018 15:20

Bild

Var väl häftig, var och när tror ni den kom?

Ni får scrolla ner för svaret.

Frankrike 1914, ja ni läste rätt 1914.
https://www.musee-lorrain.nancy.fr/fr/c ... ouflage-83

Var väl för radikal för sin tid så den blev refuserad av l’État-Major (ungefär Generalstaben).

MVH

Hans
Bilagor
image_src_guingot.jpg
image_src_guingot.jpg (47.9 KiB) Visad 1045 gånger
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Re: Kammojacka

Inlägg av Trismegistus » 18 apr 2018 20:39

Intressant. Var den tänkt för ett speciellt truppslag inom armén?

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 18 apr 2018 21:27

Först vill jag ha min andra guldstjärna för mitt översättningsarbete :wink:

Som jag förstår det så var det ett spontant förslag av en civilist.
Jag kör oredigerat Googletranslate:
Camouflage jacket
Louis Guingot (1864, Remiremont - 1948, Lay-Saint-Christophe)
Around 1914
Linen
H. 86; L. 50 cm
Inv. 81.3.9
Gift of Mr. Conte, 1981
Louis Guingot was born in the Vosges in Remiremont in 1864. Painter, he began his career as a stage set designer. Since 1901, he is a member of the board of directors of the School of Nancy. In collaboration with a Russian chemist friend, he develops a weather-resistant fabric painting process and files the patent.

It is in 1914, at the beginning of the conflict with Germany, that Louis Guingot implements with Eugène Corbin, director of the Magasins Réunis, a camouflage jacket intended for the soldiers of the French army, still dressed in the red trousers madder of 1870.

The two men want to propose an alternative to this uniform that exposes the French infantryman to all dangers. Eugène Corbin supplies Louis Guingot with a canvas jacket made in his Nancy workshops. On this jacket, Louis Guingot draws inspiration from the work of Impressionist painters and pointillists to create motifs intended to conceal the troops in the surrounding landscape. The prototype of the "Leopard" jacket was born. He was sent to the service of the Armies in Paris with an explanatory letter. A piece of the garment was taken to accompany an administrative file, which explains the presence of a piece sewn on the jacket. Unfortunately, this dress was not retained by the General Staff.

The First World War still sees the birth of camouflage. The French army adopted this strategy as early as 1914 to conceal military equipment. Large canvases were painted to be installed on the artillery pieces. The first aerial observation test of the camouflaged artillery was carried out at the Domgermain fort in Toul. This conclusive experience gave birth to the first camouflage team formed in Toul in October 1914. And it was not until 1915 that was adopted a "blue horizon", more discreet than the madder pants.

Work restored in 2014
Att gå från detta 1914
Bild

Till vad svenskarna antog 1990 kanske var väl radikalt.

De höll på att överge röda byxor 1914 och om om uniformen var khaki, blå eller grå spelade nog ingen större roll.

Bild

Men jag kan inte komma på en tidigare riktig kammouniform - enfärgade visst, men med riktigt mönster? Kan någon?

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 18 apr 2018 22:17

Britterna utvecklade en del camouflage under första världskriget, främst för krypskyttar som synes här under i två olika modeller:
large_000000 (1).jpg
large_000000.jpg
Mer om dessa två plagg hos Imperial War Museum:
https://www.iwm.org.uk/collections/item/object/30092440
https://www.iwm.org.uk/collections/item/object/30097861

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 18 apr 2018 22:43

Att britterna följde upp så snabbt är intressant, undrar om tyska försök då. Och vad gjorde övriga aktörer. Österrike-Ungern, Ryssland, Serbien etc.?

Britterna skickade folk att skolas hos fransmännen i kamouflage.
Nämns i denna bok.
Fast jag tror inte de sade något om uniformer, kan ha fel.
Jag är mitt uppe i boken men just nu inte vet jag var den är - denna kom emellan, bägge rekommenderas.

MVH

Hans

Skriv svar