Legalisering av Cannabis

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Jugoslaviska krigen
Kontakt:

Legalisering av Cannabis

Inlägg av Admin » 29 okt 2010 15:53

Den 2 november sker en omröstning i Kalifornien, USA hurvida Cannabis ska legaliseras eller inte. Undersökningar visar att folket med en knapp majoritet önskar detta. Syftet med legaliseringen sägs vara att få kontroll över de mexikanska kartellerna mot vilka ett hopplöst krig utkämpats under lång tid utan framgång. Politiker anser det även vara kontraproduktivt att låsa in människor för brukande av Cannabis. Frågan är helt klart på tapeten just nu, inte bara i Kalifornien.

Hur ställer du dig inför frågan om legalisering av Cannabis?
All that is necessary for evil to triumph is for good men to do nothing

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 29 okt 2010 16:05

Det har gjorts liknelser mellan förbudet av cannabis och alkoholförbudet på 1920-1930-talet, men då frågar jag mig bara: "Ska alla lagar som blir brytna mot tillräckligt ofta bli avskaffade?" Visst, mexikanska knarkkarteller tjänar säkert mindre, men tänk så mycket mindre maffian och lönnmördare skulle tjäna om mord blev lagligt!

John S
1:e Sergeant
Från: Jämtland
Militär Grundutb: Signal/Televapen
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av John S » 29 okt 2010 18:08

Självklart ska det legaliseras. Alla morallagar, alltså sådana som förbjuder något bara för att vissa inte gillar det och där det inte finns något brottsoffer, är förkastliga och ska inte finnas.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 29 okt 2010 18:55

Och det faktum att cannabis kan bli en inkörsport till betydligt värre droger ska man bortse ifrån totalt? Eller att det säkert skulle leda till fler trafikolyckor pga. pundare som röker medans dem kör?

John S
Kontakt:

Re:

Inlägg av John S » 29 okt 2010 19:32

Kilroy was Here! skrev:Och det faktum att cannabis kan bli en inkörsport till betydligt värre droger ska man bortse ifrån totalt?
Det finns få bevis för att lättare droger skulle leda till att man börjar med tyngre saker. Och i den utsträckning det gör det är det nog mycket eftersom det är olagligt nu. De som använder lätta droger måste idag ha någon form av kontakt med kriminella, vilket ökar risken att man p.g.a. olämpligt sällskap/kontakter börjar med värre saker. Skulle man köpa cannabis/marijuana lagligt är risken liten att det skulle leda till tyngre droger.

Kilroy was Here! skrev: Eller att det säkert skulle leda till fler trafikolyckor pga. pundare som röker medans dem kör?
Alkohol är inte olagligt, även om folk kör rattfulla. Så varför skulle det vara ett argument för att cannabis ska vara olagligt när alkohol inte är det? Naturligtvis ska det inte efter en eventuell legalisering vara tillåtet att köra bil när man är hög.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Re: Legalisering av Cannabis

Inlägg av Lansen » 29 okt 2010 20:17

Av de som jag kände i min ungdom som använde sig av det, var det väldigt många som for riktigt illa. Därav, fortsatt förbud tack!

John S
Kontakt:

Inlägg av John S » 29 okt 2010 21:22

Jag känner många som farit illa av alkohol. Det betyder inte att jag vill se ett förbud mot alkohol, eftersom jag känner väldigt många fler (inklusive mig själv) för vilka alkohol inte är något problem utan ett trevligt njutningsämne. Det som behövs är hjälp till de som inte kan hantera alkoholen, att försöka förbjuda de som inte har problem att dricka alkohol skulle inte lösa någonting.

Och som jag skrev förut, så länge cannabis är olagligt är det bara de med kriminella kontakter som kan använda det. Och att de som har kriminella kontakter ofta är personer som far illa i livet är väl inget konstigt.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Kontakt:

Re:

Inlägg av York » 29 okt 2010 21:24

John S skrev:Självklart ska det legaliseras. Alla morallagar, alltså sådana som förbjuder något bara för att vissa inte gillar det och där det inte finns något brottsoffer, är förkastliga och ska inte finnas.
Vad är din definition av morallag egentligen? Cannabis har ju offer i form av brukaren och dennes anhöriga t ex. I stort sett alla former av droger har offer på något sätt (t o m cigarretter). Eller anser du att de negativa effekterna av cannabis är försumbara, eller att det t o m inte finns några negativa effekter att tala om?

Vi kan köra på med liknelsen med alkohol. De flesta i samhället klarar av att hantera alkohol(mer eller mindre) och det samma borde kanske även gälla de som röker på. Men liksom med alkohol borde du, logisk sett, få en stor minoritet som inte klarar av det/drabbas av negativa effekter på något sätt/för över problem till andra/tredje part. Sedan har du frågan om schizofreni, vilket drabbar en minoritet av brukarna. Jag är medveten om att vetenskapen kanske är oklar (beroende på vem man frågar kanske) om den exakta kopplingen och vissa säger att det är bara de som bär på en viss "schizofrenigen" som riskera att drabbas av schizofreni. Jag har använt mig av en pro-cannabissida som referens för schizofrenin . (1)
Annan effekt av cannabis är apati (återigen, för vissa).

När det gäller kopplingen cannabis - tyngre droger så är det rimligt att anta att en viss siffra kommer komma in på tyngre droger via det, så som sker nu (men där det hävdas av cannabisförespråkare att det beror på att cannabis är olagligt). Om det är 3% eller 33% är oväsentligt då det finns en koppling, om man nu inte vill se de där procenten som "acceptabla förluster", för att använda en term som kopplar till forumet.

Mitt huvudargument är förenklat: varför introducera kolera när vi redan har pest(alkohol)? De negativa effekter överväger de positiva.

Sidospår:
Enligt din logik ska även droger i allmänt vara tillåtna? Heroin t ex.
Om man legaliserar vilken "styrka" ska vara tillåten? Finns ju en jäkla spännvidd.

1) http://www.cannabis.se/2007/04/26/far-m ... -cannabis/
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av Kilroy was Here! » 29 okt 2010 21:47

John S skrev:
Kilroy was Here! skrev: Eller att det säkert skulle leda till fler trafikolyckor pga. pundare som röker medans dem kör?
Alkohol är inte olagligt, även om folk kör rattfulla. Så varför skulle det vara ett argument för att cannabis ska vara olagligt när alkohol inte är det? Naturligtvis ska det inte efter en eventuell legalisering vara tillåtet att köra bil när man är hög.
Om cannabis blir lagligt så kommer det såklart att inträffa betydligt fler incidenter med personer som röker på bakom ratten än vad som sker idag.
Lansen skrev:Av de som jag kände i min ungdom som använde sig av det, var det väldigt många som for riktigt illa. Därav, fortsatt förbud tack!
Du är inte ensam om den erfarenheten tyvärr. En god vän gick från att vara ett ypperligt föredöme på alla fronter till att sjunka ner i drogträsket fortare än räven springer när den hör jakthundar runt hörnet. Där började det också "bara" med ytterst lite cannabis innan det var tal om alkohol och nikotin i mängder, och såklart tyngre och tyngre droger för varje månad. Senast jag hörde nåt om honom så var det att han hade feltänt och spytt på någon på en fest, för att inte nämna de alarmerande många gångerna han dök upp på lektioner med pupiller stora som tefat och antingen verkade frånvarande eller skrattade åt allt han hörde. Vete fan hur det har gått med honom nu, vill nog inte ens veta.
The world has been a battlefield, everwhere you go, the blood of brothers and sons screams out against you. Perhaps you can not yet hear it, because the soil is not your own...

John S
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av John S » 30 okt 2010 10:11

York skrev: Vad är din definition av morallag egentligen? Cannabis har ju offer i form av brukaren och dennes anhöriga t ex. I stort sett alla former av droger har offer på något sätt (t o m cigarretter).
Jag skrev "brottsoffer", inte offer. Vi kan inte lagstifta mot allt beteende som innebär risker. Ska det bli förbjudet med skidåkning utanför prepareade pister också, då det är riskfyllt och många skadas varje år? Eller dykning, som också innebär risker och där vi har många offer för dykolyckor? Jag anser att endast i de fall där det finns brottsoffer, d.v.s. människor som skadas av någon annan genom våld, tvång eller bedrägeri (det täcker in allt från misshandel/mord till stöld, skadegörelse och bedrägerier) finns det anledning att gå in med förbud och tvingande lagar. Vi ska inte försöka tvinga människor att sluta ägna sig åt frivilliga, dumdristiga saker bara för att de innebär risker.

Min definition av en morallag är när något är förbjudet bara för att vissa inte gillar detta beteende, trots att det inte handlar om att man använder våld mot en annan människa eller att man stjäl/skadar/svindlar till sig någon annans egendom.

York skrev: Sidospår:
Enligt din logik ska även droger i allmänt vara tillåtna? Heroin t ex.
Om man legaliserar vilken "styrka" ska vara tillåten? Finns ju en jäkla spännvidd.
I princip tycker jag att man ska få göra vad man vill med sin egen kropp utan att riskera att bli dömd och straffad för det. (Man ska naturligtvis hjälpa de som far illa av ett missbruk, men det innebär inte att det behöver finnas förbud och straff, det kan ofta bara göra det svårare att hjälpa de som behöver det). Men så länge till och med lätta droger är förbjudna är ju denna fråga irrelevant. När/om det blir lagligt med cannabis (som är mindre skadligt än både alkohol och nikotin) kan vi sedan börja fundera på om det ska finnas någon gräns och var den i så fall ska gå.

Walther
Korpral
Korpral
Från: Blekinge
Militär Grundutb: Amfibie
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Re: Legalisering av Cannabis

Inlägg av Walther » 30 okt 2010 11:04

Det är på tiden att Cannabis legaliseras. Inte för att jag har för avsikt att röka själv eller önskar att mina barn ska göra det (vill inte att de ska röka tobak heller), men jag delar inte den skeva uppfattning om Cannabis som den äldre generationen har. Det är bara att se till ens egna föräldrar. Nämn ordet Cannabis och de ser framför sig en heroinpundare på plattan med AIDS. Debatten om droger har verkligen blivit förvrängd. Man skulle kunna kalla det ren och skär skrämselpropaganda.

Precis som John S skriver, ska vi förbjuda störtlopp också eftersom det finns risk för allvarliga skador och dödsfall? Dessa människor är ju även dom ute efter en kick. Likt kokainisten blir dom höga på vitt pulver. De tar sig till toppen och faller snabbt ner och det medför vissa risker. So what? "It's My Life" som Bon Jovi sjunger.

Hur ser kampen mot droger ut? Man kanske ska ta sig en allvarlig funderare. Vi kan väl alla hålla med om en sak. Det pumpas in mer pengar och resurser i kriget mot droger än det någonsin gjorts, right? Hjälper det? De flesta skulle väl hålla med om att det finns mer droger i samhället i dag än det någonsin gjort tidigare. Det dör fler människor i knarkkrigen i Mexiko, Colombia och USA än det någonsin gjort förut. Folk dör på gatorna för att de får i sig skit, folk dör på gatorna eftersom varje gång polisen tar en langare, så står 10 andra langare beredda att kriga om platsen.

Vi kan ta de moraliska aspekterna också. Om en familjemedlem till dig, kanske din syster eller bror, blir ertappad med att syssla med Kokain eller Cannabis, ringer du polisen och hoppas att de får ett fängelsestraff eller ser du till att de får vård att bli av med ett eventuellt beroende? Svaret är nog ganska självklart för de flesta av oss. På vilket sätt hade ett juridiskt straff hjälpt din syster eller bror? Finns det inte risk för att det om något skulle vara början till hopplösheten? Är det inte i detta som problemet med droger och kriminalitet egentligen ligger? Ser du däremot en invandrare i någon förort snorta i sig en lina, då är du förmodligen mer benägen att kalla på polis.

Det finns miljöaspekter också. USA och indirekt EU, lägger ner enormt med resurser att bespruta kokainfälten och Cannabisodlingarna i sydamerika. Uppenbarligen utan någon särskilt effektivitet. Kokabladen är tåliga och besprutningen gör inte mycket mer än att förstöra naturen.

Min uppfattning är att alla droger ska legaliseras. Jag anser det inte vara någon idé att ge kriminella möjligheten att styra denna marknad som inbringar dom miljarder med dollar årligen och orsakar så mycket död och misär. Legalisering av Cannabis skulle slå ut den illegala handeln, det har man sett i Holland. Att bruket skulle öka är en myt. Även det ser man i Holland. Däremot är det fan så mycket bättre att det finns en reglerad marknad som frågar efter din ålder än att ungdomar kan vända sig till någon av de tusentals langare som står i skumma gatuhörn och inte bryr sig om något annat än om du kan betala.

Det är ytterst provocerande att alkohol är legalt medan Cannabis inte är det. Alkohol måste vara en av de droger i världen som ställer till med mest sociala problem eftersom det inte bara är beroendeframkallande, utan gör folk mer benägna till våldshandlingar. Det är även i hög grad fysiskt skadligt vid regelbundet brukande. Så är inte fallet med Cannabis. Det vet alla som rökt Cannabis och förståsigpåarna menar något annat men har endast lyssnat på mammas och pappas skrämselpropaganda. Den debatten går inte ens att ha.

Det är absurt att försöka argumentera för att alkohol skulle vara mindre socialt, fysiskt och psykiskt skadligt än Cannabis. Vad gäller de eviga schizofreni och psykosargumenten så är det inte bevisat om detta beror på att cannabis orsakar de pyskotiska symptomen, eller om det är så att folk som redan har psykotiska symptom är mer benägna att börja använda cannabis. Det har inte gått att påvisa att Cannabis i sig leder till dessa tillstånd. En stor dansk undersökning har kommit fram till att cannabis i sig själv inte framkallar psykoser, utan att det däremot är en tidig markering om att det finns en lindrigare eller tidig schizofreni eller annan psykisk sjukdom. http://archpsyc.ama-assn.org/cgi/conten ... 65/11/1269.

En studie publicerad i Schizophrenia Research i september 2009 fann inget kausalt samband mellan Cannabis-användning och schizofreni eller psykoser. Man tittade på 600,000 personer per år under åren 1996-2005 i Storbritannien, bland vilka konsumtionen av Cannabis ökat, och fann ingen ökning av schizofreni eller psykoser. http://www.cannabisculture.com/v2/conte ... al-illness

I de flesta länder innebär försöken att styra efterfrågan ett bombardemang av allmänheten med historier om regnskogsskövling och utrotningshotade trädgrodor. Att använda skuld som strategi för att få folk att sluta köpa droger är både bedrägligt och kontraproduktivt. Skuldbeläggandet gör inget för att föra debatten vidare från de första förbudsivrarnas moralistiska ståndpunkter. Det innebär också att man bortser från att de största skador som följer med Cannabis inte orsakas av drogen, utan av kriminaliseringen av drogen.

Den enda rimliga lösningen är att legalisera handeln med droger. Många är oroliga för att det skulle leda till orgier av självdestruktivt missbruk. Men illegala droger har redan skapat detta. Epidemin var i stort sätt begränsad till utsatta förorter runt amerikanska storstäder, med mindre utbrott i några europeiska städer. Hade exempelvis kokain varit lagligt i början på 1980-talet, skulle Pablo Escobar ha varit en futtig biltjuv i Medellin och fångarna i USA:s fängelser skulle ha varit närmare 200 000 - som då när Richard Nixon förklarade krig mot droger - i stället för1,8 miljoner som i dag.

Skulle fler människor bli beroende av Cannabis eller Kokain om drogen blev laglig? Drogerna skulle med all säkerhet bli säkrare. Lagliga droger förpackas i standarddoser och säljs på apotek, inte i små glasflaskor som innehåller vem-vet-vad i mörka gränder. En legalisering skulle också leda till ett mer transparent förhållande till brukarna. Sedan Portugal avkriminaliserade narkotikainnehav 2001 riskerar brukarna inte längre fängelsestraff. De är mer benägna att söka hjälp för sitt missbruk, fler har jobb och färre använder kriminalitet för att finansiera missbruket.

Faktum är att de flesta användare bara tar Cannabis då och då och inte har några problem med att kontrollera konsumtionen. De flesta har jobb och familjer - och skäl att kliva upp på morgonen. Sannolikt kommer de inte att bli beroende.
Efterfrågan på Cannabis kommer dels från missbrukare - som behöver medicinsk och psykologisk hjälp, inte straff - och sporadiska användare - som inte behöver hjälp. Så varför är Cannabis olagligt?
Förbudsförsvararna legitimerar sin inställning, inte genom att referera till brukarna, utan till de miljontals människor som inte använder droger. Skulle dessa vara mer benägna att testa, om Cannabis var lagligt? Det finns inga belägg för det. Däremot finns det gott om tecken på att de flesta brukare inte avskräcks av vilken legal status deras drog har.
Att tro att förbud hindrat människor från att ta droger är en farlig vanföreställning. Den smickrar lagstiftarna, men bortser från varför så många blir beroende av droger, lagliga eller olagliga.
Cannabisförbudet var avsett att leda till kontroll av handeln med farliga droger. Men resultatet är det motsatta.

I vilket fall som helst, det kan aldrig bli värre än den situation vi befinner oss i idag. Det kan bara bli bättre och det sker inte genom kriminalisering. Legalisera ALLA droger. Ta kontroll över substanserna, handeln och slå ut de kriminella elementen. Det är som många föräldrar säger, ska du röka hasch, så gör det hemma här där jag kan se vad du gör, inte i nåt gatuhörn med beväpnade och våldsamma langare. Som man kan se själv är det ytterst oansvarigt att påstå att en kriminalisering är den bästa vägen att gå. Vill någon prova heroin eller kokain kommer denne mest största sannolikhet göra det ändå. Ingen har förövrigt dött av Cannabis. Det går inte i praktiken att överdosera på Cannabis till skillnad från alkohol där det inte är helt ovanligt att ungdomar drabbas av alkoholförgiftning.

Enligt ett LD50-mått, en vedertagen metod för att mäta "giftighet" där man mäter vilken dos som krävs för att 50 % av en grupp försöksdjur ska avlida av akut förgiftning, publicerad i Merck-Indexet, är den dödliga dosen för THC 42 mg/kg kroppsvikt. Vid muntligt intag är LD50-värdet för han- respektive honråttor 1270 mg/kg respektive 730 mg/kg. Grovt räknat motsvarar detta för en genomsnittlig människa ungefär ett halvt kilo cannabis med en THC-halt på 15 % http://www.erowid.org/plants/cannabis/c ... stry.shtml. Därför är det i princip omöjligt att dö av, eller ens få i sig en överdos av THC. Vad man vet har ingen människa dött efter bruk av endast cannabis.

Det nederländska justitiedepartementet uppskattar att bara 0,16 procent av alla cannabisbrukare samtidigt är heroinmissbrukare, något som skulle motsäga teorin om cannabis som en inkörsport till tyngre droger. Ett annat tecken på att cannabisbruk inte med automatik leder till heroinmissbruk är att åldern på den genomsnittlige nederländske heroinisten ökar samtidigt som antalet heroinister ligger på en jämn och något sjunkande nivå.

Cannabis kommer att legaliseras förr eller senare. Den äldre generationen kommer inte kunna kontrollera frågan med sin orimliga inställning för all evighet.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Kontakt:

Inlägg av York » 30 okt 2010 13:01

Med andra ord är alltså det lidande (som jag listar) som uppstår vid en legalisering av droger i allmänhet ok enligt er, John S och Walther. Är väl egentligen meningslöst att diskuterar vidare då, mina argument finns i inlägget ovan.

Att du(eller ni) slänger in skidåkning som en liknelse är för övrigt bara bisarrt. Svart-vita världen, äpplen och päron?

Walther, som om vi legaliserar cannabis kommer folk att sluta supa och istället röka på? Vanligt "list-argument". Du fick inte med kulturargumentet i alla fall så det är kanske dina egna argument i alla fall.
Cannabis är ingen "dödsdrog" för att använda tabloidernas språk men det är väl inget argument för att legalisera den. Pest och kolera som jag sa förut.
John S skrev:Jag anser att endast i de fall där det finns brottsoffer, d.v.s. människor som skadas av någon annan genom våld, tvång eller bedrägeri (det täcker in allt från misshandel/mord till stöld, skadegörelse och bedrägerier) finns det anledning att gå in med förbud och tvingande lagar. Vi ska inte försöka tvinga människor att sluta ägna sig åt frivilliga, dumdristiga saker bara för att de innebär risker.

Min definition av en morallag är när något är förbjudet bara för att vissa inte gillar detta beteende, trots att det inte handlar om att man använder våld mot en annan människa eller att man stjäl/skadar/svindlar till sig någon annans egendom.
Många mer eller mindre otrevliga brott som inte faller inom definitionen John S. Svårt att ta dig seriöst med en sådan inställning. :sorry:

Det var väl från för mig i den här tråden då vi stött på en mur vi inte kan diskutera runt. Jag har fört fram mina argument och huvudproblemet är egoismen (kan tolkas negativt eller positivt) i er inställning till droger.

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Från: Västerbotten
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Modellbygge
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 30 okt 2010 13:04

Själv så är jag faktiskt intresserad av att prova marijuana. Märk väl att jag inte alls är intresserad av att röka det eller på annat sätt uppnå ett rus. Nej, jag är nyfiken på ett medicinskt plan. Skulle vilja prova att brygga te med marijuana som en smärtlindring då jag har problem med två whiplash skador. Men det lär nog knappast bli möjligt att pröva det legalt skulle jag tro så jag lär få fortsätta med mina starka värktabletter även i framtiden.

John S
Kontakt:

Re:

Inlägg av John S » 30 okt 2010 13:15

York skrev: Min definition av en morallag är när något är förbjudet bara för att vissa inte gillar detta beteende, trots att det inte handlar om att man använder våld mot en annan människa eller att man stjäl/skadar/svindlar till sig någon annans egendom.

Många mer eller mindre otrevliga brott som inte faller inom definitionen John S. Svårt att ta dig seriöst med en sådan inställning. :sorry:
Ok, det jag missade är väl sådant som kan orsaka psykiskt lidande, typ hot och förtal. Men det hamnar under våld om man tar med psykiskt våld i min definition, och inte bara fysiskt. Men poängen är att det ska handla om att man uppsåtligt skadar en annan människa och inkräktar på dennes rättigheter och frihet. Gör man inte det, som man t.ex. inte gör om man själv använder cannabis, så är det ett moralbrott om det är förbjudet. Det är bara straffbart för att politikerna inte gillar vissa handlingar, det finns inget brottsoffer som blivit utsatt för något mot sin vilja.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 30 okt 2010 13:48

Så vi ska legalisera alla sorters droger enligt vissa här? Rehab då? Ska politiker gå till val med slogans som "Riv ett dagis, återinför ett pundare i samhället", "Dra ner på biståndet till Afrika, det är inte vårat problem. Stöd den frivilliga pundskallen!"?
Den dagen det sker flyttar jag utomlands, aldrig att mina skattepengar som kan gåt till så mycket bra ska gå till att rehabilitera en pundare som mycket väl kan hamna i gamla spår igen då knarket är fullt lagligt!

Skriv svar