Legalisering av Cannabis

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kön: Man
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Re:

Inlägg av Lansen » 03 nov 2010 15:04

John S skrev:Det handlar faktiskt om tvingande lagstiftning. Då borde det väl vara fakta som ligger bakom förbudet, inte bara allmänt tyckande?
Det är väl så att hela vårt juridiska system i stort sett är uppbyggt av "allmänt tyckande" i from av värderingar, etik, moral, idéer om rättssäkerhet och rättvisa, rättslig tradition osv.

Användarvisningsbild
JaCke
Major
Major
Från: Finland
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Legalisering av Cannabis

Inlägg av JaCke » 03 nov 2010 17:24

Kilroy, jag menar inte att man ska behöva bevisa varje påstående med en länk, en doktorsavhandling eller bok. Däremot så tycker jag att det ser torftigt ut när förbudssidan konsekvent hänvisar till "tusentals undersökningar" men har hittills inte visat upp en enda. Jag måste säga att jag kan hålla med legaliseringssidan. Om tillvaron blir bättre för de som hamnat i ett drogmissbruk blir bättre om det legaliseras, varför då inte tillåta det?

Jag känner en mängd vänner som inte hanterar alkohol särskilt bra, men det verkar vara en drog som är acceptabel pga. att den är traditionell. Jag tycker mest det verkar som invanda värderingar, och sådana mår bara bra av att vädras då och då.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 03 nov 2010 19:50

JaCke, John S: Att det finns undersökningar som säger något helt annat vet nog alla om. Om jag ens skulle länka till någon nu så tror jag bara att det skulle bli ännu fler länkar till undersökningar som säger att cannabis, marijuan, etc. är helt ofarligt och inte är tillåtna för att folk är rasistiska när det gäller narkotika och droger. Med det resonemanget tycker jag att det är väldigt konstigt att knark inte är lagligt i t.ex. Mexiko heller.

Anledningen till att jag inte ville spela med och börja länka är för att jag anser att länkdebatteringen är oerhört tråkig och dödar debatten. Om jag är emot att medlemmar på forumet debatterar med undersökningslänkar så kommer jag inte göra det själv. Punkt.

För övrigt, det blev inte lagligt i Kalifornien, 55% röstade emot.

John S
1:e Sergeant
Från: Jämtland
Militär Grundutb: Signal/Televapen
Kontakt:

Inlägg av John S » 03 nov 2010 20:50

"Ännu fler" undersökningar som säger att cannabis är ofarligt? Fler än vilka då? Jag har följt tråden från början och inte sett varken någon länk till en undersökning eller någon som i ett inlägg säger att cannabis är ofarligt. Det som sagts är att det är mycket mindre farligt än alkohol, vilket är en helt annan sak, och att förbudet bara har negativa effekter och inte hjälper någon.

Och vad jag vet har alla seriösa vetenskapliga undersökningar också visat att alkohol är jämförelsevis farligare än cannabis, det är därför det skulle vara intressant om du kunde nämna åtminstone en av dessa tusentals undersökningar som du påstår visar på något annat resultat.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 03 nov 2010 21:08

Som sagt, jag har inget mer att säga i den här tråden. Jag finner inget som helst nöje eller nytta i den, och allt går i cirklar. Det senaste som inte är en del av cirkeln verkar vara min förklaring till varför jag inte kommer att fortsätta med den här sorts debatten. John, inte för att låta odräglig, men lägg märke till att jag inte skrev att jag hade länkat till något.

Walther
Korpral
Korpral
Från: Blekinge
Militär Grundutb: Amfibie
Kontakt:

Inlägg av Walther » 03 nov 2010 21:56

Anledningen till att det inte är lagligt i Mexico, vad det nu har med saken att göra, beror på usas starka politiska inflytande i regionen. Mexikanarna skiter nog i vilket. Statistiken visar att en ytterst liten del av mexikanerna är intresserade av kokain och cannabis. Drogerna är som mest eftertraktade av vita västerlänningar. Mexiko ser det nog mer som en exportvara man inte kan nyttja och där har kartellerna och gangstrarna tagit över istället och orsakat massmord.

Att 55% röstade emot en legalisering visar samtidigt att nära hälften vill ha en legalisering och detta trots den enorma okunskap , rädsls och fördomar som existerar i frågan. Bara en sådan sak att cannabis blivit inarbetat i våra moraliska tankar som något syndigt och kriminellt gör frågan laddad och omöjlig att diskutera med somliga. Man har verkligen en bild av att ett bloss eller en sniff leder till ett olyckligt liv i misär och kriminalitet utan undantag. Det är helt enkelt inte sant, även om det inte är det centrala i den här frågan. Det som är viktigt är de sociala aspekterna av en oförlåtande narkotikapolitik. Jag upplever det som patetiskt av polis att slösa resurser på att ta folk för innehav av några gram hasch. De har väl inget val, men jävlar vilket meningslöst jobb. Snacka om att det gör drogen ännu mer spännande och lockande. Halva grejen med cannabis för de flesta ungdomar är att det är förbjudet.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 03 nov 2010 22:28

Som sagt, påståenden om att okunskap, obefogad rädsla och fördomar är anledningen till att knark inte är lagligt är ett lågt argument som går ut på att alla som är emot så liberala lagar som går ut på "min kropp, mitt val", är antingen oupplysta (dumma är en annan tolkning), obefogat rädda för det mesta dem inte använder sig av vanligen, eller har fördomar mot allt möjligt.

Åter till mitt troligen sista inlägg i den här tråden, Kina bryr sig knappast så mycket om vad USA säger, om något så är dem snart jämlika, och där är t.ex. opium inte lagligt. Jag undrar varför? (Retorisk fråga.)

Walther
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av Walther » 04 nov 2010 12:05

Du framför ju inga som helst källor, så då får man ju anta att du baserar din ståndpunkt på den invanda moraliserande syn man har på droger. Bara ordet "drog" har ju en enormt laddad effekt, det vet du ju själv. Det räcker för mig att gå till mina föräldrar för att se vilken inställning folk har. Nämner jag hasch så ryggar de tillbaka och anser de det vara ett verk av satan som leder till en brutal död i AIDS eller våld ungefär. Men alkohol går bra. Det är fullkomligt ologiskt. Särskilt som de flesta människor inte ens vet vad Cannabis egentligen är eller känner till dess effekt på människokroppen. De har kanske aldrig ens sett en joint. Möjligtvis har de känt lukten någon gång. Vad är det att bygga sina åsikter kring? Det är så typiskt när man diskuterar Cannabis att någon ska dra till med att polaren hamnade på plattan och blev knäpp. Tänk om man förde samma diskussion kring alkohol. De du ser är ju ändå bara den lilla procent som inte kan hantera sitt bruk, resten då? Det finns alltid människor som tar saker till excess. I din tankeföreställning är det säkert omöjligt att förstå att det finns människor som njuter av kokain vid enstaka festtillfällen. Återigen, ingen här påstår att det är nyttiga vitaminer vi diskuterar. Alla vet att det finns skadeeffekter, både stora och små. Men det är inte vad det handlar om. Jag vet inte om det går in i ditt huvud eftersom du hela tiden diskuterar skadeeffekter. Vi vet! Allt är skadligt.

Varför Kina inte legaliserar droger kan bara Kina svara för, men de följer med största sannolikhet den allmäna opinionen. Varför tillåter man alkohol med tanke på den farliga drog som det är. Det finns ingen logik i det hela. Vad tror du händer om vi förbjuder alkohol? Tror du att det blir bra? Svara ärligt.

En stor andel av befolkningen vill dessutom att man ska kunna handla den potentiellt dödliga drogen alkohol i mataffären. Jävlar vad läskigt anser många direkt. Det funkar ju aldrig. Jag har besökt Danmark, Italien och Spanien och där fungerar det alldeles utmärkt.

Det finns gott om er domedagsprofeter.

Walther
Korpral
Korpral
Kontakt:

Re: Legalisering av Cannabis

Inlägg av Walther » 04 nov 2010 12:10

Bild

The Independent, en av Storbritanniens största och mest seriösa tidningar hade redan 2007 en artikel med huvudrubriken ”Legalise all drugs”.

Där skrivs om hur en av Storbritanniens mest seniora polischefer i en officiell rapport anser att alla droger bör legaliseras. Analysen grundar sig på att förbudspolitikens baksida är ökad brottslighet och dödlighet relaterat till brottslighet, samt att Storbritanniens ”war on drugs” är ett veritabelt misslyckande.

Det ska nämnas att polischefen bakom rapporten knappast kan kallas för någon nyliberal stolle, då han tidigare verkat starkt för ökat antal fartkameror på vägarna. Ska man dra någon slutsats så är nog hans filosofiska böjelse, om man kan utröna någon sådan, den av utilitaristisk skademinimering

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kontakt:

Re:

Inlägg av Kilroy was Here! » 04 nov 2010 15:36

Walther skrev:Det räcker för mig att gå till mina föräldrar för att se vilken inställning folk har.
Det räcker för mig att gå till mina gamla kompisar och se att cannabis är en lysande inkörsport till både det ena och det andra!
Walther skrev:Det är så typiskt när man diskuterar Cannabis att någon ska dra till med att polaren hamnade på plattan och blev knäpp.

Förlåt mig för det låga slaget. Säg mig, skulle du ha samma attityd mot någon som vars nära stående vänner använt sig av ett läkemedel som visade sig innehålla kemikalier som påverkade dem på groteska sätt socialt sett, och till en stor del hälsomässigt sett? Hade du sagt till en krigsveteran att hans vänners död och plågor i krig och fångläger är orelevant då de var frivilliga soldater? Maken på respektlöshet har jag aldrig hört utanför internet! Hade jag ens tyckt att den här "debatten" Du har börjat föra i dina senare inlägg (det fanns en tydlig tendens till dem redan i början av tråden) hade varit intressant så hade det räckt för att jag skulle ignorera den i fortsättningen.
The world has been a battlefield, everwhere you go, the blood of brothers and sons screams out against you. Perhaps you can not yet hear it, because the soil is not your own...

John S
Från: Jämtland
Militär Grundutb: Signal/Televapen
Kontakt:

Inlägg av John S » 04 nov 2010 15:47

Du har fortfarande inte svarat på hur dina vänner blev hjälpta av cannabisförbudet. Som påpekats i tråden tidigare, nästan vad vi än pratar om för något så kommer det alltid att finnas vissa som missbrukar det. Det kan vara mat, träning, bantning, sex, alkohol, spel, cannabis eller whatever. Det är inget argument för att den stora majoriteten som klarar av ett normalt bruk ska förbjudas från att göra det, och ett förbud underlättar inte heller att hjälpa de få som missbrukar, snarare tvärtom.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 04 nov 2010 15:54

Nej, ingen av dem har blivit hjälpta av cannabisförbud mer än att en av dem fick skära ner på det då han inte kunde få tag i så mycket han kände att han "behövde". Blir mordoffer hjälpta av lagar mot mord? Skruvat resonemang.

Walther
Korpral
Korpral
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av Walther » 04 nov 2010 16:27

Kilroy was Here! skrev: Det räcker för mig att gå till mina gamla kompisar och se att cannabis är en lysande inkörsport till både det ena och det andra!
Och all den skulden lägger du på Cannabis? Låter ungefär lika trovärdigt som att alkohol skulle vara inkörsporten till "både det ena och det andra", eller att överdrivet surfande på Flashback också skulle vara det. Cannabis råkar i dag vara illegalt att bruka och bara för att människor som hamnat snett även brukar Cannabis så är det ju inte svårt att se varför Cannabis får bära skulden. Det är ju kriminellt! Det finns massor av andra faktorer, som uppväxt, mobbing, psykisk obalans, sorg, kemikalier, medicin, ADHD, etc, etc, men det har du inget att säga om. Du lägger bara fingret på det du anser enklast att skylla på.

I själva verket vet du inte om problemet ligger i att dina vänner hamnat snett på grund av sin livssituation eller psyke eller om det enbart beror på Cannabis. Vad tycker du verkar troligast. Det är som med påståendet att Cannabis leder till psykisk obalans, Schizofreni, brottslighet, etc. Finns givetvis inga fakta som bevisar detta, utan man får istället fråga sig om det beror på att det är den typen av människor som söker sig till drogen eller om det beror på drogen som sådan.
Förlåt mig för det låga slaget. Säg mig, skulle du ha samma attityd mot någon som vars nära stående vänner använt sig av ett läkemedel som visade sig innehålla kemikalier som påverkade dem på groteska sätt socialt sett, och till en stor del hälsomässigt sett?
Inte hade jag ringt polisen i alla fall, vilket är precis det du förespråkar. Du verkar inte ha tänkt efter eller så har du missförstått mitt argument totalt och förväxlat det med någon form av romantisering eller hyllning av droger, vilket inte är poängen. För att klargöra, jag tycker inte om droger och brukar det inte själv, men jag anser en kriminalisering av brukandet vara den största självlögnen vi någonsin gått på.
Hade du sagt till en krigsveteran att hans vänners död och plågor i krig och fångläger är orelevant då de var frivilliga soldater?

Nu får du väl ändå hålla dig inom ramen för det vi diskuterar.
Maken på respektlöshet har jag aldrig hört utanför internet! Hade jag ens tyckt att den här "debatten" Du har börjat föra i dina senare inlägg (det fanns en tydlig tendens till dem redan i början av tråden) hade varit intressant så hade det räckt för att jag skulle ignorera den i fortsättningen.
Faktum kvarstår, du sitter ju bara och sprutar ut en massa känslomässigt svammel och moralkakor. Inget av det du säger är baserat på fakta. Dessutom gör du det bekvämt för dig genom att skit i svara på mina frågor jag ställde till dig i mitt inlägg innan detta. Men det är väl så att du innerst inne vet att vi har en viktig poäng i det vi säger.
Blir mordoffer hjälpta av lagar mot mord? Skruvat resonemang.
Bra där. Du lyckas ta den här diskussionen till en väldigt absurd nivå. Istället för att bemöta argumenten svammlar du iväg med ologiska motfrågor som du säkert är jättestolt över. Svara på Johns fråga istället. Exakt HUR hjälpte Cannabisförbudet dina vänner som du påstår hamnat så snett pga Cannabisbrukandet? Jag antar att dina vänner behöver stöd och hjälp, inte att du ringer polisen och moraliserar över hur fel det är att röka Cannabis. Jisses. Ju mer jag hör era argument, desto mer inser jag vilket jävla hån ni är mot våra ungdomar där ute som anser sig tvingade att gömma sig från sådana som er och därmed hamnar riktigt snett. Det är NI som är problemet, inte drogerna.

Jämställer du brukandet av Cannabis med mord är det ju inte svårt att se att din bild av droger är än mer skev än hos gemene man. Då går det ju inte att diskutera med dig. Om du frågar familjen till ett mordoffer kan jag tänka mig att de håller med om att det är ganska lågt och respektlöst att jämställa haschrökande med att ta livet av någon. Jag menar, du som gapar om respektlöshet och allt det där. När gjorde en haschrökare någon illa? De sitter väl mest och flummar i nåt hörn som ni uttrycker det.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 04 nov 2010 16:56

puff,puff im jaming....
Ja jag är för . Ingen speciell anledning egentligen.
(Har sett och host,host,host testat själv.)
Men tycker att när man tillåter alkohol så varför förbjuda lite maja :-).
Övriga tyngre droger är o ska alltid vara förbjudna.
Visst som nån sa inkörsport till tyngre.
Men det leder också alkohol också till. Undrar hur många mord,våldtäkter,misshandel har skett under alkoholens inflytande?.
Så trött på förmyndar samhället..
Men det är min åsikt det :-)

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 04 nov 2010 17:39

Walther: Varför tror du att jag skrev det om mord? John skrev och frågade hur mina vänner blivit hjälpta av lagar mot cannabis. Är det ens till att börja med särskilt relevant? Knappast, men när jag med all rätt anser att de är offer för cannabis och andra droger så jämför jag det såklart med offer för andra brott och hur mycket lagarna mot det hjälper. Försökte du ens förstå det? Du sitter bakom din dator och påstår att cannabis inte alls är anledningen till att mina vänner blivit beroende, och vad fanken vet du om det? Ingenting.
Jag trodde aldrig att jag skulle kunna tappa respekten för någon så snabbt...

Lasseman, men tror du inte att det blir mycket vanligare med cannabis och liknande bland ungdomar då? Om man säger att vuxna får ha det så kommer väl det leda till en stor ökning av missbruket av droger bland de som är för unga för alkohol och nikotin också?

Skriv svar