Wikileaks, sanningen svider

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Majoren
Löjtnant
Löjtnant
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Pansar
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re:

Inlägg av Majoren » 12 sep 2011 21:09

BRPedersen skrev:När jag röstar lägger jag min röst på det parti och de personer som jag tror skall styra landet på bästa sätt för mig och för landet. Det betyder inte att jag litar på dem, utan jag vill ha kontrollfunktioner som ser till att de inte missbrukar mitt förtroende. En otroligt viktig del i detta är offentlighetsprincipen där politiker (och andra offentliga institutioner) måste göra information offentlig, om inte särskilda skäl föreligger, som till exempel rikets säkerhet eller för att skydda personer och så vidare.
Där är vi faktiskt helt överens. Offentlighetsprincipen gäller. Om inte särskilda skäl föreligger.
Men eftersom åsikten om vad som kan respektive inte kan hemligstämplas ibland löper parallellt med partigränserna, borde det finnas en opartisk avdömning. En författningsdomstol, t ex. Så som de flesta demokratier har det.

Användarvisningsbild
Battler
Löjtnant
Löjtnant
Kön: Man
Från: Norrbotten
Kontakt:

Re: Wikileaks, sanningen svider

Inlägg av Battler » 12 sep 2011 21:38

Lansen skrev:
Battler skrev:Men just kärnkraft, de grupper ( basindustrin ) som jag kan tänka mig vill ha el till lågt pris, plus god leveranssäkerhet.
Precis. Det finns en hel del grupper som i detta land vill ha kärnkraft.
De vill ha el till lågt pris, plus god leveranssäkerhet - inte nödvändigtvis en kärnreaktor som står för drivningen av generatorn.
På den politiska sidan så har kärnkraftmotståndet återfunnits i C på högersidan och i V senare MP på vänstersidan. Nästan hela det politiska partisystemet har dock varit förespråkare till kärnkraft.
S hade vänt på kappan i senaste valrörelsen - hela blocket var emot S, V, och MP.
Till detta så kommer nästan hela vår industri, som vill ha billig energi.
Det vore tjänstefel att vilja ha, något annat än billiga insatsvaror - de konkurerar på en öppen marknad.
Och undustrin är inflytelserik i maktens korridorer och bland media (som den till stor del äger eller köper annonser av)
Tur är väl det, skulle inte vilja uppleva den dagen, industrins företrädare inte har tillgång till maktens öra.
Att tro att en konspiration av miljömedvetna journalister skulle kunna infiltrera och vinkla vår media som representerar en nästan kompakt kärnkraftvänligt partisystem och näringsliv, är trams.
Jag redovisade vad jag upplevde som nyhetskonsument i efterdyningarna av jordbävningen i Japan.

Forts...

Användarvisningsbild
Battler
Löjtnant
Löjtnant
Från: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Battler » 12 sep 2011 22:01

Forts...
Lansen skrev:Artikeln du hänvisar till är skiven av en av de journalister (Per Gudmunsson) som som står Breivik-ideologin allra närmast. Det är en ideologi som lever och frodas på myter om olika vänsterkonspirationer som i hemlighet styr och ställer i vårt samhälle.
Nu råkar han vara Ledarskribent på en av våra rikstidningar, jag länkar inte till någon obskyr sida för extremister.
Emellanåt har du en ful ovana, att racka ner på seriösa länkar.
Sedan kanske man skall påminna om att folkomröstningen om kärnkraften visade att den svenska opinionen är mycket mer skeptisk till kärnkraft än vad våra politiker, vår massmedia eller vårt näringsliv är.

Det blir nog annat ljud i skällan, när arbetslöshetssiffrorna stiger till nivåer på 20% eller däröver.

Får väl säga till mitt försvar, att jag arbetar på en elkraftintensiv industri, SSAB's stålverk i Luleå. Så man lyssnar extra noga när det debatteras om vår framtida elförsörjning.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av BRPedersen » 13 sep 2011 09:57

Majoren skrev:
BRPedersen skrev:När jag röstar lägger jag min röst på det parti och de personer som jag tror skall styra landet på bästa sätt för mig och för landet. Det betyder inte att jag litar på dem, utan jag vill ha kontrollfunktioner som ser till att de inte missbrukar mitt förtroende. En otroligt viktig del i detta är offentlighetsprincipen där politiker (och andra offentliga institutioner) måste göra information offentlig, om inte särskilda skäl föreligger, som till exempel rikets säkerhet eller för att skydda personer och så vidare.
Där är vi faktiskt helt överens. Offentlighetsprincipen gäller. Om inte särskilda skäl föreligger.
Men eftersom åsikten om vad som kan respektive inte kan hemligstämplas ibland löper parallellt med partigränserna, borde det finnas en opartisk avdömning. En författningsdomstol, t ex. Så som de flesta demokratier har det.
Jag håller helt med dig, men lyfter fram det gamla citatet "Quis custodiet ipsos custodes?" (Juvenalis, 60-130 e.kr. cirka) eller "Vem vaktar väktaren?". Eftersom en författningsdomstol till 100% kan förutsättas vara oberoende så behövs det ytterliggare en kontrollapparat, och det är befolkningen och journalisterna, men för att den skall fungera så måste det finnas öppenhet från myndigheternas sida. Om den öppenheten inte finns eller är för begränsad på grund av en massa hemligstämplar, som kan uppfattas som onödiga, så kommer det att dyka upp så kallade "whistleblowers" och organisationer som till exempel Wikileaks.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
Men ett vet jag som aldrig dör,
domen över död man.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av York » 13 sep 2011 10:39

"Vänsteragenda" är en halmgubbe i sammanhanget. Låt oss konstarera att vänsterjournalister är överrepresenterade. Därmed inte sagt att de samordnar sina aktioner. Men de tänker lika, vilket gör att de kommenterar lika.*
Du verkar hakat upp dig på procenten och argumenterar utifrån den. Ingen argumenterar mot den utan vi diskuterar påståendet att svensk media är "vänster". F ö, folkpartiet är ju även de överrepresenterade, kanske gäller samma princip där som med vänstern (V, MP) de "tänker lika, vilket gör att de kommenterar lika".

Men som sagt, den påstådda "vänsteragendan"/vänsterdominansen i svensk media är frågans kärna (i alla fall min diskussion) då det är det som det "alltid" klagas på från personer med "högeråsikter". När det inte skrivs/rapporteras som de tycker så gnälls det på att svensk media är vänster osv. Som jag skrev och citerade i mitt inlägg ovan är detta inte sant när det kommer till inflytande etc. Det är snarare en mix. Men om du förkastar undersökningen så är egentligen den här diskussionen meningslös då den är grunden för diskussionen.

Det är dock intressant att notera att när rapporten inte säger vad du vill är det ett dåligt arbete som inte ens skulle godkännas som c-uppsats. Intressant kritik av en professor i journalistik.
Varför kom inte detta fram i din första kommentar när du tyckte professorns rapport stödde din uppfattning kan frågas.

Vet inte vad du menar med att "Vänsteragenda" är en halmgubbe förresten men sak samma.

Vad författaren själv säger om sin rapport i en intervju i tidningen Journalisten:
http://www.journalisten.se/artikel/1105 ... -aen-andra
Kent Asp pekar själv på problem med sin undersökning.
– Jag misstänker att de som jobbar inom affärspress antagligen är sämst representerade i urvalet eftersom flera av dem inte är med i Journalistförbundet. Vi underskattar nog det borgerliga inslaget i kåren.
Kent Asp påminner om att den enskilde journalisten har förhållandevis begränsad betydelse.
– Journalistik är i hög grad en kollektiv redaktionell arbetsprocess med många inblandade. Partipolitik får inte mycket utrymme. Viktigare än politiska åsikter är professionaliseringen av yrket. En moderat och en miljöpartistisk journalist värderar nyheter likadant under samma förutsättningar

Tror jag lägger ner den här diskussionen nu. Vi lär väl inte kunna enas misstänker jag. Vi har lagt fram våra argument osv och det ger väl inte så mycket att diskutera i cirklar.
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Majoren
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av Majoren » 14 sep 2011 06:37

York skrev:Tror jag lägger ner den här diskussionen nu. Vi lär väl inte kunna enas misstänker jag. Vi har lagt fram våra argument osv och det ger väl inte så mycket att diskutera i cirklar.
Överens om att inte vara överens?
Works for me.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 21 sep 2011 07:31

Battler skrev:Nu råkar han vara Ledarskribent på en av våra rikstidningar, jag länkar inte till någon obskyr sida för extremister.
Ja det är just detta som är det läskig i hela den här Breivik-historien. Den intensiva kampen mot kulturmarxister och invandring har ideologiskt sipprat ned även till ett fåtal tidigare seriösa borgeliga skribenter. NU blir det nog ändring på detta. Det syns ju tydligt hur högerpopulist-partierna börjat tappa i inflytande här i norden efter massmordet på ut-öya.
Får väl säga till mitt försvar, att jag arbetar på en elkraftintensiv industri, SSAB's stålverk i Luleå. Så man lyssnar extra noga när det debatteras om vår framtida elförsörjning.
Så gör även jag, även om det är i konsultform. Hade också ett uppdrag på ett av våra kärnkraftverk senaste vintern. Dessutom är jag en övertygad anhängare av kärnkraft och tror att det är livsviktigt att vår tunga industri får behålla sin billiga energiförsörjning. Men det räcker med rationella argument för att försvara kärnkraften istället för att joxa till det med idéer om vem som styr media och varför.

Användarvisningsbild
General Pilsudski
Förvaltare
Förvaltare
Från: Skåne
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av General Pilsudski » 21 sep 2011 14:50

Lansen skrev:
Battler skrev:Nu råkar han vara Ledarskribent på en av våra rikstidningar, jag länkar inte till någon obskyr sida för extremister.
Ja det är just detta som är det läskig i hela den här Breivik-historien. Den intensiva kampen mot kulturmarxister och invandring har ideologiskt sipprat ned även till ett fåtal tidigare seriösa borgeliga skribenter. NU blir det nog ändring på detta. Det syns ju tydligt hur högerpopulist-partierna börjat tappa i inflytande här i norden efter massmordet på ut-öya.
Det är absurt att koppla Gudmundsson till Breivik. Tycker du att det är rimligt ifall jag jämför dig med Stalin?
Än är Polen ej förlorat

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 21 sep 2011 17:21

Tja, han för ju fram samma sorts kritik mot mångkultur som Breivik. Gudmunssons inställning i frågan har tagits emot väl i många obskyra kretsar. Han citeras ofta i nazistiska och högextrema tidningar som en sanningssägare i fråga om mångkultur.

Majoren
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av Majoren » 21 sep 2011 19:53

Lansen skrev:Tja, han för ju fram samma sorts kritik mot mångkultur som Breivik. Gudmunssons inställning i frågan har tagits emot väl i många obskyra kretsar. Han citeras ofta i nazistiska och högextrema tidningar som en sanningssägare i fråga om mångkultur.
Och en känd vänsterskribent har på sin blogg sagt att han bör skjutas. Näthat, någon?

Majoren
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av Majoren » 21 sep 2011 21:16

Någon tycks ha läckt...

http://www.dn.se/dnbok/dnbok-hem/assang ... hans-vilja

Assanges självbiografi kommer ut i brittisk bokhandel - mot objektets vilja. :roll:

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 08 nov 2011 12:24

Nu läggs wikileaks ned. Anledningen sägs vara brist på pengar, något som säkerligen åstadkommits av amerikanska påtryckningar mot betalningskanalerna och Assanges kontroversiella person. Världen har dock förändrats, fenomenet finns kvar i form av andra organisationer och nätverk. Världens regeringar och storföretag kan fortfarande ligga illa till när man hemlighåller missförhållanden.

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 08 nov 2011 16:24

Jag har aldrig riktigt förstått hypen runt Wikileaks, som på något underligt sätt framställts som någon form av banbrytande verksamhet. På vilket sätt har Wikileaks varit banbrytande, historien är full av så kallade visselblåsare (den rätt sunkiga direktöversättningen av den engelska termen "Whistleblower") som avslöjat missförhållanden och så vidare. Att den amerikanska armén (likt de flesta väpnade styrkor, så även antagligen den svenska) medvetet mörkar övergrepp, att den amerikanska underrättelsetjänsten sysselsätter sig med högst ifrågasatta metoder o.s.v. torde vara tämligen uppenbart för de flesta som överhuvudtaget öppnat en bok som inte skrivits av J.K. Rowling. Det är visserligen bra att dokument som kan bekräfta dessa misstankar offentliggjorts, men i sig finner jag mycket av det som Wikileaks läkt i praktiken bara bestått av redan insparkade dörrar.
Vad som dessutom stör mig är bilden Wikileak, Assange och många av deras förespråkare försöker måla upp, att man genom sina avslöjanden är i fara. Det må så vara att många inom den amerikanka militären och administrationen nog gärna skulle vilja få tag på Assange, men i ärlighetens namn, om man nu ville röja honom och Wikileaks ur världen hade man nog redan gjort det vid det här laget. Nu behövdes det dock inte, för Assange såg själv till att i grund och botten sänka sitt eget verk genom att ha inte bara en, utan två sexuella förbindelser under en kortare vistelse i Stockholm, samt en rad konflikter med medarbetare och en tämligen slapp attityd till vad han egentligen sysslade med.

I jämförelse med Carl von Ossietzky spelar Assange i någon form av dassig gärdgårdsliga, där han utan - uppenbarligen större - fara för sig och sin person kan tämligen obehindrat resa runt och leva livet. Om nu någon visselblåsare ska hyllas så är det faktiskt Carl von Ossietzky, som på slutet av 1920 och början av 1930-talet avslöjade Reichswehrs upprustningsplaner för omvärlden, avslöjanden som renderade honom flera fängelsestraff. 1935 belönades med Nobelsfredspris. Vid det här laget satt han dock i koncentrationsläger och förbjöds att ta emot priset, Hitler blev tydligen så uppretad av valet att han efter detta förbjöd tyskar att motta priset. Carl von Ossietzky var redan innan nazisternas makttillträde i dålig fysisk form, något som förstås inte blev bättre av vistelsen i koncentrationslägren där han fick en mycket brysk behandling, han avled den 4 maj 1938.
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 16 dec 2011 16:13

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ratte ... 713387.svd

Snart inleds rättegången mot Bradley Manning, en ung amerikansk soldat som misstänks vara en av läckorna till wikileaks. Trots att Mannings ej är fälld för något brott har han behandlats mycket hårt under de 1,5 år han suttit fängslad. Ett fall där amerikanska rättssystemet mer påminner om ett totalitärt system än en demokratisk rättsstat.
kongressen antagit ett förslag med möjligheter för staten att hålla terrormisstänkta på obestämd tid, även utländska medborgare
Man kan alltså straffa människor utan att de befunnits vara skyldiga i en domstol. Det finns inga krav på bevisning, ingen möjlighet att få reda på vad man är anklagade för, ingen möjlighet att få veta om eller när man kan bli släppt, ingen möjlighet att överklaga. Det räcker med ett beslut av någon/några inom en myndighet för fängslande på obeständ tid. Personligen misstänker jag att det är samma förfarande när man beslutar om likvidation av misstänkta medels drönare.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 19 dec 2011 16:43

Nu har jag äntligen fått tag på Ted Gups bok 'Nation of Secrets' och letat reda på ett antal exempel ur boken som jag tycker är representativa för hur för mycket hemlighetsmakeri kan hota demokratin i ett samhälle. Detta är saker som sker på högre nivå, men boken påpekar, genom exempel, hur hemlighetsmakeriet kryper allt längre ner i statsmaskineriet och samhället. Domstolar, fängelser, skolor, universitet, olika statliga verk och så vidare tillämpare en allt vidare definition av vad de inte behöver avslöja för allmänheten. Boken är från 2007, och saker har med säkerhet förändrats sedan Obamas tillträde, förhoppningsvis till det bättre.

Efter 11 september så har antalet fall av övervakning av amerikanare inom USA:s gränser mångfaldigats, och trotts att beslut om sådan övervakning enligt lag (Foreign Intelligence Survellilance Act från 1978) måste föregås av domstolsbeslut så sker den i all hemlighet. President Bush hävdade att det fanns dokument som klargjorde att allting var helt lagligt, men dessa dokument var så pass hemliga att inte ens kongressen kunde få fram dem.

Nät President Bush förklarade krig mot Irak så byggde det till stor del på att man hade hittat klara bevis på att Irak hade massförstörelsevapen. Dessa bevis bestod av två lastbilssläp som skulle ha fungerat som mobila laboratorium. Men så sent som ett par dagar innan krigsförklaringen hade presidenten fått i sin hand en rapport som med all önskvärd tydlighet sade att lastbilssläpen hade absolut inte haft någonting med massförstörelsevapen att göra. Rapporten var skriven av en grupp som skickats till Irak i syfte att ta reda på sanningen.

President George W. Bush utfärdade Executive Order 13233 som gav honom och hans administration absolut rätt att bestämma vad som kom till och ifrån hans kontor skulle vara hemligt, och utan någon som helst utomstående granskning. Men inte bara hans egna papper och liknande, utan även tidigare preisdenters. Obama har sedan med en egen Executive Order upphävt Bush order.

CIA med flera agenturer håller på och rensar ut bland dokumenten i Library of Congress och National Archives för att se till att inga hemligheter hamnar i orätta händer. Bland saker som anses vara en risk för nationens säkerhet är ett recept på osynligt bläck från inbördeskriget och även CIA:s inblandning i kuppen som tillsatte Shahen av Iran och hans hemliga polis. De senare uppgifterna är borttagna ur en så kallad FRUS (Foreign Relations of the US, och som anses som ovärderliga verktyg av journalister och historiker enligt Gup). Just denna FRUS skrevs 1990 och handlar om 1950-talet, så fakta som har ansetts gå att släppa och som är närmare 50 år gamla är nu helt plötsligt en fara för nationens säkerhet. Orsaken till att plocka bort receptet på det osynliga bläcket – det kunde äventyra CIA-agenters kommunikation!

Maher Mara, en kanadensisk medborgare (välutbildad och far till två) blev den 26 september 2002 mer eller mindre kidnappad på John F. Kennedys flygplats i New York. Han befann sig i transit på väg hem till Kanada efter att ha besökt sin familj i Tunisien. Han får reda på att det finns indikationer om att han skulle ha samröre med Al-Qaida och att han skulle deporteras till Syrien. Där satt ha i en liten cell, blev torterad tills han ett år senare släpps och tillåts att åka hem till Kanada. Han kan inte ens påbörja processen att få rätt, eftersom CIA har hemligstämplat allt om honom.

Steven Hatfill, ett namn som kanske inte all känner till, men det är den vetenskapsman som utpekades som den som hade skickat mjältbrandssporer till ett antal verk i USA 2001. När boken skrivs ligger Hatfills privat- och yrkesliv i spillror, men FBI som antagligen läckte ut hans namn till pressen som en 'person of interest', har inte framfört några som helst bevis mot honom, men insisterar ändå på att undersökningen mot Hatfill skall hållas aktiv. Varför? Det är hemligtstämplat.
Mitt tillägg - efter en stämning så har Hatfill fått ett skadestånd på 5,8 miljoner USD, plus pengar från ett flertal andra stämningar som har gått till förlikning.

I februari 2002 tillsätter Transportation Security Agency (som handhar alla säkerhetskontroller inom USA) en ombudsman så att man har någon att klaga till om man anser att något inte har skötts rätt. Identiteten på denna ombudsman är hemligstämplad. I 2004 visade TSA ett bildspel för kongressen, där bland annat telefonnumret, ett 'toll-free' samma som ett 020-nummer i Sverige, till denna ombudsman visades. Bilden ifråga var markerad som ”sensitive security information”.

2005 skrivs det en rapport av Armed Forces Medical Examiner for the Marine Corps där det fastställs att uppemot 80% av de soldater som dött av skottskador i bålen hade överlevt om de hade bättre kroppsskydd. Sådana kroppsskydd fanns tillgängliga vid den tiden. Rapporten täcker Irak Mars 2003 till Juni 2005, och kommer till slutsatsen att flera hundra soldaters liv hade kunnat räddas. Rapporten blev hemligstämplad, eftersom man var rädd att fienden skulle få reda på något som de inte redan visste.

EDIT: Stavfel
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
Men ett vet jag som aldrig dör,
domen över död man.

Skriv svar