Pedofiler

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Re: Pedofiler

Inlägg av BRPedersen » 07 jul 2011 20:44

En sista kommentar till von Olsson.
von Olsson skrev:
BRPedersen skrev:Att du nu vid flera tillfällen även använt nedsättande kommentarer gentemot mig gör att jag från och med nu vägrar debattera med dig! Kan du inte debattera sakligt utan att ta till sådana medel så får du debattera med andra!
Jag anser inte att jag har varit nedsättande gentemot dig, däremot har jag varit kritisk mot den "besviningen" som du har lagt fram. Det var faktiskt du som bad mig om synpunkter på dina "beräkningar" trots att du först inte brydde dig om vad jag tyckte. När jag sedan lämna mina synpunkter passade dessa tydligen inte. Ibland bör man kanske undvika att ställa frågor som man inte vill ha svar på.
Du envisas med att sätta citationstecken kring ord som "bevisa", "bevisning" och "beräkningar", något som du säkert är medveten om används för att ironisera sig över ett ord. Du har kallat min argumentation för absurd, komisk, nonsens och inte värd att ta på allvar och mina beräkningar var "egenhändigt ihopsnickrade". Så visst har du varit nedlåtande gentemot mig vid flera tillfällen.
von Olsson skrev: På tal om "nedsättande":
BRPedersen skrev:<Drygt och provocerande inlägg raderat>

EDIT: Enligt ovan, och Jimmy, du har självklart helt rätt.
(Jag hann aldrig läsa vad du skrev.)
Fast till skillnad från dig insåg jag mitt misstag, med hjälp av Jimmy, och raderade det.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
Men ett vet jag som aldrig dör,
domen över död man.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av York » 07 jul 2011 20:58

von Olsson skrev:Jag har en liten fråga som jag gärna skulle vilja ha en kommetar på. Jag frågade tidigare om ni hade viljat veta om er granne var dömd för sexuella övergrepp mot barn. Svaret var väl "nej" med något undantag om jag minns rätt. Frågan är hur ni hade agerat (hade det påverkat era liv) om ni trots er ovilja att veta ändå fått tillförlitlig information om att er granne faktiskt var dömd för grova sexuella övergrepp mot barn? (Förutsätt att ni har egna småbarn.)
Som både jag och Pedersen påpekade (vill jag minnas) så är okunskapen bra då det gör att man inte KAN reagera. Sedan är "tillförlitlig information" ett väldigt farligt begrepp.
Vi utgår som förut från att jag har ett par småttingar och det är väl klart att jag skulle bli lite orolig.

Om källan var min granne så hade jag diskuterat med honom då han uppenbarligen är medveten om sitt problem.
Jag skulle även vara fundersam över varför han bor i ett Svenssonområde med många barn inklusive en skola närapå om han har en historia av grova sexuella övergrepp mot barn. Jag hade nog kontaktat min lokala polisman och förklarat min oro.
Grannen borde finnas i Violent and Sex Offender Register och ska därför vara under koll av staten - vilket innebär att han inte skulle få bo där jag bor.

Jag hoppas du inte finner mitt svar svävande eller lite halvfegt då jag refererat till Violent and Sex Offender Register. Den innehåller även ej dömda men farligt klassade personer f ö.
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Andra världskriget

Inlägg av von Olsson » 07 jul 2011 21:12

York skrev:
Inget – jag upprepar inget - kan tävla i effektivitet med att ge ens barn rätt kunskaper för att skydda sig sjäva. Det måste väl t o m du medge? Det biter t o m mot icke kända pedofiler och andra former av farliga främlingar vilket inte ditt tandlösa (se tidigare inlägg där jag logiskt gick igenom hur hur effektiv är uthängning av dömda pedofiler) form av skydd gör – dvs uthängning.)
Det blir mycket att försöka svara på. Jag börjar med det enklaste, att kommentera ditt påstående ovan. Jag har själv två egna barn (7 och 9 år) och jag är aktiv som tränare i båda barnens fotbollslag. De flesta utav mina bekanta har också barn i ungefär samma ålder. Jag vågar nog påstå att jag har en hel del erfarenhet av barn och anser själv att jag även har ganska god hand med dem.

Min erfarenhet av barn är att de är väldigt godtrogna och få har någonsin träffat en vuxen människa med onda avsikter (tack och lov). Tro mig, jag har mer än en gång berättat för framför allt min dotter om "fula gubbar" och allt det där. Trots detta är jag övertygad att om någon verkligen avser att manipulera henne skulle det tyvärr vara en ganska enkel match och det samma gäller för de allra flesta barn. Detta är något som jag har reflekterat över vid ett flertal gånger i mina kontakter med barn som jag inte känner och det är också detta som jag tror i mång och mycket ligger till grund för mitt ställningstagande.

Pedofiler som förgriper sig på andra barn än sina egna har även en tendens att välja de mest sårbara (t ex svåra hemförhållanden eller mobbade barn) och ofta sker övergreppen efter en tids bekantskap. När en pedofil väl har bestämt sig finns det väldigt lite som kan förhindra att någon form av övergrepp sker.

MEN, om du kan berätta för ett barn om "Kalle" som vi brukar se i affären och om hans sjukdom som gör att han kan vara kan vara farlig för barn så har de mycket lättare att ta til sig detta. Förhoppningsvis springer de all världens väg bara de får syn på "Kalle". Att tala om "fula gubbar" i generella termer fungera tyvärr inget vidare då en pedofil kan vara "vem som helst".
Att få reda på vad "Kalle" har haft för sig tidigare kan vara precis det som behövs för att förhindra att "Kalle" ges chansen till knyta kontaker med barnen i området. Jag tror även att det kan vara mycket värt om "Kalle" vet att jag och många andra vet vad han har haft för sig.

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av von Olsson » 07 jul 2011 21:32

BRPedersen skrev:Du envisas med att sätta citationstecken kring ord som "bevisa", "bevisning" och "beräkningar", något som du säkert är medveten om används för att ironisera sig över ett ord. Du har kallat min argumentation för absurd, komisk, nonsens och inte värd att ta på allvar och mina beräkningar var "egenhändigt ihopsnickrade". Så visst har du varit nedlåtande gentemot mig vid flera tillfällen.
Du använde själv ordet "bevisa" när du påtalade riktigheten i dina uträkningar. Det är även du som själv har gjort beräkningarna utan några belägg för att de skulle vara riktiga. Är det då fel att kalla dem "egenhändigt ihopsnickrade"? "Absurd", "komisk" och "nonsens" är ord som användes i olka sammanhang där jag lämnade efterfrågade synpunkter på dina beräkningar. Vad hade du hellre sett att jag skrev?

BRPedersen skrev:Fast till skillnad från dig insåg jag mitt misstag, med hjälp av Jimmy, och raderade det.
Jag har inte fått någon "hjälp" av Jimmy ännu...

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 07 jul 2011 22:05

von Olsson skrev:
BRPedersen skrev:Du envisas med att sätta citationstecken kring ord som "bevisa", "bevisning" och "beräkningar", något som du säkert är medveten om används för att ironisera sig över ett ord. Du har kallat min argumentation för absurd, komisk, nonsens och inte värd att ta på allvar och mina beräkningar var "egenhändigt ihopsnickrade". Så visst har du varit nedlåtande gentemot mig vid flera tillfällen.
Du använde själv ordet "bevisa" när du påtalade riktigheten i dina uträkningar. Det är även du som själv har gjort beräkningarna utan några belägg för att de skulle vara riktiga. Är det då fel att kalla dem "egenhändigt ihopsnickrade"? "Absurd", "komisk" och "nonsens" är ord som användes i olka sammanhang där jag lämnade efterfrågade synpunkter på dina beräkningar. Vad hade du hellre sett att jag skrev?
Du försöker verkligen att aktivt missförstå mig. Jag hävdade aldrig att mina beräkningar bevisade något, det jag bevisade var att du hade fel, rent matematiskt sett, när du ville ha med ortsbefolkningen i beräkningarna, det är minst tredje gången jag skriver i princip samma sak, och du verkar fortfarande inte vilja förstå! Läs ovan, du använder citationstecken för att ironisera dig över orden. Genom att skriva till exempel "bevis" uttrycker du att du inte anser det jag skrev var just detta, på ett nedlåtande sätt. Du hade inte behövt ha med "egenhändigt ihopsnickrade", enbart beräkningar skulle ha räckt fullt väl. Absurd, komisk och nonsens, andra ord för det? Skriv hellre då "jag håller inte med dig" eller något liknande. Men förstår du inte att dessa ord, i de sammanhang du använde dem, kan uppfattas som nedlåtande, så vet jag inte om det ens är värt besväret att försöka förklara för dig. Du uppvisar gång på gång en skrämmande ovilja att ta till dig och försöka förstå andras argument.

BRPedersen skrev:Fast till skillnad från dig insåg jag mitt misstag, med hjälp av Jimmy, och raderade det.
Jag har inte fått någon "hjälp" av Jimmy ännu...
Jimmy skrev:Så ja grabbar, tycker ni har fört en bra diskussion så här långt, fortsätt så istället. Tack så mycket.
Du förstod kanske inte Jimmys lilla pik?

EDIT: En "quote" som inte hamnade riktigt där den skulle
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
domen över död man.

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av von Olsson » 07 jul 2011 22:33

Om du läser igenom dina egna inlägg med ett litet mått distans så kommer du att se att även du begagnar dig av en lite trist ton emellanåt. Jag tänker dock inte ödsla kraft på att diskutera diskussionen och avslutar med att beklaga om du upplever att jag har trampat dig på tårna och inte har förstått vad du har menat. Det senare kan jag göra mindre åt.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kontakt:

Re:

Inlägg av BRPedersen » 08 jul 2011 08:13

von Olsson skrev:Om du läser igenom dina egna inlägg med ett litet mått distans så kommer du att se att även du begagnar dig av en lite trist ton emellanåt. Jag tänker dock inte ödsla kraft på att diskutera diskussionen och avslutar med att beklaga om du upplever att jag har trampat dig på tårna och inte har förstått vad du har menat. Det senare kan jag göra mindre åt.
Beklagar om du uppfattat min ton som trist ibland, det var aldrig min mening. Hade du påpekat det så skulle jag ärligt försökt ändra på den till det bättre.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
domen över död man.

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av von Olsson » 08 jul 2011 15:11

York skrev:Jag inväntar svar från dig på frågan om uthängning av dömda brottslingar gällande andra brott i mitt inlägg ovan detta.
Frågan löd: "Varför inte hänga ut dömda personer som begått brott som är, statistisk sett, en större fara för dig och dina barn?
Vi får väl göra en avstickare från trådens ämne även om jag tycker att frågan är irrelevant. Jag ser gärna att du specificerar vilka andra brott (som kan anses vara lika grova som sexuella övergrepp) som mina barn löper en statistiskt sett större risk att råka ut för? (Notera att jag aldrig har påstått att risken för att barn skall utsättas för grova sexuella övergrepp är särskilt stor.)

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av von Olsson » 08 jul 2011 20:52

York skrev:
von Olsson skrev:Jag har en liten fråga som jag gärna skulle vilja ha en kommetar på. Jag frågade tidigare om ni hade viljat veta om er granne var dömd för sexuella övergrepp mot barn. Svaret var väl "nej" med något undantag om jag minns rätt. Frågan är hur ni hade agerat (hade det påverkat era liv) om ni trots er ovilja att veta ändå fått tillförlitlig information om att er granne faktiskt var dömd för grova sexuella övergrepp mot barn? (Förutsätt att ni har egna småbarn.)
Som både jag och Pedersen påpekade (vill jag minnas) så är okunskapen bra då det gör att man inte KAN reagera. Sedan är "tillförlitlig information" ett väldigt farligt begrepp.
Vi utgår som förut från att jag har ett par småttingar och det är väl klart att jag skulle bli lite orolig.

Om källan var min granne så hade jag diskuterat med honom då han uppenbarligen är medveten om sitt problem.
Jag skulle även vara fundersam över varför han bor i ett Svenssonområde med många barn inklusive en skola närapå om han har en historia av grova sexuella övergrepp mot barn. Jag hade nog kontaktat min lokala polisman och förklarat min oro.
Grannen borde finnas i Violent and Sex Offender Register och ska därför vara under koll av staten - vilket innebär att han inte skulle få bo där jag bor.
Din granne har väl rätt att bo var han vill efter avtjänat straff?

Jag gjorde en snabb sökning på "Violent and Sex Offender Register" och detta verkade bara vara något som finns i Storbritannien. Mig veterligen finns det inget liknande i Sverige.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 09 jul 2011 01:59

von Olsson skrev:
York skrev:
Inget – jag upprepar inget - kan tävla i effektivitet med att ge ens barn rätt kunskaper för att skydda sig sjäva. Det måste väl t o m du medge? Det biter t o m mot icke kända pedofiler och andra former av farliga främlingar vilket inte ditt tandlösa (se tidigare inlägg där jag logiskt gick igenom hur hur effektiv är uthängning av dömda pedofiler) form av skydd gör – dvs uthängning.)
Spoiler:
Det blir mycket att försöka svara på. Jag börjar med det enklaste, att kommentera ditt påstående ovan. Jag har själv två egna barn (7 och 9 år) och jag är aktiv som tränare i båda barnens fotbollslag. De flesta utav mina bekanta har också barn i ungefär samma ålder. Jag vågar nog påstå att jag har en hel del erfarenhet av barn och anser själv att jag även har ganska god hand med dem.

Min erfarenhet av barn är att de är väldigt godtrogna och få har någonsin träffat en vuxen människa med onda avsikter (tack och lov). Tro mig, jag har mer än en gång berättat för framför allt min dotter om "fula gubbar" och allt det där. Trots detta är jag övertygad att om någon verkligen avser att manipulera henne skulle det tyvärr vara en ganska enkel match och det samma gäller för de allra flesta barn. Detta är något som jag har reflekterat över vid ett flertal gånger i mina kontakter med barn som jag inte känner och det är också detta som jag tror i mång och mycket ligger till grund för mitt ställningstagande.

Pedofiler som förgriper sig på andra barn än sina egna har även en tendens att välja de mest sårbara (t ex svåra hemförhållanden eller mobbade barn) och ofta sker övergreppen efter en tids bekantskap. När en pedofil väl har bestämt sig finns det väldigt lite som kan förhindra att någon form av övergrepp sker.

MEN, om du kan berätta för ett barn om "Kalle" som vi brukar se i affären och om hans sjukdom som gör att han kan vara kan vara farlig för barn så har de mycket lättare att ta til sig detta. Förhoppningsvis springer de all världens väg bara de får syn på "Kalle". Att tala om "fula gubbar" i generella termer fungera tyvärr inget vidare då en pedofil kan vara "vem som helst".
Att få reda på vad "Kalle" har haft för sig tidigare kan vara precis det som behövs för att förhindra att "Kalle" ges chansen till knyta kontaker med barnen i området. Jag tror även att det kan vara mycket värt om "Kalle" vet att jag och många andra vet vad han har haft för sig.
Visst nu vet de att ”Kalle” är farlig men andra främlingar då? Kunskapen om ”Kalle” gäller ju bara ”Kalle”. De kommer bara spana efter folk som ser ut som Kalle, som även om han ser ut som en stereotyp pedofil (40-årsålder iklädd trenchcoat) inte är en stereotyp. Ungen är fortfarande lika utsatt för främlingar som förut om inte mer då de bara spanar efter ”Kalle”-typer. Övriga faktorer som gör uthängning verkningslös har jag redan listat tidigare. Även det moraliskt vidriga (ur diverse vinklar) har vi ältat men jag kan inte låta bli att utveckla lite kring ”Kalle” i alla fall; vad händer då ungarna, uppumpande av föräldrarnas historier och varningar för just ”Kalle”, säger att ”Kalle” gjort något?; ”Kalle” tittade på oss när han gick förbi oss, ”Kalle” satt på en bänk utanför affären när vi köpte godis, ”Kalle” gick förbi minigolfen och tittade när vi spelade. Axelryckning från föräldrarna alt. en promenad ner till polisen för att anmäla (för gud vet vad)? Nej det blir ner på stan och leta upp ”Kalle”.
Vad händer om ett barn blir utsatt på riktigt men av annan person – ”en man tog mig på snoppen”, en man frågade om vi ville ha godis? Jo det blir tur ner på stan för att leta upp ”Kalle”.
Utöver lidandet för Kalle, t ex i form av misshandel och än värre mord, kommer även personen som attackerar honom (föräldern) låsas in i fängelse, ev. på livstid för mord.

Exempel på hur det skulle kunna gå till när fadersinstinkten blandas med mental instabilitet.

http://www.vf.se/nyheter/hammaro/hovrat ... el-med-ara
Spoiler:
Hovrätten skärper straffet för misshandel med åra
Hammarö
Den 46-årige man som midsommaren 2008 misshandlade en simmande man med en åra fick sitt straff skärpt av hovrätten som anser att han gjort sig skyldig till dråpförsök istället för grov misshandel. Straffet blir nu tre istället för två års fängelse.
Innan dråpförsöket ägde rum hade 46-åringen firat midsommar på en ö i Vänern utanför Hammarö med bland annat sina två söner och den nu 42-årige mannen som han senare slog med åran.
Enligt en av sönerna hade 42-åringen försökt tafsa på honom i en badtunna och när han berättade det för sin far blev han rasande. Han jagade 42-åringen, som simmande försökte fly till en annan ö, med båt och slog honom i huvudet med en åra. Misshandeln upptäcktes från land av två män som gav sig ut i en gummibåt för att rädda 42-åringen som hade kraftiga sår efter åran.
Av tingsrätten dömdes 46-åringen för grov misshandel till två års fängelse.
Hovrätten menar att 42-åringen befann sig i en mycket utsatt situation då han hade simmat cirka 100 meter bort från land i Vänern, nattetid i hård bris. Risken för att han skulle drunkna av 46-åringens slag var avsevärd. 46-åringen var mycket upprörd och aggressiv och hovrätten menar att han gjorde ett medvetet risktagande och att hans uppsåt var att döda 42-åringen.
Minns även fallet i Norge tror jag det var där föräldrarna hetsade sina barn till att berätta historier om hur de blivit utsatta. Ledande frågor, upprepningar av frågor, upprepningar av detaljer som föräldrarna ”hört från annat håll”. Tog han dig på x? Gjorde han så mot dig? Ungarna sa vad de tror föräldrar vill höra och det blev en kedjeeffekt.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 09 jul 2011 02:18

von Olsson skrev:
York skrev:Jag inväntar svar från dig på frågan om uthängning av dömda brottslingar gällande andra brott i mitt inlägg ovan detta.
Frågan löd: "Varför inte hänga ut dömda personer som begått brott som är, statistisk sett, en större fara för dig och dina barn?
Vi får väl göra en avstickare från trådens ämne även om jag tycker att frågan är irrelevant. Jag ser gärna att du specificerar vilka andra brott (som kan anses vara lika grova som sexuella övergrepp) som mina barn löper en statistiskt sett större risk att råka ut för? (Notera att jag aldrig har påstått att risken för att barn skall utsättas för grova sexuella övergrepp är särskilt stor.)
Och jag ser gärna att du svara på frågan med annan än en motfråga. Men jag är positivt överraskad att att du äntligen behagat svara något mer rakt än tidigare undvikande kommentarer rörande frågan.
Men varför är frågan irrlevant? Du vill hänga ut folk för att minska chansen för brott (övergrepp) mot barn men har inga problem att det finns andra brott som är större fara för dem sett till statistiken? Samtidigt så applicerar ju du principen ett offer är ett för mycket och uthängning motiveras pga det (i relation till sexövergreppen). Ska man inte vara konsekvent?

Och från var kom ”Jag ser gärna att du specificerar vilka andra brott (som kan anses vara lika grova som sexuella övergrepp)” ifrån när jag skrev ”Varför inte hänga ut dömda personer som begått brott som är, statistisk sett, en större fara för dig och dina barn”? Eller anser du att det är mycket värre att ditt barn utsätts för en sexbrott än att de dödas eller skadas allvarligt för livet? Båda sakerna är oerhört hemska i min bok.

Jag refererar till infogade bilden och de inskrivana sifforna nedan som huvudsvar på din fråga om brott som det är större chans att barn råkar ut för. Båda är tagna från ”Statistik över avsiktligt våld mot barn” (2004). Notera också att Socialstyrelsen även säger att det finns ett stort mörkertal när det gäller skadehändelserna.

http://www.socialstyrelsen.se/publikati ... 004-107-12
Statistik över avsiktligt våld mot barn

Dödade
Barn som avlidit 1997-2001

Övergrepp av annan person
Ålder döda
00 5
01-06 5
07-12 8
13-17 18

Skadehändelse med oklar avsikt (dvs oklart om det var olycksfall eller självmord)
Ålder döda
00 3
01-06 1
07-12 6
13-17 11

Antal barn som vårdades på sjukhus till följd av övergrepp av annan person (borde även inkludera sexbrott dock)
0-06 29
07-12 25
13-17 196
Totalt 250
Bilagor
Statistik över avsiktligt våld mot barn.JPG
Statistik över avsiktligt våld mot barn.JPG (39.98 KiB) Visad 1259 gånger

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 09 jul 2011 02:40

von Olsson skrev:
York skrev:

Din granne har väl rätt att bo var han vill efter avtjänat straff?

Jag gjorde en snabb sökning på "Violent and Sex Offender Register" och detta verkade bara vara något som finns i Storbritannien. Mig veterligen finns det inget liknande i Sverige.
Jag bor i Storbritannien så Violent and Sex Offender Register och till den bundna lagar och regler är relevant i relation till mig och min situation. Det var det du frågade utifrån.

Men vi utgår väl från Sverige och jag är överraskad att du tycker att han kan få bo vart han vill trots sina brott. Även jag anser, som sagt, att min granne har rätt att bo vart han vill så länge myndigheterna godkänner det. Du försöker "twista" lite men du glömmer att min motsättning till honom kommer av att jag vet om honom. Återigen, som både jag och Pedersen påpekade så okunskapen bra då det gör att man inte KAN reagera.
Men vi har ju förbannelsen med att veta och det är just därför jag inte vill veta - jag skulle kunna göra något dumt. Om t o m med en sån naiv mönstermedborgare som jag som levt i en skyddat Bullerbyvärld kan göra dumma saker hur stor är då inte risken att vanliga dödliga människor gör något dumt?

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av von Olsson » 09 jul 2011 07:31

York skrev:Visst nu vet de att ”Kalle” är farlig men andra främlingar då? Kunskapen om ”Kalle” gäller ju bara ”Kalle”. De kommer bara spana efter folk som ser ut som Kalle, som även om han ser ut som en stereotyp pedofil (40-årsålder iklädd trenchcoat) inte är en stereotyp. Ungen är fortfarande lika utsatt för främlingar som förut om inte mer då de bara spanar efter ”Kalle”-typer. Övriga faktorer som gör uthängning verkningslös har jag redan listat tidigare. Även det moraliskt vidriga (ur diverse vinklar) har vi ältat men jag kan inte låta bli att utveckla lite kring ”Kalle” i alla fall; vad händer då ungarna, uppumpande av föräldrarnas historier och varningar för just ”Kalle”, säger att ”Kalle” gjort något?; ”Kalle” tittade på oss när han gick förbi oss, ”Kalle” satt på en bänk utanför affären när vi köpte godis, ”Kalle” gick förbi minigolfen och tittade när vi spelade. Axelryckning från föräldrarna alt. en promenad ner till polisen för att anmäla (för gud vet vad)? Nej det blir ner på stan och leta upp ”Kalle”.
Vad händer om ett barn blir utsatt på riktigt men av annan person – ”en man tog mig på snoppen”, en man frågade om vi ville ha godis? Jo det blir tur ner på stan för att leta upp ”Kalle”.
Utöver lidandet för Kalle, t ex i form av misshandel och än värre mord, kommer även personen som attackerar honom (föräldern) låsas in i fängelse, ev. på livstid för mord.
I mitt tidigare svar skrev jag att barn är "godtrogna", inte dumma i huvudet. Barn har som regel inga problem med att skilja en person från en annan. Min erfarenhet av barn är att de som regel är väldigt fördomsfria och tycks inte kategoriserar folk i olika stereotyper så som vi vuxna gör. "Kalle" är "Kalle" och alla som i en vuxens ögon skulle kunna liknas vid "Kalle" är nödvändigtvis inte "Kalle" i barnens ögon, de saknar helt enkelt vår varningsklocka (= godtrogna). (Skulle "Kalle" däremot förgripa sig mot ett barn finns risken att att just detta barnen skulle kunna känna rädsla för alla män under en tid.) Barn har av naturliga skäl inte samma erfarenheter av andra männsikor och kanske framför allt inte av olika typer av männsikor som vi vuxna har (de flesta vuxna är ju trots allt snälla mot barn) vilket får sägas vara på både gott och ont.

Av de skäl som jag nämner ovan tror jag att risken för att barn skulle förväxla andra personer med "Kalle" är liten, däremot kommer de att vara högst uppmärksamma på just "Kalle" och de kommer garanterat att berätta om de har sett "Kalle". Problematiken när det gäller mindre barn (omkring 3-5 år) är att de inte sällan målar upp händelser (överdriver och fantiserar) vilket givetvis skulle kunna innebära en risk i ett sådant här fall. Nu lämnas dock såpass små barn väldigt sällan ensamma och utan tillsyn av vuxna och de går t ex aldrig själva till fritids eller till kamrater (åtminstone inte bland de jag känner). För så små barn finns det ingen anledning att berätta om "Kalle" tycker jag.

Du tycks tro att folk i allmänhet är dårar utan vett och balans och som skall ge sig ut och leta efter "Kalle" vid minsta antydan om att något möjligtvis kanske skulle kunna ha inträffat. Är det så du fungerar (som man känner sig själv känner man andra)? Jag tror att svenskar i allmänhet har ett väldigt gott omdöme och det krävs mycket även hos de som är mindre funtade innan man ger sig ut och misshandlar eller t om slår ihjäl en annan människa. De flesta skulle med all säkerhet ringa polisen vid misstanke om att något kan ha skett.

Dina exempel visar på att det givetvis finns riktiga idioter även på den "andra sidan" och deras agerande sker allt som oftast efter att någon känd av "offret" har pekats i samband med en händelse. En "uthängning" har i dina exempel vad jag har förstått inte varit förekommande och en eventuell sådan hade troligtvis inte haft någon betydelse.
Senast redigerad av 1 von Olsson, redigerad totalt 9 gånger.

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av von Olsson » 09 jul 2011 09:31

York skrev:Och jag ser gärna att du svara på frågan med annan än en motfråga. Men jag är positivt överraskad att att du äntligen behagat svara något mer rakt än tidigare undvikande kommentarer rörande frågan.
Men varför är frågan irrlevant? Du vill hänga ut folk för att minska chansen för brott (övergrepp) mot barn men har inga problem att det finns andra brott som är större fara för dem sett till statistiken? Samtidigt så applicerar ju du principen ett offer är ett för mycket och uthängning motiveras pga det (i relation till sexövergreppen). Ska man inte vara konsekvent?

Och från var kom ”Jag ser gärna att du specificerar vilka andra brott (som kan anses vara lika grova som sexuella övergrepp)” ifrån när jag skrev ”Varför inte hänga ut dömda personer som begått brott som är, statistisk sett, en större fara för dig och dina barn”? Eller anser du att det är mycket värre att ditt barn utsätts för en sexbrott än att de dödas eller skadas allvarligt för livet? Båda sakerna är oerhört hemska i min bok.
Det finns helt klart människor som kan vara mycket farliga för sin omgivning (inte bara mot barn) där jag skulle kunna tänka mig att en "uthängning" kanske skulle kunna ha ett preventivt syfte. Jag är dock inte för att man skall hänga ut kriminella i tid och otid och jag kan inte se någon annan brottsart ( t ex alla mördare) där jag är för "uthängning" på samma sätt som när det gäller de som ha begått grova sexuella övergrepp mot barn. T ex är sannolikheten för att ett barn slumpmässigt skall mördas av en grovt kriminell (som allmänt anses som farlig) som har dömts för mord på någon inom den undre världen obefintlig. Det är inte ens sannolikt att han mördar någon vuxen "oskyldig" och att då "hänga" ut denna personen har enligt min mening inget preventivt syfte.

Andelen mord eller dödligt våld på mindreåriga barn är i jämföresle med sexuella övergrepp på de samma försvinnande liten och ofta ofta begås även dessa brott av personer (familjemedlemmar) som annars inte utgör någon större fara för andra barn. Exemplen på vuxna som slumpvis attackerar och kanske dödar barn måste vara extremt få. Det är också högst sannoligt att en stor andel av förövarna i tabellen ovan själva är mindreåriga och i de fallen är jag helt emot att en personen i fråga skall "hängas" ut, oavsett vilket brott han har begått. Som skäl för att "hänga" ut någon anser jag att att "uthängningen" måste kunna motiveras med att vara preventiv samt att brottet är av sådan art att det kan räknas som mycket grovt och att det föreligger risk att gärningsmannen upprepar brottet.

När det sedan gäller brottsarten sexuella övergrepp mot barn är detta en företeelse olik i stort sett all annan brottslighet. Jag skulle gissa att förövarna vanligtvis inte på något annat sätt är mer kriminellt belastade än genomsnittet och sällan ser de sig själva som brottslingar (är man inte brottsling gör man inget kriminellt). Det handlar om en allvarlig sexuell störning där en aktiv handling i linje med den sexuella läggningen alltid innebär en kränkning och ett brott. Du kan aldrig se på någon att han eller hon är pedofil och oftast lever de troligtvis ganska normala liv vilket gör det enkelt för dem att närma sig barn i sin omgivning.
Sexbrott mot barn är tyvärr alldeles för vanligt i Sverige. På den här sidan finns ett slumpmässigt urval av artiklar om sexualbrott mot barn år 2010 och 2011. Efter avtjänat ”straff” släpps dessutom förövarna ut utan någon som helst kontroll eller övervakning trots att forskning visar att över 40% återfaller i sexbrott mot barn. Det finns uppgifter som hävdar att mörkertalet är så stort som 85%……………

Citatet är hämtat från länken nedan.
Här, en länk som jag verkligen vill rekommendera: http://suspicio.wordpress.com/artiklar- ... -mot-barn/
Senast redigerad av 1 von Olsson, redigerad totalt 10 gånger.

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av von Olsson » 09 jul 2011 14:01

York skrev: Jag bor i Storbritannien så Violent and Sex Offender Register och till den bundna lagar och regler är relevant i relation till mig och min situation. Det var det du frågade utifrån.

Jag förutsätter att vi talar om situationen i Sverige. (Jag visste inte att du bodde i Storbritannien.)
York skrev:Men vi utgår väl från Sverige och jag är överraskad att du tycker att han kan få bo vart han vill trots sina brott. Även jag anser, som sagt, att min granne har rätt att bo vart han vill så länge myndigheterna godkänner det. Du försöker "twista" lite men du glömmer att min motsättning till honom kommer av att jag vet om honom. Återigen, som både jag och Pedersen påpekade så okunskapen bra då det gör att man inte KAN reagera.
Men vi har ju förbannelsen med att veta och det är just därför jag inte vill veta - jag skulle kunna göra något dumt. Om t o m med en sån naiv mönstermedborgare som jag som levt i en skyddat Bullerbyvärld kan göra dumma saker hur stor är då inte risken att vanliga dödliga människor gör något dumt?
Nej, jag tycker inte att en person dömd för grova sexuella övergrepp skall få bo var han/hon vill, jag vill se dem inspärrade på livstid. Jag utgick från att du tycke att de skall få bo var de vill.
Hade jag fått vetskap om att jag hade en person dömd för grova sexuella brott mot barn som granne hade inte heller jag gett mig på honom. Jag hade pratat med mina andra grannar, kontaktat myndigheterna och eventuellt flyttat.
Vad som hade hänt om han förgrep sig på något av barnen vågar jag inte ens spekulera i...

Skriv svar