Pedofiler

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Pedofiler

Inlägg av York » 11 jul 2011 01:30

von Olsson skrev:
York skrev:
Spoiler:
Visst nu vet de att ”Kalle” är farlig men andra främlingar då? Kunskapen om ”Kalle” gäller ju bara ”Kalle”. De kommer bara spana efter folk som ser ut som Kalle, som även om han ser ut som en stereotyp pedofil (40-årsålder iklädd trenchcoat) inte är en stereotyp. Ungen är fortfarande lika utsatt för främlingar som förut om inte mer då de bara spanar efter ”Kalle”-typer. Övriga faktorer som gör uthängning verkningslös har jag redan listat tidigare. Även det moraliskt vidriga (ur diverse vinklar) har vi ältat men jag kan inte låta bli att utveckla lite kring ”Kalle” i alla fall; vad händer då ungarna, uppumpande av föräldrarnas historier och varningar för just ”Kalle”, säger att ”Kalle” gjort något?; ”Kalle” tittade på oss när han gick förbi oss, ”Kalle” satt på en bänk utanför affären när vi köpte godis, ”Kalle” gick förbi minigolfen och tittade när vi spelade. Axelryckning från föräldrarna alt. en promenad ner till polisen för att anmäla (för gud vet vad)? Nej det blir ner på stan och leta upp ”Kalle”.
Vad händer om ett barn blir utsatt på riktigt men av annan person – ”en man tog mig på snoppen”, en man frågade om vi ville ha godis? Jo det blir tur ner på stan för att leta upp ”Kalle”.
Utöver lidandet för Kalle, t ex i form av misshandel och än värre mord, kommer även personen som attackerar honom (föräldern) låsas in i fängelse, ev. på livstid för mord.
I mitt tidigare svar skrev jag att barn är "godtrogna", inte dumma i huvudet. Barn har som regel inga problem med att skilja en person från en annan. Min erfarenhet av barn är att de som regel är väldigt fördomsfria och tycks inte kategoriserar folk i olika stereotyper så som vi vuxna gör. "Kalle" är "Kalle" och alla som i en vuxens ögon skulle kunna liknas vid "Kalle" är nödvändigtvis inte "Kalle" i barnens ögon, de saknar helt enkelt vår varningsklocka (= godtrogna). (Skulle "Kalle" däremot förgripa sig mot ett barn finns risken att att just detta barnen skulle kunna känna rädsla för alla män under en tid.) Barn har av naturliga skäl inte samma erfarenheter av andra männsikor och kanske framför allt inte av olika typer av männsikor som vi vuxna har (de flesta vuxna är ju trots allt snälla mot barn) vilket får sägas vara på både gott och ont.

Av de skäl som jag nämner ovan tror jag att risken för att barn skulle förväxla andra personer med "Kalle" är liten, däremot kommer de att vara högst uppmärksamma på just "Kalle" och de kommer garanterat att berätta om de har sett "Kalle". Problematiken när det gäller mindre barn (omkring 3-5 år) är att de inte sällan målar upp händelser (överdriver och fantiserar) vilket givetvis skulle kunna innebära en risk i ett sådant här fall. Nu lämnas dock såpass små barn väldigt sällan ensamma och utan tillsyn av vuxna och de går t ex aldrig själva till fritids eller till kamrater (åtminstone inte bland de jag känner). För så små barn finns det ingen anledning att berätta om "Kalle" tycker jag.

Du tycks tro att folk i allmänhet är dårar utan vett och balans och som skall ge sig ut och leta efter "Kalle" vid minsta antydan om att något möjligtvis kanske skulle kunna ha inträffat. Är det så du fungerar (som man känner sig själv känner man andra)? Jag tror att svenskar i allmänhet har ett väldigt gott omdöme och det krävs mycket även hos de som är mindre funtade innan man ger sig ut och misshandlar eller t om slår ihjäl en annan människa. De flesta skulle med all säkerhet ringa polisen vid misstanke om att något kan ha skett.
Som du säger och som jag sa: uthängning av Kalle skyddar bara barnen mot Kalle (vet inte om du kanske misstolkade mig hur jag menade?). Och som du verkar hålla med om: barn kan hitta på/misstolka/påverkas av föräldrars prat och/eller påtryckningar. Barn kan även vara elaka och peka ut i ren illvilja. Tänk häxjakterna på 1600-talet, barnvittnesmål om hur de sett x göra ditt and datt mer djävulen. Berättelser producerade av ungarna själva eller under påverkan.

Om du tycker svenskar har gått omdöme måste du leva i en väldigt skyddad värld.... (sagt med glimten i ögat)
Visst gemene svenska må ha relativt sunt förnuft men det finns många hetsporrar också. Ut på stan en helg så ser du dem här och där. Och varför skulle svenskar som grupp vara mer förnuftiga än t ex engelsmän som grupp? Det finns en ökänd pedofil i samhället på några tusen. Du tror alltså inte att den lokala utbildningsreserven kommer ”höra sig för” med den utpekade pedofilen direkt något händer, att saker som jag skrev i mitt tidigare inlägg kan äga rum?
von Olsson skrev: Dina exempel visar på att det givetvis finns riktiga idioter även på den "andra sidan" och deras agerande sker allt som oftast efter att någon känd av "offret" har pekats i samband med en händelse. En "uthängning" har i dina exempel vad jag har förstått inte varit förekommande och en eventuell sådan hade troligtvis inte haft någon betydelse.
Inser även att jag tabbat mig lite – tillgång till sexregistret är begränsad och det blev tillåtet för föräldrar (över hela landet) att få begränsad tillgång till det i år för att se om det finns någon sexdömd i deras barns närhet. :snurrig:
Däremot förekommer uthängning i media i England vilket är än värre. Detta inkluderar även personer som bara gripits för ett brott – namn, bild och vart de bor (stad/område och gata är vanligt, ”Bob Bobson, Bobstreet, Bobtown).
The Sun körde en serie där de hängde ut pedofiler över hela riket; namn och vart de fanns. En del av nämnda brotten i de artiklar jag länkande till, inklusive dödandet av oskyldiga, skedde i relation till det.
Även websidor hänger ut folk – utan konsekvenser tror jag då källorna är just media. Det förekommer alltså i praktiken uthängning om än inte genom staten så välsignat av staten.Tas en person för sexbrott så blir det känt, speciellt om vi snackar mindre hålor där det är svårare att försvinna.
Visst det förekommer som vi konstaterat på nätet i Sverige men då olagligt och endast en liten grupp tar del av informationen.
En uthängning är en uthängning och exempel i GB visar hur det kan gå när den stora allmänheten blir varse att det finns en sexförbrytare i närheten. Blanda in lite alkohol och reptiltänk i grupp....

Skulle vi köra en titt på USA där de är riktigt ”hard core” när det gäller staliga uthängningar skulle vi nog hitta en hel del vigilante-beteende. Bara en lätt googling fann en del. Dock är det USA vi snackar om och där borta är det extremt och inte relevant för vår diskussion, varken från din eller min vinkel. Allt möjligt som vi i Sverige skulle se som oskyldig kan få dig på en lista med riktiga peddar och sexförbrytare där borta.
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 11 jul 2011 01:47

von Olsson skrev:
York skrev: Jag bor i Storbritannien så Violent and Sex Offender Register och till den bundna lagar och regler är relevant i relation till mig och min situation. Det var det du frågade utifrån.

Jag förutsätter att vi talar om situationen i Sverige. (Jag visste inte att du bodde i Storbritannien.)

Ja, vi snackar Sverige i huvudsak. Jag bara knyter in lite till kolonierna i väst. Jag ber om ursäkt om jag missat att klargöra att jag bor utomrikes (fick för mig att jag gjort det).

von Olsson skrev:
York skrev:Men vi utgår väl från Sverige och jag är överraskad att du tycker att han kan få bo vart han vill trots sina brott. Även jag anser, som sagt, att min granne har rätt att bo vart han vill så länge myndigheterna godkänner det. Du försöker "twista" lite men du glömmer att min motsättning till honom kommer av att jag vet om honom. Återigen, som både jag och Pedersen påpekade så okunskapen bra då det gör att man inte KAN reagera.
Men vi har ju förbannelsen med att veta och det är just därför jag inte vill veta - jag skulle kunna göra något dumt. Om t o m med en sån naiv mönstermedborgare som jag som levt i en skyddat Bullerbyvärld kan göra dumma saker hur stor är då inte risken att vanliga dödliga människor gör något dumt?
Nej, jag tycker inte att en person dömd för grova sexuella övergrepp skall få bo var han/hon vill, jag vill se dem inspärrade på livstid. Jag utgick från att du tycke att de skall få bo var de vill.
Hade jag fått vetskap om att jag hade en person dömd för grova sexuella brott mot barn som granne hade inte heller jag gett mig på honom. Jag hade pratat med mina andra grannar, kontaktat myndigheterna och eventuellt flyttat.
Vad som hade hänt om han förgrep sig på något av barnen vågar jag inte ens spekulera i...
Min huvudinställning är som sagt att jag inte vill veta för då kan jag reagera. Har han (eller hon) avtjänat sitt straff har han samma rätt som alla andra att leva ostört. Jag tror du och jag agerat relativt lika om vi visste (ex.snacka med myndigheter). I värsta fall gör vi något riktigt dumt och åker i fängelse – som idioten i artikeln från Värmlands Folkblad som jag länkade till. Hur kan han vara där för sitt barn om han sitter på kåken (jag ignorerar nu det vansinniga i det faktum att han nästan dödade en person)? Nu vet vi inte om ungen blev utsatt för ett verkligt övergrepp eller om det var ett misstag. Dock vet vi att pappan inte kommer leva med sina barn under några år. Tänk om ungen verkligen blivit utsatt för ett grovt övergrepp – då är inte pappan där för att stödja.

Fördelen vi har i Sverige är att det är relativt lätt att kontrollera våra närmsta grannar om de skulle komma nära våra barn – vi ber om ett utdrag ur belastningsregistret. Integritetskränkande visst, men säkrare för dig om du vill att granntanten ska vara barnvakt. Nu är det kanske få som skulle gå så här långt men möjligheten finns. Det är mer ärligt tycker jag – du måste be personen om info. Som jag sa långt bak, man kan ju låta en tredje part (typ en polis) öppna och kolla åt en när båda är närvarande. Är det andra ej sexualbrott där så säger tredje parten inget om dem. Ok även jag inser att det kanske inte är en ideal lösning men jag vill visa på att det finns alternativ.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 11 jul 2011 01:57

von Olsson skrev:
York skrev:
Spoiler:
Och jag ser gärna att du svara på frågan med annan än en motfråga. Men jag är positivt överraskad att att du äntligen behagat svara något mer rakt än tidigare undvikande kommentarer rörande frågan.
Men varför är frågan irrlevant? Du vill hänga ut folk för att minska chansen för brott (övergrepp) mot barn men har inga problem att det finns andra brott som är större fara för dem sett till statistiken? Samtidigt så applicerar ju du principen ett offer är ett för mycket och uthängning motiveras pga det (i relation till sexövergreppen). Ska man inte vara konsekvent?

Och från var kom ”Jag ser gärna att du specificerar vilka andra brott (som kan anses vara lika grova som sexuella övergrepp)” ifrån när jag skrev ”Varför inte hänga ut dömda personer som begått brott som är, statistisk sett, en större fara för dig och dina barn”? Eller anser du att det är mycket värre att ditt barn utsätts för en sexbrott än att de dödas eller skadas allvarligt för livet? Båda sakerna är oerhört hemska i min bok.
Spoiler:
Det finns helt klart människor som kan vara mycket farliga för sin omgivning (inte bara mot barn) där jag skulle kunna tänka mig att en "uthängning" kanske skulle kunna ha ett preventivt syfte. Jag är dock inte för att man skall hänga ut kriminella i tid och otid och jag kan inte se någon annan brottsart ( t ex alla mördare) där jag är för "uthängning" på samma sätt som när det gäller de som ha begått grova sexuella övergrepp mot barn. T ex är sannolikheten för att ett barn slumpmässigt skall mördas av en grovt kriminell (som allmänt anses som farlig) som har dömts för mord på någon inom den undre världen obefintlig. Det är inte ens sannolikt att han mördar någon vuxen "oskyldig" och att då "hänga" ut denna personen har enligt min mening inget preventivt syfte.

Andelen mord eller dödligt våld på mindreåriga barn är i jämföresle med sexuella övergrepp på de samma försvinnande liten och ofta ofta begås även dessa brott av personer (familjemedlemmar) som annars inte utgör någon större fara för andra barn. Exemplen på vuxna som slumpvis attackerar och kanske dödar barn måste vara extremt få. Det är också högst sannoligt att en stor andel av förövarna i tabellen ovan själva är mindreåriga och i de fallen är jag helt emot att en personen i fråga skall "hängas" ut, oavsett vilket brott han har begått. Som skäl för att "hänga" ut någon anser jag att att "uthängningen" måste kunna motiveras med att vara preventiv samt att brottet är av sådan art att det kan räknas som mycket grovt och att det föreligger risk att gärningsmannen upprepar brottet.

När det sedan gäller brottsarten sexuella övergrepp mot barn är detta en företeelse olik i stort sett all annan brottslighet. Jag skulle gissa att förövarna vanligtvis inte på något annat sätt är mer kriminellt belastade än genomsnittet och sällan ser de sig själva som brottslingar (är man inte brottsling gör man inget kriminellt). Det handlar om en allvarlig sexuell störning där en aktiv handling i linje med den sexuella läggningen alltid innebär en kränkning och ett brott. Du kan aldrig se på någon att han eller hon är pedofil och oftast lever de troligtvis ganska normala liv vilket gör det enkelt för dem att närma sig barn i sin omgivning.

Tack för svaret.
Jag fann ingen statistik för notorisk påverkade förare och liknande dessvärre varför de saknades i min statistik. Men en sådan person boende på gatan är ju en möjligt risk för dina barn. Du ser fartdårarna (och kan ta upp det med dem, dvs att deras buskörning är ett fara för ungarna på gatan) men om en person är drogat bakom ratten är svårare att veta.

Du säger att en uthängning när det gäller våld mot barn är föga effektiv, men så är även fallet med sexövergrepp mot barn, som jag visat.
Du tog även upp ytterligare en faktor som minskar värdet i att hänga ut övriga myndiga sexförbrytare (faktor jag glömt att påpeka tidigare), dvs att många sexualbrotten mot barn och ungdomar begås av andra barn och ungdomar (dvs ej myndiga personer). Att lägga med övriga faktorer som gör det mer eller mindre verkningslöst att hänga ut peddisar i förebyggande syfte. Så återigen uthängning ger bara ett inbillat skydd.

von Olsson skrev:Sexbrott mot barn är tyvärr alldeles för vanligt i Sverige. På den här sidan finns ett slumpmässigt urval av artiklar om sexualbrott mot barn år 2010 och 2011. Efter avtjänat ”straff” släpps dessutom förövarna ut utan någon som helst kontroll eller övervakning trots att forskning visar att över 40% återfaller i sexbrott mot barn. Det finns uppgifter som hävdar att mörkertalet är så stort som 85%……………

Citatet är hämtat från länken nedan.

Här, en länk som jag verkligen vill rekommendera: http://suspicio.wordpress.com/artiklar- ... -mot-barn/

Jag har redan redogjort för brottsstatistiken i relation till barnsexbrott. Personligen föredrar jag objektiva källor som även använder källhänvisning (syftar på citerade påståendet), samt som inte är på gränsen till olagliga. Jag vet lite väl fjantig av mig på sista där kanske men än dock en sanning.
Din länk innehåller en listning av diverse hemska sexuella brott begångna mot barn de senaste åren. Hur många blir det kvar om vi tar bort alla som kunde förebyggts med uthängning i Sverige? Ganska många i en listning där allt från barnporrsysslare och blottare på stan till incest till brott begångna i Thailand(!), på Irland(!) och i Sydkorea(!) tas upp.
Man skulle kunna säga nästan alla brott som listades skulle en uthängning med säkerhet dessvärre inte hjälpt mot. Resten hamnar väl mer eller mindre under tveksamma.

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Andra världskriget

Inlägg av von Olsson » 11 jul 2011 08:16

York skrev:Som du säger och som jag sa: uthängning av Kalle skyddar bara barnen mot Kalle (vet inte om du kanske misstolkade mig hur jag menade?). Och som du verkar hålla med om: barn kan hitta på/misstolka/påverkas av föräldrars prat och/eller påtryckningar. Barn kan även vara elaka och peka ut i ren illvilja. Tänk häxjakterna på 1600-talet, barnvittnesmål om hur de sett x göra ditt and datt mer djävulen. Berättelser producerade av ungarna själva eller under påverkan.
Att förhindra eller åminstone begränsa just "Kalles" möjligheter att begå nya brott är hela idén med att "hänga ut" personer som tidigare har dömts för grova sexuella övergrepp mot barn och som i dagens Sverige kan tillåtas röra sig fritt i samhället efter avtjänat fängelsesrtaff.

Som jag skrev är min erfarenhet att det uteslutande är små barn vilka pga av sin ålder sällan eller aldrig lämnas utan en vuxens tillsyn som ibland kan låta fantasierna skena iväg (detta gäller långt ifrån alla små barn).
York skrev:Om du tycker svenskar har gått omdöme måste du leva i en väldigt skyddad värld.... (sagt med glimten i ögat)
Visst gemene svenska må ha relativt sunt förnuft men det finns många hetsporrar också. Ut på stan en helg så ser du dem här och där. Och varför skulle svenskar som grupp vara mer förnuftiga än t ex engelsmän som grupp? Det finns en ökänd pedofil i samhället på några tusen. Du tror alltså inte att den lokala utbildningsreserven kommer ”höra sig för” med den utpekade pedofilen direkt något händer, att saker som jag skrev i mitt tidigare inlägg kan äga rum?
Ja, jag vill nog hävda att vi svenskar i jämförelse med många andra nationaliteter generellt sett har ett ganska gott omdöme. Tar vi England och engelsmän som exempel så lever de generellt sett i ett hårdare samhällsklimat med fler utslagna människor och där våld är mer förekommande än i Sverige. Detta är en god grund för ökad ris till "pöbelmentalitet". Det framfördes även tidigare ett skräckexempel från Nairobi där det även påstods att sådana händelser inte var ovanliga där. Jag vågar mig på att påstå att det skiljer ännu mer mellan genomsnittssvensken och genomsnittskenyanen pga väldigt olika samhällsklimat.
York skrev:Inser även att jag tabbat mig lite – tillgång till sexregistret är begränsad och det blev tillåtet för föräldrar (över hela landet) att få begränsad tillgång till det i år för att se om det finns någon sexdömd i deras barns närhet. :snurrig:
Däremot förekommer uthängning i media i England vilket är än värre. Detta inkluderar även personer som bara gripits för ett brott – namn, bild och vart de bor (stad/område och gata är vanligt, ”Bob Bobson, Bobstreet, Bobtown).
The Sun körde en serie där de hängde ut pedofiler över hela riket; namn och vart de fanns. En del av nämnda brotten i de artiklar jag länkande till, inklusive dödandet av oskyldiga, skedde i relation till det.
Även websidor hänger ut folk – utan konsekvenser tror jag då källorna är just media. Det förekommer alltså i praktiken uthängning om än inte genom staten så välsignat av staten.Tas en person för sexbrott så blir det känt, speciellt om vi snackar mindre hålor där det är svårare att försvinna.
Visst det förekommer som vi konstaterat på nätet i Sverige men då olagligt och endast en liten grupp tar del av informationen.
En uthängning är en uthängning och exempel i GB visar hur det kan gå när den stora allmänheten blir varse att det finns en sexförbrytare i närheten. Blanda in lite alkohol och reptiltänk i grupp....

Skulle vi köra en titt på USA där de är riktigt ”hard core” när det gäller staliga uthängningar skulle vi nog hitta en hel del vigilante-beteende. Bara en lätt googling fann en del. Dock är det USA vi snackar om och där borta är det extremt och inte relevant för vår diskussion, varken från din eller min vinkel. Allt möjligt som vi i Sverige skulle se som oskyldig kan få dig på en lista med riktiga peddar och sexförbrytare där borta.
Ett sexbrottsregister som det du nämner allra först tycker jag hade varit en utmärkt idé om vi nu skall låta grova sexualförbrytare vistas bland allmänheten.

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av von Olsson » 11 jul 2011 08:41

York skrev:Tack för svaret.
Jag fann ingen statistik för notorisk påverkade förare och liknande dessvärre varför de saknades i min statistik. Men en sådan person boende på gatan är ju en möjligt risk för dina barn. Du ser fartdårarna (och kan ta upp det med dem, dvs att deras buskörning är ett fara för ungarna på gatan) men om en person är drogat bakom ratten är svårare att veta.
Igår blev en tvåårig flicka dödad av en misstänkt rattfyllerist i Jönköping. Jag läste i samband med detta att det dödas i snitt 3 barn per år av rattfyllerister. Även om risken att ett barn utsätts för sexuella övergrepp är ganska liten är den tusenfalt gånger större än att de skulle dödas av ett omdömeslöst rattfyllo. Läste någonstans att det årligen kommer in över 3000 anmälningar om sexuella övergrepp mot barn och då tros mörkertalet vara långt större.
Jag ser inte heller hur en "uthängning" av en tidigare dömd rattfyllerist skulle kunna ha någon större preventiv verkan. Alkolås (gärna i alla bilar) är enligt min mening något som bör fungera bättre.

York skrev:Du säger att en uthängning när det gäller våld mot barn är föga effektiv, men så är även fallet med sexövergrepp mot barn, som jag visat.
Du tog även upp ytterligare en faktor som minskar värdet i att hänga ut övriga myndiga sexförbrytare (faktor jag glömt att påpeka tidigare), dvs att många sexualbrotten mot barn och ungdomar begås av andra barn och ungdomar (dvs ej myndiga personer). Att lägga med övriga faktorer som gör det mer eller mindre verkningslöst att hänga ut peddisar i förebyggande syfte. Så återigen uthängning ger bara ett inbillat skydd.
Det kommer alltid att ske sexuella övergrepp mot barn och inga åtgärder i världen kan förhindra detta. Men kan man åminstone begränsa möjligheterna för de som tidigare dömts för brott så sprider man lite ljus på en förövrigt väldigt mörk gata.
York skrev:Jag har redan redogjort för brottsstatistiken i relation till barnsexbrott. Personligen föredrar jag objektiva källor som även använder källhänvisning (syftar på citerade påståendet), samt som inte är på gränsen till olagliga. Jag vet lite väl fjantig av mig på sista där kanske men än dock en sanning.
Din länk innehåller en listning av diverse hemska sexuella brott begångna mot barn de senaste åren. Hur många blir det kvar om vi tar bort alla som kunde förebyggts med uthängning i Sverige? Ganska många i en listning där allt från barnporrsysslare och blottare på stan till incest till brott begångna i Thailand(!), på Irland(!) och i Sydkorea(!) tas upp.
Man skulle kunna säga nästan alla brott som listades skulle en uthängning med säkerhet dessvärre inte hjälpt mot. Resten hamnar väl mer eller mindre under tveksamma.
Läs mitt föregående svar.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 11 jul 2011 11:28

von Olsson skrev: Ja, jag vill nog hävda att vi svenskar i jämförelse med många andra nationaliteter generellt sett har ett ganska gott omdöme. Tar vi England och engelsmän som exempel så lever de generellt sett i ett hårdare samhällsklimat med fler utslagna människor och där våld är mer förekommande än i Sverige.
Detta måste bara kommenteras. Enligt European Sourcebook så var brottsstatistiken 2003 följande.
Statistiken gäller antal rapporterade brott, som blir polissak, per 100 000 invånare. Medlet för Europa var 2003 cirka 4736.
England och Wales 11241
Nordirland 7515
Skottland 9639
Sverige 13995 (Flest i Europa, enligt statistiken)
Danmark 9013
Finland 10343
Sverige har högst antal rapporterade brott, enligt statistiken, och även om England inte ligger långt bakom så gör varken Danmark eller Finland det heller, som väl borde kunna säga vara ganska nära Sverige när man ser till samhällsklimatet.

Men i ärlighetens namn måste man titta närmare på statistiken, främst på den som gäller för "överfall", där ger siffrorna dig ett visst stöd.
Medlet för Europa låg på 267.
England och Wales 1348
Nordirland 1505 (Flest i Europa)
Skottland 1232
Sverige 727
Danmark 202
Finland 555
Storbritannien ligger högt över alla andra här, men Sverige slinker in på en 4:e plats, och ligger nästan tre gånger högre än Europamedlet, och lika mycket över Danmark. Så Svenskar är uppenbarligen inte främmande för våld, och mer benägna till det än medeleuropéen.
von Olsson skrev: Det framfördes även tidigare ett skräckexempel från Nairobi där det även påstods att sådana händelser inte var ovanliga där. Jag vågar mig på att påstå att det skiljer ännu mer mellan genomsnittssvensken och genomsnittskenyanen pga väldigt olika samhällsklimat.
En stor del av orsaken till att brottslingar i Kenya ofta straffas genom så kallas "street justice" är att folket inte har förtroende för att rättsväsendet klarar av jobbet. En viktig del av din argumentation, för offentlig uthängning, är just att rättsväsendet inte klarar av jobbet. Det finns, som jag ser det, fler likheter än olikheter när det kommer till pöbelmentaliteten.

Seden har det framförts åsikter om att svenskar på något sätt skulle stå över det där med pöbelmentalitet och inte hemfalla och varken upplopp eller kravaller. Då måste man ha bortsett från ett stort antal händelser under de senaste 10 åren eller så.
1. Diverse upplopp och liknande kring fotbolls- och hockeymatcher (även andra idrottsevenemang har drabbats har jag för mig), icke inräknat de tillfällen då man stämt träff för att slåss. Här har oskyldiga misshandlats, ibland riktigt illa, bara för att de höll på fel lag eller befann sig på fel plats vid fel tillfälle.
2. Göteborgskravallerna, där människor och affärsidkare fick egendom förstörda för miljontals kronor, bara för att dessa befann sig på fel plats.
3. Ett antal så kallade "Reclaim"-fester som urartade till kravaller. Återigen förstörd egendom för oskyldiga personer till stora värden.
Orsaken till ett upplopp behöver bara vara en sådan liten skitsak som att fel lag vinner eller att en domare fattar fel beslut. Men det behövs självklart ytterliggare en faktor. Denna är en liten grupp som är aggressiva i den stora folkmassan och som lyckas överföra sin aggressivitet och på så sätt få igång pöbeln (Det finns exempel på hur en liten klick lugna människor lyckas lugna ner en uppretad folkmassa, så det funkar åt båda håll). Jag ser en likhet i till exempel gruppvåldtäkter och gruppmisshandel, det räcker med att en börjar och sedan så börjar gruppen att hetsa sig själv till att vara med, för man vill ju inte vara den som "bangar".

Som avslut - jag tror inte svenskar är vare sig mer eller mindre benägna till att bilda en pöbel, men jag tror inte heller chansen är så liten som några vill göra gällande.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
Men ett vet jag som aldrig dör,
domen över död man.

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av von Olsson » 11 jul 2011 13:55

BRPedersen skrev:Detta måste bara kommenteras. Enligt European Sourcebook så var brottsstatistiken 2003 följande.
Statistiken gäller antal rapporterade brott, som blir polissak, per 100 000 invånare. Medlet för Europa var 2003 cirka 4736.
England och Wales 11241
Nordirland 7515
Skottland 9639
Sverige 13995 (Flest i Europa, enligt statistiken)
Danmark 9013
Finland 10343
Sverige har högst antal rapporterade brott, enligt statistiken, och även om England inte ligger långt bakom så gör varken Danmark eller Finland det heller, som väl borde kunna säga vara ganska nära Sverige när man ser till samhällsklimat
Man bör nog ta dessa siffrorna med en liten nypa salt då det skiljer sig åt hur benägen man är till att anmäla brott i olika länder. T ex har Sverige högst antal anmälda våldtäkter i världen i förhållande till befolkningen vilket enligt professor Jerzy Sarnecki beror på att vi svenskar har en lägre toleransnivå samt är mer benägna att anmäla sexuella övergrepp. Likaså skiljer det sig en hel del åt hur man ser på våld i hemmet mot kvinnor och barn där Sverige får anses vara väldigt restriktiva vid en jämförelse med övriga världen.

Det skulle vara intressant att se lite färskare siffror (är dock inte säker på att de skiljer sig åt nämnvärt).
BRPedersen skrev:Seden har det framförts åsikter om att svenskar på något sätt skulle stå över det där med pöbelmentalitet och inte hemfalla och varken upplopp eller kravaller. Då måste man ha bortsett från ett stort antal händelser under de senaste 10 åren eller så.
1. Diverse upplopp och liknande kring fotbolls- och hockeymatcher (även andra idrottsevenemang har drabbats har jag för mig), icke inräknat de tillfällen då man stämt träff för att slåss. Här har oskyldiga misshandlats, ibland riktigt illa, bara för att de höll på fel lag eller befann sig på fel plats vid fel tillfälle.
Detta är som fotbollsfreak mitt område! Med tanke på de stora antalet personer som varje vecka under säsong går på fotboll är antalet oskyldiga (inte huliganer) som på något sätt drabbas av våld extremt få, det rör sig högst om en handfull per år.
Jag startade faktiskt en tråd i ämnet häromdagen: viewtopic.php?f=159&t=10938
2. Göteborgskravallerna, där människor och affärsidkare fick egendom förstörda för miljontals kronor, bara för att dessa befann sig på fel plats.
En extrem engångsföreteelse där det stora flertalet bråkstakar utgjordes av personer från andra länder. Jag bodde och jobbade i centrala Göteborg vid tillfället och kunde själv på plats se mycket av det som skedde.
3. Ett antal så kallade "Reclaim"-fester som urartade till kravaller. Återigen förstörd egendom för oskyldiga personer till stora värden.
Jag anser att även dessa "hippiekalasen" får ses som ganska extrema händelser i Sverige och nu var detväl ett tag sedan sist?

Vanligare under senare år är annars upploppen i våra förorter och här har väl Göteborg varit hårdast drabbat? Med risk för att stämplas för något jag inte är måste det ändå sägas att väldigt få etniska svenskar har deltagit i dessa upploppen, åtminstone i Gbg.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 11 jul 2011 14:29

von Olsson skrev: Man bör nog ta dessa siffrorna med en liten nypa salt då det skiljer sig åt hur benägen man är till att anmäla brott i olika länder. T ex har Sverige högst antal anmälda våldtäkter i världen i förhållande till befolkningen vilket enligt professor Jerzy Sarnecki beror på att vi svenskar har en lägre toleransnivå samt är mer benägna att anmäla sexuella övergrepp. Likaså skiljer det sig en hel del åt hur man ser på våld i hemmet mot kvinnor och barn där Sverige får anses vara väldigt restriktiva vid en jämförelse med övriga världen.

Det skulle vara intressant att se lite färskare siffror (är dock inte säker på att de skiljer sig åt nämnvärt).
Man skall alltid hantera statistik med ett kritiskt öga, men dessa siffror som är ihopsamlade på ett vetenskapligt sätt är dock mer relevanta än dina löst grundade (i alla fall tills du visar källor på de) förmodanden om att befolkningen på de brittiska öarna är mer benägna att ta till våld än svenskar, eller omvänt att svenskar på något vis skulle vara mindre benägna att ta till våld än andra nationaliteter.
von Olsson skrev:...extremt få, det rör sig högst om en handfull per år.
von Olsson skrev: En extrem engångsföreteelse där det stora flertalet bråkstakar utgjordes av personer från andra länder.
von Olsson skrev:]
Jag anser att även dessa "hippiekalasen" får ses som ganska extrema händelser i Sverige och nu var detväl ett tag sedan sist?
Ja precis extrema händelser, som om inte en oskyldigt utpekad pedofils död i händerna på en pöbel skulle vara extrem! Bara för att fotbollshuliganerna inte misshandlar eller mördar någon betyder det inte att deras handlingar drar polisresurser från att bekämpa annan brottslighet som till exempel pedofilbrott.

Tror du verkligen att Göteborgskravallerna inte hade inträffat bara för att de utländska provokatörerna inte kommit till Sverige?

Vad har det med saken att göra att "Reclaim"-festerna hände för ett tag sedan, det är totalt irrelevant, och förresten så var det inte så länge sedan som du vill tro -
Vid en kravall den 1 maj 2006 i Stockholm greps 130 personer varav 3 senare anhölls, och samhällskostnaden bedömdes till cirka 2,4 miljoner kronor. Den 1 maj 2007 omhändertogs ett 50-tal ungdomar efter vandalism längs Hornsgatan.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Reclaim_the_City
von Olsson skrev:Vanligare under senare år är annars upploppen i våra förorter och här har väl Göteborg varit hårdast drabbat? Med risk för att stämplas för något jag inte är måste det ändå sägas att väldigt få etniska svenskar har deltagit i dessa upploppen, åtminstone i Gbg.
Anser du verkligen att andra- och tredjegenerationens invandrare har växt upp i ett annat "samhällsklimat" (ditt ord) än etniska svenskar, här i Sverige, och att det gör dem mer benägna att starta upplopp och liknande?

EDIT: Utökade vissa argument.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
domen över död man.

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av von Olsson » 11 jul 2011 18:08

BRPedersen skrev:Man skall alltid hantera statistik med ett kritiskt öga, men dessa siffror som är ihopsamlade på ett vetenskapligt sätt är dock mer relevanta än dina löst grundade (i alla fall tills du visar källor på de) förmodanden om att befolkningen på de brittiska öarna är mer benägna att ta till våld än svenskar, eller omvänt att svenskar på något vis skulle vara mindre benägna att ta till våld än andra nationaliteter.
Siffrorna du presenterar är antalet anmälda brott, inte antalet faktiska brott. Hur många våldtäkter eller kvinnofridsbrott tror du anmäls i Jordanien eller Kenya och hur ofta anmäler man barnaga som är tillåtet i Storbritannien?
Jag vet tillräckligt om England och Nordirland för att våga påstå att samhällsklimatet där är betydligt hårdare för en stor del av befolkning än vad det generellt sett är i Sverige. Jag påster dock inte att det skulle vara ett laglöst land. (Jag gillar förövrigt England och där finns otroligt mycket trevliga människor.)

BRPedersen skrev:Anser du verkligen att andra- och tredjegenerationens invandrare har växt upp i ett annat "samhällsklimat" (ditt ord) än etniska svenskar, här i Sverige, och att det gör dem mer benägna att starta upplopp och liknande?
Ja du, hur kommer det sig att upploppen sker i områden där det knappt bor några etniska svenskar (jag talar för Gbg)? Nu tror jag inte att det har med hudfärg att göra utan det handlar om något så enkelt som i vilket samhällsklimat man växer upp.
Jag har flyttade från Göteborg och bor numera några mil utanför staden och jag kan garantera dig att samhällsklimatet där jag nu bor och där jag tidigare bodde skiljer sig avsevärt åt.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 11 jul 2011 20:52

von Olsson skrev:Jag vet tillräckligt om England och Nordirland för att våga påstå att samhällsklimatet där är betydligt hårdare för en stor del av befolkning än vad det generellt sett är i Sverige.
Åsikter men inga siffror som ger stöd för dem, som vanligt måste jag tyvärr säga. Du hade åsikter om samhällsklimatet i Kenya också, får jag fråga om du någonsin spenderat tid där och träffat lokalbefolkningen, eller är det något du bara vet?
BRPedersen skrev:Anser du verkligen att andra- och tredjegenerationens invandrare har växt upp i ett annat "samhällsklimat" (ditt ord) än etniska svenskar, här i Sverige, och att det gör dem mer benägna att starta upplopp och liknande?
Ja du, hur kommer det sig att upploppen sker i områden där det knappt bor några etniska svenskar (jag talar för Gbg)? Nu tror jag inte att det har med hudfärg att göra utan det handlar om något så enkelt som i vilket samhällsklimat man växer upp.
Jag har flyttade från Göteborg och bor numera några mil utanför staden och jag kan garantera dig att samhällsklimatet där jag nu bor och där jag tidigare bodde skiljer sig avsevärt åt.[/quote]
Men du måste fortfarande klämma in "etniska svenskar" som om svenskar under liknande omständigheter aldrig skulle hemfalla till sådana saker som upplopp, kravaller och vandalism. Nu börjar du i och för sig säga att det finns olika samhällsklimat inom Sverige, så lät det inte tidigare.

Enligt dig, efter svaren angående Göteborgskravallerna, bör vi söka orsakerna till fotbolls- och hockeyhuliganismen bland inresta utlänningar eller, efter ditt inlägg om kravallerna i diverse Göteborgsförorter, invandrare. Eftersom etniska svenskar enligt dig inte är lika våldsbenägna som utlänningarna. För du undvek, som vanligt, att svara på alla frågor, utan bara de du kan vrida på.

EDIT: Klargörande ändringar
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
domen över död man.

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av von Olsson » 11 jul 2011 22:21

BRPedersen skrev:Åsikter men inga siffror som ger stöd för dem, som vanligt måste jag tyvärr säga. Du hade åsikter om samhällsklimatet i Kenya också, får jag fråga om du någonsin spenderat tid där och träffat lokalbefolkningen, eller är det något du bara vet?
Jag liksom du lever i ett informationssamhälle och man behöver inte sätta sin fot på varje plats i vår värld för att kunna skaffa sig en hyfsad bild av läget. Nej, jag har inte varit i Kenya men jag har en bekant som har jobbat där för Läkare utan gränser och har gjort ett par sejourer. Jag vet även att statestik och siffror, om sådana ens finns att tillgå är allt annat än tillförlitliga från många länder.

Tvivlar du på att det generellt sett är ett hårdare samhällsklimat i Storbritannien än i Sverige?
BRPedersen skrev:Men du måste fortfarande klämma in "etniska svenskar" som om svenskar under liknande omständigheter aldrig skulle hemfalla till sådana saker som upplopp, kravaller och vandalism. Nu börjar du i och för sig säga att det finns olika samhällsklimat inom Sverige, så lät det inte tidigare.
Det är säkert möjligt att etniska svenskar skulle kunna ägna sig åt kravaller som de vi ser i en del av våra förorter under "rätt" förutsättningar.
Jag har aldrig påstått att det t ex bara finns ett samhällsklimat i Sverige, däremot att vi generellt sett har ett mindre hårt samhällsklimat än många andra länder.
BRPedersen skrev:Enligt dig, efter svaren angående Göteborgskravallerna, bör vi söka orsakerna till fotbolls- och hockeyhuliganismen bland inresta utlänningar eller, efter ditt inlägg om kravallerna i diverse Göteborgsförorter, invandrare. Eftersom etniska svenskar enligt dig inte är lika våldsbenägna som utlänningarna. För du undvek, som vanligt, att svara på alla frågor, utan bara de du kan vrida på.
Faktum är att många utav de som var aktiva i våldsamheterna under kravallerna i Gbg var hitresta från andra länder. I många europeiska länder har man dessutom en tradition av att protestera och i bland även tillgripa våld på ett sätt som vi inte är vana vid i Sverige. Är detta något du också tvivlar på om det inte kan presenteras med "vetenskapliga" siffror?!

När det gäller fotbollshuliganerna så är den absoluta merparten utav dessa etniska svenskar. Jag skulle dock inte se uppgjorda slagsmål huliganer emellan som ett riktigt bra exempel på pöbelmentalitet då det ofta ingår en hel del planering, det finns regler och långt ifrån vem som helst tillåts deltaga. Och ja, jag vill med bestämdhet hävda att Svensson generellt sätt är mindre benägen att ta till våld än vad folk är i många andra länder.

EDIT: Tillägg:
Här är ett synnerligen extremt exempel från USA:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13309446.ab.
Fängelse för denna förövaren är enligt mitt tycke alldeles för lindrigt...

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av von Olsson » 11 jul 2011 22:54

Sent tillägg till mitt inlägg ovan:

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... a-U-S.html
But Police Minister David Hanson said: 'These figures are misleading.
Levels of police recorded crime statistics from different countries are simply not comparable since they are affected by many factors, for example the recording of violent crime in other countries may not include behaviour that we would categorise as violent crime.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 12 jul 2011 01:26

von Olsson skrev:
York skrev:Som du säger och som jag sa: uthängning av Kalle skyddar bara barnen mot Kalle (vet inte om du kanske misstolkade mig hur jag menade?). Och som du verkar hålla med om: barn kan hitta på/misstolka/påverkas av föräldrars prat och/eller påtryckningar. Barn kan även vara elaka och peka ut i ren illvilja. Tänk häxjakterna på 1600-talet, barnvittnesmål om hur de sett x göra ditt and datt mer djävulen. Berättelser producerade av ungarna själva eller under påverkan.
Att förhindra eller åminstone begränsa just "Kalles" möjligheter att begå nya brott är hela idén med att "hänga ut" personer som tidigare har dömts för grova sexuella övergrepp mot barn och som i dagens Sverige kan tillåtas röra sig fritt i samhället efter avtjänat fängelsesrtaff.

Som jag skrev är min erfarenhet att det uteslutande är små barn vilka pga av sin ålder sällan eller aldrig lämnas utan en vuxens tillsyn som ibland kan låta fantasierna skena iväg (detta gäller långt ifrån alla små barn).
Men hur stoppar en uthängning ”Kalle”? En uthängd pedofil kan röra sig lika fritt i samhället som en icke uthängd pedofil. Enda sättet där fungerar på är om ”Kalle” raggar på biblioteket eller annan offentligt plats i den egna kommunen, men skulle ens en okänd pedofil våga ragga där?
Inget stoppar en uthängd pedofil att blotta sig, dra in en unge i skogen osv. Snarare är det eventuellt tvärt om – om en pedofil är uthängd kommer denne vara mer försiktig, åka till ställen han inte är känd – problemet flyttar bara på sig. I värsta fall kanske pedofilen t o m döda barnet för att inte riskera att identifieras? En pedofil som verkligen bestämt sig för att begå brott kommer inte stoppas av att han är känd. Nej jag menar inte att vi ska acceptera att detta händer, jag menar att det är oerhört svårt att stoppa.
En uthängning ger bara ett falskt skydd. En pedofil som vill slå till kommer slå till. Finns inget perfekt skydd i världen mot överfallsvåldtäkter/kidnappningar (motsvarande) annat än att staten håller koll på dem på institution där personer som inte kan kontrollera sina lustar hör hemma.
Om du var en våldtäktsman (av vuxna) och verkligen ville våldta, skullde du låta dig stoppas av att vara uthängd? Föga troligt – har du driften så har du. Samma gäller för våldtäktsmän som siktar in sig på barn. Kom även ihåg – som jag påpekat - att jaktmarkerna nummer ett för peddar är internet. Där hjälper ingen uthängning. Varför riskera att ragga ”old school” när man kan göra det online.
Spoiler:
York skrev:Om du tycker svenskar har gått omdöme måste du leva i en väldigt skyddad värld.... (sagt med glimten i ögat)
von Olsson skrev: Ja, jag vill nog hävda att vi svenskar i jämförelse med många andra nationaliteter generellt sett har ett ganska gott omdöme. Tar vi England och engelsmän som exempel så lever de generellt sett i ett hårdare samhällsklimat med fler utslagna människor och där våld är mer förekommande än i Sverige. Detta är en god grund för ökad ris till "pöbelmentalitet". Det framfördes även tidigare ett skräckexempel från Nairobi där det även påstods att sådana händelser inte var ovanliga där. Jag vågar mig på att påstå att det skiljer ännu mer mellan genomsnittssvensken och genomsnittskenyanen pga väldigt olika samhällsklimat.
Men det är inte att säga att det inte skulle förekomma här. Tar ett känt exempel: Minns Rödebypappan med fadern som sköt sin handikappade sons antagonisterna. Hur mycket hat riktades inte mot dessa barn?
Sedan ska betonas att trakasserier och annat inte heller ska förringas. Det ligger inte där uppe med mord men det är än dock en viktig konsekvens att inkludera som uthängda får leva med. Även chansen att rehabiliteras påverkas negativt vilket gör att uthängning kan leda till att en pedofil inte botas utan kommer fortsätta vara en risk/begår nya brott.

von Olsson skrev: Ett sexbrottsregister som det du nämner allra först tycker jag hade varit en utmärkt idé om vi nu skall låta grova sexualförbrytare vistas bland allmänheten.
Bäddar för problem som sagt.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 12 jul 2011 01:54

von Olsson skrev:
York skrev:Tack för svaret.
Igår blev en tvåårig flicka dödad av en misstänkt rattfyllerist i Jönköping. Jag läste i samband med detta att det dödas i snitt 3 barn per år av rattfyllerister. Även om risken att ett barn utsätts för sexuella övergrepp är ganska liten är den tusenfalt gånger större än att de skulle dödas av ett omdömeslöst rattfyllo. Läste någonstans att det årligen kommer in över 3000 anmälningar om sexuella övergrepp mot barn och då tros mörkertalet vara långt större.
Jag ser inte heller hur en "uthängning" av en tidigare dömd rattfyllerist skulle kunna ha någon större preventiv verkan. Alkolås (gärna i alla bilar) är enligt min mening något som bör fungera bättre.
Dock måste du sätta det i relation till hur många av de sexövergrepp som en uthängning inte biter på (vilket klargjorts), dvs nästan alla. T ex incest som utgör stor procent av sexövergreppen på barn samt (okända) första gångare.
York skrev:Du säger att en uthängning när det gäller våld mot barn är föga effektiv, men så är även fallet med sexövergrepp mot barn, som jag visat.
von Olsson skrev: Det kommer alltid att ske sexuella övergrepp mot barn och inga åtgärder i världen kan förhindra detta. Men kan man åminstone begränsa möjligheterna för de som tidigare dömts för brott så sprider man lite ljus på en förövrigt väldigt mörk gata.
Som sagt uthängning fungerar inte. Det är en tam tiger som bara ger ett falskt (och därför farligt) skydd.
Kollar man närmare på vilka som klassats som pedofiler finner man även utvecklingsstörda och personer med hjärnskador. Är det moraliskt rätt att hänga ut personer med en utvecklingsstörning? Utvecklingsstörningen rättfärdigar på intet sätt handlingen men samtidigt kan det diskuteras hur ansvarig en person med utvecklingsstörning är?
Hur rätt är det att hänga ut en sådan person? Vem bestämmer när och när inte så ska ske?

York skrev:Jag har redan redogjort för brottsstatistiken i relation till barnsexbrott. Personligen föredrar jag objektiva källor som även använder källhänvisning (syftar på citerade påståendet), samt som inte är på gränsen till olagliga. Jag vet lite väl fjantig av mig på sista där kanske men än dock en sanning.
von Olsson skrev:Läs mitt föregående svar.
Uthängning fungerar inte. Det är en tam tiger som bara ger ett falskt (och därför farligt) skydd. Sida är godtyckligt listade gjort av personer som inte tar ansvar för sina handlingar. Vilket är skön ironi då de vill att peddisar ska stå för sina....

Rörande att inte ta ansvar för sina handlingar: (tagit från tidigare i tråden)
viewtopic.php?f=161&t=10782&start=60#p172253
von Olsson skrev:Skulle jag välja att "hänga ut" en sexualförbrytare skulle detta ske först efter att jag hade försäkrat mig om att uppgifterna om att hans identitet och förlutna verkligen stämde. Om det skulle hända att en person förväxlades med sexualförbrytaren som jag hade "hängt ut" och misshandlats eller t om mördats anser jag inte att jag kan lastas för detta. Jag anser inte ens att jag personligen bär skuld om någon tog sig friheten att ge sig på rätt person. Skall den som säljer en brödkniv lastas för ett brott om kniven används i ett mord?
Som påpeka begår du dock brott rubricering blir stämpling eller uppvigling.

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av von Olsson » 12 jul 2011 07:41

Det är uppenbart att diskussionen har gått i stå.

York, jag har ingenstans påstått att en "uthängning" av en person dömd för grova sexuella övergrepp mot barn innebär att omgivningen helt säkras från att förövaren begår nya brott. Jag har t om skrivit och som du själv har citerat att det aldrig kommer gå att förhindra att nya sexualbrott begås.

Jag har också skrivit mer än en gång att jag helst såg att dömda för grova sexualbrott mot barn blev inlåsta på livstid. Detta är det enda sättet bortsett från döden som skulle kunna förhindra att dessa sjuka personerna ånyo förgrep sig på barn. När samhället inte kan ta detta ansvaret så ser jag en "uthängning" av personer som har dömts för grova sexualbrott mot barn som en möjlighet. Jag har ingenstans sagt att det är en bra lösning, men det är den enda (?) som vi föräldrar kan ta till för att åtminstone ges en chans att agera.

Du påstår att en uthängning av en grov sexualförbrytare är en "lam tiger" som absolut inte fungerar.
Jag påstår att det är lika fel att säga att det "aldrig" skulle kunna fungera som att det "alltid" skulle kunna fungera.

Låt mig ta några exempel varav något eller några har nämnts tidigare:

Jag får genom ett sexbrottsregister veta att en nära granne har dömts för grova sexuella övergrepp mot barn. Jag och min familj upplever en ökad otrygghet och bestämmer oss att flytta till en annan ort.

Familjen har fått en ny bekant som är väldigt trevlig på alla sätt och vis. Han visar engagemang (utan att gå till överdrift) för barnen och de tycker att den nya vännen är schysst. Vår bekant älskar att fiska och när detta diskuteras frågar han om inte något av barnen har lust att hänga med ut på en tur någon dag. Jag får genom ett sexbrottsregister veta att vår nya bekant tidigare har dömts för grova sexualbrott mot barn. Det blir definitivt ingen fisketur och bekantskapen skulle med omedelbar verkan sägas upp.

En ensamstående mamma träffar en ny kille. Han är underbar både mot mamman och mot barnen. Genom ett sexbrottsregister får mamman veta att mannen tidigare har förgripit sig på barn i andra relationer och kan omedelbart avbryta det som hade påbörjats.

Jag har via ett sexbrottsregister fått veta att en person på orten har dömts för grova sexuella brott mot barn. Jag berättar om detta för mina dotter (låt säga att hon är 11 år och kan förstå vad det handlar om). En dag när hon är ute och cyklar råkar hon på mannen som frågar om hon kan hjälpa honom att leta efter hans söta lilla hund som har sprungit bort. Det räcker så.

Med ett sexbrottsregister skulle man också mycket enkelt kunna ta reda på om personer som på något sätt engagerar sig i någon form av ungdomsverksamhet tidigare har dömts för sexualbrott mot barn.

Exemplen ovan är högst realistiska och på intet sätt några extrema händelser. De visar på kända tillvägagångssätt för pedofiler att närma sig barn för att i ett senare skede förgripa sig på dem. York säger att han inte har någon önskan om att få information (han är hellre lyckligt ovetande) som i exemplen ovan och han påstår att även att den är en "lam tiger". Jag däremot önskar mer än gärna gärna ha tillgång till denna informationen och hävdar att den kan medverka till att skydda mina och andras barn.

Jag har aldrig förnekat att det kan slå slint i huvudet på en och annan som kan överreagera vid vetskapen om en persons förflutna. Jag känner dock inte till några exempel från Sverige där någon har attackerats pga vad de tidigare dömts för (sådant kommer emellanåt till kännedom även i Sverige). Däremot finns det exempel på när folk har agerat först efter att något har skett vilket jag kan ha förståelse för. Extremfall, främst från andra länder har redan presenterats.

Skriv svar