Pedofiler

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Re: Pedofiler

Inlägg av BRPedersen » 06 jul 2011 15:37

von Olsson skrev:
BRPedersen skrev:Om du tar beräkningarna på allvar eller ej bryr jag mig inte om...
Det är nog bäst så.
<Drygt och provocerande inlägg raderat>

EDIT: Enligt ovan, och Jimmy, du har självklart helt rätt.
Senast redigerad av 1 BRPedersen, redigerad totalt 6 gånger.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
Men ett vet jag som aldrig dör,
domen över död man.

Användarvisningsbild
Jimmy
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Från: Halland
Militär Grundutb: Skyddscentrum
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Jimmy » 06 jul 2011 15:44

Så ja grabbar, tycker ni har fört en bra diskussion så här långt, fortsätt så istället. Tack så mycket.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 06 jul 2011 16:20

Ett och ett halv steg tillbaka, och ett djupt andetag.

von Olsson - jag satte ihop en ganska enkel beräkningsmodell för att påvisa hur olika händelseförlopp producerar olika mängder offer, självklart för att stödja mina tidigare argument mot offentlig uthängning av dömda pedofiler. Du ville ha med en extra faktor som jag menade var onödig, och jag anser att jag bevisade att den var onödig eftersom den inte förändrade förhållandet mellan offren i de olika exemplen.

Din replik von Olsson, för du har inte sagt något om de slutsatser jag drog utifrån mina beräkningar.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
domen över död man.

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Kavalleriet

Inlägg av von Olsson » 06 jul 2011 19:45

BRPedersen skrev:Om du tar beräkningarna på allvar eller ej bryr jag mig inte om...
Men du vill ändå ha mina synpunkter?
BRPedersen skrev:Din replik von Olsson, för du har inte sagt något om de slutsatser jag drog utifrån mina beräkningar.
Ok, jag anser att dina beräkningar är just bara din beräkningar och bevisar i stort sett ingenting. Det är möjligt att de i något avseende stämmer, men om det kan vi bara spekulera.

Jag tror fortfarande att en gärningsman på fri fot och ett olöst brott genererar mest lidande och därmed flest offer samt är det sämsta ur ett samhällsperspektiv. Enligt dina beräkningar vore det bästa om gärningsmannen INTE grips vilket nog får anses vara en ganska uppseendeväckande slutsats som du inte lär dela med speciellt många.

Lägg därtill risken att en gärningsman på fri fot förgriper sig igen, vilket inte är ovanligt när det gäller sexualbrott. Fler offer och fler lidande. Nej, jag har svårt att ta dina beräkningar med något annat än en stor nypa salt.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 06 jul 2011 20:13

von Olsson skrev:
Men du vill ändå ha min synpunkter?
Ja, man får väl ändra sig, eller så har jag blivit äldre och mognat.
von Olsson skrev:
BRPedersen skrev:Din replik von Olsson, för du har inte sagt något om de slutsatser jag drog utifrån mina beräkningar.
Ok, jag anser att dina beräkningar är just bara din beräkningar och bevisar i stort sett ingenting. Det är möjligt att de i något avseende stämmer, men om det kan vi bara spekulera.
Är det inte spekulationer om huruvida en uthängning orsakar fler eller färre lidande/offer vi sysslat med den senaste tiden? Matematik är bara ett verktyg att få bort känslor ur ekvationen.
von Olsson skrev: Jag tror fortfarande att en gärningsman på fri fot och ett olöst brott genererar mest lidande och därmed flest offer samt är det sämsta ur ett samhällsperspektiv. Enligt dina beräkningar vore det bästa om gärningsmannen INTE grips vilket nog får anses vara en ganska uppseendeväckande slutsats som du inte lär dela med speciellt många.

Lägg därtill risken att en gärningsman på fri fot förgriper sig igen, vilket inte är ovanligt när det gäller sexualbrott. Fler offer och fler lidande. Nej, jag har svårt att ta dina beräkningar med något annat än en stor nypa salt.
Hela diskussionen har hela tiden rört sig kring huruvida man bör eller inte bör hänga ut dömda pedofiler, det har i alla fall varit ett huvudargument för dig. I exemplen jag gav sade jag ingenting om att förövaren utförde mer än ett brott, jag jämförde brottscenario mot brottscenario var för sig. Samtidigt så låser du dig, återigen, vid det scenario som egentligen står utanför beräkningarna och som var med för att ge ett jämförande tal.

Du undviker också att kommentera det faktum att jag matematiskt fastslog att det bästa, ur offerminimeringsprincip, var att en ur offrets familj slog ihjäl förövaren. Och, jag repeterar, ingenstans i mina exempel sade jag någonting om hur lång tid eller hur stora resurser brottsutredningen tog, eftersom jag räknade offer och inte kostnader för samhället. Du försöker läsa in saker i exemplen som inte står där.

Ta beräkningarna med en skopa salt eller helt ton om du vill, för de är precis som du säger spekulationer, precis som dina åsikter om hur många dömda pedofiler som blir återfallsförbrytare. Du har inte presenterat några som helst siffror hittills.

Varför, om mina beräkningar bara är att ta med en stor nypa salt, var det så förbannat viktigt att ha med ortsbefolkningen som en faktor? Utan dem var mina beräkningar inte att ta på allvar, och med dem, på ditt krav, där jag matematiskt bevisade att du hade fel, så är det fortfarande inte rätt? Så hur vill du ha det?
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
domen över död man.

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av von Olsson » 06 jul 2011 21:04

BRPedersen skrev:
von Olsson skrev:
Men du vill ändå ha min synpunkter?
Ja, man får väl ändra sig, eller så har jag blivit äldre och mognat..
:wink:
BRPedersen skrev:Hela diskussionen har hela tiden rört sig kring huruvida man bör eller inte bör hänga ut dömda pedofiler, det har i alla fall varit ett huvudargument för dig. I exemplen jag gav sade jag ingenting om att förövaren utförde mer än ett brott, jag jämförde brottscenario mot brottscenario var för sig. Samtidigt så låser du dig, återigen, vid det scenario som egentligen står utanför beräkningarna och som var med för att ge ett jämförande tal.

Du undviker också att kommentera det faktum att jag matematiskt fastslog att det bästa, ur offerminimeringsprincip, var att en ur offrets familj slog ihjäl förövaren. Och, jag repeterar, ingenstans i mina exempel sade jag någonting om hur lång tid eller hur stora resurser brottsutredningen tog, eftersom jag räknade offer och inte kostnader för samhället. Du försöker läsa in saker i exemplen som inte står där.

Ta beräkningarna med en skopa salt eller helt ton om du vill, för de är precis som du säger spekulationer, precis som dina åsikter om hur många dömda pedofiler som blir återfallsförbrytare. Du har inte presenterat några som helst siffror hittills.

Varför, om mina beräkningar bara är att ta med en stor nypa salt, var det så förbannat viktigt att ha med ortsbefolkningen som en faktor? Utan dem var mina beräkningar inte att ta på allvar, och med dem, på ditt krav, där jag matematiskt bevisade att du hade fel, så är det fortfarande inte rätt? Så hur vill du ha det?
Som jag skrev är dina beräkningar just bara dina beräkningar och några belägg för något annat lär vi inte få se. Med det i åtanke känns det lite komiskt att du skulle ha "matematiskt bevisat" att jag har fel. Du kan givetvis tycka att jag har fel, men det är en helt annan sak.

Du lär inte heller få se några egenhändigt ihopsnickrade beräkningar från min sida då dessa, precis som dina skulle "bevisa" väldigt lite. Jag har inte presenterat några siffror på hur vanligt det är att sexualförbrytare återfaller i brott, men helt klart är det är betydligt vanligare än när det t ex gäller återfall bland mördare. Det skall ärligt sägas att jag inte sökt efter några exakta siffror men jag lovar att återkomma om jag hittar några sådana.

Jag vill återigen förtydliga att jag allra helst hade sett att personer dömda för grova sexualbrott mot barn låstes in för gott. När samhället inte klarar av att ta detta ansvaret ser jag möjligheten att hänga ut folk som ett alternativ, kalla det nödvändigt ont om du vill.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 06 jul 2011 21:50

von Olsson skrev:Som jag skrev är dina beräkningar just bara dina beräkningar och några belägg för något annat lär vi inte få se. Med det i åtanke känns det lite komiskt att du skulle ha "matematiskt bevisat" att jag har fel. Du kan givetvis tycka att jag har fel, men det är en helt annan sak.
Jag bevisade att du hade fel när du ansåg att ortsbefolkningen var en viktig faktor. Jag bevisade matematiskt att du hade fel i den frågan eftersom den inte ändrade offerfaktorns mängd i de olika scenarierna.
von Olsson skrev:Du lär inte heller få se några egenhändigt ihopsnickrade beräkningar från min sida då dessa, precis som dina skulle "bevisa" väldigt lite. Jag har inte presenterat några siffror på hur vanligt det är att sexualförbrytare återfaller i brott, men helt klart är det är betydligt vanligare än när det t ex gäller återfall bland mördare. Det skall ärligt sägas att jag inte sökt efter några exakta siffror men jag lovar att återkomma om jag hittar några sådana.
Nåväl, då får vi välan räkna mina beräkningar som de mest relevanta tills du hittar mer exakta siffror. För "helt klart betydligt vanligare" är definitivt inte en vetenskaplig definition av någon som helst mängd.
BRPedersen skrev: Varför, om mina beräkningar bara är att ta med en stor nypa salt, var det så förbannat viktigt att ha med ortsbefolkningen som en faktor? Utan dem var mina beräkningar inte att ta på allvar, och med dem, på ditt krav, där jag matematiskt bevisade att du hade fel, så är det fortfarande inte rätt? Så hur vill du ha det?
Jag repeterar frågan, du hade uppenbarligen en åsikt i frågan. Varför inte klargöra den?

EDIT: Stavfel
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
domen över död man.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 07 jul 2011 12:30

BRPedersen.
Vill bara veta hur din inställning egentligen är? (lite rörigt just nu men intressant diskussion)
1.Anser du att i valet av att skydda pedofiler som avtjäntat/vårdats och släppts ut i samhället har lika stor rätt som dig o mig att verka o leva? Man ska alltså inte informera oss övriga i samhället om att detta är en sexförbrytare.
2.Anser du att det utsatta barnet som knappast får samma behandling(vård) som offret bara ska acceptera att förövaren har rätt att fortsätta sitt liv som inget har hänt? (skadestånden är ju ett skämt i PK-Sverige)
3. Hur ser du på straffskalan ang pedofilhandlingar där offret även mördats?
(Englas mördare har han rätt att få komma ut i samhället igen?)
4. Du bor i Stockholm? där är det betydligt lättare att ha en annorlunda inställning än oss på landet i min by skulle alla veta vem offer/förövare är. Jag kan garantera att han aldrig skulle våga sätta sin fot här igen.
5. Med anledning av nr4. Det finns ett fall i byn där en man förgripit sig på en midreårig han har ej dömts ännu. Denna man vistas fortfarande bland oss övriga. Vad jag vet har ingen gett sig på honom dock håller man avstånd och är på sin vakt. Mannen ifråga har avyttrat sin verksamhet och enligt djungeltelgrafen ska han flytta vid dom. Skyldig eller ej vad vet jag. Domen får avgöra.
Nå vad säger du utan matematiska formler och afrikanska exempel detta är svenska vardagen och det är en djäkla skillnad på landsbygd /storstad.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kontakt:

Re:

Inlägg av BRPedersen » 07 jul 2011 14:36

lasseman69 skrev:BRPedersen.
Vill bara veta hur din inställning egentligen är? (lite rörigt just nu men intressant diskussion)
1.Anser du att i valet av att skydda pedofiler som avtjäntat/vårdats och släppts ut i samhället har lika stor rätt som dig o mig att verka o leva? Man ska alltså inte informera oss övriga i samhället om att detta är en sexförbrytare.
Ja, men eftersom de är psykiskt sjuka människor så skall de inte släppas ut förrän de anses klara av att hantera sina böjelser. Efter det de släppts så skall polis (eller annan myndighet) övervaka att de sköter sig. I dagens läge finns det till exempel elektroniska fotbojor och andra tekniska lösningar.
lasseman69 skrev: 2.Anser du att det utsatta barnet som knappast får samma behandling(vård) som offret bara ska acceptera att förövaren har rätt att fortsätta sitt liv som inget har hänt? (skadestånden är ju ett skämt i PK-Sverige)
Jag har aldrig sagt att barnen inte skall få de vård och omsorg de behöver, ej heller att förövarna skall få leva sina liv som om inget hänt. En pedofil skall tas om hand av myndigheter och så vidare enligt ovan.
lasseman69 skrev: 3. Hur ser du på straffskalan ang pedofilhandlingar där offret även mördats?
Sådana borde låsas in på livstid! Oavsett om det är i fängelse eller inom psykvården.
lasseman69 skrev: 4. Du bor i Stockholm? där är det betydligt lättare att ha en annorlunda inställning än oss på landet i min by skulle alla veta vem offer/förövare är. Jag kan garantera att han aldrig skulle våga sätta sin fot här igen.
Skulle vi i storstan vara mer förlåtande mot pedofiler än folk på landet säger du? Betänk att på många sätt består en storstad av många "småstäder" där folk känner varandra.
lasseman69 skrev: 5. Med anledning av nr4. Det finns ett fall i byn där en man förgripit sig på en midreårig han har ej dömts ännu. Denna man vistas fortfarande bland oss övriga. Vad jag vet har ingen gett sig på honom dock håller man avstånd och är på sin vakt. Mannen ifråga har avyttrat sin verksamhet och enligt djungeltelgrafen ska han flytta vid dom. Skyldig eller ej vad vet jag. Domen får avgöra.
Det är precis det jag varnar för i mina argument, att folkmassan dömer en person utan att veta sanningen. Om nu mannen blir frikänd, och faktiskt är oskyldig, hur tror du han känner att han på grund av skvaller och annat drivits från hus och arbete?
lasseman69 skrev: Nå vad säger du utan matematiska formler och afrikanska exempel detta är svenska vardagen och det är en djäkla skillnad på landsbygd /storstad.
Både exemplet från Afrika och de matematiska modellerna använde jag i ett försök att förklara mitt ställningstagande, eller förklara hur jag tänker och vilka egna upplevelser jag grundar mina åsikter på, inget annat. Nej, människor är fortfarande människor oavsett om vi kommer från storstaden eller landsbyggden. Människor från storstaden är inte totalt okänsliga monster, eller håller på med enorma pedofilorgier hemma i vardagsrummen på helgerna, de är helt vanliga människor.

EDIT: Förtydligade ett stycke
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
domen över död man.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av lasseman69 » 07 jul 2011 14:53

BRPedersen skrev:
lasseman69 skrev:BRPedersen.
Ja, men eftersom de är psykiskt sjuka människor så skall de inte äppas ut förrän de anses klara av att hantera sina böjelser. Efter det de släppts så skall polis (eller annan myndighet) övervaka att de sköter sig. I dagens läge finns det till exempel elektroniska fotbojor och andra tekniska lösningar.
Tack för svar BRPedersen. Vi är överens på några punkter. Men vem ska veta när en person är färdigbehandlad? gång på gång har det visat sig att det är lätt att dupera och på så sätt komma ut igen. Mitt råd kemisk kastrering
lasseman69 skrev: 2.Anser du att det utsatta barnet som knappast får samma behandling(vård) som offret bara ska acceptera att förövaren har rätt att fortsätta sitt liv som inget har hänt? (skadestånden är ju ett skämt i PK-Sverige)
Jag har aldrig sagt att barnen inte skall få de vård och omsorg de behöver, ej heller att förövarna skall få leva sina liv som om inget hänt. En pedofil skall tas om hand av myndigheter och så vidare enligt ovan.
Tack
lasseman69 skrev: 3. Hur ser du på straffskalan ang pedofilhandlingar där offret även mördats?
Sådana borde låsas in på livstid! Oavsett om det är i fängelse eller inom psykvården.
Tack men ovan säger du att dom som är färdig behandlade ska släppas fria men dock under övervakning. Så han har alltså ingen rätt att vara fri efter säg 30 år vård? bara så jag hänger med dig i ditt resonemang.
lasseman69 skrev: 4. Du bor i Stockholm? där är det betydligt lättare att ha en annorlunda inställning än oss på landet i min by skulle alla veta vem offer/förövare är. Jag kan garantera att han aldrig skulle våga sätta sin fot här igen.
Skulle vi i storstan vara mer förlåtande mot pedofiler än folk på landet säger du? Betänk att på många sätt består en storstad av många "småstäder" där folk känner varandra.
Jadu. Då är du väl ovanlig? för ofta hör man i storstäder känner folk knappt sin granne och hälsar aldrig på varandra. Många med udda böjelser flyttar ju till en storstad för att just försvinna i massan.
lasseman69 skrev: 5. Med anledning av nr4. Det finns ett fall i byn där en man förgripit sig på en midreårig han har ej dömts ännu. Denna man vistas fortfarande bland oss övriga. Vad jag vet har ingen gett sig på honom dock håller man avstånd och är på sin vakt. Mannen ifråga har avyttrat sin verksamhet och enligt djungeltelgrafen ska han flytta vid dom. Skyldig eller ej vad vet jag. Domen får avgöra.
Det är precis det jag varnar för i mina argument, att folkmassan dömer en person utan att veta sanningen. Om nu mannen blir frikänd, och faktiskt är oskyldig, hur tror du han känner att han på grund av skvaller och annat drivits från hus och arbete?
Det är nog tyvärr priset vi får betala för vårt rättsystem. Information kan komma från oväntat håll (polisen) Sen i en liten stad vet alla allt om alla. Men år 2011 i Sverige är den stora majoritet ändå väldig uppfostrade i ett rättstänkande. man kan ej jämnföra Sverige med ett U-land. Såg på en sida (flashback) två färgade i afrika bli levande brända pga av en mjölkstöld. tror knappast det skulle inträffa här?.
lasseman69 skrev: Nå vad säger du utan matematiska formler och afrikanska exempel detta är svenska vardagen och det är en djäkla skillnad på landsbygd /storstad.
Både exemplet från Afrika och de matematiska modellerna använde jag i ett försök att förklara mitt ställningstagande, eller förklara hur jag tänker och vilka egna upplevelser jag grundar mina åsikter på, inget annat. Nej, människor är fortfarande människor oavsett om vi kommer från storstaden eller landsbyggden. Människor från storstaden är inte totalt okänsliga monster, eller håller på med enorma pedofilorgier hemma i vardagsrummen på helgerna, de är helt vanliga människor.
Du har rätt vi lever alla på denna jord. Vi är människor. men tyvärr skiljer vi oss åt genom olika uppväxter,erfarenheter,osv...
Tack igen det var intressant. MVH ..

EDIT: Förtydligade ett stycke
borde använda rättstavningsprogram.... :-)
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 07 jul 2011 15:12

lasseman69, jag orkar inte med "citera" och hålla på fram och tillbaka så jag kör på så här.

Angående punk 1. När de har släppts så skall samhället övervaka dem, för att se till att de sköter sig.

Angående punkt 3. I ett fall som till exempel Anders Eklund, så borde man först vårda honom som pedofil, och sedan fängsla honom som mördare. Det borde räcka till en livstid. Fast jag vet att det inte funkar så i svensk lagstiftning. Samtidigt så måste jag erkänna att även jag reagerar känslomässigt inför vissa brott.

Angående punkt 4. Hörsägen, och du skulle bara veta vad vi storstadsbor säger om er ute på landsbygden. :skratt:

Angående punkt 5. Informationen kommer att spridas, men man kan välja att inte sprida den vidare.

Kul att jag kunde hjälpa till.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
domen över död man.

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av von Olsson » 07 jul 2011 17:38

BRPedersen skrev:Jag bevisade att du hade fel när du ansåg att ortsbefolkningen var en viktig faktor. Jag bevisade matematiskt att du hade fel i den frågan eftersom den inte ändrade offerfaktorns mängd i de olika scenarierna.
Uppriktigt sagt så förstår jag inte hur du kan finna någon verklighetsförankring i dina siffror. Ett sexuellt övergrepp mot ett barn kan se ut på olika sätt. Från att det sker inom en familj utan att det kommer till allmän kännedom förräns det tas upp som ett rättsfall efter en polisanmälan till en våldtäkt vid en lekplats av en okänd gärningsman eller en kidnappning som avslutas i ett mord osv. Grips förövaren kort efter brottet eller förblir han okänd? Beroende på tillvägagångssättet och det rättsliga utfallet kan anhöriga och omgivningen drabbas olika och att som du rätt upp och ner räkna några i offrets och förövarens familjer och multiplicera dessa med "ortens befolkning" och sedan påstå att du har lagt fram "bevis" för vad som kostar mest i lidande är nästintill absurt i mina ögon.

Sedan påstår du att dina siffror är någon form av "sanning" därför att jag inte kan lägga fram några egna beräkningar. Ursäkta mig, men detta är ju rent nonsens. Skall du presentera några siffror så försök att hitta några med lite substans i!

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 07 jul 2011 19:22

von Olsson skrev:
BRPedersen skrev:Jag bevisade att du hade fel när du ansåg att ortsbefolkningen var en viktig faktor. Jag bevisade matematiskt att du hade fel i den frågan eftersom den inte ändrade offerfaktorns mängd i de olika scenarierna.
Uppriktigt sagt så förstår jag inte hur du kan finna någon verklighetsförankring i dina siffror. Ett sexuellt övergrepp mot ett barn kan se ut på olika sätt. Från att det sker inom en familj utan att det kommer till allmän kännedom förräns det tas upp som ett rättsfall efter en polisanmälan till en våldtäkt vid en lekplats av en okänd gärningsman eller en kidnappning som avslutas i ett mord osv. Grips förövaren kort efter brottet eller förblir han okänd? Beroende på tillvägagångssättet och det rättsliga utfallet kan anhöriga och omgivningen drabbas olika och att som du rätt upp och ner räkna några i offrets och förövarens familjer och multiplicera dessa med "ortens befolkning" och sedan påstå att du har lagt fram "bevis" för vad som kostar mest i lidande är nästintill absurt i mina ögon.

Sedan påstår du att dina siffror är någon form av "sanning" därför att jag inte kan lägga fram några egna beräkningar. Ursäkta mig, men detta är ju rent nonsens. Skall du presentera några siffror så försök att hitta några med lite substans i!
Du verkar inte vilja eller kunna förstå de tal jag tog fram och hur man kan tolka dem. Jag har försökt förklara vid flera tillfällen, men du verkat inte vilja ta till dig förklaringarna. Vad jag bad dig var att lägga fram siffror som gav stöd för dina åsikter, inte egna beräkningar, men som vanligt väljer du att missförstå vad jag skriver. Att du nu vid flera tillfällen även använt nedsättande kommentarer gentemot mig gör att jag från och med nu vägrar debattera med dig! Kan du inte debattera sakligt utan att ta till sådana medel så får du debattera med andra!
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
domen över död man.

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av von Olsson » 07 jul 2011 19:59

BRPedersen skrev:Du verkar inte vilja eller kunna förstå de tal jag tog fram och hur man kan tolka dem. Jag har försökt förklara vid flera tillfällen, men du verkat inte vilja ta till dig förklaringarna. Vad jag bad dig var att lägga fram siffror som gav stöd för dina åsikter, inte egna beräkningar, men som vanligt väljer du att missförstå vad jag skriver.!
Det kan nog vara så att jag inte riktigt förstår dina beräkningar, frågan är om det bara beror på mig...
BRPedersen skrev:Att du nu vid flera tillfällen även använt nedsättande kommentarer gentemot mig gör att jag från och med nu vägrar debattera med dig! Kan du inte debattera sakligt utan att ta till sådana medel så får du debattera med andra!
Jag anser inte att jag har varit nedsättande gentemot dig, däremot har jag varit kritisk mot den "besviningen" som du har lagt fram. Det var faktiskt du som bad mig om synpunkter på dina "beräkningar" trots att du först inte brydde dig om vad jag tyckte. När jag sedan lämna mina synpunkter passade dessa tydligen inte. Ibland bör man kanske undvika att ställa frågor som man inte vill ha svar på.

På tal om "nedsättande":
BRPedersen skrev:<Drygt och provocerande inlägg raderat>

EDIT: Enligt ovan, och Jimmy, du har självklart helt rätt.
(Jag hann aldrig läsa vad du skrev.)

Avslutar du här får jag ändå tacka för en intressant diskussion. Med lite distans är det möjligt att jag har fått en ökad insikt om problematiken med att "hänga ut" gärningsmän dömda förgrova sexualbrott mot barn. I sak kommer jag dock att hålla fast vid min ståndpunkt.

Jag har en liten fråga som jag gärna skulle vilja ha en kommetar på. Jag frågade tidigare om ni hade viljat veta om er granne var dömd för sexuella övergrepp mot barn. Svaret var väl "nej" med något undantag om jag minns rätt. Frågan är hur ni hade agerat (hade det påverkat era liv) om ni trots er ovilja att veta ändå fått tillförlitlig information om att er granne faktiskt var dömd för grova sexuella övergrepp mot barn? (Förutsätt att ni har egna småbarn.)

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av York » 07 jul 2011 20:27

von Olsson skrev:
von Olsson skrev:Ja ja, det är klart att det vilar på barnen själva att veta hur man skall "bete" sig ute i samhället. De som uppenbarligen inte är lika medvetna får skylla sig själva. Jag gissar att du inte har egna barn och aldrig har varit utanför Bullerbyn?
Ja du von Olsson. Som fan läser bibeln....
Ska jag tolka ditt inlägg som att du inte anser det värt att barn har kunskap om faran med främlingar? Inget – jag upprepar inget - kan tävla i effektivitet med att ge ens barn rätt kunskaper för att skydda sig sjäva. Det måste väl t o m du medge? Det biter t o m mot icke kända pedofiler och andra former av farliga främlingar vilket inte ditt tandlösa (se tidigare inlägg där jag logiskt gick igenom hur hur effektiv är uthängning av dömda pedofiler) form av skydd gör – dvs uthängning.)

Jag refererar i övrigt till BRPedersens svar på ditt inlägg som jag fann väldigt bra och upplysande.

von Olsson skrev:
York skrev:Jag inväntar svar från dig på frågan om uthängning av dömda brottslingar gällande andra brott i mitt inlägg ovan detta.
Frågan löd: "Varför inte hänga ut dömda personer som begått brott som är, statistisk sett, en större fara för dig och dina barn?
Jag tycker att du skall ta dig en titt på trådens rubrik. Den handlar om pedofiler och den stora frågan har gällt huruvida det är rätt eller fel att hänga ut sexualförbrytare dömda för övergrepp mot barn. Jag har medvetet valt att hålla mig till ämnet utan att göra för stora utsvävningar (det är redan ett komplicerat ämne) och jag anser att mina åsikter om att generellt hänga ut personer dömda för grova bott är irrelevanta i den aktuella frågan. Jag kan gärna ta diskussionen i en annan tråd.
Min fråga är i högsta grad relevant för den här tråden då jag undrar varför du inte vill hänga ut dömda personer som begått brott som kan anses vara en större risk för dina barn än kända pedofiler?

Speciellt som du stadigt påpekar (jag delcitera jag dig från ett inlägg längre upp):
von Olsson skrev:Men det är EXAKT det som är min poäng. Hur hemskt det än kan te sig för en del anser jag att barnens ve och väl går före allt annat, om det så måste krävas offer.

Så varför undviker du att svara? Har du inget bra svar så säg så istället för att hela tiden slingra dig.

Jag fick inte heller någon kommentar där jag logiskt gick igenom hur hur effektiv är uthängning av dömda pedofiler är för den delen. Fast varför bry sig, du misstolkar, ignorerar osv sånt som inte passar din världsbild - t ex just fråga ovan om andra brott som är större risk. Hur många gånger har jag ställt den och du undvikit att svara, diskuterat runt den, börjat snacka om andra brott och nu säger du att den inte är relevant. Kan vi vara uppe i 5-6 gånger vid det här laget?

Annan fråga:
Vem tar hand om dina barn när du sitter inne för anstiftan till mord förresten? Jag fick ingen kommentar på när jag påpekade att det är det du kommer åka dit på om din olagliga uthängning leder till att någon mördar den du hängt ut.

Jag citerar från ovan så du inte missar det. Mitt språk är något stark men i relation till vad du säger så anser jag det berättigat.
York skrev:
von Olsson skrev:Skulle jag välja att "hänga ut" en sexualförbrytare skulle detta ske först efter att jag hade försäkrat mig om att uppgifterna om att hans identitet och förlutna verkligen stämde. Om det skulle hända att en person förväxlades med sexualförbrytaren som jag hade "hängt ut" och misshandlats eller t om mördats anser jag inte att jag kan lastas för detta. Jag anser inte ens att jag personligen bär skuld om någon tog sig friheten att ge sig på rätt person. Skall den som säljer en brödkniv lastas för ett brott om kniven används i ett mord?
Vidrigt. Pöbelbeteende och du kan inte ens stå för det, än mindre göra ditt eget skitgöra. :sorry:
Du anser kanske inte att du har skuld men staten tar dig för stämpling eller uppvigling. Du är ju fullt medveten vad resultatet kommer/kan bli genom din uthängning.
"Jag dödade inte några judar, jag bara berättade vart de fanns...".

Påminner mig om tjejen som vill ha lite drama på krogen, går fram till sin babian till pojkvän och säger att man X därborta i hörnet tafsat på henne. Babianen går därför och spöar den utpekade killen. Säger du att flickvännen är helt oskyldig även i det fallet?

Det är visserligen oväsentligt att argumentera då du redan upprepade gånger att en viss ”collateral damage” får man ta.
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Skriv svar