Osama bin Laden dödad

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Re:

Inlägg av BRPedersen » 05 maj 2011 17:00

Kilroy was Here! skrev:När talibanernas, al Qaedas, med fleras brott tas upp så hänvisar jag till dem som anledningar till att stanna kvar tills de är besegrade, eller inser det hopplösa i sin situation och ger upp. Visst skulle jag kunna starta en ny tråd där jag tar upp deras brott mot mänskligheten, men jag är rädd att det i längden bara skulle leda till en sorts brotträkningstävling utan något särskilt rikt innehåll.
Nåväl, klaga då inte på att vi andra inte tar upp talibanernas brott. Fast jag ser inte varför att rabbla upp talibernas brott skulle vara utan rikt innehåll, mängden brott i sig skulle nog vara väldigt talande.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
Men ett vet jag som aldrig dör,
domen över död man.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Re:

Inlägg av Lansen » 05 maj 2011 17:27

Kilroy was Here! skrev:Hur ska du lyckas vrida det här för att likna mig med en feg, massmördande terrorist igen?
För du har i grunden samma principiella inställning som honom, dvs. att alla människor inte omfattas av samma mänskliga rättigheter. Sedan har ni lite olika definition av vilka som exkluderas ifrån denna människors skara.
jag anser att dem gör det när de upphör att vara människor.
Tänk igenom detta uttalande. Det har många gånger i historiens lopp varit så att man pekar ut vissa människor som ej varandes riktiga människor. Detta är i vår västerländska historia ofta förknippat med rasistiska åsikter men det kan även finnas andra bevekelsegrunder. Nästan alltid så är det förknippat med våld/ eller en önskan om våld mot den gruppen som utpekas.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av Kilroy was Here! » 05 maj 2011 18:49

BRPedersen skrev:
Kilroy was Here! skrev:När talibanernas, al Qaedas, med fleras brott tas upp så hänvisar jag till dem som anledningar till att stanna kvar tills de är besegrade, eller inser det hopplösa i sin situation och ger upp. Visst skulle jag kunna starta en ny tråd där jag tar upp deras brott mot mänskligheten, men jag är rädd att det i längden bara skulle leda till en sorts brotträkningstävling utan något särskilt rikt innehåll.
Nåväl, klaga då inte på att vi andra inte tar upp talibanernas brott. Fast jag ser inte varför att rabbla upp talibernas brott skulle vara utan rikt innehåll, mängden brott i sig skulle nog vara väldigt talande.
Anledningen till att jag klagar på det är att ni tar upp varenda tillfälle då NATO/ISAF råkar ta livet av en civil irakier eller afghan, blåser upp det och använder det som ett bevis på att de mer eller mindre är ondskans imperium som är där enbart för att erövra ländernas resurser, medans ni sällan tar notis till vad talibanerna gör, och ibland försöker släta över det genom att säga att de slåss för sitt land, eller att NATO och ISAF minsann också dödar civila.
Lansen skrev:
Kilroy was Here! skrev:Hur ska du lyckas vrida det här för att likna mig med en feg, massmördande terrorist igen?
För du har i grunden samma principiella inställning som honom, dvs. att alla människor inte omfattas av samma mänskliga rättigheter. Sedan har ni lite olika definition av vilka som exkluderas ifrån denna människors skara.
jag anser att dem gör det när de upphör att vara människor.
Tänk igenom detta uttalande. Det har många gånger i historiens lopp varit så att man pekar ut vissa människor som ej varandes riktiga människor. Detta är i vår västerländska historia ofta förknippat med rasistiska åsikter men det kan även finnas andra bevekelsegrunder. Nästan alltid så är det förknippat med våld/ eller en önskan om våld mot den gruppen som utpekas.
Verkligen? Jag säger att en massmördare som framträder som överhuvudet för världens största terroristorganisation inte förtjänar att leva, och det liknar du med t.ex. nazisternas hat mot judar, homosexuella, slaver, med flera. Så otroligt proportionerligt, vilken obristande analys.
The world has been a battlefield, everwhere you go, the blood of brothers and sons screams out against you. Perhaps you can not yet hear it, because the soil is not your own...

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kontakt:

Re: Osama bin Laden dödad

Inlägg av BRPedersen » 05 maj 2011 22:02

Kilroy was Here! skrev:Anledningen till att jag klagar på det är att ni tar upp varenda tillfälle då NATO/ISAF råkar ta livet av en civil irakier eller afghan, blåser upp det och använder det som ett bevis på att de mer eller mindre är ondskans imperium som är där enbart för att erövra ländernas resurser, medans ni sällan tar notis till vad talibanerna gör, och ibland försöker släta över det genom att säga att de slåss för sitt land, eller att NATO och ISAF minsann också dödar civila.
Du anser att talibanernas brott borde lyftas fram som en motvikt till kritiken av USA (och dess allierade), du väljer att låta bli. Du kan inte kräva att någon annan, särskillt inte en motdebattör, skall lyfta fram dina motargument. Du har ett problem, och en lösning - använd detta eller sluta klaga!
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
Men ett vet jag som aldrig dör,
domen över död man.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 05 maj 2011 22:45

Nej, jag anser att talibanernas brott borde vara något som motdebattörer faktiskt bryr sig om, istället för att nonchalera dem eftersom de inte hjälper till i deras försök att vinna debatten. Ignorera tusentals människors död för att de inte passar en i en debatt, och lyfta fram några få människors oavsiktliga död för att de passar fint. Det har inte att göra med argument och motargument, det har att göra med att folk är hycklare som påstår sig vara för människors väl och ve, men som sopar "dåliga dödsfall", som de orsakade av talibanerna under mattan.
Nåväl, nästa gång jag läser om ännu ett av talibanernas, al Qaedas, Hamas eller någon liknande organisations brott så dyker en ny tråd upp, där alla dessa brott kommer räknas upp ett efter ett. Det blir en långgående tråd det.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 06 maj 2011 07:19

Kilroy, du kallar mig, och andra, hycklare och beskyller oss för att nonchalera vissa saker därför att de inte passar in i våra argument. Du är alltid djävligt snabb med att slänga beskyllningar, anklagelser och tillmälen kring dig, försök med att debattera sakligt utan att ta till sådana saker.

Lyft fram talibanernas brott, eller för all del de brott som utförs i sharialagarnas namn, det behövs. Visst kommer tråden att bli lång, och genom att dra igång den kommer det antagligen komma till en debatt även om den sidan av det hela. Kör hårt.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 06 maj 2011 07:25

Priset för USA:s krig mot terrorismen är hittills 1 160 000 000 000 $ (motsvarande 7 273 miljarder kr) enligt Sipri. Detta är de direkta kostnaderna för USA:s krigföring. År 2008 beräknade dock en Nobelpristagare i ekonomi de verkliga kostnaderna, dv.s direkta och indirekta, till 3 000 000 000 000 $ (3 biljoner dollar). År 2008 så var USA:s statsskuld på c:a 9,9 biljoner $, cirkus en tredjedel av USA:s statsskuld kan härröra ifrån "kriget mot terrorismen". Kanske får bin-Laden äran av att vara den man som fick USA att rusta/kriga ihjäl sig. (likt det som Reagan sägs sig ha gjort med Sovjet på 1980-talet)

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 09 maj 2011 21:56

En aning fnurra på tråden mellan USA och Pakistan börjar märkas.

John S
1:e Sergeant
Från: Jämtland
Militär Grundutb: Signal/Televapen
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av John S » 11 maj 2011 16:00

Eller så är det mest ett spel för gallerierna:

The UK’s Guardian newspaper is reporting that Pakistan and the United States had a special agreement going back 10 years that if the U.S. ever discovered bin Laden inside Pakistan, it could take him out unilaterally. Pakistan would look the other way during the raid and then complain loudly about its sovereignty being violated afterwards. This actually makes a lot of sense and is very similar to Islamabad’s policy toward CIA drone strikes in the tribal areas; it save the Pakistanis some (key word being some) political face while helping out the U.S., one of it’s biggest suppliers of aid.

From the Guardian:
The deal was struck between the military leader General Pervez Musharraf and President George Bush after Bin Laden escaped US forces in the mountains of Tora Bora in late 2001, according to serving and retired Pakistani and US officials. Under its terms, Pakistan would allow US forces to conduct a unilateral raid inside Pakistan in search of Bin Laden, his deputy, Ayman al-Zawahiri, and the al-Qaida No3. Afterwards, both sides agreed, Pakistan would vociferously protest the incursion.

…Under the terms of the secret deal, while Pakistanis may not have been informed of the assault, they had agreed to it in principle. A senior Pakistani official said it had been struck under Musharraf and renewed by the army during the “transition to democracy” – a six-month period from February 2008 when Musharraf was still president but a civilian government had been elected. Referring to the assault on Bin Laden’s Abbottabad compound, the official added: “As far as our American friends are concerned, they have just implemented the agreement.” The former US official said the Pakistani protests of the past week were the “public face” of the deal. “We knew they would deny this stuff.”

http://defensetech.org/2011/05/10/bigge ... -emerging/

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 17 maj 2011 18:33

Disney har sökt, och fått copyright på namnet "SEAL Team 6", något de sökte två dagar efter bin Ladens död. Hur de faktiskt kunde få copyright på något som de inte skapat, och som redan används flitigt är bortom mitt förstånd. Kan jag ansöka om copyright på "Dagen D", eller kanske en bokstav?

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Re:

Inlägg av Lansen » 18 maj 2011 21:46

John S skrev:Eller så är det mest ett spel för gallerierna:
Det med. Men det torde stå ganska klart, för alla och envar, att åtminstone delar av den pakistanska maktapparaten/staten fortfarande stödjer al-Qaida och talibaner. Det pakistanska säkerhetstänket grundas ju på konflikten med Indien. Indien är starkare så Pakistan känner sig hotat, sedan finns det andra omgivande aktörer som man inte vill skall vinna för mycket inflytande, som typ ryssar eller kineser. Kashmir som är delat mellan Indien och Pakistan, anser ju Pakistan vara en del av sitt eget land. I Kashmir har Pakistan haft hjälp av militanta islamister långt innan bin-Ladin blev på modet. Och Afganistan vill Pakistan ha inflytande över så man inte hamnar med en fiende i ryggen. Även här är det uppenbart att en islamistisk/pashtunsk grupp passar utmärkt in i den pakistanska strategin.

John S
Från: Jämtland
Militär Grundutb: Signal/Televapen
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av John S » 02 aug 2011 07:16

Lång men mycket intressant artikel med detaljer från räden:

http://www.newyorker.com/reporting/2011 ... ntPage=all

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 20 feb 2013 12:21

Ett inlägg från wisemans blogg (battlers favorit :-)) som avslutas med:

Har Usama Bin Ladin lyckats få USA att rusta ihjäl sig självt?

http://wisemanswisdoms.blogspot.se/2012 ... kansk.html

Inlägget handlar om den förestående nedskärningen av USA:s krigsmakt.

Användarvisningsbild
Battler
Löjtnant
Löjtnant
Från: Norrbotten
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Inlägg av Battler » 20 feb 2013 15:22

Lansen skrev:Ett inlägg från wisemans blogg (battlers favorit :-)) som avslutas med:

Har Usama Bin Ladin lyckats få USA att rusta ihjäl sig självt?
Joo, Sverige har avrustat och Ryssland rustar allt vad deras industri mäktar med, samt att USA drar sig ur Europa - det känns allt annat än tryggt.
Svensk försvars- och säkerhetspolitik idag förutsätter hjälp utifrån i ett mycket tidigt skede för att klara av allt vad nationella militära insatser heter. Förutsättningarna för detta sjönk just likt Titanic, när USA nu nedprioriterar Europa till förmån för asiatiska åtaganden och sänker målsättningen till att samtidigt endast kunna genomföra ett krig istället för tidigare två.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 21 feb 2013 13:38

På nåt vis känns det nog som en allians med Ryssland kanske vore den bästa vägen att gå. Ryssarna har ju behov av allierade och har dessutom ganska stora militära resurser på nära håll. Varför har ingen tänkt den tanken? Ryssland är ju verkligen en framtidspartner, landet är stort, en god marknad och dessutom finns där gott om råvaror. En rysk marinbas i Bohuslän torde kunna inbringa goda inkomster, dessutom så neutraliserar vi vår värsta tänka fiende på det sättet.

Skriv svar