Iran

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Andra världskriget

Re:

Inlägg av von Olsson » 09 jan 2012 17:39

Majoren skrev:Tanken på att just denna "diktatur av den mindre trevliga sorten" (dagens understatement) skulle få tillgång till kärnvapen borde ge varje debattör här på forumet gåshud - oavsett vad man tycker om USA.
FN och dess olika kontrollorgan, IAEA inte minst, har ju tröttnat nu på Irans och Achmedinejads piruetter, och beslutat om åtgärder.
Och von Olsson bör ju dessutom betänka att det är Iran som skramlar med vapnen, inte USA. Men det är kanske Irans version av en "fredlig lösning"?
Det är mig veterligen inte Iran som har baser, hangarfartyg, spioner och drönare i världens alla hörn och som med vapen och ekonomisk utpressning har kuvat otaliga länder (eller åtminstone har försökt) i stort sett varenda världsdel.
Du tycks ha missat en del händelser under de senaste 60 åren...

Jag skulle även uppskatta om du (Majoren) kunde berätta vad du tror att Iran kommer att göra den dagen de förfogar över kärnvapen (för den dagen kommer)? Utgör Iran ett lika stort hot som Irak gjorde - tills dess att man visste bättre?

Tillägg: Kärnvapen, oavsett vem som har dem ger mig gåshud.

Majoren
Löjtnant
Löjtnant
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av Majoren » 10 jan 2012 19:06

von Olsson skrev:Det är mig veterligen inte Iran som har baser, hangarfartyg, spioner och drönare i världens alla hörn och som med vapen och ekonomisk utpressning har kuvat otaliga länder (eller åtminstone har försökt) i stort sett varenda världsdel.
Du tycks ha missat en del händelser under de senaste 60 åren...
Nej - Iran har inte tillräckligt goda förbindelser med huvuddelen av världen för att kunna hålla baser på vänligt sinnade länders territorium. Eftersom Du inte tycks ha varit med särskilt mycket sedan 1948, kan jag kanske ta tillfället att upplysa dig om att de baser, mm som USA håller (och betalar för) på andra länders territorium finns där genom att man träffat avtal om dem, i en tid då världen inte var riktigt så fredlig som nu. Och att båda parter såg - och ser - fördelar med att baserna är där. Ekonomisk utpressning? Exempel, tack!
Jag skulle även uppskatta om du (Majoren) kunde berätta vad du tror att Iran kommer att göra den dagen de förfogar över kärnvapen (för den dagen kommer)?

Jag (Majoren) vet inte vad Iran kommer att göra den dag deras kärnvapen är klara. Men de har sagt att de ska utplåna Israel. Men vad jag förstår av det du skrivit här tidigare har det inte så stor betydelse, kanske.
Utgör Iran ett lika stort hot som Irak gjorde - tills dess att man visste bättre?
Iran är och Irak var stora hot mot stabilitet och fred i området. Irak visade detta både i sina oprovocerade anfall på Iran och Kuwait, och sitt motstånd mot att låta sig inspekteras av FN. Iran visar det i sina provocerande utspel mot Israel (som ska utplånas) i sitt stöd till "alternativ" historieskrivning (Förintelsen har inte ägt rum) och sitt motstånd mot att följa det avtal man själva skrivit på, Non Proliferation Treaty.

Sen får väl tiden utvisa hur Irak nu utnyttjar sin självständighet i framtiden - om man vet bättre eller inte.

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Re: Iran

Inlägg av von Olsson » 10 jan 2012 21:19

Du får det att låta som om folk i samtliga länder och regioner där USA har militärbaser är tacksamma över detta. Tro mig, så är inte fallet. USA har med all säkerhet långt fler allierade inom världspolitiken än Iran har, men man har också lång fler fiender och ses garanterat som ett större hot bland betydligt fler av jordens invånare än vad Iran gör.
Ekonomisk utpressning? Exempel, tack!
Skojar du eller?! Jag rekommenderar jag att du tar lite tid och ser intervjun med John Perkins: http://www.youtube.com/watch?v=yTbdnNgqfs8

Se även:
Del 1:http://www.youtube.com/watch?v=AynGBMUg ... re=related
Del 2:http://www.youtube.com/watch?v=1sNV6h7D ... re=related
Del 3:http://www.youtube.com/watch?v=kOwE0nGL ... re=related

Kortfattat: "John Perkins arbetade för NSA eller snarare ett amerikanskt företag med att tvinga länder som USA ger bistånd till att i klartext göra som USA ville. Man gav ledarna enorma summor pengar och/eller frikostiga lån som man visste att länderna inte kunde betala tillbaka. Sedan skickade man in sådana som Perkins som sa att OK vi skriver av lånet om man garanterades vissa gentjänster. Allt från att ha amerikanska militärbaser i landet, exklusiv tillgång till ländernas naturresurser för amerikanska företag, eller att de stödde USA i FN. De ledare som vägrade erbjöds i princip en kula med deras namn på."
Jag (Majoren) vet inte vad Iran kommer att göra den dag deras kärnvapen är klara. Men de har sagt att de ska utplåna Israel. Men vad jag förstår av det du skrivit här tidigare har det inte så stor betydelse, kanske.
Kanske? Nej Majoren, jag vill inte se Israel utrotat. Däremot anser jag att Israel är en skurkstat, precis som jag tycker att Iran är en skurkstat.

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av patrick05 » 10 jan 2012 21:51

Majoren skrev:[...] Och att båda parter såg - och ser - fördelar med att baserna är där. Ekonomisk utpressning? Exempel, tack!
Kanske inte handlar om ekonomisk utpressning, men USA:s baser på Okinawa kan väl knappast räknas till de mer populära bland lokalbefolkningen, vilket delvis kan förklaras med en rad rätt obehagliga händelser, bl.a. en gruppvåldtäkt av en 12 årig flicka. Givetvis är de amerikanska baserna en källa till både "glädje" och "problem", och för många kringliggande samhällen är baserna onekligen en ekonomisk förutsättning för deras existens. Å andra sidan kan man väl bara konstatera, även om händelserna på Okinawa ändå får ses som extrema, att de även brottas med en rad problem, vilket förstås följer med det faktum att man placerar tusentals unga - primärt - män på en liten yta med lite att sysselsätta sig med på sin fritid.
Majoren skrev:Iran visar det i sina provocerande utspel mot Israel (som ska utplånas) i sitt stöd till "alternativ" historieskrivning (Förintelsen har inte ägt rum) och sitt motstånd mot att följa det avtal man själva skrivit på, Non Proliferation Treaty.
Fast frågan är om provocerande uttal och vägran att acceptera historieskrivningen runt Förintelsen är skäl nog att inleda stridshandlingar. Även om jag är medveten om att krig inletts för mindre, så finner jag USA:s skäl till en upptrappning av konflikten som fullständigt grundlösa och verkar mer syfta till att försöka flytta fokus från det faktum att USA:s ekonomi är praktiken i fritt fall. Det är mycket möjligt att ett angrepp kommer slå ut Irans möjligheter att utveckla kärnvapen, men även om detta i sig kan ses som en framgång, så är risken tämligen överhängande att det i praktiken blir en Pyrrusseger. Om inte annat torde Israels försök att slå ut Hizbollah för några år sedan agera som ett varningstecken på hur illa det faktiskt kan gå.
Den andra frågan är förstås hur ett eventuellt angrepp på Iran kommer påverka situationen i Mellersta östern. I ett läge där den så kallade "Arabiska våren" förvandlats till en "Arabisk vinter", där konservativa och starkt religiösa grupper sträkt sina positioner känns ett eventuellt angrepp som rent kontraproduktivt och lär enbart stärka dessa grupper ytterligare i sin världsbild.

Personligen finner jag såväl Israel som Iran som obehagliga, speciellt med tanke på de starkt religiösa vanförställningar som uppenbarligen styr dessa två länders utrikespolitiska ställningstagande.
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av von Olsson » 11 jan 2012 17:11

Finns det någon som tvivlar på att Israel och eventuellt även USA har något att göra med att fyra iranska "kärnexperter" har mördats sedan januari 2010?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/analy ... 4196789.ab

Vem provocerar vem?!
Majoren skrev:Iran visar det i sina provocerande utspel mot Israel (som ska utplånas) i sitt stöd till "alternativ" historieskrivning (Förintelsen har inte ägt rum)...
Att förneka förintelsen är tydligen mer provocerande än att driva en apartheidpolitik där land ockuperas och dess befolkning trakasseras och fördrivs.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Mossad tvivlar om iranskt atomvapen

Inlägg av Lansen » 18 mar 2012 07:29

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/mossa ... 933191.svd

Intressant att se att även den israeliska underrättelsetjänsten (som dock är inblandad i mord och terrorangrepp inne i Iran) anser att Iran inte har något kärnvapenprogram. Dessa slutsatser druknar dock i meidias ständigt återupprepande om det iranska kärnvapnen. Det finns politisk vilja i väst och Israel att Iran skall ha ett kärnvapenprogram, så att man därmed kan få angripa Iran militärt. Då spelar det inte så stor roll om våra underrättelsetjänster hittar några spår efter kärnvapenprogrammet.

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av von Olsson » 18 mar 2012 09:07

Tongångarna känns igen från tiden innan anfallet på Irak och Saddams påstådda massförstörelsevapen som visade sig inte existera. Krig handlar idag, precis som förr om propaganda och att hetsa upp folk inför ett förestående hot. Frågan är vem som utgör det största hotet i regionen?

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 17 aug 2012 17:42

Israel säger sig vara beredda på ett 30-dagars angrepp mot Iran. Rent politiskt så är den rätta tiden just nu innan det amerikanska presidentvalet, när USA är allt för paralyserat för att agera mot ett Israeliskt angrepp. Personligen tror jag dock att angreppet uteblir. Situationen runt Israel är allt för osäker. Sinai blir en allt mer osäker zon, kriget i Syrien härjar ohämmat vidare och i Libaon hotar ett nytt inbördeskrig. Turkiet är heller ej längre en vän som man kan lite på och i Egypten så har det muslimska brödraskapet fått den politiska makten, även om militären stretar emot.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 23 aug 2012 19:36

En intressant liten notis fanns i pressen denna vecka. Iran får hjälp att kringå sanktionerna av sitt grannland, Irak.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 04 dec 2012 12:05

Turkiet trotsar USA:s sanktioner mot Iran och fortsätter att köpa naturgas av mullorna.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/turkie ... ansanktion

Och idag tillkännager Iran att man återigen skall ha tagit en amerikansk drönare.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/iran- ... 724172.svd

Skriv svar