Iran

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Andra världskriget

Re:

Inlägg av von Olsson » 04 nov 2011 20:39

Kilroy was Here! skrev:Är du medveten om hur avskyvärd retorik det är? Du vill se Israel utplånat för att du inte håller med dem, och på något stört sätt anser att dem måste vara värre än riktiga (dvs. inte påhittade) diktaturer, teokratier, förtryckare, etc. Ditt senaste inlägg är värre än vad en del forumtroll har skrivit på det här forumet.
Vad är det som är "stört" egentligen?! Att du i inlägg efter inlägg stödjer en ockupationsmakt som bedriver en vidrig apartheidpolitik och så sent som 2001 valde en person som var direkt ansvarig för massmord på drygt 800 kvinnor och barn till premiärminister! Jag har inget gott att säga om Irans diktatur men att tro att Israel per automatik skulle vara så mycket bättre bara för att det är en demokrati är i detta fallet nonsens. Visst, det är med all säkerhet betydligt trevligare att leva som jude i Israel än vad det är att leva som iranier i Iran, men det är knappast så mycket sämre än att leva som palestinier under israels förtryck. Bespara mig från dina påhopp även om mina åsikter inte stämmer överens med dina! Om två dårar önskar ta kål på varandra är det inget jag tänker gråta över.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 04 nov 2011 22:15

Det kan vara värt att påpeka att Iran, som kanske kommer att skaffa sig kärnvapen, har skrivit på avtalet mot spridning av kärnvapen (http://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_No ... ion_Treaty), men Israel som troligtvis har kärnvapen (http://www.fas.org/nuke/guide/israel/nuke/) inte har gjort det.

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av von Olsson » 04 nov 2011 22:30

Misstankar finns också att Israel på olika sätt hjälpte Sydafrika i arbetet med att framställa egna kärnvapen. (Det bör tilläggas att Israel var ensamt i västvärlden om att stödja Sydafrika ekonomiskt och militärt. Landets diskriminering av svarta var inget som tycktes bekymra israelerna. )

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av Kilroy was Here! » 05 nov 2011 01:31

von Olsson skrev:att Israel per automatik skulle vara så mycket bättre bara för att det är en demokrati är i detta fallet nonsens. Visst, det är med all säkerhet betydligt trevligare att leva som jude i Israel än vad det är att leva som iranier i Iran, men det är knappast så mycket sämre än att leva som palestinier under israels förtryck. Bespara mig från dina påhopp även om mina åsikter inte stämmer överens med dina! Om två dårar önskar ta kål på varandra är det inget jag tänker gråta över.
Jag har inte utfört några som helst påhopp mot dig för att dina åsikter inte stämmer med mina. Däremot kan man säga att jag har reagerat på att du inte verkar ha några som helst problem med att nästan ett halvt folkslag, i detta fall judarna utrotas för att du verkar anse att någon som kan hålla med en person (Netanyahu) tillräckligt mycket för att rösta på honom inte förtjänar att leva, samt Gud vet hur många miljoner iranier som skulle dödas i det scenariot som du inte "tänker gråta över" för att det är "två dårar" som "önskar ta kål på varandra", vilket tar oss till punkt två: Att du verkar vara inkapabel att se någon skillnad mellan ringa misshandel och massmord (metaforer, försök inte hänga någon skylt på mig för den). Mannen som du beskyller för 800 människors död ligger enligt dig på samma nivå som mannen som i ett fall kan lastas för en miljon människors liv, däribland tusentals barn som skickades obeväpnade in i minfält för att utlösa minorna. Ska vi vara tvungna att jämföra Netanyahu med Adolf Hitler innan du kan peka ut vem som är värre?
The world has been a battlefield, everwhere you go, the blood of brothers and sons screams out against you. Perhaps you can not yet hear it, because the soil is not your own...

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Re:

Inlägg av von Olsson » 05 nov 2011 08:14

Kilroy was Here! skrev:Är du medveten om hur avskyvärd retorik det är? Du vill se Israel utplånat för att du inte håller med dem, och på något stört sätt anser att dem måste vara värre än riktiga (dvs. inte påhittade) diktaturer, teokratier, förtryckare, etc. Ditt senaste inlägg är värre än vad en del forumtroll har skrivit på det här forumet.
Jag ser detta inlägget som ett direkt påhopp.

Utefter hur du tycks tolka vad jag skriver börjar jag förstå vilka slutsatser du 'väljer' att dra kring det som sker i mellanöstern. Jag har ingenstans skrivit att jag önskar se att något folkslag skall utrotas, inte ens ett "halvt" sådant. Tvärtom skrev jag:
Religiöst extrema skurkstater som Israel och Iran, den ena med kärnvapen och den andra på väg att skaffa är definitivt "bissart". Det bästa vore givetvis om dårarna tog kål på varandra utan att en enda oskyldig kom till skada.
Enligt min mening bidrar Israels kärnvapen till att man uppträder som en elefant trots att man bara är en myra. Jag önskar inte se att något land förfogar över kärnvapen, men faktum är att Iran och säkert en del andra länder i regionen förr eller senare kommer att ha tillgång till dessa vapnen liksom andra massförstörelsevapen. Att bomba Iran är en kortsiktig lösning som knappast föder en vilja bland muslimerna att acceptera Israel. Tar inte myran i elefantkostymen situationen på allvar och inser att långvarig stabilitet endast kan uppnås genom försoning och en del eftergifter kommer det en dag bara att finnas en rykande snabel kvar tillsammans med förintade grannar.
Kilroy was Here! skrev:Mannen som du beskyller för 800 människors död ligger enligt dig på samma nivå som mannen som i ett fall kan lastas för en miljon människors liv, däribland tusentals barn som skickades obeväpnade in i minfält för att utlösa minorna.

Enligt den bl a statliga israeliska Kahankommissionen bär Ariel Sharon ansvaret för massakern i Sabra och Shatila så jag anser att jag på goda grunder kan "beskylla" israels fd premiärminister för att vara en skurk. Vem är detta?

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Kontakt:

Re:

Inlägg av patrick05 » 05 nov 2011 13:55

Kilroy was Here! skrev:Dessutom skulle jag vilja påminna dig om att Israels bombning av Iraks anläggning inte ledde till "en fullständig katastrof i regionen"[...]
Jag tycker dock att jämförelsen haltar, när Israel bombade Irak såg Mellersta östern helt annorlunda ut, idag är såväl det militära som politiska läget ytterst instabilt. Den så kallade arabiska våren har i många avseenden kommit helt av sig, i vissa fall kan man väl bara konstatera att den på gränsen till obegriplig naivitet som präglat västvärldens inställning till den, och många börjar nu tala om en "arabisk höst". I det maktvacuum som nu skapats har en rad islamistiska rörelser definitivt flyttat fram sina positioner, riktigt hur deras framtidsvision ser ut är faktiskt väldigt svår att säga. Själva verkar de onekligen vara väldigt svävande på frågor om framtiden, och kanske de själva inte vet eller att det inom dessa organisationer pågår en maktstrid. Att det däremot finns starka, radikala krafter inom dessa rörelser råder det dock ingen tvekan om. Att dessa dessutom ofta stärks av Israels agerande, rättfärdigade eller inte, är också tämligen uppenbart. Vi behöver bara titta på vad som hände i Kairo efter att två egyptiska gränsvakter skjutis ihjäl av israelisk militär, för att se hur situationen snabbt kan förändras.
Även om det muslimska brödraksapet på intet sätt kan anses vara någon större vän av Iran, i Syrien utgörs en viktig komponent till motståndet mot regimen just av den syriska delen av brödraskapet, så enas man definitivt i synen på Israel. På samma sätt som Israels angrepp mot Hizbollah (en iranstödd och shiiamuslimsk rörelse) väckte irritation och stöd för Hizbollah långt utanför de shiitiska grupperna, så kan mycket väl ett angrepp mot Iran väcka samma känslor.
Med andra ord kan man anta att ett angrepp mot Iran kan få förödande konsekvenser för Israel, för oavsett vad israelerna anser så förändras omvärlden, och skulle regimen i Syrien fall (vilket kanske också är varför omvärlden är tveksamma till att agera), så riskerar Israel att bli omringade av det muslimska brödraskapet. Med andra ord ingen direkt lovande framtidsutsikt...
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Re: Iran

Inlägg av von Olsson » 05 nov 2011 15:28

Tecknen på en förestående attack mot Iran hopar sig:
Det största hotet mot USA och våra intressen och våra vänner, kan jag tillägga, är Iran
http://www.dn.se/nyheter/varlden/iran-s ... -mot-usa-1

Intressant att just Kina förespråkar återhållsamhet:
Hong sa också att Kina motsätter sig att lösa internationella problem genom hot och våld och att frågorna kring Irans atomprogram måste lösas genom dialog och samarbete.
Jag undrar hur gemene amerikan ser på att ett hårt skuldsatt USA skall bedriva krig mot Iran för ett annat folks räkning?

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Från: Västernorrland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Svensson » 05 nov 2011 15:59

USA ser Iran som nästa steg. Man har tagit Libyen och Irak, nu är man redo för Iran:

http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... er_04.html

Jag bloggar om detta. Jag bloggar om när Wesley Clark efter 9/11 fick reda på en hemlig plan, en plan att ta kontrollen över Mellanöstern. Länder att ta vore Iran, Irak, Sudan, Somalia, Syrien, Libyen och Libanon. Ordningen kan kvitta; USA vill ha kontroll. Andra länder i regionen som Turkiet, Egypten, Bahrein och Saudi-Arabien har man ju redan i sitt garn.

Krig eller inte krig? Jag skulle vilja säga att kriget redan startat. Mellanösterns omstöpning, som jag förutsåg redan 2008, är i full gång. I Vårt Försvar 1/2008 skrev jag nämligen detta om Al Qaidas optioner i en föränderlig värld:

http://www.aff.a.se/vf2008_1/Svensson%2 ... d%2020.htm

Det är bara att acceptera. Den som tror att saker och ting lugnar ner sig efter Libyens fall tar grundligt miste.
This is the astral war and your soul is the battlefield.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 07 nov 2011 11:44

von Olsson skrev:Jag ser detta inlägget som ett direkt påhopp.

Utefter hur du tycks tolka vad jag skriver börjar jag förstå vilka slutsatser du 'väljer' att dra kring det som sker i mellanöstern. Jag har ingenstans skrivit att jag önskar se att något folkslag skall utrotas, inte ens ett "halvt" sådant.

Enligt min mening bidrar Israels kärnvapen till att man uppträder som en elefant trots att man bara är en myra. Jag önskar inte se att något land förfogar över kärnvapen, men faktum är att Iran och säkert en del andra länder i regionen förr eller senare kommer att ha tillgång till dessa vapnen liksom andra massförstörelsevapen. Att bomba Iran är en kortsiktig lösning som knappast föder en vilja bland muslimerna att acceptera Israel. Tar inte myran i elefantkostymen situationen på allvar och inser att långvarig stabilitet endast kan uppnås genom försoning och en del eftergifter kommer det en dag bara att finnas en rykande snabel kvar tillsammans med förintade grannar.

Enligt den bl a statliga israeliska Kahankommissionen bär Ariel Sharon ansvaret för massakern i Sabra och Shatila så jag anser att jag på goda grunder kan "beskylla" israels fd premiärminister för att vara en skurk. Vem är detta?
Se på det som ett påhopp om du vill, dock är det inte vad jag menade med det.

Du får gärna förklara hur du tänkte dig att bara två personer/statsledningar skulle bli de enda förlusterna i ett kärnvapenkrig, om du nu inte tycker att det är så kul att ett antal miljoner människor dör.

Om Israel är en myra, vad är då resten av staterna i regionen? Så vitt jag vet lyckades Israel till och med försvara sig och gå till motoffensiv när ett halvdussin grannar anföll redan innan Israel ens hade hunnit bli två år gammalt. Om Israel nu är en myra som beter sig som en elefant, då är det nog rätt enkelt att dra slutsatsen att resten av länderna i regionen i jämförelse är löv som beter sig som myror.

Varför skulle det vara så viktigt för Israel att bli accepterat av muslimer att de skulle låta en fanatisk fiende få kärnvapen? Med tanke på hur länge Israel har varit en måltavla för utrotning bland sina grannar så tar de nog läget på mer allvar än du verkar benägen att tro.

Den miljon människor, däribland barn som skickades in i minfält? Där hänvisade jag till den iranska ledningen.
The world has been a battlefield, everwhere you go, the blood of brothers and sons screams out against you. Perhaps you can not yet hear it, because the soil is not your own...

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av von Olsson » 07 nov 2011 20:50

Kilroy was Here! skrev:Du får gärna förklara hur du tänkte dig att bara två personer/statsledningar skulle bli de enda förlusterna i ett kärnvapenkrig, om du nu inte tycker att det är så kul att ett antal miljoner människor dör.
Jag skrev följande:
"Det bästa vore givetvis om dårarna tog kål på varandra utan att en enda oskyldig kom till skada."
Jag skall förklara exakt vad jag menar så du inte behöver ligga sömnlös om nätterna. Både Israel och Iran är samhällen som är präglade av religiös fundamentalism vilket bidrar till mycket problem och elände i hela regionen. Kunde de mest extrema fundamentalisterna/dårarna från respektive sida slå in skallen på varandra skulle jag inte fälla en enda tår, tvärtom är jag övertygad om att det skulle lösa en hel del problem och öppna dörren till ett oändligt mycket bättre liv för miljoner människor. Detta är givetvis bara en önskedröm och den är min.
Kilroy was Here! skrev:Om Israel är en myra, vad är då resten av staterna i regionen? Så vitt jag vet lyckades Israel till och med försvara sig och gå till motoffensiv när ett halvdussin grannar anföll redan innan Israel ens hade hunnit bli två år gammalt. Om Israel nu är en myra som beter sig som en elefant, då är det nog rätt enkelt att dra slutsatsen att resten av länderna i regionen i jämförelse är löv som beter sig som myror.
I Israel bor det drygt 7 miljoner människor medans det i Iran bor det drygt 76 miljoner människor i ett land som är mångdubbelt större. I staterna runt omkring Israel bor det säkerligen bortåt 200 miljoner människor. Israel är befolkningsmässigt och rent geografiskt en myra i sammanhanget. Med USA i ryggen och kärnvapen på fickan (= elefantkostymen) har Israel kunnat trampa på allt och alla utan att ta någon som helst hänsyn.
Kilroy was Here! skrev:Varför skulle det vara så viktigt för Israel att bli accepterat av muslimer att de skulle låta en fanatisk fiende få kärnvapen? Med tanke på hur länge Israel har varit en måltavla för utrotning bland sina grannar så tar de nog läget på mer allvar än du verkar benägen att tro.
Om Israel tror att elefantkostymen kommer att vara för evigt kommer landet att går en tragisk framtid till mötes.
Kilroy was Here! skrev:Den miljon människor, däribland barn som skickades in i minfält? Där hänvisade jag till den iranska ledningen.

Du skrev specifikt "mannen", därav min fråga.

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av von Olsson » 10 nov 2011 10:15

I dagarna så slungas anklagelser, hot och påstående om vartannat rörande Iran och deras kärnteknik. En del av retoriken känns igen från tiden innan anfallet mot Irak där en västallians gick in för att eliminera Saddam Husseins massförstörelsevapen. När inga massförstörelsevapen hittades reviderades målsättningen och det kom istället att lite luddigt handla om att införa demokrati. Inget ont om att införa demokrati men är detta ett rimligt skäl för ett anfall borde många fler stater utgöra måltavlor för västs demokratiseringsprocess. Hyckleriet blir uppenbart när man betänker att t ex Saudiarabien är en nära allierad till USA.

Det finns mycket att säga om Iran och jag ser inte positivt på att fler länder skaffar kärnvapen. Men vilken rätt har världssamfundet att förneka ett land att skaffa kärnvapen och dessutom utföra anfall i preventivt syfte? Varför måste Iran öppna sina dörrar för IAEAs observatörer? Mig veterligen har aldrig samma krav ställts på Israel som trots att vi vet att de har kärnvapen varken har bekräftat eller dementerat detta.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 11 nov 2011 15:57

Det finns ju en omtalad amerikansk underrättelserapport från 2007 som slår fast att Iran med stor sannolikhet avslutade sitt kärnvapenprogram 2003.

National Intelligence Estimate (NIE), Iran: Nuclear Intentions and
Capabilities.
A growing amount of intelligence indicates Iran was engaged in covert uranium
conversion and uranium enrichment activity, but we judge that these efforts probably
were halted in response to the fall 2003 halt
Vad jag förstår så är rapporten uppdaterad detta år och man står fast vid sin bedömning.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 13 nov 2011 11:01

von Olsson skrev:Men vilken rätt har världssamfundet att förneka ett land att skaffa kärnvapen och dessutom utföra anfall i preventivt syfte? Varför måste Iran öppna sina dörrar för IAEAs observatörer? Mig veterligen har aldrig samma krav ställts på Israel som trots att vi vet att de har kärnvapen varken har bekräftat eller dementerat detta.
Iran har skrivit under det internationella icke-spridningsavtalet för kärnvapen, och förpliktigar sig därför att bland annat öppna dörrarna för IAEA:s observatörer. Avtalet säger även att man skall sträva efter att utveckla fredlig användning av kärnkraft och av- ellre nedrustning av existerande kärnvapen.

Israel har inte skrivit på.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
Men ett vet jag som aldrig dör,
domen över död man.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 04 dec 2011 23:23

Iran har skjutit ned en amerikansk drönare. Amerikanarna säger sig ha tappat kontakten med en sådan. Annars så skall det enligt ett radioreportage jag nyligen hörde, förekomma amerikanska hemliga specialoperationer in på iranskt område.

Användarvisningsbild
Battler
Löjtnant
Löjtnant
Från: Norrbotten
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Inlägg av Battler » 13 dec 2011 17:21

Iran hotar ställa femton amerikaner och israeler inför rätta för spioneri. Detta kommer sannolikt att höja temperaturen en aning.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/iran- ... 705665.svd

Skriv svar