Privatiserade apotek ett fiasko

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kön: Man
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Re: Privatiserade apotek ett fiasko

Inlägg av Lansen » 21 aug 2011 16:14

Horrocks skrev:Jag reagerar lite på argumenten för bibehållet statligt monopol, i synnerhet punkt 3. Borde vi inte i så fall förstatliga all affärsdrivande verksamhet?
Nja, jag är lite mer konservativt lagd, varför skall något som fungerar bra ändras av ideologiska skäl?

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 21 aug 2011 21:43

Om man skruvar tillbaks tiden så kan jag kan tänka mig att många tyckte likadant om t ex gamla Televerket också. Det fungerade OK, eller rättare sagt upplevdes fungera OK, eftersom det inte fanns något att jämföra med. Hade man valt att hålla fast vid det monopolet hade vi idag kanske fortfarande fått betala 10SEK/minut för mobilsamtal (eller vad det nu kostade på 1980-talet).

Det är inte smärtfritt att avveckla monopol- det ligger lite i sakens natur eftersom ett monopolföretag per definition ensamt kontrollerat infrastruktur, varumärke och annat som tar tid att bygga upp. Det tar också tid för konkurrensen ska ta fart, men med flera aktörer skapar man förutsättningarna och en drivkraft för att detta ska kunna ske.

Realpolitik har sina fördelar när det gäller att hantera nuet, men ideologin är viktig för framtiden. Poängen med att ändra något av ideologiska skäl är att skapa förutsättningarna för långsiktiga vinster, förbättringar eller fördelar. Det finns inga garantier för att man lyckas med detta, men sannolikheten är rätt hög på sikt. Däremot når man garanterat inga förbättringar i samhället genom nöja sig med att bibehålla status quo. (Det är därför jag inte tror på konservatism :) )

Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av AndersB » 22 aug 2011 05:33

Det här inlägget är borttaget för att jag tydligen tryckte på fel knappar. Rätt, redigerat, nedan.
Senast redigerad av 1 AndersB, redigerad totalt 22 gånger.
Ett försvar har vi för att i krigstid kunna försvara de ideal som i fredstid ger dig rätt att verka för försvarets avskaffande. Gösta Bohman.

Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av AndersB » 22 aug 2011 05:34

Vad gäller privatisering av offentlig verksamhet, som apoteken, tror jag man bör hålla ett antal parametrar i huvudet när man diskuterar framgång eller inte framgång.

- För VEM är ändringen framgångstrik? De tidigare ägarna, som får in ett antal kronor. Eller de nya, som antagligen tjänar på den ”nya” verksamheten? Eller de som står för fiolerna – kunderna eller i apotekets fall, landstingen?

- Finns en infrastruktur som ens möjliggör konkurrens? Paradexemplet är järnväg. Där finns bara ett visst antal spår och plats för ett visst antal tåg, och sedan är utrymmet tömt. Eller snarast fyllt.

- Är det av centralt samhällsintresse att en viss verksamhet fungerar, oavsett kostnad? Så resonerade man tidigare om exvis tele och järnväg och gör fortfarande om försvaret. Men egentligen skulle man väl kunna lägga ut det på entreprenad också. Bara att skriva specarna rätt. ”Ockuperas Skandiahamnen i Göteborg (ca 30% av svensk utrikeshandel) utgår vite om Y kronor…”

- Är det viktigt att ALLA delar på kostnaderna så att ALLA kan få exvis telefon? Förr kunde anslutningen av en renägares hus i yttre Tjomboträsk få kosta några miljoner - han, som alla andra, skulle få telefon. Nu senast fick jag höra att omledning så att fast bredband (mobilt ingent täckning) här i Småland skulle kosta "det vill du inte veta".

Som skrivits i tidigare inlägg tenderar privatisering alltid att utvecklas mot de lönsamma nischerna (såna finns alltid) på bekostnad av de för några få nödvändiga men för majoriteten enbart kostsamma. Sälja Treo – pengar. Sälja tja vad mot någon exklusiv åkomma – ej lönsamt, så det gör vi inte. Eller under protest. Eller under devisen ”härtill är vi nödda och tvungna”.

Offentlig verksamhet, finansierad av skatter, kan jämföras med försäkringar. Jag skickar in några hundratusen i skatt varje år utan att, normalt, få ett piss tillbaka därför att jag inte behöver något. Men när? Då vill jag fan inte vänta på att den privata operatören (som ju i fallet apoteket i alla fall får betalt huvudsakligen av mina skattepengar) skall få arschlet ur.

PARANTES. Detta kommer jag att få uppleva de närmaste veckorna. För några veckor sedan trodde jag jag stukat foten, men det har inte gått över. Nu är jag ganska säkert på att smärtorna och haltningen har samband med två frakturer med tre operatoner på 80-talet. Nu skall jag ringa ”min” privata vårdcentral, få en snabb tid, träffa ”min” läkare (jo, det är samma trevliga pensionär varje gång) som klämmer och hummar och skriver en remiss till närmaste ortopedi som har resurserna…. Och för mig har det tagit en vecka extra. Och för landstinget har det kostat ersättningen till min trevliga vårdcentral.

Många tidigare monopolverksamheter fungerade men inte tillräckligt bra. Jag tror det berodde på dels något slags liknöjdhet, men också på individernas rädsla. Många var anställda på livstid, under förutsättning att de inte gjorde ”myndighetsfel”. Men den som inte gör något kan ju inte heller göra fel? Så fungerade det mentalt.

(Kanske kan påpekas att en god offentlig tjänsteman också värnade om de gemensamma, offentliga pengarna.)

Jag arbetar parallellt med både statliga verk och stora börsbolag. Skillnaden i mentalitet är fortfarande enkel. Offentlig verksamhet: gör inget fel. Privat: gör något och korrigera om det behövs.
Ett försvar har vi för att i krigstid kunna försvara de ideal som i fredstid ger dig rätt att verka för försvarets avskaffande. Gösta Bohman.

Majoren
Löjtnant
Löjtnant
Militär Grundutb: Pansar
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Privatiserade apotek ett fiasko?

Inlägg av Majoren » 22 aug 2011 10:50

AndersB skrev:[...] Nu skall jag ringa ”min” privata vårdcentral, få en snabb tid, träffa ”min” läkare (jo, det är samma trevliga pensionär varje gång) som klämmer och hummar och skriver en remiss till närmaste ortopedi som har resurserna…. Och för mig har det tagit en vecka extra. Och för landstinget har det kostat ersättningen till min trevliga vårdcentral.
Visst är det så. Men - det är så för att landstinget vill ha det så. Oavsett om det är en privat eller "offentlig" vårdcentral. Ska vi tillsammans gå till storms mot landstingen, istället?

[...]Jag arbetar parallellt med både statliga verk och stora börsbolag. Skillnaden i mentalitet är fortfarande enkel. Offentlig verksamhet: gör inget fel. Privat: gör något och korrigera om det behövs.
Min erfarenhet, oxå... Plus att offentlig förvaltning gärna tar till sig dumheterna inom företagsvärlden, såsom interndebitering, köp- och säljförfarande, projekt PRIO, uppblåsta chefslöner, mm, mm, ad nauseum.

Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av AndersB » 22 aug 2011 13:24

Majoren skrev:[Oavsett om det är en privat eller "offentlig" vårdcentral. Ska vi tillsammans gå till storms mot landstingen, istället?
Mja,jag vet inte. Imorgon skall jag få träffa en ny läkare som skall klämma och humma och skicka mig vidare. Men jag kommer att tänka på en gammal kompis, kirurg, som berättade om en kväll på intensivintaget.

- Det var tur du om så tidigt med din skada. För annars hade den varit läkt.

För femton år sedan kontaktades jag av landstinget i Älvsborg om en kampanj för att folk just INTE skulle gå till sjukhuset utan börja hos farbror doktorn. När vi räknat färdigt, och våra konkurrenter också, la man ner projektet för att det var för dyrt. Vill minnas några fem, sex miljoner. Vad kostar ett landsting?

Majoren
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av Majoren » 23 aug 2011 10:52

AndersB skrev: Vad kostar ett landsting?
Västra Götalandsregionen ger 29,8 miljarder kronor för allt sjukvårdsrelaterat (även sjukresor och kostnader för "politiken") av en skatte- och statsbidragsintäkt på 33,5 miljarder.

Intressant för denna tråden: i prognoserna för LPI ("landstingsprisindex") bedöms kostnaderna för läkemedel sjunka med en faktor 0,9 de närmaste åren. Samtidigt ökar t ex lönekostnader med 2,3-2,5.

Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av AndersB » 23 aug 2011 11:51

Så nu har jag varit hos farbror doktorn, som raskt konstaterade totalkvaddat ledband (?) och mer var det inte med det. Jycken får klara sig utan skogspromenader någon månad. Frågan om sjukskrivning togs inte upp - kanske hade jag hunnit nämna att jag är egenföretagare´?).

Men jag gillar det: en snabbis hos en karl som utan andra utensilier än sin egen kompetens fixar - diagnostiserar - mitt problem. Alternativ: till Stora Sjukhuset som för Några Miljoner kommer fram till samma sak Om Några Veckor.

Nu poängen:

Vi kanske ställer för höga krav på våra apotek? Eller tidigare offentliga verksamheter?

Majoren
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av Majoren » 24 aug 2011 10:48

AndersB skrev:Så nu har jag varit hos farbror doktorn, som raskt konstaterade totalkvaddat ledband (?) och mer var det inte med det. Jycken får klara sig utan skogspromenader någon månad. Frågan om sjukskrivning togs inte upp - kanske hade jag hunnit nämna att jag är egenföretagare´?).
Se där ett problem som politiken inte lyckats med, riktigt. Men jag känner för Din jycke...
Men jag gillar det: en snabbis hos en karl som utan andra utensilier än sin egen kompetens fixar - diagnostiserar - mitt problem. Alternativ: till Stora Sjukhuset som för Några Miljoner kommer fram till samma sak Om Några Veckor.
Ja. Suck.
Nu poängen:
Vi kanske ställer för höga krav på våra apotek? Eller tidigare offentliga verksamheter?
Kanske är det bara nostalgi?
Skämt åsido: vi betalar ganska häftigt mycket i skatt, internationellt sett. Vi påstås inte ha någon korruption som tappar av resurser på vägen. Varför får vi då inte en service i motsvarande klass? :hmm:

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 28 okt 2011 23:03

Jag tycker faktiskt slopandet av apoteksmonopolet har varit bra, och en reform som borde kommit tidigare. Även om det för min del inte varit någon brist på apotek i min närhet innan monopolet försvann, så har däremot öppentiderna förbättrats avsevärt. Om man nu mot all förmodan skulle behöva läkemedel en helg- eller söndag har apotekten i min närhet stängt, vilket innebär att jag antingen får vänta tills de öppnar dagen efter, eller bege mig iväg till antingen stan där apotektet har begränsat öppentider. Att priser o.s.v. skiljer sig väldigt lite åt tror jag primärt inte har något med bolagen i sig att göra, utan beror snarare på att läkemedelsindustrin antagligen dikterar priserna, ett problem som inte enbart begränsas till läkemedelsindustrin.
Att det sedan finns problem med utbud o.s.v. ser jag inte heller som något större problem, specillt som vissa receptbelagda mediciner mitt ex behövde måste förbeställas av apoteket.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 29 okt 2011 08:54

Flera av de nya apotekskedjorna har tydligen lönsamhetsproblem. Vi får se vad lösningarna på det blir. Mitt tips, minskat antal apotek, minskat antal personal, strukturaffärer (stora köper upp små), prishöjningar och annat smått och gott. När en verksamhet väl blivit vinstkrävande så finns det bara en utveckling att vänta, vi som kunder kommer att få betala så att de får vinst i sin verksamhet. Hoppas bara inte de har samma vinstkrav på sig som Sandvik-koncenen skaffat sig. (=25%)

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 29 okt 2011 09:53

Det är klart att de har lönsamhetsproblem, många kedjor har expanderat väldigt fort och med många etableringar. Det är väl i sig inget unikt för apoteksvärlden, utan ett problem som finns inom många olika verksamheter. Det tillhör handeln att det dröjer ett tag innan en etablering "satt" sig, och troligen något man varit medveten om.
Ett annat problem, som dock apoteksbolagen kanske inte räknade med, var bristen på personal, vilket ledde till vissa planerade etableringar drog ut på tiden och att kostnaderna troligen skjutit i höjden.

medundersåte
Menig
Menig
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Annat
Kontakt:

Inlägg av medundersåte » 29 okt 2011 13:05

Någon större skillnad är det väl inte, förutom att de nu försöker sälja på en hårvårdsprodukter när man är där och köper något mot förkylningen...

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 09 nov 2011 14:07

Lönsamhetsproblemen kan vara skatteplanering. Riskkapitalägda apotek slussar stora belopp till skatteparadis och vill samtidigt ha större subventioner av staten. Finansministern kritiserar detta hårt. Och visst har han rätt, med detta upplägg går staten miste om stora skatteinkomster och måste dessutom betala bidrag till apotek. Privatiseringen av apoteken kan innebära att andra skatter måste höjas för att kompensera skattebortfall och bidragssubventionering av skattesmitarna! :)

http://www.svd.se/naringsliv/det-ar-dju ... 622238.svd

Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av AndersB » 09 nov 2011 17:29

Apotek sysslar också med annat än "human-medicin", exvis "veterinärmedicin". Själv är jag ju frisk och kry, men min terrier är det inte. Således utskrift av något slags racka-bajsar-starkt - som visar sig praktiskt taget hart när omöjligt att få fram!

Nu skall ni veta att hundar inte omfattas av statliga stöd eller landstingets omsorger. Här är det raka kulor som gäller. What you see is what you get is what you pay for, ungefär. Såklart pillrerna levererades, men det tog några dagar. ICKE ETT ENDA apotek inom fem mil hade dem på hyllan.

Självklart frågade jag veterinären. Inga märkligheter, sa hon förvånat. Förvisso inte av albyl-karaktär, men absolut inget unikt .

Nu kan jag inte jämföra, men jag får den allmänna känslan av att sortiment och service reducerats. Och jag blir lite fly frb när jag läser att mina surt förvärvade och inbetalda skattepengar hamnar på Jersey. (En trevlig ö. Besök rekommenderas!)

Om sortiment och service vore oförändrad, gott så. Då kan ägarna ta vinsterna av sina smartare system. Men först då.

Skriv svar