Står SD för samma ideologi som massmördaren Brevik?

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kön: Man
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Står SD för samma ideologi som massmördaren Brevik?

Inlägg av Lansen » 26 jul 2011 07:21

Sverigedemokraten och kommunpolitikern Erik Hellsborn i Varberg anser att massakern i Norge är massinvandringens och "islamiseringens" fel. I sin blogg skriver han att han inte känner någon skuld att dela den terrormisstänktes åsikter.

"Om det inte funnits någon islamisering eller massinvandring hade det inte funnits något som triggade Behring Breivik att göra som han gjorde". Så skriver SD-politikern Erik Hellsborn i sin blogg.

– Det yttersta ansvaret ligger alltid på gärningsmannen, men ska man diskutera de bakomliggande orsakerna som drev honom så var ju det orsakat av mångkulturen, förtydligar Hellsborn för Hallands Nyheter.

Hellsborn skriver att han inte känner någon som helst skam eller skuld över att han och Anders Behring Breivik delar den nationalistiska ideologin. De som ska känna skuld är de han kallar "kosmopoliterna" och menar att "i ett norskt Norge hade denna tragedi aldrig skett".

HN: Behring Breivik hade en politisk agenda som i mångt och mycket är samma frågor som SD för upp på dagordningen. Bär man då något slags ansvar tycker du?

– Nej, Breivik är en produkt av det mångkulturella samhället. Hade inte Europa blivit mångkulturellt så hade aldrig dödsskjutningarna skett.

ur DN

Debatt: Har SD samma ideologi som massmördaren i Norge och har man i så fall ett ansvar för det som inträffat, eller är det vårt eget fel att det hände på grund av att vi tillåtit massinvandring och politisk korrekthet ta över den politiska agendan?

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Andra världskriget

Re: Står SD för samma ideologi som massmördaren Brevik?

Inlägg av von Olsson » 26 jul 2011 07:48

Jag vill nog påstå att av det som hittills har kommit fram så tycks Brevik sympatisera med mycket av det som SD står för.

- Är emot Islam (i Europa)
- Är emot mångkulturen
- Är emot massinvandringen
- Är emot kommunismen
- Är för en mer traditionell kyrka och kristendom
- Talar för folkhemmet
- Proisrael

Jag minns hur media manade till samling efter bombdådet i Stockholm och hur noga man var med att poängtera att det rörde sig om en ensam "extremist" som på inget sätt skulle förknippas med landets muslimer. Från de mer balanserade organen inom media kan vi nog förvänta oss en liknande retorik medan aftonbladet givetvis kommer hetsa för att sälja lösnummer genom kampanjer och artiklar utan verklighetsförankring.

Jag anser inte att SD på något sätt kan skuldbeläggas för det som har skett och de har mig veterligen aldrig uttalat något som helst stöd för att våld skall användas för att nå några politiska mål.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 26 jul 2011 08:49

Både Breivik och SD (med flera) är produkter av samma islamofobiska, invandringsfientliga, nationalistiska våg, men med vitt skilda uttryck. SD är ett demokratiskt parti som tämligen strikt följer de demokratiska spelreglerna men de åsikter som Breivik gett uttryck för är, precis som von Olsson sammanfattat, snarlika SD:s vilket Erik Hellsborn också konstaterar. Som många extremister verkar Breivik dessutom lagt till en massa nonsens, i det här fallet om tempelriddare, mm, men ser man till vad han skriver om t ex invandring (det lilla som är publicerat i frågan från hans manifest) uttrycker han sig inte i exceptionellt hårda ord. Värre har man läst, även på detta forum. Ideologin hos terrorister behöver inte alltid vara extrem även om metoderna är det.
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 26 jul 2011 18:23

Hjärndöd Sverigedemokrat skrev:Nej, Breivik är en produkt av det mångkulturella samhället. Hade inte Europa blivit mångkulturellt så hade aldrig dödsskjutningarna skett.
Så Europa är en enda monokultur? Eller är det OK att Europa är "mångkulturellt", så länge kulturerna har den goda smaken att hålla sig där de hör hemma, så att Hellsborn slipper ha bosniaker som grannar? Om man drar den där kryptonazistens tankar ett steg längre, så är det förstås de tyska judarnas fel att nazisterna såg dem som ett mål. Hade de inte bott i Tyskland, hade aldrig Förintelsen ägt rum! Breiviks handlingar är resultatet man får om man drar SD:s idéer till sin spets.

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av von Olsson » 27 jul 2011 00:01

B Hellqvist skrev:
Hjärndöd Sverigedemokrat skrev:Nej, Breivik är en produkt av det mångkulturella samhället. Hade inte Europa blivit mångkulturellt så hade aldrig dödsskjutningarna skett.
Så Europa är en enda monokultur? Eller är det OK att Europa är "mångkulturellt", så länge kulturerna har den goda smaken att hålla sig där de hör hemma, så att Hellsborn slipper ha bosniaker som grannar? Om man drar den där kryptonazistens tankar ett steg längre, så är det förstås de tyska judarnas fel att nazisterna såg dem som ett mål. Hade de inte bott i Tyskland, hade aldrig Förintelsen ägt rum! Breiviks handlingar är resultatet man får om man drar SD:s idéer till sin spets.
Om detta betyder att SD bär ett ansvar för det som har skett undrar jag vilket ansvar de muslimska organisationerna i Sverige bär för alla de svenska medborgare som har lämnat landet för att deltaga i krig i Afghanistan och Somalia samt för självmordsbombarens dåd i Stockholm? Drar man allt till sin spets blir det allt som oftast väldigt fel...

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 27 jul 2011 07:43

Alla organisationer med en mer eller mindre extrem retorik och "vi och dom"-tänkande har ett ansvar för debattklimatet i ett samhälle. Förr eller senare så känner sig en eller flera extremister att de har stöd för sina åsikter, och går från ord till handling. Så, ja, det finns muslimska organisationer som bidragit till jihadismen, men det finns också de som inte gjort det. Inte heller Breivik har agerat i ett ideologiskt vacuum.

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Re:

Inlägg av von Olsson » 27 jul 2011 09:12

"Vi och dom-tänkande" finns inom de flesta politiska och religiösa organisationerna. Snacka med en facklig representant från byggnads får du se. :wink:
B Hellqvist skrev:Så, ja, det finns muslimska organisationer som bidragit till jihadismen, men det finns också de som inte gjort det.
Nu är jag inte speciellt insatt i de olika muslimska organisationerna i Sverige och vilken hållning dessa har till jihadismen, men om det finns de som stödjer denna mer extrema hållning kan man vända på hela pannkakan och säga att då det finns ett visst fog för SD:s resonemang, eller? Detta är inte helt enkelt.

Personligen skulle jag inte klassificera SD som ett extremistparti även om det finns enskilda stolpskott som gör uttalande som kan uppfattas som extrema. För egen del klassar jag en organisation som extrem när det förespråkas våld, tvång, rasism och ickedemokrati, i övrigt anser jag att samhällsdebatten måste få vara absolut helt fri. Detta innefattar även kritik mot islam och mångkulturen.

Galileo Figaro
Avstängd
Avstängd
Militär Grundutb: Artilleriet
Intresse: Jugoslaviska krigen

Inlägg av Galileo Figaro » 27 jul 2011 10:12

Guilt by association? Är det vad vi diskuterar här? Varken Breiviks eller SD:s politiska åsikter är "extrema". De är bara "extrema" ur ett extremt vänsterperspektiv. Nu har vi ju ett samhälle som faktiskt ÄR extremt vänstervridet, och då blir det väl det perspektivet som gäller som "normalt", i alla fall i media.

Låt oss titta på några fenomen som anses helt "normala" i vårt samhälle.

-Att staten uppmuntrar, finansierar och genomför cirka 36.000 mord per år. Dessa kallas "abort", för att det ska låta finare.
-Att våra media förvandlats till en propagandaapparat för det som kallas "multikulturalism" och politisk korrekthet.
-Att det sitter en marxist-leninistisk kommité någonstans som bestämmer vilka ord vi får lov att använda och vilka inte.
-Att folkvalda partier, framröstade i god demokratisk ordning, mobbas ut från den demokratiska processen. Tänker på ND och SD.

Och så fucking vidare...

I mina ögon är Breivik en jubelidiot som skapat enormt mycket onödig sorg och skada. Skulle det bero på mig skulle ha få ett nackskott för vad han gjort. Han är dock en ynklig amatör i jämförelse med staten och dess abort-mord-verksamhet.

Men det är inte hans ÅSIKTER som gjort honom till en mördare. Det finns massor med folk som delar hans åsikter och som aldrig gjort en fluga förnär. Och inte kommer göra en fluga förnär. Det är klart att förmyndarvänstern ser detta som ett utmärkt tillfälle att förbjuda och begränsa åsikter som inte är som deras. Det skulle inte vara första gången heller.

Den sannolika anledningen till varför Breivik gjort detta är, och nu spekulerar jag, att han var en enstöring som inte umgicks med folk. Utan social kontroll förstärks de åsikter och motivationer som redan finns där och i extrema fall kan det gå som det gick i det här fallet. Med social kontroll menar jag inte det vänstern menar, åsiktspoliser och kommisarier för politisk korrekthet, utan vanligt socialt umgänge med grannar, arbetskamrater och familjemedlemmar. Vi alla synkar våra åsikter och tankar med vår omgivning och det gör livet lättare för alla. Det gör också att vi modererar, eller dämpar, våra mest udda eller "onormala" tankar och idéer.

Sedan är "multikulturalism" ett falskt ord. Det betyder inte vad det låter som. Samtliga samhällen i historien har varit multikulturella. Man har lånat från grannar och från folk på andra sidan haven. Titta på din klocka. 24-timmars dygnet och 60-minuterstimmen kommer från de gamla Sumererna. Hjulet likaså. Vigselring i guld på vänster ringfinger är från början en 7.000 år gammal egyptisk tradition. Att bära sin brud över tröskeln kommer från Romarna. Att träna karate är inget märkvärdigt idag, ett japanskt påfund. Vi badar alltså i multikultur och har alltid gjort det.

Vad som egentligen menas med omskrivningen "multikultur" är egentligen "multi-raslighet". Media beskriver aldrig en sammankomst av Svenskar, Finnar, Tyskar och Engelsmän som "multikulturell". Men lägger man till Pakistanier, Araber och Kenyaner till gruppen får man plötsligt "multikultur". Det här kan du lätt testa själv nästa gång du konsumerar media. Ett ord betyder inte vad dess etymologi säger, utan det betyder vad det används som. Exvis betyder ordet Arab ursprungligen häst. Men vi menar inte häst när vi använder ordet, utom i specifika hästsammanhang, då det även råkar finnas en hästras som betecknas på samma sätt.

Jag såg nyligen filmen Avatar. I en scen i filmen säger hjälten, som är en blå utomjording, att "Det här är vårt land!". Samtidigt uppmuntrar han de andra blå utomjordingarna att ansluta sig till honom och kriga mot främlingarna, som är jordmänniskor. Det slog mig att om en Europé skulle sagt något liknande idag, i sitt land och riktat mot främlingar så skulle han bli kallad... ja ni vet allihop vad han skulle bli kallad, eller hur? Notera också att icke-vita länder inte förväntas omfamna "multi-kultur", dvs rasblandning. Nej, man jublar istället när de gör sig av med sina Européer, som i Zimbabwe. Eller så förtiger man det bara, som i Sydafrika, där över en miljon vita lämnat landet.

Så, medan vi funderar på vad den norske dåren ställt till med kan vi också skänka en tanke av medlidande till alla offer för en annan extremist, vid namn Che Guevara, en person vars ansikte pryder t-shirts och väskor idag. De offren är betydligt flera än Breiviks.

Walther
Korpral
Korpral
Från: Blekinge
Militär Grundutb: Amfibie
Kontakt:

Inlägg av Walther » 27 jul 2011 15:35

Galileo Figaro, att han är en dåre är vi överrens om. Flera hävdar att han är fullt frisk, men det finns ingen som kommer övertyga mig någonsin om att han är det.

Vad som gör mig konfunderat är däremot varför du blandar in "staten" i ditt inlägg. Man kan få intrycket av att du försöker förminska Breiviks gärning genom att jämföra hans dåd med andra saker. Lite som när högerextremister ska förringa Hitlers dåd genom att ständigt jämföra med Stalin. Att Breivik begick dessa ohyggligheter är inte statens fel. Breivik gör sina egna val. Det finns gott om människor som förbannar sig över staten och tycker besluten som tas är skit, men normala människor inser att vi lever i ett civiliserat, fredligt och demokratiskt samhälle och röstar som alla andra, eller försöker sprida sitt budskap med ord. Passar det fortfarande inte, tja då får man väl flytta helt enkelt.

Det är inte statens fel, det är inte muslimernas fel, det är inte SD:s fel, det är inte Hitlers fel, det är inte marsianernas fel. Det är Breiviks fel. Visst kan han ha utsatts för trauma i sin barndom, visst kan han visa sig ha en svår störning, men han höll i vapnet och han sköt.

Galileo Figaro
Avstängd
Avstängd

Inlägg av Galileo Figaro » 27 jul 2011 16:03

Jag ursäktar inte Breiviks handlingar genom att ta upp att vi faktiskt INTE lever i ett normalt samhälle. Vårt samhälle, eller snarare översteprästerna i massmedia som vill bestämma vad vi ska tänka och känna, är på många oråden gravt sjukt och hycklande. Breivik ligger ideologiskt närmare de journalister som skriver om honom än vad någon brytt sig om att påpeka. Han är antirasist och anitnazist. Fin kille, va?

Jämförelser mellan Hitler och Stalin är absolut adekvata. Det är inte de som jämför de här två diktatorerna som är förringar den enes, Hitlers, dåd, utan det är tvärtom, det är de som menar att man inte ska jämföra, som sopar Stalins brott under mattan.

En lag eller moral som tillämpas selektivt är inte värd ett vitten. Om "alla" går över gatan vid röd gubbe och bara en person blir bötfälld, då fattar alla att polisen trakasserar denna enda person.

Personer som mördar andra med bomber pga sin politiska övertygelse borde väl behandlas på samma sätt? Men det görs inte i pinocchiomedia. Jämför tex hur man skrivit om Nelson Mandela och denne Breivik. Mandela mördade ca 20 personer med en bomb, mest kvinnor och barn. Det var det han fick sitta 20 år på Robben Island för. Nu har han fått en byst i London som en Stor Person. Om 20 år kanske Breivik får en byst bredvid?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Re:

Inlägg av B Hellqvist » 27 jul 2011 17:45

Galileo Figaro skrev:-Att staten uppmuntrar, finansierar och genomför cirka 36.000 mord per år. Dessa kallas "abort", för att det ska låta finare.
-Att våra media förvandlats till en propagandaapparat för det som kallas "multikulturalism" och politisk korrekthet.
-Att det sitter en marxist-leninistisk kommité någonstans som bestämmer vilka ord vi får lov att använda och vilka inte.
-Att folkvalda partier, framröstade i god demokratisk ordning, mobbas ut från den demokratiska processen. Tänker på ND och SD.
Jobbar du på ett eget manifest?

Galileo Figaro
Avstängd
Avstängd

Re: Re:

Inlägg av Galileo Figaro » 27 jul 2011 18:43

B Hellqvist skrev:Jobbar du på ett eget manifest?
Nej, men det skulle kanske vara en idé? Varför undrar du?

Walther
Korpral
Korpral
Från: Blekinge
Militär Grundutb: Amfibie
Kontakt:

Re:

Inlägg av Walther » 27 jul 2011 22:07

Galileo Figaro skrev:Jag ursäktar inte Breiviks handlingar genom att ta upp att vi faktiskt INTE lever i ett normalt samhälle.
Det har du bestämt? Jag tycker den absoluta majoriteten av befolkningen accepterar vårt sätt att leva och därför också väljer att leva här. Om du tycker det är så onormalt och avskyvärt och om du anser att du lever i en mördarregim, varför drar du inte härifrån? Jag kan berätta varför. Därför att det enda ställe du skulle kunna flytta till är en riktig mördarregim och där skulle du inte trivas eftersom du skulle få uppleva ett riktigt förtryck och inte ett som du hittat på i ditt huvud.
Vårt samhälle, eller snarare översteprästerna i massmedia som vill bestämma vad vi ska tänka och känna, är på många oråden gravt sjukt och hycklande. Breivik ligger ideologiskt närmare de journalister som skriver om honom än vad någon brytt sig om att påpeka. Han är antirasist och anitnazist. Fin kille, va?
Överprästerna i massmedia? Vilka exakt? De där osynliga trollen som kommer fram som bara du kan se? Du vet ju saker om "verkligheten" som inte vi andra vet uppenbarligen. Du är en av få som man inte lyckats hjärntvätta, eller har jag missat nåt? Var får du din verklighetsuppfattning ifrån? Flashback?
Jämförelser mellan Hitler och Stalin är absolut adekvata. Det är inte de som jämför de här två diktatorerna som är förringar den enes, Hitlers, dåd, utan det är tvärtom, det är de som menar att man inte ska jämföra, som sopar Stalins brott under mattan.
Jag anser att diskuterar nab Hitlers brott så diskuterar man Hitler och att dra jämförelser med andra gör en viss typ av människor av inga andra skäl än att förringa hans brott. Det kan likväl gälla det omvända.
En lag eller moral som tillämpas selektivt är inte värd ett vitten. Om "alla" går över gatan vid röd gubbe och bara en person blir bötfälld, då fattar alla att polisen trakasserar denna enda person.
Både du och jag vet att du har en agenda.
Personer som mördar andra med bomber pga sin politiska övertygelse borde väl behandlas på samma sätt? Men det görs inte i pinocchiomedia. Jämför tex hur man skrivit om Nelson Mandela och denne Breivik. Mandela mördade ca 20 personer med en bomb, mest kvinnor och barn. Det var det han fick sitta 20 år på Robben Island för. Nu har han fått en byst i London som en Stor Person. Om 20 år kanske Breivik får en byst bredvid?
Det hjälper inte att göra dessa jämförelser. Folker avskyr Breivik och hans gärningar och kommer alltid att göra det, oavsett Mandela eller inte.

Galileo Figaro
Avstängd
Avstängd

Inlägg av Galileo Figaro » 28 jul 2011 09:07

Någon annan får svara Walther.
Lite för torftig debattstil för min smak.

Det var inte svårt att gissa att etablissemanget skulle utnyttja händelserna i Norge för att förhindra debatter och åsikter som inte är som deras egna. Det har redan börjat:

http://www.vf.se/nyheter/allman/nu-stan ... tarerna-av

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av von Olsson » 28 jul 2011 09:24

Jag måste säga att jag i stora drag delar Galileo Figaros syn. Öppnar man upp ögonen och särskådar vad som faktiskst sker omkring oss så är det mycket som är sjukt för att inte säga perverst. I dag överkonsumerar vi "nyheter" om allt och ingenting och vår "verklighetsbild" skapas i mångt och mycket av ekonomiska och politiska intressen. Det som skedde på Utöya är vardagsmat för många ungdomar genom dataspel, actionfilmer och allsköns perversa klipp på nätet. Den sociala gemenskapen och därigenom kontrollen som fanns förr är som bortblåst och idag kan en människa leva mitt ibland oss helt isolerad utan någon kontakt med omvärlden och detta är helt ok. Man kanske borde fundera över vad det är för samhälle vi har skapat och är Jimmie Åkesson och SD roten till det onda? Självklart inte, de är bara ett utav alla äpplena i det träd som vi själva har planterat och har låtit växa åt alla håll och kanter.

Skriv svar