Står SD för samma ideologi som massmördaren Brevik?

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kön: Man
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Re: Står SD för samma ideologi som massmördaren Brevik?

Inlägg av Lansen » 10 aug 2011 20:55

Man skall nog inte använda blogginlägg från en Sverigedemokrat som källmaterial i forskning och utredning om andra världskriget. Bättre källor än så torde finnas.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 10 aug 2011 21:04

Varför då? Med tanke på hans bakgrund på Försvarshögskolan är han en utmärkt källa. Hans politiska sympatier är helt irrelevanta, och personligen har jag svårt att förstå hur någon kan bli så trångsynt att man väljer att diskvalificera verk från någon enbart för att personen röstar på SD. Det borde inte hända i ett demokratiskt samhälle där man tar hänsyn till alla, och inte bara de med "korrekta" politiska åsikter.
Var helt rätt av kungahuset att visa kurrage nog att inte skräddarsy sina källor efter vad skvaller- och sensationstidningar anser är acceptabelt.

Användarvisningsbild
Battler
Löjtnant
Löjtnant
Från: Norrbotten
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Inlägg av Battler » 10 aug 2011 21:13

Finns det några betänkligheter med att artikelförfattaren är sverigedemokrat?

– Du, om du tittar historiskt bakåt i tiden finns historiker som varit medlemmar i det ena eller det andra. Jag har inga synpunkter på vad han röstar på, utan mina synpunkter handlar om personens roll som historiker, säger Erik Norberg.

Men du kan inte förstå att man kan ha synpunkter på att källtexten skrivits av en man i ett parti som av många beskrivs som högerextremt?

– Jag tycker din fråga är fullständigt irrelevant, om du ursäktar mig att jag säger det. Jag moraliserar inte över honom som person. Om du skulle ha haft frågor om källan i sig, skulle jag svara på det.

Okej - är det trovärdigt att använda en artikel på en blogg som källa i en sådan här utredning?

– Det är en artikel med datum och allt. Och det handlar om en bisak. Det är den minsta nyheten i den här utredningen.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13442138.ab

Bra att Erik Norberg försvarar källan och inte ger efter för slaskreportern.
Ännu en anledning att bojkotta aftonslaskan.

Användarvisningsbild
General Pilsudski
Förvaltare
Förvaltare
Från: Skåne
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av General Pilsudski » 10 aug 2011 21:24

Lansen skrev:Man skall nog inte använda blogginlägg från en Sverigedemokrat som källmaterial i forskning och utredning om andra världskriget. Bättre källor än så torde finnas.
Så om t.ex. Edward Gibbon skulle rösta på SD så vore han automatiskt en dålig källa rörande romarrikets uppgång och fall?

Ska aktiva Sverigedemokrater uppmanas att hålla sig till okontroversiella ämnen som matematik och uteslutas från all forskning inom humanoriaområden?
Än är Polen ej förlorat

Lasse
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Lasse » 11 aug 2011 08:31

Lansen skrev:Man skall nog inte använda blogginlägg från en Sverigedemokrat som källmaterial i forskning och utredning om andra världskriget. Bättre källor än så torde finnas.
Det där var nog det absolut dummaste jag har läst på mycket länge. Vad är det som säger att en Sverigedemokrat inte skulle kunna besitta specialkunskap på ett visst område? Så du menar alltså att Bojerud hade varit en utmärkt källa att använda sig av, förutsatt att han hade fortsatt sympatisera med centerpartiet eller med Moderaterna, men nu för att han har bytt politisk övertygelse så raseras hela hans kunnande?
/Lasse.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 11 aug 2011 08:44

Hur många skulle använda sig av något skrivet i Lars Ohlys blogg när man forskar i Sovjetunionens historia?

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 11 aug 2011 10:09

Nu har jag läst Bojerus artikel och vill kommentera den på följande sätt.

Brasilens historia på 1930-talet liknar på många sätt den som fanns i flera europeiska länder.

Brasilens diktaor Vargas stöds av en politisk rörelse (integralisterna) som i början har bitvis tämligen radikala idéer, men som samtidigt var företagarvänlig och antikommunistisk. Vargas bekämpar både gamla jordbrukasoligarker och den radikala vänstern. Han slår ner ett revolutionsförsök ifrån kommunisterna. Han kämpar för att industialisera landet och för en nationalistisk politik. Hans regim kommer att likna och inspireras av exempelvis Salazars i Portugal, Mussolinis Italien eller Hitler-Tyskland. I början av kriget är stödet till axelmakterna stort. Tysk marin bunkrar i brasilianska hamnar och tyska blokadbrytare hämtar bland annat gummi ifrån Brasilien. Det fanns även en stor invandrad tysk och italiensk befolkning i Brasilien som bidrog till att landets sympatier hamnade hos axelmakterna.

Det är ganska tydligt att Bojerud i sin artikel utelämnar Brasiliens politisk-ideologiska likheter med nazityskland och landets ursprungliga tyskvänlighet. Medan han framhäver dess senare insats i kriget mot Tyskland. Varför han gör detta vet jag inte, men han skriver i sin blogg att artikeln refuserades av Historiska Media.

Sedan tycker jag det är ganska tydligt att Bojerud skriver en politisk blogg, detta alldeles oavsett att han är kunnig militärhistorisk författare och utbildad på försvarshögskolan.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 11 aug 2011 11:50

Lansen skrev:Hur många skulle använda sig av något skrivet i Lars Ohlys blogg när man forskar i Sovjetunionens historia?
Det är kanske inte en helt trovärdig sorts källa. Lite som att utgå ifrån att en kommunist, vars partivänner begick massmord, förföljelser och andra illdåd som svensk media sällan erkänner eller ens tar upp, opartiskt beskriver Vietnamkriget, en nazist, vars politiska åsikter skapades av det parti som tog över makten i Tyskland och medvetet orsakade Förintelsen beskriver Förintelsen opartiskt, eller att utgå ifrån att en islamistisk organisation som inte erkänner Israels rätt att existera och medvetet provocerar fram våld för att driva sin agenda skulle vara pålitliga när de säger att deras medlemmar bara försökte försvara sig själva på Mavi Marmara.

Dock förstår jag inte vad en Sverigedemokrat skulle ha för sorts politiska band till kungafamiljen. Kan du förklara det, och ta hänsyn till att blogginlägget är från innan Silvia tydligen ärvde sin fars skuld, och således knappast skrevs för att försvara henne?
The world has been a battlefield, everwhere you go, the blood of brothers and sons screams out against you. Perhaps you can not yet hear it, because the soil is not your own...

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 11 aug 2011 12:09

Dock förstår jag inte vad en Sverigedemokrat skulle ha för sorts politiska band till kungafamiljen. Kan du förklara det, och ta hänsyn till att blogginlägget är från innan Silvia tydligen ärvde sin fars skuld, och således knappast skrevs för att försvara henne?
Först och främst, drottning har som jag ser det ingenting att försvara sig mot. Vad hennes far gjorde eller inte gjorde är inte något man kan lasta henne för.

Sen förstår jag inte varför Bojerud skulle ha band till kungafamiljen, varifrån har du fått det?

Bojeruds blogg är i det här fallet inte lämplig som historisk källa eftersom han tydligt driver en politisk linje i sin blogg.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 11 aug 2011 16:28

Hur skulle en politisk linje i hans blogg, förutsatt att en skulle finnas, påverka dess vikt i samband med kungafamiljen? Som jag skrev så finns det inga sorts band, och inget annat som skulle kunna påverka honom att förfalska historian på något sätt som skulle gynna drottningen.

Artur Szulc
Förvaltare
Förvaltare
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Artur Szulc » 12 aug 2011 22:03

Lansen,
Det är ganska tydligt att Bojerud i sin artikel utelämnar Brasiliens politisk-ideologiska likheter med nazityskland och landets ursprungliga tyskvänlighet. Medan han framhäver dess senare insats i kriget mot Tyskland. Varför han gör detta vet jag inte, men han skriver i sin blogg att artikeln refuserades av Historiska Media.
En vild gissning från min sida är att han utelämnar Brasiliens politisk-ideologiska likheter med Nazityskland och landets ursprungliga tyskvänlighet pga artikelns karaktär, dvs, den handlar om de rökande kobrorna och inte politik. Men här skjuter jag helt från höften...

Det känns dock som att du är ute efter att han utelämnade de saker du nämner av politiska skäl? Men jag tror inte att det är det du är ute efter....för vilka skäl skulle S.B ha att göra det?

I själva verket är det ABs journalist som på ett elegant sätt har avslöjat sin kompletta inkompetens när hon anfaller person och inte sak.

Användarvisningsbild
Battler
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av Battler » 13 aug 2011 07:06

Battler skrev: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13442138.ab

Bra att Erik Norberg försvarar källan och inte ger efter för slaskreportern.
Ännu en anledning att bojkotta aftonslaskan.
Men så är ju Aftonbladets journalist med i ”Vänstertjejer”, vars symbol innefattar den kommunistiska hammaren och skäran.
Det var väl vad man kunde vänta sig av aftonslaskan :hmm:

Användarvisningsbild
Battler
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av Battler » 13 aug 2011 07:11

Lansen skrev: Bojeruds blogg är i det här fallet inte lämplig som historisk källa eftersom han tydligt driver en politisk linje i sin blogg.
Det är som vanligt att man skall kolla och dubbelkolla, men Bojeruds blogg kan vara insteg till något intressant, som man kan söka vidare på.

Galileo Figaro
Avstängd
Avstängd
Militär Grundutb: Artilleriet
Intresse: Jugoslaviska krigen

Inlägg av Galileo Figaro » 13 aug 2011 07:34

I andra länder anses det inte speciellt märkvärdigt att en person ägnar sig åt akademisk verksamhet, som att skriva böcker, och samtidigt är politiskt verksam eller sympatiserar med en viss ideologi. En riktig akademiker, oavsett politisk hemvist, strävar efter att hålla sig till fakta och vederhäftighet. Att ha ett perspektiv, eller vinkel om man så vill, är författarens privilegium och helt rumsrent i dessa länder. Man kan exvis skriva om Napoleon på ett kritiskt sätt och fokusera på all skada och lidande den personen orsakat, eller tvärtom, påpeka hur mycket nydanande och positivt N bidragit med till mänskligheten. Båda perspektiven är tillåtna och det finns gott om argument i båda riktningarna. Så länge argumenten håller sig till fakta bör det inte vara några problem. Det är upp till läsaren att bedöma om en uteslutande kritisk eller positiv artikel om N räcker för dennes behov av Napoleonkunskaper.

I vårt land gäller den enda sanna vägen och den enda sanningen i alla lägen. Och våra akademikers politiska sympatier skiftar i nyanser av rött. Det måste de göra, våra professurer tillsätts ju politiskt.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 14 aug 2011 17:11

Artur Szulc skrev:Det känns dock som att du är ute efter att han utelämnade de saker du nämner av politiska skäl? Men jag tror inte att det är det du är ute efter....för vilka skäl skulle S.B ha att göra det?
Tja, han är ju aktiv i ett politiskt parti som många anser ha sin ideologiska grund i nazismen och liknande rörelser. Detta tycker förståss inte SD:arna själva. Man har ett stort behov av att distansera sig ifrån nazismen. Vilket bland annat gör att man vill framställa nazismen (ibland också fascismen) som väsensskild ifrån sig själva. Eller historiskt försöka skilja ut nazismen och fascimen (dålig ytterlighetshöger) ifrån andra högerextrma rörelser/regimer (bättre ytterlighetshöger).

Skriv svar