Står SD för samma ideologi som massmördaren Brevik?

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Andra världskriget

Re: Re:

Inlägg av von Olsson » 03 aug 2011 12:59

Horrocks skrev: Om man vänder på det - finns det något som du anser att journalister ska vara restriktiva med i sin bevakning, eller är det full transparens i alla avseenden som är idealet?
En god journalist bör vara förmedlad med ett gott omdöme. T ex bör särskild hänsyn tas till brottsoffer och deras anhöriga liksom när det handlar om mindreåriga. Är det så att kön, sexuell läggning, etnicitet osv verkligen inte är relevant så anser jag att det är helt riktigt att utelämna sådana uppgifter. Är det däremot relevant skall gärningsmannens etnicitet, oavsett om det handlar om en svensk, afrikan eller asiat publiceras utan omsvep. Ingen åtskillnad (som sker idag) skall göras.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 03 aug 2011 13:51

Galileo Figaro skrev: Här har vi alltså en bekräftelse på att Lilla Saltsjöbaden, rekomendationen eller avtalet eller vad nu det hette, fanns på riktigt och inte var en förfalskning som Trismegistus strax innan i debatten avfärdade som "konspirationsteori" (vad annars?). Så mycket för den vederhäftigheten, Trismegistus.
som hade blivit mördade av en major på (samma förläggning) med arabiskt påbrå. Han menade att det hade varit en ännu hemskare tragedi om morden hade framkallat "rasism". (Och ni som kräver bevis etc, googla för fan.) Ett antal mördade kamrater är inte så illa, rasism är det allt överskuggande problemet.
Är det inte bättre att vara källkritisk och skeptisk tills dess att bevis presenterats från flera av varandra oberoende och trovärdiga källor istället för att som du utgå ifrån att allt du läser som passar din världsbild är sant och går att återge som fakta utan källhänvisning - oavsett hur kontroversiellt det är? :fundersam:

Vi ser vid det här laget att du tycker om att uttrycka dig överlägset samt inte är mycket för källkritik då du så här långt inte har gett några konkreta hänvisningar till något av dina påståenden. Det verkar ju ändå finnas - så varför inte göra sig mödan att dela med sig av det? Att sedan hånfullt kläcka ur sig "Och ni som kräver bevis etc, googla för fan. ", så kan det under förutsättning av din utsago att du jobbar inom skolan är sann - till viss del förklara varför vår svenska skola är så medioker som vissa vill göra gällande... :chock: Redan på högstadiet ska man idag inom SO få lära sig att söka, granska och kritiskt värdera information för att sedan sålla bort det som är osant eller irrelevant. Informationskompetens med andra ord.

Nu över till sakfrågan:
Om du läser noggrant så ser du att både HgF och AndersB skriver "det som här kallas "Lilla Saltsjöbadsavtalet". " och "det sk "Lilla Saltsjöbadsavtalet"" . Båda med citationstecken kring som anges för en ironisk underton.

Vad våra kära forummedlemmar verksamma inom branschen uttrycker är endast det som är välkänt redan sedan tidigare; vad många andra journalister innan dom öppet sagt - och som de flesta inklusive mig inte ifrågasätter - att det ända sedan 70/80-talet funnits rekommendationer och pressetiska regler inom branschen angående att försöka undvika uppgifter om etnicitet och nationalitet.

Det det INTE bekräftar är den inom invandringskritiska kretsar florerande myten om att detta censurerande har sitt ursprung i ett avtal (se skillnaden mellan avtal och rekommendation) som har dessa viktiga och återkommande beståndsdelar:
- 1. Avtalet upprättades på ett möte på Grand Hotel i saltsjöbaden den 21 mars 1987 av Svenska Journalistklubben
- 2. Man skulle företrädesvis positivt bedöma och omskriva svenska medborgare av utländsk härkomst, detta särskilt i samband med ungdoms- idrotts- och konstnärlig verksamhet
- 3. Vid evenemang med inslag av skiftande kulturer, företrädesvis intervjua och visuellt framhålla medverkande av utländsk härkomst
- 4. Att under en tidsperiod av fem år systematiskt nedtona de negativa effekter som utpekande av speciell rastillhörighet vid brottslig verksamhet kan komma att ha för drabbade populationer.
- 5. Dessa femårs-intervaller har sedan dess successivt förlängts fram till dags datum.

Så vad har vi då fått fram så här långt om vi jämför myten med det som kommit fram?
Punkt 1. Tidpunkten och ansvariga för "mötet" - Svenska Journalistklubben, Saltsjöbaden mars 1987..
Inga bevis för att ett sådant möte ägt rum eller att året ens är korrekt. Det finns heller ingen organisation betecknad "Svenska Journalistklubben". Journalisterna Popova och Gür som ofta krediteras för att ha deltagit säger att det möte de deltog på var ett internt möte på DN inne i Stockholm City.
AndersB anger i sitt inlägg att det var innan 1978 som han fick kunskap om detta. HgF att det var uppskattningsvis 80-tal men är osäker på detta.

Punkt 2. "Positivt bedöma och omskriva svenska medborgare av utländsk härkomst."
Inga bevis för detta heller. Det alla journalister är ense om att rekommendationerna gällde att utelämna uppgifter om etnicitet - inte positivt bedömma och omskriva.

Punkt 3. "Vid evenemang med inslag av skiftande kulturer, företrädesvis intervjua och visuellt framhålla medverkande av utländsk härkomst."
Så vitt jag vet inga bevis för detta heller. - men rätta mig gärna om jag har fel.

Punkt 4+5. Förlängning av avtalet i femårsintervaller.
Förutom att vi inte vet hur länge dessa rekommendationer som bevisligen skickats ut ansågs gälla - journalister kan säkert svara bättre på detta - så finns det inte heller på dessa punkter av myten några bevis för att "Lilla saltsjöbadsavtalet" de fakto existerar. Att rekommendationerna eventuellt finns kvar än idag är inga bevis för att de är en produkt av "Lilla Saltsjöbadsavtalet" eller har förlängts i femårsintervaller. Vem förlängde i så fall dessa femårsintervaller och hur spreds nyheten att de skulle gälla fem år till?

Avslutningsvis finns det alltså ingenting så här långt som styrker påståendet om "Lilla Saltsjöbadsavtalet" i den form som myten gör gällande - och att man för sin egen trovärdighets skull inte bör hänvisa till en sådan i debatt. Hänvisa och ifrågasätt rekommendationerna och de etiska reglerna som bevisligen funnits årtionden tillbaka och det är bums färre personer som ifrågasätter det hela - mig inkluderad.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 03 aug 2011 14:56

von Olsson skrev:Är man riktigt naiv så har en brottslings etnicitet absolut ingen betydelse. I annat fall kan det ha betydelse av flera skäl. Till att börja med kan det ha en avgörande betydelse när man under ett spaningsarbete skall gå ut med ett signalement på en gärningsman. Den som är naiv tycker säkert att det är oviktigt att ange kön (sexism) och ungefärlig ålder (åldersdiskriminering) också, det räcker väl att ange att det var en människa i vita skor?!
Visst så skall givetvis polisen ha rätt till etnisk information, men vad har det annars för betydelse? Det är individer som begår brott (eller brottsorganisationer), men knappast etniska grupper.

Jag tycker inte det är relevant att skiva att en viss brottsling är "muslim", "jude" eller "neger" i en tidning. Det blir ett utpekande och ett skuldbeläggande av ett (oskyldigt) kollektiv istället för av en individ.

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av von Olsson » 03 aug 2011 15:58

Lansen skrev:Visst så skall givetvis polisen ha rätt till etnisk information, men vad har det annars för betydelse? Det är individer som begår brott (eller brottsorganisationer), men knappast etniska grupper.
Jag tycker mig redan har svarat på denna frågan i tidigare inlägg.
Lansen skrev:Jag tycker inte det är relevant att skiva att en viss brottsling är "muslim", "jude" eller "neger" i en tidning. Det blir ett utpekande och ett skuldbeläggande av ett (oskyldigt) kollektiv istället för av en individ.
Vem har påstått att sådana termer skall användas?! Med ditt resonemang blir det omöjligt för polisen att gå ut med ett signalement på någon brottsling utan att misstänkligagöra en hel folkgrupp. :snurrig:

Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Kontakt:

Re: Står SD för samma ideologi som massmördaren Brevik?

Inlägg av AndersB » 04 aug 2011 04:12

Nu är det alltså drygt 30 år sedan jag var aktiv journalist, men de 30 åren har jag ägnat åt att finansiera journalistik genom att göra annonser - som är ännu hårdare reglerade. Men tro mig. Hade det funnits något slags "saltsjöbadsavtal" hade jag känt till det. Det existerar inte!

Däremot finns vad branschen kallar "reglerna". De är godkända av alla intressenter på marknaden: journalistförbundet, publicistklubben, tidningsutgivarna, SR etc och är basen för opinionsnämndens arbete.

De pressetiska reglerna är hur öppna som helst. Den intresserade kan läsa rubbet här: http://www.sjf.se/portal/page?_pageid=5 ... ema=portal

Däremot drabbas de flesta redaktioner av s.k. självcensur. Enskilda medarbetare skriver - eller avstår från att skriva - det ena eller andra som vid en objektiv värdering kan tyckas vara relevant av rädsla för att få kritik från läsarna eller ledningen. Man skriver - eller skriver inte - vad man TROR är den enda sanningen, trots att man innerst inne vet att så inte är fallet.

Ett exempel är alla dessa bilder på folk som svarar på mer eller mindre idiotiska frågor i skilda ämnen. Trots att beslöjade kvinnor är en försvinnande liten minoritet i gatulivet skall minst en sådan vara med. För annars är ju tidningen inte öppen. Eller omvänt, kan beskyllas för "rasism".

Nu visade ju sig Breivik vara norrman, komplett med blå ögon och blont hår. För att dra resonemangen om etnicitet ovan till sin spets: vad har det med saken att göra? Media skuldbelägger ju alla oskyldiga norrmän, hederliga människor som bara vill gå på tur. För att inte tala om alla som är kristna!

Man var han också. Är alla män potentiella massmördare?

I de fall religiös tillhörighet - eller snarare religiös tro - har betydelse för gärningen är det inte orimligt att skriva att gärningsmannen var muslim, eller kristen, eller naturtroende, eller "tempelriddare". Men av rädsla för att då kunna anklagas för att skuldbelägga ett kollektiv avstår många journalster.

Så fungerar det. Utan "lilla saltsjöbadsavtalet".
Ett försvar har vi för att i krigstid kunna försvara de ideal som i fredstid ger dig rätt att verka för försvarets avskaffande. Gösta Bohman.

HgF
Vicekorpral
Vicekorpral
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av HgF » 04 aug 2011 05:24

Jag läser här ovan att jag (HgF) använder citattecken som en "ironisk underton".
I HE+LVE+TE HELLER!
Jag använder citattecken (citationstecken) därför att jag citerar.
Däremot känner jag igen vissa formuleringar under punkterna: Punkt 1, Punkt 2.. etc,
t ex "Positivt bedöma etc..."
Jag ska försöka ta upp - citat: "Lilla Saltsjöbadsavtalet", slut citat - med några kolleger
som kanske minns bättre än vad jag gör.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 04 aug 2011 07:55

AndersB skrev:Nu visade ju sig Breivik vara norrman, komplett med blå ögon och blont hår. För att dra resonemangen om etnicitet ovan till sin spets: vad har det med saken att göra? Media skuldbelägger ju alla oskyldiga norrmän, hederliga människor som bara vill gå på tur. För att inte tala om alla som är kristna!

Man var han också. Är alla män potentiella massmördare?
Om detta kan man säga följande. Trots att Breivik har utpekats som man, kristen och norrman så är det ingen som ställer dessa grupper till svars. Jag läste nyligen en intervju med folk hos den svenska ärkebiskopen. Vis av erfarenhet ifrån olika terrordåd där muslimer varit gärningsmän och där man säger sig ha gjort dådet i islams namn så gjorde man vissa förberedelser. (När sådant inträffar så får olika muslimska företrädare alltid frågor av pressen och man ombeds förklara att alla muslimer inte stödjer terrorism att terrordåd inte är försvarbart enligt islam.) Ärkebiskopsämbetet var förberedda på en anstormning från pressen med frågor om Breivik, korståg, den kristna tron, om det var försvarbart osv.

Ingen ringde. Inte en enda journalist.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Re:

Inlägg av Trismegistus » 04 aug 2011 08:13

HgF skrev:Jag läser här ovan att jag (HgF) använder citattecken som en "ironisk underton".
I HE+LVE+TE HELLER!
Jag använder citattecken (citationstecken) därför att jag citerar.
Däremot känner jag igen vissa formuleringar under punkterna: Punkt 1, Punkt 2.. etc,
t ex "Positivt bedöma etc..."
Jag ska försöka ta upp - citat: "Lilla Saltsjöbadsavtalet", slut citat - med några kolleger
som kanske minns bättre än vad jag gör.
Jag ber givetvis om ursäkt för om jag ha misstolkat dig. Tyvärr är det mer regel än undantag i sådana här diskussioner att citationstecknen signalerar en ironisk underton och att även om grundtanken var markera ett korrekt citat så misstolkas det lätt som ironi. Ta bara denna tråd som ett bra exempel på detta.

Nog med det - nu lämnar vi skrivreglerna åt sitt öde. Hur som helst är det bra att du är villig att gräva vidare i det här. Trovärdiga källor behövs för att göra det allmänt accepterat som något annat än en myt; annars övertygar man bara de redan troende och det för inte diskussionen framåt.

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av von Olsson » 04 aug 2011 08:43

Det är oerhört intressant att ta del av såväl AndersB som HgF:s personliga erfarenheter från mediabranschen. Jag ser också fram emot ett klarläggande kring det sk "Lilla Saltsjöbadsavtalet".

Den invandring på över 1 miljon människor som har skett till Sverige under de senaste decennierna är utan tvekan den största omvälvningen/utmaningen som vårt samhälle har ställts inför i modern tid. Vad som ter sig oerhört skrämmande för mig är att denna omvälvningen medvetet har gjorts till en ickefråga för oss svenskar utav våra medier och folkvalda. Än värre är kanske att det har mörkats och förekommit halvsanningar till rena lögner. Att diskutera invandring i andra ordalag än positiva har varit tabu och de som har varit dumma nog har effektivt tystats ned och framställts som Svarte Petter. "Rasisterna" är vår tids böldsmittade. Och nu talar vi inte om DDR eller någon fasciststat i centralamerika utan om Sverige, av många räknat bland de främsta inom kategorin demokratiska rättstater!

Detta är ingen nyhet för mig, men likväl blir jag lika upprörd var gång det kommer på tal. Frågan som vi tyvärr aldrig kommer att få svar på är om de problem som den till vissa delar havererade invandingspolitiken har medfört hade kunnat undvikas eller begränsas genom en öppen och balanserad debatt? Kan det t om vara så att Breviks vansinnesdåd hade kunnat förhindrats? Som förespråkare av ett fritt ord vill jag tro att svaret på båda dessa frågorna är JA.

PS
Till Lansen och hans gelikar vill jag meddela att många utav mina vänner och bekanta är invandrare eller andra generationens invandrare och jag har inga problem med enskilda individer eller folkgrupper pga deras etniska ursprung. Jag har bara väldigt stora problem med hur vår "fria" media och våra folkvalda har agerat. Jag hoppas med detta "böldpestsvaccinet" undvika oönskade påhopp av nämnda åsiktsextremister.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 04 aug 2011 13:11

von Olsson skrev:Detta är ingen nyhet för mig, men likväl blir jag lika upprörd var gång det kommer på tal. Frågan som vi tyvärr aldrig kommer att få svar på är om de problem som den till vissa delar havererade invandingspolitiken har medfört hade kunnat undvikas eller begränsas genom en öppen och balanserad debatt? Kan det t om vara så att Breviks vansinnesdåd hade kunnat förhindrats? Som förespråkare av ett fritt ord vill jag tro att svaret på båda dessa frågorna är JA.
Nu blir det lite äpplen och päron här. Man får skilja på invandring och mottagande av flyktingar. Den arbetskraftsinvandring Sverige hade på 50-60-talen var avgörande för att ekonomin skulle få den skjuts den fick. De grupperna som kom till Sverige då får väl anses vara väl assimilerade (så till den grad att jag hört en och annan klaga över "invandrare"). Vid början av 70-talet upphörde i princip arbetskraftsinvandringen, och det var först 2008 som den återupptogs, inte minst för att kunna säkra industrins behov av nyckelpersonal. Krig och konflikter på 70-talet och framåt har lett till att asylsökande flyktingar kommit, ofta i vågor p.g.a. krigsutbrott (t.ex. Jugoslavien). Där har vi kunnat se varierande framgång när det gäller förmågan att integrera "nysvenskarna". En del har anpassat sig bättre än andra. Man kan iofs ifrågasätta om Sverige 1) varit berett att ta emot relativt sett stora flyktingskaror (jämfört med våra nordiska grannar, som ju varit mycket mer restriktiva), eller 2) haft myndigheter kompetenta att hantera frågan på bästa sätt. Ibland känns hyllandet av "multikulti" mer som en ursäkt för att man misslyckats med integrationspolitiken, en sorts "plan B".

Norge har en invandrings/flyktingpolitik som är mer restriktiv än Sveriges, och ett populistparti som är större än SD, och likväl dyker en figur som Breivik upp. Jag vet inte vad man skulle ha gjort för att en närmast patologisk extremist skulle vara nöjd med samhällsordningen, men hans manifest ger ju en del hintar om hur det skulle se ut... Nu verkar Breivik vara extrem, men med tanke på att en del av hans åsikter ändå delas helt eller delvis av andra, så är frågan om ens en lyckad invandringspolitik skulle tillfredställa extremisterna. Det behöver dessutom inte yttra sig i massakrer; vi har ju "Lasermannen" och Malmöskytten, och det har inte gått 20 år sedan flyktingförläggningar brann runt om i landet. SD må ha tonat ner sin retorik, men det verkar inte som om man behöver skrapa alltför mycket på ytan för att den bruna färgen på vissa partimedlemmar ska komma fram - det räcker med att de själva öppnar käften för att grodorna ska göra strömhopp. SD:s folkhemsnostalgi är en verklighetsfrånvänd version av ett Sverige som aldrig var, och bakom friserade formuleringar i valpropagandan finns det ett obehagligt budskap, som inte bara är intolerant mot "nysvenskar", utan även etniska svenskar som inte råkar skriva under på deras version av hur Sverige "ska" vara. SD är inte ensamma om intolerans, men till skillnad från sektliknande småpartier på ytterkanterna har SD lyckats hitta en publik. Fast visst är det ironiskt att extremister på den "nationella" sidan ser dem som sell-outs...

Galileo Figaro
Avstängd
Avstängd
Militär Grundutb: Artilleriet
Intresse: Jugoslaviska krigen

Inlägg av Galileo Figaro » 04 aug 2011 16:23

Trismegistus skrev: Är det inte bättre att vara källkritisk och skeptisk tills dess att bevis presenterats från flera av varandra oberoende och trovärdiga källor istället för att som du utgå ifrån att allt du läser som passar din världsbild är sant och går att återge som fakta utan källhänvisning - oavsett hur kontroversiellt det är? :fundersam:
Kontroversiellt?
Om man är helt genomsyrad av Politisk Korrekthet och blint tror på dess befängda trossatser, tja då är det nog en hel del saker i verkligheten som känns "kontroversiella". Men rent konkret, du som gillar källhänvisningar och bevis, hur kan du vara så säker på att Lilla Saltsjöbaden är ett falsifikat? Har du kanske källor och bevis? För har du det är det väl jag som ska krypa till korset, äta upp min hatt och yla som en hund? Passa på, nu har du chansen.

Galileo Figaro
Avstängd
Avstängd
Militär Grundutb: Artilleriet
Intresse: Jugoslaviska krigen

Inlägg av Galileo Figaro » 04 aug 2011 16:27

B Hellqvist skrev: Ibland känns hyllandet av "multikulti" mer som en ursäkt för att man misslyckats med integrationspolitiken, en sorts "plan B".
Kul att läsa något från dig som är mitt i prick.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 04 aug 2011 17:18

Galileo Figaro skrev:
B Hellqvist skrev: Ibland känns hyllandet av "multikulti" mer som en ursäkt för att man misslyckats med integrationspolitiken, en sorts "plan B".
Kul att läsa något från dig som är mitt i prick.
Tackar, antar jag. Jag väntar fortfarande på att få anledning att återgälda komplimangen. ;)

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare

Inlägg av von Olsson » 05 aug 2011 10:45

B Hellqvist skrev:Nu blir det lite äpplen och päron här.
Jag skrev "under de senaste decennierna" och avsåg från tidigt 80-tal och framåt. Det var givetvis inte lätt att veta och jag ber om ursäkt för min luddiga formulering. Arbetskraftsinvandingen som skedde under 50-60 talen är utan tvekan ett lyckat kapitel i svensk historia.

Användarvisningsbild
General Pilsudski
Förvaltare
Förvaltare
Från: Skåne
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av General Pilsudski » 10 aug 2011 19:02

Ytterliggare ett exempel på hur oseriösa journalister bedriver hetsjakt på oss "oliktänkande".

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13442138.ab

Skriv svar