Amerikanska presidentvalet 2012

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kön: Man
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Amerikanska presidentvalet 2012

Inlägg av Lansen » 10 jan 2012 19:14

Primärvalen är i full gång. Kampen om vem som skall bli republikanernas kandidat pågår för fullt. Striden står mellan dessa.

- MITT ROMNEY
Moderat republikan som försöker nå alla och satsar på ekonomiska frågor. Står nära mitten i många värdefrågor och anses av många som inte tillräckligt konservativ. Har infört sjukförsäkringar i sin egen delstat. Ändå en av favoriterna som anses ha störst chans mot Obama.

- RICK SANTORUM
Socialkonservativ kandidat som profilerar mot abort och homofrågor. Anses kunna locka många kristna väljare. Patriotisk framtoning, slåss för ett starkt USA. Dock ej någon skattesänkar-fantom.

- RON PAUL
Libertarian (ultrahögerliberal) som för fram ett starkt frihetsbudskap. Har lockat många unga väljare och har stöd av teapartyrörelsen. Vill ha kraftiga skattesänkningar, ett stopp för amerikanska krig utomlands, minska stasmaktens inflytande över vanliga människors liv.

- NEWT GINGRICH
Erfaren och konservativ kandidat. Hård motståndare mot skattehöjningar. Välkänd hos stora väljargrupper och uppskattas inom teapartyrörelsen. Har tidigare varit aktiv för miljö- och sjukvårdsreformer, detta har dock tonats ned. Anses också ha stora chanser mot Obama.

- RICK PERRY
Försöker attrahera både socialkonservativa och libertarianer. Konservativ om familjefrågor och hård motståndare till höga skatter och statliga ingrepp.

- JON HUNTSMAN
Moderat republikan som står nära mitten. Bra på att samarbeta med demokrater. Hård abortmotståndare, liberal i homofrågor och har tidigare haft en miljöfrågeframtoning. Anses kunna stjäla många demokratiska röster i ett val.

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Amerikanska presidentvalet 2012

Inlägg av patrick05 » 10 jan 2012 22:15

Jag tror att Mitt Romney kommer bli republikanernas kandidat, men att hans "liberala" åsikter och bakgrund inom mormonerna kommer ligga honom i fatet. En annan fråga är hur han ska vinna tillbaka de latinamerikanska väljarna, speciellt som Republikanerna i allmänhet och tepartyrörelsen i synnerhet, propagerat för en restrektivare invandrings-/flyktingpolitik, något som onekligen inte gått hem bland dessa.
Ett annat orosmoment för Romney torde onekligen vara Ron Paul, som många tror kommer försöka lansera sig själv som en oberoende presidentkandidat, något som om det realiseras kan stjäla röster från Romney.

För Obama gäller det att lägga misslyckandet med att införa en ny sjukförsäkring och budgetproblemen bakom sig, och nu börja fundera på hur man ska väcka liv i den eurfori runt hans personlighet.
Även om det förstås är tidigt så känns det ändå som att Obama, om inget oförberett inträffar, kommer vinna presidentvalet.
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 11 jan 2012 08:14

Primärval 1 Iowa

1. Mitt Romney 25%(8 röster fler än tvåan)
2. Rick Santorium 25%
3. Ron Paul 21%
4. Newt Ginrich 13%
5. Rick Perry 10%
6. Michelle Bachman 5%

Primärval 2 New Hampshire

1. Mitt Romney 40%
2. Ron Paul 23%
3. Jon Huntsman 17%
4. Rick Santorium 10%
Newt Gingrich 10%

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 16 jan 2012 07:22

Inte helt oväntat kastade John Huntsman in den berömda handuken och ger upp, han kommer nu att ge Mitt Romney sitt stöd. Samtidigt har Romney hamnat i blåsväder efter att Newt Gingrichs kampanjstab valt att gå hårt åt att han under en bilresa mellan Boston och Ontario, Kanada, lät sin hund Seamus sitta inspärrad i en bur ovanpå bilen. När en av hans söner gjorde honom uppmärksam på att någon brunt rann ner för fönstret, svängde Romney in på en mack och spolade helt enkelt av både hund och bil och fortsatte resan. Uppretade hundägare har nu startat hemsidor och kampanjer som "Hundar mot Romney", och kanske ska han vara glad att hundar (likt kriminella) inte får rösta i det amerikanska presidentvalet...

Majoren
Löjtnant
Löjtnant
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Inlägg av Majoren » 16 jan 2012 11:56

Ja. Vad ska man säga? Dogs against Romney bildades i juni 2007 och historien har alla tecken på vandringssägen: luddiga källor ("en vän till familjen"), utfyllnader (han spolade inte av hunden och bilen, han körde genom en biltvätt), osv

Ett faktum som ofta glöms bort i debatten är att det numera är tillåtet för sk oavhängiga organisationer att köpa annonstid för negativ propaganda (dvs smutskastning) mot kandidater. Alla som svartmålat under den pågående republikanska primärvalsprocessen behöver således inte vara - och är inte heller - republikaner.

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 19 jan 2012 18:03

Så har nästa kandidat till att bli republikansk presidentvalskandidat hoppat av, idag valde Rick Perry - som under upptakten till den rätt utdragna processen att välja kandidat - att hoppa av. Perry säger sig nu stödja Newt Gingrich och avslutade med att säga att "Som Texasbo har jag aldrig dragit mig för en strid, speciellt inte om jag tror syftet är det rätta. Men jag vet också när det är dags att dra sig ur. Och nu gör jag det med stolthet".
L. P. Hartley

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 20 jan 2012 20:07

Jag läste nyligen i en artikel att bland de repulikanska väljarna i det aktuella South Carolina, så är kanske uppemot hälften så pass kristna att de är kreationister. Dvs. man tror på att Gud skapade jorden för 6000 år sedan och att dinosaurier o dyl. traskade runt här på stenåldern alternativt att Gud skapade fossilen.

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 21 jan 2012 01:50

Artiklen finns att läsa här.

Annars kan man väl bara konstatera att de republikanska presidentkandidaterna nästan slår knut på sig själva i vem som är mest fundamentalistiskt, det är faktiskt en skrämmande utveckling att USA:s näste president kan vara en som inför intelligent design som förklarlingsmodell för hur livet uppkom. Frågan är förstås också när dessa vilfarelser börjar vinna mark även här, och ser man på t.ex. debatten i Storbritannien verkar det inte dröja allt för länge...
L. P. Hartley

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 21 jan 2012 16:42

Newt Gingrich har i sista stund hunnit i kapp och gått om Mitt Romney i opinionsmätningarna inför dagens primärval i South Carolina.

DN

Ser ut som spänningen finns kvar än.

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 22 jan 2012 05:43

Precis som många förutspått fick Mitt Romney problem i det ärkekonservativa South Carolina, och segern gick istället till Newt Gingrich som i sitt segertal gick till hårt angrepp mot Obama och pekade på att han - med erfarenhet som talman - hade erfarenheten att leda republikanerna i en presidentvalskampanj.
Nu går kampanjen vidare och nästa delstat som nu kommer hamna i fokus är Florida, en kanske inte lika stockkonservativ delstat som South Carolina, vilket givetvis återigen öppnar upp för Romney. Det ska dock påpekas att Romneys kampanj tappat lite fart på senare tid, och att Gingrich nu kommer stärkt från helgens seger och att han lyckats glida undan smutskastningen rörande hans tidigare äktenskap. Det är således fortfarande vidöppet, men givetvis skulle en seger för Romney stärka hans försök att bli presidentvalskandidat, en förlust och då kan det börja smyga sig in tvivel i kampanjen. Frågan är förstås också vilken kandidant den som kommer dra sig ur härnäst kommer stödja...

Nåväl röstsiffrorna:
Newt Gingrich 242 498 (40%)
Mitt Romney 167 555 (28%)
Rick Santorum 101 967 (17%)
Ron Paul 77 972 (13%)
L. P. Hartley

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 22 jan 2012 18:21

Ja nu är det spännande. Skall Romney gå vidare på att de konservativa splittras mellan Gingrich och Santorium kanske?

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 24 jan 2012 11:14

Enligt de senaste opionionsundersökningarna så leder just nu Gingrich, och i nattens tv-sända debatt såg Romney helt klart pressad ut och utstrålade inte alls samma självsäkerhet som tidigare. Det är hitintills tämligen uppenbart att Gingrich beslut att angripa Romneys ekonomiska mellanhavanden varit rätt framgångsrik och det är ocskå uppenbart att Romney har svårt att riktigt freda sig från angreppen. Försöken att kontra med Gingrich onekligen underliga agerande i samband med att han sparkades ut från kongressen 1999 för otillåten lobbing, har inte rönt några större framgångar. Däremot har Gingrich taktik att angripa Romney för att vara rovkapitalist, varit desto mer framgångsrik.
Det är dock en vecka kvar av debatter och politiska möten, så mycket hinner förstås hända, och Romney har tillgång till en massiv valfond för att bekosta tv-reklam o.s.v., så än är förstås inte sista ordet sagt i denna kamp.

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 01 feb 2012 02:06

Enligt de första valundersökningarna kommer Mitt Romney vinna Florida.

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 05 feb 2012 13:15

Och nu verkar ändå det som att Mitt Romney tagit ett rätt kraftigt tag om vem som ska bli republikanernas presidentvalskandidat till valet i höst. Även om inte sista ordet är sagt, så har Romney nu fått upp farten igen efter förlusten i South Carolina och just nu känns det väl rätt tveksamt om Newt Gingrich har kapacitet att på allvar utmana Romney.
Frågan är förstås bara när hans motståndare kommer kasta in den berömda handduken, och frågan är om Supertisdagen (som i infaller den 6 mars) kommer bli någon större anledning att nattsudda framför de amerikanska nyhetskanalerna.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 08 feb 2012 19:47

Rick Santorum tog hem en trippelseger i delstaterna Missouri, Minnesota och Colorado.

Skriv svar