Rasism hör ihop med låg intelligens

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kön: Man
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Rasism hör ihop med låg intelligens

Inlägg av Lansen » 05 feb 2012 16:58

Rasism hör ihop med låg intelligens visar forskning

Är rasister korkade? Och är konservativa mindre intelligenta än liberala? En studie från Brock University i Ontario hävdar att svaret är ja på båda frågorna.

http://www.metro.se/nyheter/rasism-hor- ... gdFBZbgrE/

Vad tror ni om detta?

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 05 feb 2012 19:04

Eftersom man i studien varken tar hänsyn till de i studien medverkandes utbildning (inklusive deras föräldrar, det vill säga sociala bakgrund) eller deras etnicitet eller religion eller några som helst andra parametrar än så kallad 'intelligens' (något som forskare inte är överrens om hur den mäts eller ens om den går att mäta) så anser jag hela saken för att vara skräp. Studien är även helt fokuserad på en ganska liten kristen västbaserad grund, Storbritannien och USA, och bortser från väldigt många andra kulturer (och därmed åsikter om och kring rasism och konservativa ideal och idéer).

Samtidigt föreslår studien vidare forskning och drar inte fullt lika stora växlar på resultaten som diverse journalister.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 06 feb 2012 09:44

Fjantigt....
Snarare trångsynhet. Människor som är inskränta och vägra att se annat än sig själva och sina gelikar.
I dom flesta kulturer mfl där rasism varit ledordet, kan man knappast påstå att ledarna och andra figurer lidit av låg intelligens.
Folk som är bögar,lebbar,färgade och av annan uppfattning än den stora massan kommer alltid att vara utsatta för andra människor trångsynhet! Det har inget med låg intelligens att göra.

Combatsanta
Menig
Menig
Från: Skåne
Militär Grundutb: Vapenvägrare
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Rasism hör ihop med låg intelligens

Inlägg av Combatsanta » 07 feb 2012 17:31

Barnsligt och fantasilöst önsketänkande. Entnocentricism är normalt. Det är bara hajpat i Europa pga Hitlers vanföreställningar den sista tiden som gör att folk/politiker inte vill peta på det ens med en pinne utan bara ser det som en acceptans.

Rasism är ju rätt abstrakt och västerländskt. Tycker det låter brunt, reningsprocess för den politiska själen från Hitler och kolonialparanoia. Jag anser att medierna och politikerna skulle ta av locket och gå till grunden i stället och se vart problemen sitter i stället för att stirra runt och vara PK- fascister. Så som det ser ut nu skulle man tycka att båda parter som diskuterar en sådan sak anses vara rätt trångsynta. Visst fattar man vad de vill men tillvägagångsätten och resonemangen är ju helt galna.

Min uppfattning av den svenska kultural-etiketten är att rasism tolkas som ny-nazism när en från norra halvklotet säger något nedlåtande om en annan etnicitet och som o-bildning eller fanatism när det är tvärt om (vilket för mig också är uppenbart rasistiskt om jag bejakar denna grumliga term). Sen gäller det att rensa upp i medier, godis, ordböcker och så vidare för att frånsäga sig ansvar för ny-nazism... helt vansinnigt!!!

Total etnisk acceptans (tolerans låter som om man gör något mot sin vilja så jag väljer acceptans) kommer när båda sidor är redo att acceptera varandra och det lär dröja.

/ Tomten

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Kavalleriet

Inlägg av von Olsson » 10 feb 2012 18:03

Jag har svårt att tro att intelligens och ideologi hänger ihop eller att goda människor i allmänhet skulle vara intelligentare än mindre goda. Detta känns mer som ett önsketänkande från någon väldigt fördomsfull...

(Folk som påstår sig vara liberala och fördomsfria tenderar ofta att ha noll tolerans mot åsikter som uttrycker t ex "främlingsfientlighet" och "homofobi". Hur går detta ihop? Jag känner väldigt få människor (om ens någon) som inte har fördomar i någon riktning.)

Artur Szulc
Förvaltare
Förvaltare
Militär Grundutb: Ingenjör
Kontakt:

Inlägg av Artur Szulc » 12 feb 2012 16:37

Om vi utgår från att de tyska nazisterna förkroppsligade allt vad rasism heter så måste det konstateras att låg intelligens och rasism inte gäller för dem.

Åtskilliga höjdare inom den nazityska administrativa statsapparaten hade doktorerat. Detta gällde också för flera chefer på fältet. Rudolf Lange, som ansvarade för Förintelsen i Lettland hade väl doktorsexamen?

Och under Nürnbergrättegången gjordes intelligenstester bland de åtalade, 21 st, och medelvärdet hamnade på 128 (om jag har läst rätt). De uppvisade alltså ganska högt IQ.

Samtidigt går det inte att rakt av göra den här jämförelsen mellan Nazityskland på 1930-talet och dagens moderna befolkning där man vet att kunskapsnivåerna är lägre än hos tidigare generationer.

Dessutom undrar jag om man i studien har beaktat det faktum att människor med lägre utbildning oftast är mer ärliga med vad de tycker än högutbildade som är betydligt mer disciplinerade och känsliga för trender.

Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Kontakt:

Re:

Inlägg av AndersB » 22 feb 2012 07:15

Artur Szulc skrev:Åtskilliga höjdare inom den nazityska administrativa statsapparaten hade doktorerat. Detta gällde också för flera chefer på fältet. Rudolf Lange, som ansvarade för Förintelsen i Lettland hade väl doktorsexamen?
Också en del lägre chefer inom det rent praktiska förintelsearbetet hade bra utbildning. Således var Irmfried Eberl, den förste kommendanten i Treblinka, medicine (!) doktor och kan knappast beskyllas för att vara en dumskalle.

(Å andra sidan var den tredje och mest ökände chefen i samma läger, Kurt Franz, utbildad - kock.)

Det kan för övrigt noteras att det är ett klassiskt propagandatrick att misskreditera och beskylla sina meningsmotståndare för något som inte har med sakfrågan att göra, exempelvis vara bakåtsträvare, utvecklingsovilliga, statiska, inskränkta, okunniga eller rentav - dumbommar. I vanlig god ordning måste man alltså fråga sig vem det är som kastar ut påståendet och vad hans agenda kan tänkas vara.
Ett försvar har vi för att i krigstid kunna försvara de ideal som i fredstid ger dig rätt att verka för försvarets avskaffande. Gösta Bohman.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 22 feb 2012 09:27

Dumhet? Snarare stor brist på empati.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 22 feb 2012 19:08

Vad tror ni om det andra påståendet då, att konservativa är mer osmarta än liberaler? Kanske har en ointelligent person svåra för förändringar och därmed mer konservativ?

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 22 feb 2012 19:21

Personligen finner jag sådana här undersökningar som ytterst suspekta och mer verkar hänsyfta till att bekräfta forskarnas peronsliga fördomar och åsikter. Som man ropar får man svar, och i det här fallet tycker jag det uttrycket är tämligen passande.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 22 feb 2012 21:54

Ta en titt på detta.

http://en.wikipedia.org/wiki/Biology_an ... rientation

Det verkar som om det pågår en del studier på området.

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 22 feb 2012 23:10

En modern form av frenologi som jag i alla fall tycker lämnar en rätt bitter eftersmak, speciellt när man kan (hårddra) uttolka forskningen som ett sätt att kategorisera folk rent medicinskt som för tankarna till frenologernas. Enda konkreta skillnaden är väl sättet man gör det, frenologerna mätte skallarna, här mäter man hjärnan. Slutsatsen är ändå den samma, man delar in människor i goda (liberaler) eller onda (konservativa) genom att koppla det till hjärnverksamhet, en i mitt tycke rätt obehaglig forskning...
Men vad vet jag, jag kanske är konservativ och emot att kategoriserar människor utifrån luddiga kvasivetenskapliga teser...

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare
Militär Grundutb: Kavalleriet

Inlägg av von Olsson » 25 feb 2012 13:36

Lansen skrev:Vad tror ni om det andra påståendet då, att konservativa är mer osmarta än liberaler?
Är religiösa mindre intelligenta än ateister, är män smartare än kvinnor och är vita mer intelligenta än svarta? När anses frågan om intelligens som opassande?

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 25 feb 2012 14:43

Nu verkar de flesta av de undersökningar och liknande som det hänvisas till mer prata om att förmågan att känna empati och risk bedömning som en grund för om man blir konservativ eller liberal. Intelligens dras upp ibland, utan att man anger hur mätningen utförts eller vilka kriterier som intelligensen grundas på. Som jag sagt tidigare, hela undersökningen som påståendet grundas på är inte vetenskaplig, och man dra alldeles för långdragna slutsatser på vad som minst sagt kan kallas bristfälliga data.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av York » 25 feb 2012 16:19

BRPedersen, vad menar du med riskbedömning som grund?

Skriv svar