Global uppvärmning

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Nord
Förvaltare
Förvaltare
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Kustartilleriet
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Amerikanska presidentvalet 2012

Inlägg av Nord » 29 apr 2012 16:32

Jag är inte anhängare av global uppvärmning, det är något negativt med global uppvärmning.
Varför skulle jag förklara/bemöta ditt påstående att glaciärer i himalaya växer istället för att smälter? Jag är inte en expert på området. Mitt ställningstagande grundar sig i att det råder stor konsensus i klimatfrågan. De som ifrågasätter den i vetenskapsvärlden är i klar minoritet.
Hur många är för och hur många är emot? För du kastar väl inte bara ur dig saker utan att kolla det först?
Jag vill se källan till att det råder konsensus i frågan, vart har du den? jag har ju visat på att det INTE råder konsensus i den frågan.
Och vad är grejen med alla dessa youtube-trådar?!!
Grejjen med filmer är att man ska titta på dem, men det trodde jag att du skulle förstå.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 29 apr 2012 16:40

Nord skrev:Du kan ju fundera på hur du kom in på idèn att människan är ansvarig för en global uppvärmning?
Det startade med att Al Gore, vicepresident under Bill Clinton reste land och rike kring med en film som hetter "An inconvenient truth",
Nejdå. Jag är vetenskapligt intresserad och hade kunskap om den här problematiken långt innan den filmen hade sin premiär. Jag har inte ens sett filmen. Att växthusgaser finns och hur de fungerar i atmosfären är ju ett vetenskapligt faktum. Det här är saker man kan mäta. Att vi människor genom våran verksamhet släpper just sådanahär gaser är också ett faktum. Sedan är ju klimatet en mycket komplex historia och där det finns flera olika saker som väger in. Visst finns det en möjlighet att inte våra utsläpp är det som bidragit till temperaturökningen de senaste årtiondena, på samma sätt som det finns en möjlighet att den cancersjuke rökarens cancer inte beror på rökningen. Men den möjligheten är så försvinnande liten.

Det finns dessutom en hel andra negativa konsekvenser av utsläppen förutom eventuell klimatpåverkan. Det finns väldigt mycket att vinna på att minska miljöförstöring. Och personligen så tror jag att finns det någon konspiration i detta sammanhang, så finns den bland ett antal storföretag som gör grova pengar på sin miljöförstörande verksamhet. Här finns det betydligt mer incitament för fusk och lögner än vad de finns hos några universitetsbaserade forskare.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 29 apr 2012 17:03

Förra veckan kunde vetenskapsredaktionen, tillsammans med Rapport, presentera en enkätundersökning som visar att det råder närmast total enighet om klimatforskningens slutsatser bland svenska forskare.

Över 97 procent av forskare verksamma i Sverige, som aktivt arbetar med klimatfrågan, anser att den globala uppvärmningen och människans avgörande påverkan är bevisad.

http://svt.se/2.108068/1.1966830/margin ... tskeptiker

Nord
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Nord » 29 apr 2012 17:22

Jag ska göra det så enkelt som möjligt.

Bild

http://www.koshland-science-museum.org/ ... ical02.jsp

Bild

http://co2.cms.udel.edu/Increasing_Atmospheric_CO2.htm

Bild

http://www.stuffintheair.com/fantastic- ... pener.html

Bild

http://homepages.ius.edu/kforinas/Class ... rming.html

Vad anser ni skapade de andra globala uppvärmningarna enligt diagrammen? Hur förklarar ni att det är samma intervaller mellan de andra topparna på diagrammen?

Det enda jag önskar är att ni kopplar in era egna hjärnor och frågar er själva om det verkar rimligt att människan är orsaken just till denna uppvärmning som kommer på exakt samma intervall som de tidigare, och om ni tror det, förklara gärna hur det hänger ihop...

Nord
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Nord » 29 apr 2012 17:49

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av York » 29 apr 2012 18:15

Nord skrev:
Jag är inte anhängare av global uppvärmning, det är något negativt med global uppvärmning.
Varför skulle jag förklara/bemöta ditt påstående att glaciärer i himalaya växer istället för att smälter? Jag är inte en expert på området. Mitt ställningstagande grundar sig i att det råder stor konsensus i klimatfrågan. De som ifrågasätter den i vetenskapsvärlden är i klar minoritet.
Hur många är för och hur många är emot? För du kastar väl inte bara ur dig saker utan att kolla det först?
Jag vill se källan till att det råder konsensus i frågan, vart har du den? jag har ju visat på att det INTE råder konsensus i den frågan.
Kom igen nu, "råder stor konsensus" skrev jag, och försök inte rikta min kritik mot dig tillbaka mot mig! Du skriver som du väljer ut fakta...
Med "råder stor konsensus" menas att majoriteten av expertisen, men inte alla är av en uppfattning. Det är ju t o m med något du påstår själv då du enligt dig själv/de källor du hänvisar till här och där går emot den allmänna uppfattningen! Du gör en så kallad logisk kullerbytta där av sällan skådat slag.
Nord skrev:
Och vad är grejen med alla dessa youtube-trådar?!!
Grejjen med filmer är att man ska titta på dem, men det trodde jag att du skulle förstå.
Varför ska jag titta på dem?
Du slänger upp diverse länkar och youtubetrådar utan att ge egentligen någon information om vad som visas. Det innebär att för varje klipp måste jag som tittare sätta mig in i vem personen är, hans bakgrund, kompetens, omständigheterna kring vad som sägs, värdera var han påstår/fakta och så vidare. Detta är tidskrävande och blir generellt en besvikelse då klippen inte säger mycket. Ett löst citat där, en kommentar av en person där tagen ut sitt sammanhang etc. Selektivt urval av dig där de råkar säga något som passar dig agenda som del av något annat. Det hade varit en sak om du kanske slängt upp en eller två länkar, med kommentarer till. Men i nuläget använder du dig av någon slags taktik där du försöker dränka den du diskuterar med i information.
Om du vet innehållet (vilket jag antar) och vill att vi ska ta till oss kan du väl bemöda dig att skriva en kort (pedagogisk) sammanfattning eller beskrivning av vad klippet/grafen/annat säger? Alla vinner på det.

Jag ska vara fullt ärligt mot dig nu:
Om du försöker sälja din uppfattning kring frågor så gör du det på ett väldigt opedagogiskt sätt. Jag är inte ute efter att debattera med dig då debatter inte är produktivt, istället försöker jag diskutera med dig.

I nuläget så framstår du mest som någon form av rapid anhängare av din åsikt. Du dränker de som motsäger dig i nonsens som du bevisligen inte ens bemödar dig granska eller värdera i större grad. Du ser bara att den stödjer din uppfattning till någon grad och visp slänger du in den. När jag påpekar icke-korrekta saker och upplyser dig om att du kanske bör kontrollera dina källor bättre istället för att bara klistra och klistra/okritiskt välja material som stödjer din åsikt, så som fallet med isbjörnarna, tar du inte till dig detta. Du bemöter inte ens kritiken utan börjar ranta om någon annat istället.

Jag hoppas att du tar till dig detta och slutar spamma (läs dränka) oss andra och istället går över till en mer konstruktiv diskussionsförning. Googla, kopiera, klistra är inte en bra sätt att diskutera om man vill att folk ska ta till sig. Snarare framställer du dig själv i negativ dager.
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Nord
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Nord » 29 apr 2012 18:19

Där har vi det, du vill diskutera med mig, men du vill inte titta på de helt orimliga diagrammen som bevisar att global uppvärmning skapad av människan är nonsens.

Det är ju en superpostare här, och det kanske du gillar bäst. Jag har lagt upp massor av information för den som är intresserad av klimatfrågan. Jag personligen skiter i om du lever i en klimatlögn, men OM du har intresse av att se annat än det som du blivit hjärntvättad med, varsågod, i annat fall- dream on.

Som sagt, the truth is out there.. :)

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 29 apr 2012 18:44

Nord skrev:Där har vi det, du vill diskutera med mig, men du vill inte titta på de helt orimliga diagrammen som bevisar att global uppvärmning skapad av människan är nonsens.

Det är ju en superpostare här, och det kanske du gillar bäst. Jag har lagt upp massor av information för den som är intresserad av klimatfrågan. Jag personligen skiter i om du lever i en klimatlögn, men OM du har intresse av att se annat än det som du blivit hjärntvättad med, varsågod, i annat fall- dream on.

Som sagt, the truth is out there.. :)
Det är väl klart jag vill diskutera med dig, varför skulle jag inte vilja det?

Detta är ju en diskussionsforum och jag vill veta varför jag ska titta på dina diagram, youtube-filmer, artiklar etc. som du länkar till. Jag har skrivit ovan varför det inte är konstruktivt att endast spamma en massa information med korta kommentarer om att det är intressant och vi borde se klippet, diagrammet etc. Du har inte orkat bemöta min kritik av någon anledning. Inte heller har du visat några tecken på att du vill ta till dig den. Kritiken var menad att vara konstruktiv och hjälpa dig om inte annat.

Du refererar till att jag är hjärntvättat, eller att vi som inte delar din åsikt är det. Är du då en rättshaverist? Du för dig som en sådan nämligen där alla som inte är med dig är emot dig. Eller du är kanske hjärntvättat själv, eller lider av paranoia? Se, att slänga ur sig sådant är föga konstruktivt eller hur?

Nord
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Nord » 29 apr 2012 18:55

Det rådde konsensus i tyskland under 30-40 talet om en hel del saker som det idag finns ett helt annat konsesus om.
Att många människor är överens om en sak gör den på inget sätt sann.

Jag gjorde misstaget att tro att du var genuint intresserad av klimatfrågan, och skulle läsa det som jag postade, men det var ett misstag, där är vi överens.

Snart inför man kilometerskatt på bilkörning, med hänvisning till global uppvärmning som är en lögn, hoppas du gillar det!
Jag postar inte den länken då du ändå inte läser den.

Lycka till framöver.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 29 apr 2012 19:34

Som sagt tråkigt att du inte kunde ta till dig min kritik, men även att du avslutar med att dra fram martyrkortet ur leken.
Att du ens försöker få in en liknelse med politiska åsikter i Nazityskland och dagens vetenskapsmäns åsikter om klimatet tänker jag inte kommentera vidare.

Däremot kan jag säga att koldioxid från bilar är en fis i rymden mot andra koldioxidbovar så att hänvisa till global uppvärmning håller jag med om är dumheter . Däremot kan det vara positivt om det driver på teknikutvecklingen samt avgaser har ju lokal miljöpåverkan i städer, dålig luft t ex. Dock har höga transportkostnader en negativ effekt på samhällsekonomin.
Bilkörning och bensinskatt är dessvärre en kassako för staten så alternativa drivmedel kommer väl även de taxeras rejält när de blir standard skulle jag gissa.

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 29 apr 2012 21:25

Ursäkta min franska, men va f*n har det här att göra med det amerikanska presidentvalet att göra???? Känns som varenda tråd blivit kapad av en massa människor med foliehattar som dränker trådarna med lösrykta Youtube länkar, obegripliga grafer och förvirrade blogginlägg. Kanske är dags för en av moderatorerna att rensa upp lite i trådarna...

Mina fem öre...

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Re:

Inlägg av York » 29 apr 2012 22:09

patrick05 skrev:Ursäkta min franska, men va f*n har det här att göra med det amerikanska presidentvalet att göra???? Känns som varenda tråd blivit kapad av en massa människor med foliehattar som dränker trådarna med lösrykta Youtube länkar, obegripliga grafer och förvirrade blogginlägg. Kanske är dags för en av moderatorerna att rensa upp lite i trådarna...

Mina fem öre...
Ibland är det bättre att föra dialog än att ta fram piskan direkt. Dessvärre gick det inte (som synes) något vidare för mig att försöka använda dialog som redskap.

Givetvis har du en poäng och om det blir spammade igen så är jag säker på att en av mina kollegor kommer att ta itu med saken på lämpligt sätt. Dock hoppas jag att vi lämnat tidigare diskussion och kan kan åter igen diskutera presidentvalet, förhoppningsvis på ett mer konstruktivt sätt än en massa kopiera - klistra in...

Så, tillbaka till ämnet som är presidentvalet och inget annat!

Nord
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Re:

Inlägg av Nord » 29 apr 2012 22:43

patrick05 skrev:Ursäkta min franska, men va f*n har det här att göra med det amerikanska presidentvalet att göra???? Känns som varenda tråd blivit kapad av en massa människor med foliehattar som dränker trådarna med lösrykta Youtube länkar, obegripliga grafer och förvirrade blogginlägg. Kanske är dags för en av moderatorerna att rensa upp lite i trådarna...

Mina fem öre...

Om du anser att graferna är obegripliga, ja det säger mer om dig än något annat. Kan du inte urskilja vad graferna visar, ja då kan du nog inte förstå resten heller.
Foliehattar kanske kan vara en bra grejj även för dig, så att din kroppsvärme inte kommer ut i atmosfären och värmer upp jorden?

Med det tackar jag för mig, och hoppas att ni kommer ihåg den här fantastiska tråden när den gröna vågen rullar in på riktigt.

Det var mina 5 öre....

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Re: Global uppvärmning

Inlägg av Lansen » 09 dec 2012 16:37

Klimatmötet i Doha blev ett fiasko. USA, Kina och Ryssland satte sig på tvären, samt en del småländer, konstigt nog även Polen!

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/efter ... 740394.svd

Uppvärmningen kommer då att fortsätta, så vi får se vad vi hamnar. Det blir säkerligen en hel del krig och konflikt av detta. Områdena söder om Sahara kommer att få radikalt försämrade möjligheter till livsmedelsproduktion. Det blir säkerligen en hel del stater som i praktiken slutar att fungera, såsom Somalia och nu kanske även Mali. Kustområden blir dränkta, drabbas små önationer, länder som Egypten, Bangladesh, Holland. Fler oväder och dyligt kommer att dra fram från karibien och Indiska Oceanen. Det är ett elände, men samtidigt lite spännande vad framtiden kan föra med sig.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Re: Global uppvärmning

Inlägg av Lansen » 02 feb 2013 10:53

Uppmuntrande nyheter, USA är på god väg att nå klimatmålen.

http://www.dn.se/ekonomi/usa-pa-god-vag ... -klimatmal

Skriv svar