Arabiska barn provocerar Israeliska soldater

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Transatlantic
Aspirant
Aspirant
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Kustartilleriet
Intresse: Politik
Kontakt:

Arabiska barn provocerar Israeliska soldater

Inlägg av Transatlantic » 06 nov 2012 21:05

Det här är något vi aldrig får se i media. Helt sjukt. Arabiska ungar som skickas iväg av föräldrar att provocera israeliska soldater. Vid sidan om står journalister och väntar på att israelerna ska reagera och notera även att den muslimska morsan står och filmar. Blir så j*vla förbannad. I media får man bara läsa en massa snyfthistorier om hur synd det är om palestinierna som väntar på att få allt serverat.

Marcus2
Menig
Menig
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Marcus2 » 06 nov 2012 21:49

Håller med om att det är klart provocerande. Om ungarna har fått den där attityden hur blir det då när de är 18-19, men okej jag känner ju inte till då deras levnadsvilkor. Mvh M.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Arabiska barn provocerar Israeliska soldater

Inlägg av York » 06 nov 2012 22:11

Hat på båda sidor som dessvärre de vuxna sprider till sina barn.

Varför gör klippet dig förbannad, för att det matcher en generaliserad bild du har av palestinier?
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
2Sharp
Korpral
Korpral
Från: Skåne
Militär Grundutb: Flygvapnet
Intresse: Utrustning & vapen
Kontakt:

Inlägg av 2Sharp » 07 nov 2012 01:33

Om du är förvånad över att media inte är rättvis eller att en konflikt är mer komplicerad än du trodde så kanske det kan vara nyttigt med en reality check?

Tyvärr är det sällan så enkelt som man trodde eller kanske hoppades. Borde ju vara lite dålig stämmning i familjen när man skall äta sin kibbeh och ungarna har fått tänderna utslagna av den Israeliska soldaten som lackade, oavsett om man fått det på film eller inte?
Ett helt annat tänk...

Transatlantic
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av Transatlantic » 07 nov 2012 08:28

York skrev:Hat på båda sidor som dessvärre de vuxna sprider till sina barn.

Varför gör klippet dig förbannad, för att det matcher en generaliserad bild du har av palestinier?
Och det gör inte dig förbannad att palestinska föräldrar använder sina barn på ett så smutsigt sätt? Att de dessutom filmar det och avser använda det i ett politiskt syfte?

Det här skulle du aldrig läsa om i media. Hade dock israelerna reagerat och handgripligen tagit tag i barnen, vilket jag anser att de med all rätt skulle få göra, då hade israelerna som vanligt utmålats som monster och översittare medan palestinerna ska framstå som offer. Du vet ju själv att det är så. Det är häftigt att stå upp för de "svaga", trots att palestinierna själva väljer att vara offer istället för att koncentrera sig på att bygga upp det dom har och göra någonting vettigt för sitt folk. Jag tycker klippet är väldigt talande för konflikten i helhet.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 07 nov 2012 09:21

Som vanligt då !
Nu igen dyker det upp på en sida ägnat krigshistoria,en person som endast verkar vara intresserad av att "slänga käft" om politik! Vad vill du vi ska tycka ang detta?
Hela konflikten Palestina/Israel är helt sjukt!
Är så trött på att krigsforum mer och mer går från krigshistoria till att bli en politisk arena !
Ta bort politik tjafset från forumet .........................

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 07 nov 2012 09:24

Transatlantic skrev:
York skrev:Hat på båda sidor som dessvärre de vuxna sprider till sina barn.

Och det gör inte dig förbannad att palestinska föräldrar använder sina barn på ett så smutsigt sätt? Att de dessutom filmar det och avser använda det i ett politiskt syfte?

Det här skulle du aldrig läsa om i media. Hade dock israelerna reagerat och handgripligen tagit tag i barnen, vilket jag anser att de med all rätt skulle få göra, då hade israelerna som vanligt utmålats som monster och översittare medan palestinerna ska framstå som offer. Du vet ju själv att det är så. Det är häftigt att stå upp för de "svaga", trots att palestinierna själva väljer att vara offer istället för att koncentrera sig på att bygga upp det dom har och göra någonting vettigt för sitt folk. Jag tycker klippet är väldigt talande för konflikten i helhet.
Återigen - det finns inga vinnare i denna konflikt, bara två förlorande parter.

Exakt hur ska de kunna "koncentrera sig på att bygga upp det dom har och göra någonting vettigt för sitt folk" när absolut alla förutsättningar för detta saknas?

Om vi tar byggnadsmaterial som exempel så fastnar en stor del av detta i de israeliska gränsövergångarna för att de är rädda att Hamas ska bygga bunkrar eller andra försvarsanläggningar med materialet. Med detta tankesätt kommer palestinierna aldrig att komma bort från det nuvarande "samlarstadiet" i sin samhällsutveckling än att dom kanske får mat på bordet för dagen. Och får dom det aldrig bättre ställt så kommer det alltid att finnas en grogrund för religiös extremism född ur desperation och fattigdom. På detta sätt sitter både israeler och palestinier och tuggar på var sin halva av samma bajs-macka.

Det fungerar ju som bekant inte att svälta palestinierna ut ur denna politiska kris eftersom Hamas fortfarande finns kvar. Då kanske man istället ska fundera på att försöka investera sig ur eländet. Får palestinierna det bättre ställt med jobb och ekonomi och känner att de har mer att vinna än att förlora på att samarbeta med sina israeliska grannar så försvinner underlaget för religiös extremism. Och jag utgår ifrån att de flesta som bor i det "heliga/blodiga landet" inte önskar sig något annat än stabilitet och slippa gå runt med rädslan av att riskera livet på grund av den religiöst olösbara frågan vem som har mest rätt till denna bit av stenöken.

Transatlantic
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av Transatlantic » 07 nov 2012 09:33

Trismegistus skrev: Exakt hur ska de kunna "koncentrera sig på att bygga upp det dom har och göra någonting vettigt för sitt folk" när absolut alla förutsättningar för detta saknas?
Det gör det ju inte alls. Det där är bara att skylla ifrån sig. Det är samma snack som man kör i förorten i Sverige. Stackars oss, staten trycker ner oss, Sverige pissar på oss, vi kan inte göra nåt så istället rånar vi och jävlas.
Om vi tar byggnadsmaterial som exempel så fastnar en stor del av detta i de israeliska gränsövergångarna för att de är rädda att Hamas ska bygga bunkrar eller andra försvarsanläggningar med materialet. Med detta tankesätt kommer palestinierna aldrig att komma bort från det nuvarande "samlarstadiet" i sin samhällsutveckling än att dom kanske får mat på bordet för dagen. Och får dom det aldrig bättre ställt så kommer det alltid att finnas en grogrund för religiös extremism född ur desperation och fattigdom. På detta sätt sitter både israeler och palestinier och tuggar på var sin halva av samma bajs-macka.
Helt ärligt så har de satt sig själv i skiten. De har bara sig själva att skylla. Om man lägger all sin energi på att se till att utrota varenda jude så är det ju klart man möter motstånd. Vad förväntar dom sig, att Israel åka därifrån och bosätta sig på månen? Eller tror dom att Israel ska släppa garden och chilla lite när de är omgivna av araber som vill döda varenda en av dom? Jag tror inte det. Vi och vilket annat civiliserat land som helst hade agerat precis som Israel i den situationen.
Det fungerar ju som bekant inte att svälta palestinierna ut ur denna politiska kris eftersom Hamas fortfarande finns kvar. Då kanske man istället ska fundera på att försöka investera sig ur eländet. Får palestinierna det bättre ställt med jobb och ekonomi och känner att de har mer att vinna än att förlora på att samarbeta med sina israeliska grannar så försvinner underlaget för religiös extremism. Och jag utgår ifrån att de flesta som bor i det "heliga/blodiga landet" inte önskar sig något annat än stabilitet och slippa gå runt med rädslan av att riskera livet på grund av den religiöst olösbara frågan vem som har mest rätt till denna bit av stenöken.
Där kommer det ju igen. Ska Israel göra det ÅT dom? Det är ju precis palestiniernas problem, de sitter ju bara och väntar på bidrag och att någon ska göra jobbet åt dom medan de kan sitta och gnälla om hur synd det är om dom. Det är ju det enda de är bra på. Jag har ingen respekt för dom alls så länge de väljer att kasta sten istället, skicka sina ungar att provocera israeliska soldater, självmordbomba sig själva, skicka iväg granater och missiler dagligen och sabbotera för Israel på alla sätt de kan. Som man bäddar får man ligga.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 07 nov 2012 10:19

Transatlantic skrev:
Trismegistus skrev: Exakt hur ska de kunna "koncentrera sig på att bygga upp det dom har och göra någonting vettigt för sitt folk" när absolut alla förutsättningar för detta saknas? ≈
Det gör det ju inte alls. Det där är bara att skylla ifrån sig. Det är samma snack som man kör i förorten i Sverige. Stackars oss, staten trycker ner oss, Sverige pissar på oss, vi kan inte göra nåt så istället rånar vi och jävlas.
Vilka förutsättningar har då palestinierna enligt dig för att de ska kunna bygga upp sitt samhälle och göra någonting vettigt?
Transatlantic skrev:
Helt ärligt så har de satt sig själv i skiten. De har bara sig själva att skylla. Om man lägger all sin energi på att se till att utrota varenda jude så är det ju klart man möter motstånd. Vad förväntar dom sig, att Israel åka därifrån och bosätta sig på månen? Eller tror dom att Israel ska släppa garden och chilla lite när de är omgivna av araber som vill döda varenda en av dom? Jag tror inte det. Vi och vilket annat civiliserat land som helst hade agerat precis som Israel i den situationen.
Du verkar inte direkt vara intresserad av att hitta en lösning på konflikten då du precis som många andra snöat in sig på att den enda lösningen är att den ena parten måste flytta på sig helt och hållet. Eftersom en tvåstatslösning är det enda hållbara alternativet så kräver det att båda parter fokuserar på detta och inte sitter och grinar över vad den andra parten gjorde för dumt i förra veckan eller för tvåtusen år sedan... Detta gäller båda parter som är i skriande behov av någonting liknande psykoterapi där man får gå igenom det som varit, hitta vägar och redskap för att kunna försonas och sedan kunna gå vidare med livet.
Ett nyktert civiliserat land hade dessutom försökt ta itu med rotorsaken till problemet och inte enbart nöjt sig med att försöka få bort det för tillfället synliga problemet.
Transatlantic skrev:
Där kommer det ju igen. Ska Israel göra det ÅT dom? Det är ju precis palestiniernas problem, de sitter ju bara och väntar på bidrag och att någon ska göra jobbet åt dom medan de kan sitta och gnälla om hur synd det är om dom. Det är ju det enda de är bra på. Jag har ingen respekt för dom alls så länge de väljer att kasta sten istället, skicka sina ungar att provocera israeliska soldater, självmordbomba sig själva, skicka iväg granater och missiler dagligen och sabbotera för Israel på alla sätt de kan. Som man bäddar får man ligga.
Återigen... Vad skulle palestinierna konkret kunna göra enligt dig - med de förutsättningar dom har idag, i princip omringade av en mur åt alla håll - inklusive havet? Ge mig ett par konstruktiva förslag så har vi något att diskutera vidare kring. De saker du lyfter fram ovan är symptom på fattigdom och frustration som dessutom har uppmuntrats av extrema religiösa ledare på båda sidor vilka inget hellre ser än att den andra parten försvinner. Både den israeliska och arabiska sidan har ju i ett par tusen år provat att lösa problemet på sitt vanliga etablerade sätt - med våld, vilket inte hjälpt ett smack. Kanske dags att prova något annat nu?

Du verkar som sagt mest vara ute efter att gnälla och verkar i likhet med ledarna där nere inte vara det minsta intresserad av att lyfta blicken och blicka framåt? Även om det är svårt så måste man oavsett situation i livet ändå förr eller senare acceptera det som varit och gå vidare på bästa möjliga sätt. Tror du inte själv att en tvåstatslösning med ett välmående Israel och ett välmående Palestina skulle vara lösningen på det hela problemet? Då behöver ju inte Palestinierna vara bidragsberoende av omvärlden, och Israel behöver inte vara bidragsberoende av USA.

Transatlantic
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av Transatlantic » 07 nov 2012 12:54

Trismegistus skrev: Vilka förutsättningar har då palestinierna enligt dig för att de ska kunna bygga upp sitt samhälle och göra någonting vettigt?
Vilka förutsättningar har vem som helst? Man får väl göra det bästa av det man har. Bara för att man anser sig ha dåliga förutsättningar så tillåter det ju inte att bete sig som man vill. Se på Israels geografiska läge och se på Egyptens läge, eller varför inte Libanon. De har väl kust? Är de lika framgångsrika som Israel? Inte i närheten. Man kan inte skylla på sådana faktorer. Som du märker är jag less på att palestinierna hela tiden utmålas som offer fast det faktiskt inte är så. DE är angripare.
Du verkar inte direkt vara intresserad av att hitta en lösning på konflikten då du precis som många andra snöat in sig på att den enda lösningen är att den ena parten måste flytta på sig helt och hållet. Eftersom en tvåstatslösning är det enda hållbara alternativet så kräver det att båda parter fokuserar på detta och inte sitter och grinar över vad den andra parten gjorde för dumt i förra veckan eller för tvåtusen år sedan... Detta gäller båda parter som är i skriande behov av någonting liknande psykoterapi där man får gå igenom det som varit, hitta vägar och redskap för att kunna försonas och sedan kunna gå vidare med livet.
Ett nyktert civiliserat land hade dessutom försökt ta itu med rotorsaken till problemet och inte enbart nöjt sig med att försöka få bort det för tillfället synliga problemet.
Det stämmer, jag är lika ointresserad av att lösa palestiniernas inrikespolitiska problem som jag antar Israel är, med all rätt. De har väl sitt att tänka på. Israel är inte en världspolis. De gör vad de måste för att överleva helt enkelt. Jag vet inte om du har märkt det, men de är omringade av folk som vill utplåna dom och det är inte ens en underdrift. Så vitt jag kan se så går Israel vidare. Landet går alldeles utmärkt bra med tanke på den situation de befinner sig i. Om det är någon som måste gå vidare och skärpa sig så är det arabstaterna. De är våldsverkare och de beter sig ociviliserat. Det är inget att hymla om. Vi märker dessa tendenser i Europa också eller ska vi förneka alla hot om terror och faktiska handlingar? Var är de judiska terrorhandlingarna?
Återigen... Vad skulle palestinierna konkret kunna göra enligt dig - med de förutsättningar dom har idag, i princip omringade av en mur åt alla håll - inklusive havet? Ge mig ett par konstruktiva förslag så har vi något att diskutera vidare kring.
Ok, med ditt sätt att se på saken så ska jag alltså om jag upplever problem med att få jobb för att jag själv skiter i allting då kunna gå till arbetsförmedlingen och säga, ge mig ett jobb, jag kräver det för mina förutsättningar är så usla. Suck.
De saker du lyfter fram ovan är symptom på fattigdom och frustration som dessutom har uppmuntrats av extrema religiösa ledare på båda sidor vilka inget hellre ser än att den andra parten försvinner. Både den israeliska och arabiska sidan har ju i ett par tusen år provat att lösa problemet på sitt vanliga etablerade sätt - med våld, vilket inte hjälpt ett smack. Kanske dags att prova något annat nu?
Det är säkert så, men återigen är det inte något som Israel ska behöva lösa. Det är i sådana fall först och främst ett palestinskt problem som de själva ska lösa. Om Israel går in för att röra om och införskaffa demokrati eller om USA gör det, då blir det ett jävla liv ändå. Folk som gnäller emot USA och Israel är aldrig nöjda helt enkelt. De ser bara förtryck, ändå lever de i ett fritt land som de har just tack vare nationer som USA och Israel. Dubbelmoralen får mig att vilja kräkas.
Du verkar som sagt mest vara ute efter att gnälla och verkar i likhet med ledarna där nere inte vara det minsta intresserad av att lyfta blicken och blicka framåt? Även om det är svårt så måste man oavsett situation i livet ändå förr eller senare acceptera det som varit och gå vidare på bästa möjliga sätt. Tror du inte själv att en tvåstatslösning med ett välmående Israel och ett välmående Palestina skulle vara lösningen på det hela problemet? Då behöver ju inte Palestinierna vara bidragsberoende av omvärlden, och Israel behöver inte vara bidragsberoende av USA.
Jag tror på en tvåstatslösning, men det kommer inte till skott eftersom palestinier, islamister, är som de är. De vill utplåna judarna. De hatar dom. De är programmerade att hata judar. Har du aldrig hört vad israelerna själva säger "om palestinierna lägger ner vapnen så blir det fred, om israelerna gör det så finns inte Israel längre". Det är så sant som det är sagt.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 07 nov 2012 14:56

Transatlantic skrev:
Trismegistus skrev: Vilka förutsättningar har då palestinierna enligt dig för att de ska kunna bygga upp sitt samhälle och göra någonting vettigt?
Vilka förutsättningar har vem som helst? Man får väl göra det bästa av det man har. Bara för att man anser sig ha dåliga förutsättningar så tillåter det ju inte att bete sig som man vill. Se på Israels geografiska läge och se på Egyptens läge, eller varför inte Libanon. De har väl kust? Är de lika framgångsrika som Israel? Inte i närheten. Man kan inte skylla på sådana faktorer. Som du märker är jag less på att palestinierna hela tiden utmålas som offer fast det faktiskt inte är så. DE är angripare.
Det jag märker är att du har stora skygglappar och inte förmår se båda sidorna av myntet. Det blir som att jämföra äpplen och elefanter om man tror att den israeliska staten och den palestinska staten har samma förutsättningar för samhällsbyggnad. Israel kan ju som exempel fritt exportera och importera varor och tjänster från sitt land utan hinder. Palestinierna är helt utelämnade på detta område då allt kontrolleras av israelerna först som sedan mer eller mindre kan välja vad som ska in/ut ur området. Så din logik är att om Israel väljer att 0% byggnadsmaterial ska släppas in i de palestinska områdena under en månads tid, då ska palestierna göra det bästa av det 0% byggnadsmaterial man har till sitt förfogande för att bygga upp sina hus och inte gnälla så mycket?

Och med anledning av att 0% byggnadsmaterial kom in i Palestina denna fiktiva månad så anser du heller inte att detta är någon större anledning till att palestinska byggnadsarbetare eller hemlösa ska bli förbannade på IDF eller vilka det nu är som vaktar gränsövergångarna.

Så återigen - i den här konflikten är både palestinier och israeler likväl angipare som offer. Båda är aggressiva i ena andetaget och snyftar sedan inför delar av omvärlden för att försöka få bidrag i olika former. Vinnarna är de religiösa virrpannorna som läser sina heliga böcker bokstavstroget och får mer stöd ju värre det blir, förlorarna är de mer sekulära invånarna, israeler likväl som palestinier som bara vill leva ett fredligt liv i ett eget land, ha ett tak över huvudet och ett jobb att gå till.
Transatlantic skrev:
Trismegistus skrev:Du verkar inte direkt vara intresserad av att hitta en lösning på konflikten då du precis som många andra snöat in sig på att den enda lösningen är att den ena parten måste flytta på sig helt och hållet. Eftersom en tvåstatslösning är det enda hållbara alternativet så kräver det att båda parter fokuserar på detta och inte sitter och grinar över vad den andra parten gjorde för dumt i förra veckan eller för tvåtusen år sedan... Detta gäller båda parter som är i skriande behov av någonting liknande psykoterapi där man får gå igenom det som varit, hitta vägar och redskap för att kunna försonas och sedan kunna gå vidare med livet.
Det stämmer, jag är lika ointresserad av att lösa palestiniernas inrikespolitiska problem som jag antar Israel är, med all rätt. De har väl sitt att tänka på. Israel är inte en världspolis. De gör vad de måste för att överleva helt enkelt. Jag vet inte om du har märkt det, men de är omringade av folk som vill utplåna dom och det är inte ens en underdrift. Så vitt jag kan se så går Israel vidare. Landet går alldeles utmärkt bra med tanke på den situation de befinner sig i. Om det är någon som måste gå vidare och skärpa sig så är det arabstaterna. De är våldsverkare och de beter sig ociviliserat. Det är inget att hymla om. Vi märker dessa tendenser i Europa också eller ska vi förneka alla hot om terror och faktiska handlingar? Var är de judiska terrorhandlingarna?
Nu är du verkligen inne på en destruktiv polarisering om du anser att alla länder som omringar Israel är ute efter att förgöra dom, likväl som att alla araber hatar Israel. Dessa demoniserande föreställningar som både kommer från israeliskt och arabiskt håll har i många fall ytterst lite med realpolitik att göra utan med religion där religiösa farbröder skaffar sig makt genom att tolka vad osynliga låtsaskompisar säger, vilka som vi sett stärker sina ställningar i orostider. Hade det inte varit för religionen så hade förmodligen inte en kotte gjort anspråk på denna delen av jordklotet - än mindre gått i krig över det.
Transatlantic skrev:
Trismegistus skrev:Återigen... Vad skulle palestinierna konkret kunna göra enligt dig - med de förutsättningar dom har idag, i princip omringade av en mur åt alla håll - inklusive havet? Ge mig ett par konstruktiva förslag så har vi något att diskutera vidare kring.
Ok, med ditt sätt att se på saken så ska jag alltså om jag upplever problem med att få jobb för att jag själv skiter i allting då kunna gå till arbetsförmedlingen och säga, ge mig ett jobb, jag kräver det för mina förutsättningar är så usla. Suck.
Du hade med andra ord inget konstruktivt att svara på min fråga då svaret blev en ny motfråga. Men det är lugnt - jag hade i ärlighetens namn inte förväntat mig något annat...
Däremot så kom det återigen en demoniserande föreställning om att palestiner skiter i allting. Du tror alltså på fullaste allvar att dom sitter där och bara väntar på att bidragskuverten ska landa? Vad kommer härnäst för "sanningar"? Att alla zigenare stjäl? Att frimurarna ska ta över makten i världen?
Transatlantic skrev:
Trismegistus skrev:De saker du lyfter fram ovan är symptom på fattigdom och frustration som dessutom har uppmuntrats av extrema religiösa ledare på båda sidor vilka inget hellre ser än att den andra parten försvinner. Både den israeliska och arabiska sidan har ju i ett par tusen år provat att lösa problemet på sitt vanliga etablerade sätt - med våld, vilket inte hjälpt ett smack. Kanske dags att prova något annat nu?
Det är säkert så, men återigen är det inte något som Israel ska behöva lösa. Det är i sådana fall först och främst ett palestinskt problem som de själva ska lösa. Om Israel går in för att röra om och införskaffa demokrati eller om USA gör det, då blir det ett jävla liv ändå. Folk som gnäller emot USA och Israel är aldrig nöjda helt enkelt. De ser bara förtryck, ändå lever de i ett fritt land som de har just tack vare nationer som USA och Israel. Dubbelmoralen får mig att vilja kräkas.
Eftersom Israel blockerar vägarna både till och inom de palestinska områdena så är man i högsta grad en bidragande orsak till problemen. Hade det inte funnits några hinder för palestinierna att röra sig in och ut från sina områden samt att de kunde importera/exportera varor efter eget önskemål - då skulle jag inte opponera mig om de befann sig i ett lika taskigt läge som idag.

På vilket sätt har vi i Sverige nationer som USA och Israel att tacka för att vi är ett fritt land? Inget av de båda exemplen är väl egentligen något föregångsland, oavsett vilket område man väljer att granska. Den gemensamma nämnaren är väl att båda länderna har en krigsmakt som man knappt klarar av att försörja med egna medel och att stora delar av befolkningen är bidragsberoende.
Transatlantic skrev:
Trismegistus skrev:Du verkar som sagt mest vara ute efter att gnälla och verkar i likhet med ledarna där nere inte vara det minsta intresserad av att lyfta blicken och blicka framåt? Även om det är svårt så måste man oavsett situation i livet ändå förr eller senare acceptera det som varit och gå vidare på bästa möjliga sätt. Tror du inte själv att en tvåstatslösning med ett välmående Israel och ett välmående Palestina skulle vara lösningen på det hela problemet? Då behöver ju inte Palestinierna vara bidragsberoende av omvärlden, och Israel behöver inte vara bidragsberoende av USA.
Jag tror på en tvåstatslösning, men det kommer inte till skott eftersom palestinier, islamister, är som de är. De vill utplåna judarna. De hatar dom. De är programmerade att hata judar. Har du aldrig hört vad israelerna själva säger "om palestinierna lägger ner vapnen så blir det fred, om israelerna gör det så finns inte Israel längre". Det är så sant som det är sagt.
Återigen så kommer du med grova generaliseringar. Det finns många olika araber och många olika åsikter bland dessa - likväl som att inte alla israeler tycker likadant om allting bara för att de är judar. Dessutom är det riktigt naivt om du tror att det bara är "islamisternas" fel att det inte blir fred i regionen. Många religiösa i Israel är också emot en tvåstatslösning. Yitzhak Rabin fick smaka på detta i Tel Aviv 1995 och han klassas väl fortfarande som förrädare av många i Israel.

Skriv svar