Taggtråd i Ungern

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Kontakt:

Inlägg av AndersB » 12 sep 2015 05:30

Att praktiskt taget alla ansökningar om uppehållstillstånd i Sverige av människor från Syrien godkänns skall inte tolkas som att alla har asylskäl, d v s är "flyktingar". För ungefär två år sedan beslöt nämligen den tillförordnade rättschefen (!) i Migrationsverket att läget i landet var sådant att tillstånd skulle beviljas i stort oavsett skäl. (Samma gäller de från södra Somalia, möjligen ytterligare något land.)

stuhlweissenburg
Menig
Menig
Från: Stockholm
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av stuhlweissenburg » 12 sep 2015 08:48

Som vi alla vet finns det en vardag att vakna upp till efter känslostormen de senaste dagarna. Tyskland börjar att vrida på sig ( trots ett förslag på ny flagga med ett färgat barn i mitten av det guld-röd- svarta ) och Merkel börjar få kritik. Hur ska man verkligen kunna bemästra situationen är frågor som dyker upp nu. De gamla central- och östeuropeiska länderna - som delvis är nya demokratier - slår bakut och hamnar i en förvirrad situation när motorn Tyskland tuffar på.
Här hemma verkar inte någon ha koll på läget och politiker stammar och frustar.
Jag repeterar , snart kommer vintern och flyktingarna i Turkiet har tröttnat på läger...Damaskusborna börjar röra på sig och smugglingspriserna är låga.
Vad händer egentligen på Lesbos ? Får greker sätta in kravallpolis med batonger och våld , medans svensk media rasar när en ungersk journalist sätter krokben på en arm människa ?
Vad händer i Makedonien ?
Vi bevittnar nu en händelse - som en tysk journalist beskriver - att politiker vältrar sig i strålkastarljuset , medans den större delen av befolkningen är tystad och har frågor. Merkel ramlade av sin stol häromdagen ( finns inte i svensk media ) och man befarade en total utmattning.
Och detta läste jag nyligen :

http://www.dn.se/nyheter/sverige/migrat ... tuationen/

Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Kontakt:

Re: Taggtråd i Ungern

Inlägg av AndersB » 07 okt 2015 08:35

AndersB skrev:Huruvida dagens ström av människor från bl.a. Syrien är flyktingar eller inte får framtiden och utredningarna visa.
Nu någon månad senare börjar statistiken klarna. Här är några officiella siffror från svenska respektive finska migrationsverken.

Under perioden januari - t o m september var andelen asylsökande som sade sig vara från Syrien i Sverige 35,1%, i Finland (som inte ger generella beviljningar) 2,7%.

Sverige: Under de tre senaste veckorna toppade samma kategori listan över de fem vanligaste ursprungsländerna. Räknat enbart på dessa fem (siffror ges inte, bara en graf) var siffrorna 58% - 50% - 40% för veckorna 38 - 39 - 40. Observera att det är räknat enbart på dessa fem länder. På totalen (se ovan) som alltså är större, bör siffrorna sänkas med runt en femtedel.

Tyskland har ungefär samma statistik som Sverige, men jag orkar inte hitta deras rapport.

Så var det med att "alla" kom från Syrien.
Ett försvar har vi för att i krigstid kunna försvara de ideal som i fredstid ger dig rätt att verka för försvarets avskaffande. Gösta Bohman.

stuhlweissenburg
Menig
Menig
Från: Stockholm
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av stuhlweissenburg » 18 okt 2015 09:50

Intressant Anders. Det går ju inte att undgå vad som händer i Europa och i Sverige. Jag läste senast detta :
http://www.dn.se/nyheter/varlden/tyska- ... a-gransen/

Var jag inte inne och nosade på detta för ett tag sedan här ovan ? Man behöver väl ingen kristall kula för att förstå vad Europa kommer att göra i framtiden - just att stänga gränser.
I Tyskland morrar man i varenda vrå, varje betydande delstats representant skakar på huvudet och/ men Merkel tuffar vidare. Det går inte en dag utan att seriösa bedömare i Tyskland ifrågasätter Merkels politik.
Vad jag fortfarande inte förstår är att man inte diskuterar vad och hur det ser ut om 1-5 år.
Moderaterna har anammat SD,s gamla verser och massmedierna försöker att få oss att tro att SD är på donken då de tappat 0,0007 % väljare. Situationen är teatralisk men samtidigt skrämmande.
Ungern har fått och får på käften så det står härliga till..men Tjeckien då ? - detta mysiga land med snuttiga Bierstuben och jazzklubbar. De för en hårdare linje än Ungern .Vad gör Polen ? Bulgarien ? Spanien ? Slovakien ?..you name it.
I ett resereportage nyligen i en stor kvällstidning tipsade man som brukligt årligen om 12 mysiga huvudstäder att åka till i höst vilket jag läser med intresse. Budapest är ju alltid med som kandidat - med ack, inte detta år. Nu hade man valt att plocka bort Budapest och lagt till en ny Tjeckisk stad istället. Visst kryper politiken in överallt.
Nästa vecka ska jag ned till Taggtrådarnas och de nyuppståndna Pilkorsarnas land :)...att jag vågar ?!..jodå jag vågar och ska njuta av god mat och fina vyer - I love Europe!!

Skriv svar