Världen med Trump

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Jugoslaviska krigen
Kontakt:

Världen med Trump

Inlägg av Admin » 07 maj 2016 18:46

I början såg det mer ut som ett skämt, men nu är det nog många som sätter kaffet i halsen när det står klart att Trump med all sannolikhet blir republikanernas presidentkandidat. Det här är USA och allt är möjligt "after all". Han kommer i sådana fall med stor sannolikhet ställas mot antingen H Clinton eller B Sanders och ingen av dessa verkar ha något överväldigande stöd. Så det ser ut att vara ett fullt möjligt scenario med Trump som ny amerikansk president.

Frågan är, hur kan detta komma att påverka omvärlden tror ni? Han ger ju helt klart intryck av att inte direkt ha för avsikt att fortsätta på Obamas arv med ett mer vänligt inställt USA. Helt tvärt om faktiskt.

Kan man tänka sig att Israel drar nytta av Trump som ledare? Obama måste ha varit den sämsta presidenten i historien sett ur deras perspektiv.
All that is necessary for evil to triumph is for good men to do nothing

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Från: Västerbotten
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Modellbygge
Kontakt:

Re: Världen med Trump

Inlägg av McCoy » 08 maj 2016 11:06

Man blir rent utav mörkrädd, kommer man en dag vakna och upptäcka att han har atombombat Danmark. Ja, han har faktiskt hävt ur sig det en gång vilket bara är ett exempel på hur instabil han är.
Semper fidelis - McCoy

Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt! - Okänd

Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Kontakt:

Inlägg av Admin » 08 maj 2016 11:23

Medan USA försökte sig på en mer fredlig och förlåtande politik med Obama där man försökte bygga broar så gick ju omvärlden helt åt det andra hållet med en mer expansiv Putin och ett mer radikalt Turkiet med Erdogan vid rodret. Sen har ju ISIS framfart inte gjort saken bättre och i och med detta upplever nog amerikanerna en viss oro och rädsla, därav behovet av en starkare ledare kan jag tänka mig. Vi har verkligen alla ingredienser snart för ett riktigt stort internationellt misslyckande.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 08 maj 2016 12:56

Det är viss tröst att det är ganska lite han kan genomföra utan kongressens stöd (och där lär han få det tufft med tanke på hur impopulär han är bland både demokrater och republikaner speciellt i kombination med sin begränsade diplomatiska förmåga). Han kommer lätt att bli en lame duck om än en högljudd sådan.

Sedan ska det mycket till för att han ska besegra Hillary Clinton (Saunders kan man nog snart räkna bort). Bland många av de republikaner som ogillar henne är Trump om möjligt ännu mer impopulär och en relativt moderat demokrat som Clinton kan nog få en hel del republikanska röster. Skulle Saunders mot förmodan bli demokraternas kandidat så är läget helt annat.
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Kontakt:

Inlägg av Admin » 08 maj 2016 14:34

Horrocks skrev:Det är viss tröst att det är ganska lite han kan genomföra utan kongressens stöd (och där lär han få det tufft med tanke på hur impopulär han är bland både demokrater och republikaner speciellt i kombination med sin begränsade diplomatiska förmåga). Han kommer lätt att bli en lame duck om än en högljudd sådan.
Det här är en stor tröst även om jag tror att risken finns att han får större stöd med tiden om Ryssland fortsätter på det sätt de gjort och om islamiska nationer (och ISIS) börjar utgöra ett större hot mot Israel.

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 08 maj 2016 19:43

Jag tröstar mig med att jag hört att många republikaner kommer rösta demokratiskt. Så det blir kanske en värld med en till Clinton.

Sedan har jag även hört en del röster inom republikanerna som menar att när han väl sitter där i vita huset så måste han endå förhålla sig någorlunda enligt spelreglerna, att han alltså kommer tona ner sin retorik.
Men ja jag är ju lite skeptisk. :hmm:
I mina mörkaste stunder så undrar jag inte om det blir starten på det andra ACW. Det blir kuststaterna mot "fly over states" men det trodde jag skulle börja redan när G W Bush satt där. Som jag endå nu i ljuset av Trump tycker verkar vara en sansad och klok kille. :D

Sonderling

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Kontakt:

Inlägg av York » 22 maj 2016 09:43

Hans beteende och kampanjsätt kommer vi nog (dessvärre) se kopierat i Sverige inför nästa väl om inte tidigare. Smutskastning på nya nivåer.
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 23 maj 2016 19:42

Om Trump är smart är det nu det är läge att byta taktik och börja framställa sig som sansad och "presidentaktig". Missnöjesröstarna har han redan säkrat men han behöver få med sig moderata republikaner. Jag tror dock inte han är kapabel till detta utan han kommer nog fastna i högljudd populism och med hög sannolikhet för en smutsig kampanj.

Annars är jag inte övertygad om att detta blir en trend. Smutsiga kampanjer tendererar att dyka upp då och då, men det går i vågor. Bush d.ä. vs Dukakis anses varit ett lågvattenmärke, nedan Bush d.ä. vs Clinton mer städad.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 12 aug 2016 15:42

Trump verkar vara rejält stukad efter de senaste klavertrampen. Tidigare har det inte påverkat hans populäritet, men frågan är om han gick för långt när han hoppade på familjen Kahn - veteraner är väl en helig ko bland republikaner. Det underförstådda uppmaningen till att skjuta Clinton tror jag är mindre kontroversiellt bland de egna anhängarna, utan cementerar väl snarare avskyn hos hans motståndarna ytterligare.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 10 sep 2016 14:30

Han verkar trots allt ligga ganska bra till.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 12 sep 2016 15:30

Tja, i opinionsundersökningarna ligger han väl i snitt 5% efter Clinton. Fullt möjligt att han kan vinna, men ändå ganska klart efter.

Svejk
Menig
Menig
Från: Västernorrland
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Inlägg av Svejk » 16 nov 2016 11:22

Efter att ha erhållit ca 25% av de röstberättigades röster tillträder Trump som president i januari.

Redan nu har han gjord några uppmärksammade handlingar av utrikespolitisk betydelse. Vid sin första säkerhetsinformation, dvs samma som Obama får, inte den översiktliga som presidentkandidaterna får, tog han med sin Michael Flynn. En man vars lobbyfirma jobbar för Turkiet.

Han ville också ha med sin svärson, som dock inte var säkerhetsklassad. Den dagen Trump tillträder bestämmer han själv säkerhetsklassningen.

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 16 nov 2016 18:45

Trump sägs ha bjudit in vitmakt rörelsen i vita huset med denne Bannon? Som också påstås vara antisemit, hur går det då med USAs täta band med Israel?
Ska han barn vara rådgivande?
http://www.bbc.com/news/world-us-canada-37991139

Har förövrigt hört att han ska lämna över kriget mot IS åt militärerna och det kan ju faktiskt vara ett plus tänker jag. Slipper det vanliga militära misstaget "politikerna lägger sig i" kanske? Armén har ju också sagt att de inte tänker lyda några olagliga order. Kanske kan de hålla koll på honom. :hmm:
Jag tror annars Trump inte kommer ha nån större utrikes politisk agenda. Han kommer nog satsa på att bygga upp infrastrukturen (som verkligen behövs) och kommer nog inte möta så mycket motstånd i Congress m.m.(som Obama som kändes som om han blev Stonewallad* hela tiden.) och med det kanske han kommer anses i landet USA som en lyckad president.

Jag har förövrigt fått trösta arbetskollegor i snart en veckas tid som tror att Trump ska börja atombomba allt och alla vid första tillfälle. :skratt:

Sonderling

* ursäkta anglicismen

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Kontakt:

Inlägg av York » 16 nov 2016 20:14

Det kanske helt enkelt slutar i ett anticlimax där Trump åtalas och blir avsatt? Det är ju en del rättsprocesser han är inblandad i som kan skapa problem som jag förstått det. Demokrater och vissa republikaner lär väl vara ivriga att bli av med honom på alla sätt möjligt. If there is a way they will find it...
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 17 nov 2016 12:32

Sonderling skrev: Jag tror annars Trump inte kommer ha nån större utrikes politisk agenda. Han kommer nog satsa på att bygga upp infrastrukturen (som verkligen behövs) och kommer nog inte möta så mycket motstånd i Congress m.m.(som Obama som kändes som om han blev Stonewallad* hela tiden.) och med det kanske han kommer anses i landet USA som en lyckad president.
Problemet för honom är att han kommer få en utrikespolitiskt agenda vare sig han vill eller ej - det är priset av att vara en supermakt. Börjar Ryssland, Kina, mfl agera, kommer det bli svårt att sitta still i båten i längden. Likaså om IS skulle lyckas genomföra ett större terrordåd mot USA. För eller senare kommer han sättas på prov och det är denna situation som jag bävar för. En man med så många personliga brister , bl a en mycket begränsad impulskontroll, är en riskfaktor.

Vad armén är beredd att göra och inte göra beror till stor del vem som sitter i arméledningen, vilken kan bytas ut vid behov.

Skriv svar