Irak

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Gerle
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av Gerle » 24 jul 2005 03:19

Jimmy skrev:Beror på vilka som frikänner honom :) Men jag tycker faktiskt bilderna var lite otydliga,och var svårt att bedömma hur akut läget var. Man måste ändå förstå att det var en otroligt pressad situation, och man vet inte om personen som blev skjuten döljde ett vapen eller inte. Men jag är nog ganska övertygad om att han blev avrättad..
Jag tror att det beror på bevisläget. Inte ens du själv är ju övertygad, skriver du, ska man då döma någon på känslor? Man måste i USA vara övertygad om någons skuld bortom alla rimliga tvivel, det gick inte i det här fallet, menar ni som skrivit inlägg här att oegentligheter begåtts?

Ser ni nu hur svårt det är, det finns tom film av det hela, ändå vet vi inte vad som hände.
/ Thomas

Användarvisningsbild
Jimmy
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Kön: Man
Från: Halland
Militär Grundutb: Skyddscentrum
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Jimmy » 24 jul 2005 07:48

Att det finns andra nationaliteter som slåss i Irak förstår jag inte vad du vill komma fram till, svenskar och norrmän åkte till Finland föt att hjälpa dom i sin kamp mot en stormakt, var dom mörkermän i dina ögon?Om jag ska vara riktigt ärlig, så finns det andra saker att koncentrera sig på än kvinnors rättigheter i irak.

Användarvisningsbild
Gerle
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av Gerle » 24 jul 2005 09:09

Jimmy skrev:Att det finns andra nationaliteter som slåss i Irak förstår jag inte vad du vill komma fram till, svenskar och norrmän åkte till Finland föt att hjälpa dom i sin kamp mot en stormakt, var dom mörkermän i dina ögon?Om jag ska vara riktigt ärlig, så finns det andra saker att koncentrera sig på än kvinnors rättigheter i irak.
Jimmy skrev:Irak är deras land
Läste du överhuvudtaget vad jag skrev, jag svarade på att du sade att de slogs för sitt land när tydligen flera är jordanier etc. Sedan verkade du inte förstå vad jag menade med Finland etc. De frivilliga på den tiden kämpade för frihet skrev jag, de i Irak som spränger barn kämpar för nåt helt annat. Du tycker att kvinnors frihet är oviktig, det är ju en av de absoluta grundpelarna i en demokrati! Jag antar att du inte är kvinna? Mörkermännen vill ha allt åt sunni, inget åt shia, allt åt araber inget för andra, inget för kvinnor etc etc.

De som medvetet spränger saker i Irak på ett sätt så att barn dör är terrorister, inget annat. De kämpar för sitt land, inte ett Irak för alla som bor där. Om du skulle göra samma sak får stå för dig, ett sådant land de kämpar för vill jag inte bo i.
/ Thomas

Användarvisningsbild
Jimmy
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Kontakt:

Inlägg av Jimmy » 24 jul 2005 09:23

Kvinnans rättighet är knappast oviktig, med tanke på situationen i Irak så får kvinnors rättigheter vänta ett tag till, Så kvinnans rättighet är en grundpelare? hur såg det ut i Europa och USA i början på 19oo-talet då, kvinnan hade jättemycket att säga till om :roll:

Allt ligger i landet/kulturen ser ut , Turkiet är ett demokratsikt land, hur behandlar dom sina kvinnor? gör det dom till odemokratiska?

Så du har ingen som helst förståelse för att irakierna inte vill ha USA´s form av demokrati, hur skulle du känna om exempelvis ett land invaderade USA och proklamerade deras version av demokrati, skulle du svälja den med hull och hår?

Användarvisningsbild
Gerle
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av Gerle » 24 jul 2005 11:03

Du menar att kvinnors rättigheter inte är en grundpelare för vad vi kalalr ett demokratiskt samhälle? Du vill frånta hälften av befolkningen deras rättigheter enbart pga kön? Hur jag skulle känna om någon invaderade USA har knappast något med ifall en person som medvetet dödar 24 barn för att samtidigt döda en amerikansk soldat ska kallas terrorist eller motståndskämpe att göra. Jag kallar honom terrorist, du får kalla honom vad du vill.

Var i mina inlägg ser du att jag inte har någon förståelse för irakiers åsikter? I Irak har det hållits val, de som spränger barn etc får finna sig i resultatet av dessa, vänta tills nästa val och försöka vinna dessa. I Finland sprängde väl inte finska armén barn, i Frankrike gjorde väl inte motståndsrörelsen det heller? Det finns sätt att göra motstånd som inte inbegriper att spränga barn och Röda Korsets högkvarter. De som bekämpar USA och deras allierade på andra sätt kan jag respektera, de som vinnlägger sig om att endast skada militären etc, men de som utan att bry sig eller kasnke till och med anstränger sig för att skada civila de ska jagas som hundar och dödas på platsen, de förtjänar ingen nåd.

De verkar som om de flesta som gör motstånd gör det i syfte att upprätta en ordning där kvinnor inte har något att säga till om, om det bekräftas i fria val får det väl bli så, men jag undrar om kvinnorna medvetet skulle rösta bort sin rätt?

En modern demokrati låter kvinnor ha samma rätt som män, så vad din kommentar om tidigt 1900-tal har med saken att göra vet jag inte, vi har som tur är ändrat på vissa saker på hundra år. Hur ser det ut i Turkiet, berätta gärna om det.
Jimmy skrev:Så du har ingen som helst förståelse för att irakierna inte vill ha USA´s form av demokrati, hur skulle du känna om exempelvis ett land invaderade USA och proklamerade deras version av demokrati, skulle du svälja den med hull och hår?
Jag skulle inte spränga små barn, speciellt inte mina landsmän, på vilket vis skulle det tjäna mina syften att vinna folkets stöd om jag dödade 24 av deras barn för varje fiende? Det finns kanske ca 150 000 amerikaner i Irak, 3,6 miljoner irakiska barn skulle dö med de metoderna, tyvärr består de aktiva styrkorna USA förfogar över av säkert 1,5 miljoner så på det viset blir det ju 36 miljoner irakiska barn. Tyvärr finns det bara ca 26 miljoner irakier i Irak, men huvudsaken är ju att vinna med vilka metoder det än kräver.
/ Thomas

Användarvisningsbild
Jimmy
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Kontakt:

Inlägg av Jimmy » 24 jul 2005 12:17

Gerle skrev:Du menar att kvinnors rättigheter inte är en grundpelare för vad vi kalalr ett demokratiskt samhälle? Du vill frånta hälften av befolkningen deras rättigheter enbart pga kön? Hur jag skulle känna om någon invaderade USA har knappast något med ifall en person som medvetet dödar 24 barn för att samtidigt döda en amerikansk soldat ska kallas terrorist eller motståndskämpe att göra. Jag kallar honom terrorist, du får kalla honom vad du vill.
Det finns större problem att klara upp i Irak innan man ger sig på kvinnorättigheter. När skrev jag att jag ville frånta deras rättigheter? :shock: Att du bara drar upp exemplet med barnen, konstigt att du inte nämner "jänkarnas" friendly kills" eller bröllopet i Afghanistan där amerikansk helikopter sprängde 27 människor i luften.Starkt jobbat..

Jag tycker självklart att det är bra att Saddam är borta, men frågan är om inte terrorismen har blivit farligare efter Saddam puttades bort. Och vilka har vi att tacka för det "God bless Americat".

Jag skulle nästan gå så långt och påstå att det kändes på något konstigt sätt bättre när Sovjet fanns kvar, då fanns det i alla fall någon form av balans bland stormakterna, nu kan USA härja fritt och skrika åt världen att "antingen är ni med oss eller emot oss"

Användarvisningsbild
Gerle
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av Gerle » 24 jul 2005 14:20

Jag har inte förnekat dessa misstag från USAs sida, men du påstår väl inte att de var välplanerade angrepp som hade som enda syfte att döda civila? Smart drag att försöka dra debatten från mordisk terror till erkända misstag. Dessa misstag kan du inte dra in i debatten om terror eftersom de var just det, misstag, och inte på något vis tjänar till att stärka alliansens sak. Jag förstår inte varför du lägger ner sådan energi på att försvara barnamördare som med berått mord spränger småbarn i luften och i samma andetag fördömer "friendly kills", något ingen någonsin vill ha på sitt samvete. Återigen, varför skulle jag dra upp exempel på USAs misstag, de du nämner, i en diskussion om terror eftersom de ju absolut inte är exempel på terror?

Jag säger inte att du vill frånta kvinnor deras rättigheter, men varför inte se dem som en av de absolut viktigaste delarna i kampen mot dessa människo, de som vill förhindra bl a kvinnors frihet. Ett av de viktigaste problemen handlar om att rösta fram en regering som representerar alla i Irak, detta kan ju knappast ske utan att ge kvinnor rösträtt eller trygghet att röra sig fritt, vilket i högsta grad är kvinnofrågor.

De som upplevde WTC-attacken ser nog inte terrorn som farligare efter Saddams fall, hur många har dött i USA efter hans fall jmf med tidigare? Om ni i Europa känner er osäkrare nu så kanske du förstår hur USA reagerade efter WTC. En attack som inte hade med Irak att göra det erkänns, men nu pratar vi ju om terrorattentat i allmänhet.
/ Thomas

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 24 jul 2005 14:39

Om ni i Europa känner er osäkrare nu så kanske du förstår hur USA reagerade efter WTC.
Attentaten i Madrid och London hade aldrig inträffat om inte dåren Bush startat sitt krig mot terrorismen och olagligen invaderat Irak. Så i det fallet är USA:s regering och dess underrättelsetjänster minst lika medskyldiga som de som utförde dåden.

Användarvisningsbild
Sergeant Harrison
Förvaltare
Förvaltare
Från: Värmland
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Sergeant Harrison » 24 jul 2005 15:55

Jag fattar fan inte hur ni kan vara så emot USA! De försöker ju skydda Irak från terrorattentat! HAde det vart bättre om de drog tillbaka allt till USA, och låtit Al-qaida skicka iväg en A-bomb?

Användarvisningsbild
US Army
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av US Army » 24 jul 2005 15:56

matte_a skrev:
Om ni i Europa känner er osäkrare nu så kanske du förstår hur USA reagerade efter WTC.
Attentaten i Madrid och London hade aldrig inträffat om inte dåren Bush startat sitt krig mot terrorismen och olagligen invaderat Irak. Så i det fallet är USA:s regering och dess underrättelsetjänster minst lika medskyldiga som de som utförde dåden.
Det låter nästan som att du rättfärdigar terrordåden. Och jag ser inte orimligheten i att förklara krig mot terrorism och förtryck. Ska man behöva skylla sig själv för att man försökt införa demokrati i ett land som skiter fullständigt i mänskliga rättigheter och förespråkar kvinnoförtryck?

Terrorismen hade slagit till mot västvärlden, och har redan gjort det, trots att inget krig förklarats mot Islam. I de extremislamistiska gruppernas ideologi är alla icke-muslimer otrogna som förtjänar att dö för det sätt de lever på.

Användarvisningsbild
Gerle
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av Gerle » 24 jul 2005 16:21

matte_a skrev:
Irak hade aldrig invaderats, lagligt med stöd av diverse FN-resolutioner, om inte Irak under dåren Saddam Hussein hade invaderat Kuwait och sedan under mer än ett decennium trotsat alla försök till fredlig samexistens. Tack vare hans invasion baserades amerikanska stridskrafter i Saudiarabien vilket ledde till otaliga angrepp från Osama bin Ladin på USA. Utan brittiska och amerikanska oljebolag hade aldrig Saudifamiljen styrt sitt land, utan folk som köper olja, folk som kanske dina föräldrar och även du, eller åtminstone bussbolaget du kanske åker med t ex, så hade aldrig detta hänt, vilket leder till att du är minst lika medskyldig som de som utförde dåden.
/ Thomas

Red Beaver
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av Red Beaver » 24 jul 2005 16:25

Grejen e att USA har gjort så mycket skit mot mellanöstern, istället för att sätta sej ner och be om ursäkt och gå till botten med problemet väljer dom att starta krig, smart jobbat. Nu hatar ju halva världen USA.

Användarvisningsbild
Gerle
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av Gerle » 24 jul 2005 16:26

matte_a skrev:Attentaten i Madrid och London hade aldrig inträffat
om inte någon med berått mod bestämt sig för att döda hundratals människor som inte hade det minsta att skaffa med det som pågår i Irak. Samma personer som gjorde detta var för fega för att verka på plats i Irak mot beväpnade och beredda motståndare och bestämde sig för att slå mot helt oskyldiga människor, vem vet, bland de som dödades fanns det kanske t o m motståndare mot kriget i Irak? Relativt troligt med tanke på att de skedde i Spanien och GB, länder där det finns en stor andel motståndare mot engagemanget i Irak.

Använder du samma resonemang i fråga om våldtäkter, om hon inte klätt sig så utmanande/inte varit ute så sent hade inget hänt?
/ Thomas

Användarvisningsbild
Gerle
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av Gerle » 24 jul 2005 16:29

Red Beaver skrev:Grejen e att USA har gjort så mycket skit mot mellanöstern, istället för att sätta sej ner och be om ursäkt och gå till botten med problemet väljer dom att starta krig, smart jobbat.
Ja, bl a fick man slut på de ständiga krigen mellan Israel och dess grannar, säger dig Camp David något?
Red Beaver skrev:Nu hatar ju halva världen USA.
Flera av dessa verkar ju finnas här... :wink:
/ Thomas

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 24 jul 2005 16:49

Sergeant Harrison skrev:Jag fattar fan inte hur ni kan vara så emot USA! De försöker ju skydda Irak från terrorattentat! HAde det vart bättre om de drog tillbaka allt till USA, och låtit Al-qaida skicka iväg en A-bomb?
Det intressanta är att Al-Quida aldrig hade något fotfäste i Irak före invasionen. Men i och med de handlingar som USA:s trupper utfört så har de fått många sympatisörer.

Vill de åt Al-Quida så bör de bege sig till Saudi-Arabien, Afghanistan och Pakistan.

Skriv svar