Irak

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Raketen
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av Raketen » 24 jul 2005 17:42

Om väst backar undan så kommer demokratin också att göra det och förtrycket kan fortsätta att härja fritt. USA må ha sina brister men de är åtmindstånde kapabla till att ta tag i saken. Det enda EU gör är att diskutera, diskutera, rösta om lagförslag och tjafsa medans USA har erfarenheten och kunskapen att verkligen göra något. Någon nämnde att USA:s invasion var olaglig, varför var den det? För att man inte satt i all evighet och väntade på att FN och EU skulle hålla sina möten?

Dessa fascistiska islamister för ett krig utan logik, det är galningar helt enkelt, galningar med värderingar som är omöjliga att acceptera. De vill inte ha demokrati, Allah är den som bestämmer och därför kan demokrati aldrig accepteras.

Jag tvekar inte på att historien kommer att visa att USA gjorde rätt som än en gång offrat sig för folkets frihet.

Bild

Användarvisningsbild
Jimmy
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Kön: Man
Från: Halland
Militär Grundutb: Skyddscentrum
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Jimmy » 24 jul 2005 18:42

Jösses, om ni inte vet vad propaganda är för något, läs inlägget ovan :skratt:

Allvarligt talat, tror ni verkligen USA bryr sig om några andra andra än sig själva? Det allt går ut på är att "roffa" åt sig så mycket det bara det går. Så enkelt är det, och jag skriver inte det här inlägget för att provocera, utan för att jag talar i klar text.
Jag tvekar inte på att historien kommer att visa att USA gjorde rätt som än en gång offrat sig för folkets frihet.
Det var det här inlägget som jag tyckte var lite lustigt. :)

Användarvisningsbild
Raketen
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av Raketen » 24 jul 2005 18:44

Varför är det lustigt?

Användarvisningsbild
Gerle
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av Gerle » 24 jul 2005 18:50

Om du tycker inlägget är lustigt så har du säkert full förståelse för att andra kan uppfatta dina inlägg som djupt tragiska.

"Allvarligt talat, tror ni verkligen USA bryr sig om några andra andra än sig själva? Det allt går ut på är att "roffa" åt sig så mycket det bara det går. Så enkelt är det, och jag skriver inte det här inlägget för att provocera, utan för att jag talar i klar text." Så enkelt är det? Tack för klargörandet, jag inser nu hur fel jag haft.
/ Thomas

Användarvisningsbild
Jimmy
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Kontakt:

Inlägg av Jimmy » 24 jul 2005 19:08

Visst har jag det. Andra? du talar väl för dig själv? "Kämpar för folkets frihet" än en gång.Jag köper inte det snacket, kolla hur USA betett sig under 70-80-talet.

Användarvisningsbild
Raketen
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av Raketen » 24 jul 2005 19:59

Jimmy skrev:Visst har jag det. Andra? du talar väl för dig själv? "Kämpar för folkets frihet" än en gång.Jag köper inte det snacket, kolla hur USA betett sig under 70-80-talet.
Du menar då USA vägrade köpa Sovjet och kommunismens förtryck? USA är de enda som sagt ifrån vad gäller Sovjets, Kinas och Nord Koreas förfärliga regimer och tack vare USA har mycket förändrats till det bättre, men det kräver självklart blod, svett och tårar.

Du kanske glömmer vad USA gjorde under andra världskriget, det är förmodligen tack vare deras insats du nu kan sitta här och skriva öppet om vad du anser om världens ledare. :)

Användarvisningsbild
Jimmy
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Kontakt:

Inlägg av Jimmy » 24 jul 2005 20:24

"To bad, he was a nice guy, but the fight for peace and freedom must continue" :skratt: :skratt:

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av York » 24 jul 2005 20:26

Jimmy skrev:"To bad, he was a nice guy, but the fight for peace and freedom must continue" :skratt: :skratt:

Repmånad! :soldat:

USA är ett väldigt vänligt land. Frankrike hjälper dom en gång och USA tackar genom att hjälpa två ggr. Tre om man ser till kalla kriget.

USA har gjort mycket fult men även en del gott också tror jag vi kan enas om.

Det jag tror de flesta är irriterade på när det gäller USA är hur de vägrar "böja" sig. USA:s behov kommer alltid först och det ska vara på deras villkor. Det är svårt att ha internationellt samarbete då.
Internationella avtal faller om USA inte är med. Kyoto t ex. Krigsbrottsdomstolen en annan.
Ledningen i landet vägrar kompromissa om saker. Tyvärr.

Blev lite halvt off-topic förlåt för det.
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
101st
1:e Sergeant
Kontakt:

Inlägg av 101st » 24 jul 2005 21:06

Jag frågar mig vart vi hade stått om vi inte haft USA att stå upp för vår frihet och värderingar. De må vara världspoliser och likt vilken polis som helst så får de alltid kritik hur de än handlar. Det går inte att undvika. Vi sitter här i våra trygga hem i Sverige och tar yttrandefrihet och demokrati för givet eftersom vi egentligen aldrig behövt dö för det. Varför? USA och andra nationer har skött den biten åt oss.
Tack för ordet.

Användarvisningsbild
Detoxin
Menig
Menig
Från: Kronoberg
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av Detoxin » 24 jul 2005 23:00

Efter att ha set denna filmen http://www.archive.org/details/ThePowerOfNightmares
så känner jag mig sådär mot usas handlingar och vad dom sagt.

Användarvisningsbild
Jimmy
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Kontakt:

Inlägg av Jimmy » 25 jul 2005 10:56

Håller med dig York, det är skillnad på 40-talets USA och dagens.Det som retar mig är att dom tror att dom står över alla andra, vilket dom INTE gör.Ta bara det här med krigsrätten, att deras soldater inte ska straffas internationellt som alla andra gör. Vad skickar det för signaler.?
Lite OT, men ändå :)

Användarvisningsbild
Raketen
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av Raketen » 25 jul 2005 11:13

Jimmy skrev:Håller med dig York, det är skillnad på 40-talets USA och dagens.
Skillnaden på 40-talets USA och dagens är att de lärt sig mer och har mer erfarenhet med att hantera situationer som dessa. Men jag undrar vilka de övriga skillnaderna är? Du får gärna räkna upp dom här.
Det som retar mig är att dom tror att dom står över alla andra, vilket dom INTE gör.
På många vis gör dom det eftersom invasionen av Irak var deras eget beslut. Vad menar du att EU och FN skulle ha gjort? Ge mig alternativa exempel. Det är lätt att stå vid sidan om och kritisera. EU är ju helt handlingsförlamat.

Användarvisningsbild
Jimmy
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Kontakt:

Inlägg av Jimmy » 25 jul 2005 14:13

Hantera situationen är väl det sista dom kan göra, dessutom så har fundemetalismen växt sig större efter invasionen av Irak. Hur det på något sätt gör att USA har kontroll över situationen har inte jag något svar på.

Ibland så är det bättre att behålla en idiot på tronen istället för att locka fram ännu större idioter.Och i det här fallet så tycker jag att det hade varit bättre att behålla Saddam.En mer instabil region än så här kan det nästan inte bli.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av York » 10 okt 2005 06:04

Bild
Var är fienden? Oändliga patruller på jakt efter en fiende som nästan aldrig visar ansiktet.
Motståndsmännen/terroristerna ligger och väntar på en patrull eller ett fordon kommer förbi,
utlöser bomben och försvinner sedan spårlöst. De amerikanska soldaterna är mycket frustrerade.

Omöjligt läge i Irak
Det var ett misstag att invadera. Det vore en katastrof att dra sig tillbaka. Peter Englund och Paul Hansen reser i Irak och ser ett land som faller sönder, ett motstånd som saknar ett mål och en armé som bekämpar spöken
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2

En intressant lång artikel av Peter Englund och Paul Hansen(foto) som varit i Irak å DNs vägnar hos amerikanska 3rd Armored Cavalry Regiment.
Artikeln sammanfattar läget som Bush skapat ganska väl.
Så går det när man springer runt och leker cowboy utan att tänka längre än näsa!
Hatten av för de som valde honom!

Fast å andra sidan kriget kanske har ett syfte? Tänker 1984 nu.
Nej jag är för trött så strunta i det senare. :zzz:
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
Foxtrot Lima
Kontakt:

Bush, USA och Irakkriget

Inlägg av Foxtrot Lima » 11 okt 2005 19:32

Fast i all ärlighets namn är det kanske lite elakt av oss att peka ut Bush som den skyldige. Visst är han ansvarig i egenskap av president för sitt lands agerande utomlands, men jag tror tyvärr att han mer är ett offer för omständigheterna. Omständigheterna i det här fallet är enligt min enkla mening hans diverse rådgivare och deras mycket inflytelserika anhängare. Bush är ingen dum person och förtjänat inte det mesta av skiten folk kastar på honom. Ändå vågar gissa på att hans realpolitiska färdigheter är skrala samt att hans kunskaper om världen och dess nationer är relativt liten i förhållande till vad som kan krävas utav en individ i hans ställning.

Allt detta sammantaget ger mig bilden av att han blir en lättledd galjonsfigur som, sina brister till trots, har en viss förmåga att framkalla sympati för en politik som i huvudsak utformas av rådgivarna - en grupp människor vars motiv, agendor och kontakter är anmärkningsvärt tvivelaktiga. Vad jag utöver detta finner oroväckande är att så pass många, både i och utanför USA, fortfarande tror på lögnen att Al Qaida ska ha haft något allvarligare samröre med Saddam Hussein eller att folk inte har reagerat starkare på den fullständigt uppenbara lögnen om att Irak skulle ha haft tillgång till massförstörelsevapen när t o m Bush i TV erkänner att underrättelserna var felaktiga.

Givetvis påpekar folk då att underrättelser aldrig är eller kan vara helt tillförlitliga och att man i regel måste göra både militära och politiska bedömningar utifrån ett bristfälligt beslutsunderlag. Motfrågan jag då ställer är hur så många i världen på förhand förstod att de sk "bevisen" i frågan var kraftigt friserade. Ändå sitter Bush än idag kvar vid makten.

Jag har då bara ett citat att föra fram (fritt översatt):
"Vilken tur för härskare att människor inte tänker." Adolf Hitler (1889-1945)

// Foxtrot Lima :)

Skriv svar