Storföretags inflytande in modern politik?

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Landstorm
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Storföretags inflytande in modern politik?

Inlägg av Landstorm » 09 jan 2005 18:13

Jag har suttit och funderat på detta ämne ett tag nu, speciellt när jag hörde nyheten om IKEA. IKEA ska nämligen etablera sig på den irländska ön, och då den Irländska republiken har en lag som bestämmer att varuhus får ha en kund-yta på max 6000 kvadratmeter för att försöka förhindra utflyttning från småstäder, och då IKEA i regel bara har varuhus med 28000 kvadrat, skulle de inte få bygga ett varuhus där. Då meddelade IKEA att de skulle etablera sig i Nord-Irland istället, då de inte har någon sådan lag, och att man efter det inte skulle bygga nåt mer varuhus på den irländska ön, då befolkningen i de två länderna är för liten. Efter det "hotet" beslöt den Irländska regeringen att slopa lagen.

Så, hur stort inflytande har storföretag? Uppenbarligen mer än vad man kan tro.

Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Jugoslaviska krigen
Kontakt:

Inlägg av Admin » 09 jan 2005 18:58

IKEA är ett enormt stort företag. Har själv bevakat det och fått en liten inblick i dess internationella omfattning. IKEA är inte vilket företag som helst. Det genererar mycket jobb och bidrar mer eller mindre till välfärden som de flesta säkert vet. Jag förstår att Irländarna gör ett undantag i detta fall. Kan inte se något negativt med IKEA som är känt för sin goda "moral".

I länder som ligger något eller några steg efter de större nationerna tror jag storföretagen har ett mycket stort inflytande. Det är väl mer eller mindre en självklarhet antar jag.
All that is necessary for evil to triumph is for good men to do nothing

Användarvisningsbild
Armfeldt
Korpral
Korpral
Militär Grundutb: Pansar
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Storföretags inflytande in modern politik?

Inlägg av Armfeldt » 09 jan 2005 22:40

Landstorm skrev: Så, hur stort inflytande har storföretag? Uppenbarligen mer än vad man kan tro.
Jag måste få bemöta det påståendet.
Varje enskild individ har minst lika stort inflytande över politiken som företagen. T ex piratkopiering av olika slag begågna av privatpersoner har fått både regeringar och företag världen över att ändra sina policys.
Inte sällan stöter man på en nystiftad lag som antagits för att förhindra någon form av missbruk begågna av enskilda personer.

Användarvisningsbild
Teddy
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Från: Halland
Militär Grundutb: Kustartilleriet
Kontakt:

Inlägg av Teddy » 10 jan 2005 01:11

Det vore mycket korkat av Irlands regering att neka IKEA bygglov. Klart som fan att de ska undgå regeln i detta fall.
Theodor

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 10 jan 2005 01:56

Just när det gäller IKEA håller jag med, det verkar vara ett sunt företag som dels anställer folk där de etablerar och dels höjer folks levnadsstandard genom att erbjuda billiga och bra grejer till hemmen.

Däremot finns det ju andra företag i världen som har alldeles för mycket makt, vi hade ett seminarium om ett amerikanskt företag som hette United Fruits och ägnade sig åt bananodling i central och sydamerika. De gick fram hänsynslöst bland lokalbefolkning och erbjöd usla löner och villkor, flera 10 000-tals människor dog av arbetsrelaterade olyckor, särskillt när de skulle färdigställa en järnväg för att transportera ut bananerna.

(Nu har jag inte kompendiet hemma så jag har inga exakta årtal eller länder men historien är värd att lägga på minnet ändå)
Någon gång i slutet på 50-talet fick en av centralamerikas stater en något mer vänsterinriktad regering än den som den ersatte, inga kommunister på något sätt utan mer åt vårt socialdemokratiska håll. Regeringen börjar ställa krav på United Fruits att de ska öka säkerheten och förbättra villkoren för sina arbetare. Bland annat ville de ha ett förbud mot barnarbete och minska till 10 timmars arbetsdagar.

United Fruits tycker att detta blir för dyrt så de kopplar in sina lobbyister i Washington som börjar viska i rätt öron om att man måste hejda den kommunistiska spridningen i centralamerika och visar på hur kommunismen sakta smyger sig på osv...

Resultaten blir att regeringen störtas av en USA-ledd kupp och en mer "företagsvänlig" diktator tillsätts för att styra det hela. Vad får då United Fruits? Bland Annat ensamrätten på bananexport, inga inskänkningar i deras behandling av arbetarna.

För ett par år sedan gjorde en av cheferna som styrde på den tiden avbön och erkände sitt företags övergrepp på demokrati och arbetarnas villkor.

United Fruits bytte även namn, så tänk på det när ni äter en banan från Chiquita.
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Armchair warrior
Överste
Överste
Militär Grundutb: Flygvapnet
Kontakt:

Inlägg av Armchair warrior » 10 jan 2005 08:42

Jasså, var det dom? Det finns väl heller inga alternativ istället för Chiquita för oss i Sverige? ( Lite konstigt då redan Linné odlade bananer i Sverige på sin tid..) Men, men.. Det har ju så klart med priser att göra som vanligt.

Jag håller helt med Daniels post ovan. Jag har läst om hur exempelvis IKEA påverkar hela infrastrukturen i deras omgivning. Endast vad gäller tågtrafik så är det en enorm kund. Vet att det även i Ryssland byggts städer runt dessa varuhus där de anställda bor, och det går bussar direkt från porten till jobbet, och alla kostnader dras direkt från lönen. Dessa stora företag är inte som vilken enskild person som helst, och det säger sig lite självt om man nu är beredd att ändra sina stadgar såsom de gjorde i Irland. Jag ser själv bara på hur vårt grannföretag här i Haninge, Coca Cola etablerat sig här i Haninge, och hur mycket som blomstrar i samma veva runt omkring. Sedan hurvida det är bra för alla runt om i världen tål såklart att tänka på. Detta företag har fått mycket fina förmåner, och många kommuner var med och slogs om att få dem till sig. Det är inte konstigt att dessa företag har en hel del att säga till om.

Mille
Överste
Överste
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Flottan
Kontakt:

Inlägg av Mille » 10 jan 2005 10:37

I Sverige slåss kommunerna för att få ett Ikea varuhus, just i sin kommun. Ikea säljer stora volymer av många gånger skrymmande produkter, det är självklart att dom behöver utrymme.

Det drar samtidigt ofantligt mycket folk till den kommunen där varuhuset ligger. Åker man förbi Ikea i Sundsvall, så ser man hur folk bor i husvagnar utanför varuhuset, enbart för att kunna handla, då Ikea i Sundsvall är det varuhuset som ligger längst norrut i Sverige.

Tittar man på Ikea i Barkarby, så är det omöjligt att åka dit en helg, Varuhuset är då invaderat av människor som vallfärdarfrån andra kommuner för att handla, det gör att andra företag också kan leva av Ikeas närhet.

Nu är Ikea ett bra företag, som naturligtvis har en del att säga till om när det gäller etableringar och utbyggnad.

Sedan finns det företag som får mycket att säga till om enbart för att kommunen är rädd om jobben. Tyvärr på fel grunder. Vissa företag mjölkar kommunerna på pengar, för att sedan flytta till en annan kommun för att få nya bidrag där.
MVH
Johan

Användarvisningsbild
Landstorm
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Landstorm » 10 jan 2005 21:06

Daniel skrev:IKEA är ett enormt stort företag. Har själv bevakat det och fått en liten inblick i dess internationella omfattning. IKEA är inte vilket företag som helst. Det genererar mycket jobb och bidrar mer eller mindre till välfärden som de flesta säkert vet. Jag förstår att Irländarna gör ett undantag i detta fall. Kan inte se något negativt med IKEA som är känt för sin goda "moral".
Sin goda moral ja, intressant att du tog upp det. Det var inte länge sen jag hörde om att IKEA vägrade betala ut mutor i det korrumperade Ryssland, vilket ledde till förseningar i bygget av ett nytt varuhus, men till slut kunde inte IKEA stoppas. De är ett föredöme helt enkelt.

cihset
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Från: Norrbotten
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av cihset » 10 jan 2005 21:15

Hrm, nu är inte att slippa betala mutor samma sak som god moral. Även omoraliska företag slipper gärna betala mutor, det är mer ekonomiskt att slippa. :) Dessutom, fastän man betalar beskyddaravgifter betyder inte att man är säker, tvärtom kan man bli indragen i eventuella krig kriminella grupper emellan då de slåss om territorium och intressen.

Men med det sagt vill jag inte säga att Ikea är omoraliskt företag, utan tvärtom tillhör de genren ansvarsfulla dito.

Användarvisningsbild
Landstorm
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Landstorm » 10 jan 2005 21:38

cihset skrev:Hrm, nu är inte att slippa betala mutor samma sak som god moral. Även omoraliska företag slipper gärna betala mutor, det är mer ekonomiskt att slippa. :)
Faktiskt inte, de hade tjänat på att betala mutor, då bygget hade fortskridit utan problem (= "olyckor").

cihset
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Från: Norrbotten
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av cihset » 10 jan 2005 21:47

Det är att se det kortsiktigt, har man en gång väl betalat så är man fast i beskyddarsystemet. Och jag förklarade ovan att man inte är säker för det, utan tvärtom kan man bli mål för attentat från konkurrerande delar av Mafia. Dels för att såra konkurrenterna i minskade intäkter, dels för att visa andra att man inte kan försvara de som betalar beskyddaravgifter.

Användarvisningsbild
Landstorm
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Landstorm » 10 jan 2005 21:51

cihset skrev:Det är att se det kortsiktigt, har man en gång väl betalat så är man fast i beskyddarsystemet. Och jag förklarade ovan att man inte är säker för det, utan tvärtom kan man bli mål för attentat från konkurrerande delar av Mafia. Dels för att såra konkurrenterna i minskade intäkter, dels för att visa andra att man inte kan försvara de som betalar beskyddaravgifter.
Jo, men nu var det tjänstemän som ville ha lite ersättning för sina diverse prestationer...

Skriv svar