Att tycka är fritt

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Att tycka är fritt

Inlägg av patrick05 » 10 maj 2005 00:23

Kennet Lutti (ledarskribent på Arbetarbladet) skrev denna ganska intressanta ledare i dagens (10 maj 2005) arbetarbladet.
Kennet Lutti skrev: Pastor Åke Green är en fördomsfull, reaktionär och bigott moralist. Han verkar dessutom vara en ganska obehaglig person, fylld av förutfattade meningar och uppfylld av egendomliga bibeltolkningar.
En inskränkt frikyrkopastor utan andra perspektiv än de som ryms i hans inställning till alla som inte lever som han. De som tror sig veta allt och alltid ha rätt är ofta både okunniga och obegripliga.
Green önskar andra samma torftiga liv som han valt. De som avböjer eller avviker får sig en avhyvling från Greens predikstol. Det mesta han slungar ut över församlingen går inte att ta på allvar, Green är alltför bisarr. Hans djupa fascination av olika sexuella beteenden kompletterar bilden av en dumdryg frikyrkopastor.
Men det är inte brottsligt att moralisera och raljera över det man tycker avviker från det normala. Yttrandefriheten gäller också dom sällsynt obehagliga. Även de mest avvikande åsikterna omfattas av rätten att fritt framföra åsikter som bryter normaliteter.
Därför var det rätt av Göta hovrätt, och i enlighet med grundlagen, att frikänna pastor Green för åtalet om hets mot folkgrupp. Grundlagen går före.
Det är därutöver, och inte minst utifrån en publicistisk hållning, viktigt att värna rätten att vara obehaglig. Den debatten är inte så svår, det handlar ju om medmänsklighet och skydd av minoriteter. Alla har rätt till sitt eget liv.
Nu är pastor Green förd till Högsta domstolen. Det är bra, en prejudicerande dom underlättar. Men något annat utslag än friande är svårt att tänka sig.
Källa: Att tycka är fritt

Väl värda ord att tänka på, i dessa dagar av häxjakt och krav på förbud mot politiskt inkorrekta åsikter.
Frågan är således, hur långt ska yttrandefriheten gå, har alla rätt att yttra sig eller ska personer med - från befolkningen i övrigt kraftigt - avvikande åsikter tystas?

OBS! Debatten handlar om yttrandefrihet, inte om vad folk föredrar för sexuell partner.
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kön: Man
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 10 maj 2005 06:37

Hets mot folkgrupp är fortfarande hets mot folkgrupp trots att det sker i en kyrka under en predikan.

Men jag kan hålla med om att det är bra skrivet.
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Användarvisningsbild
feldgrau
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av feldgrau » 10 maj 2005 17:32

Eftersom hets mot folkgrupp är en diskriminerande och intetsägande lag bör den skrotas helt. Dessutom har vi andra lagar som ska ta hand om uttalanden som kan kränka någon, t ex hela 5 kapitlet brottsbalken, om ärekränkning. Man har rätt att tänka, uttrycka sina tankar för likasinnade, gå med i organisationer där man uttrycker sina tankar för likasinnade, men inte att uttrycka sina tankar för vem som helst? Det känns helt ologiskt.

/Johan

Användarvisningsbild
Jimmy
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Militär Grundutb: Skyddscentrum
Kontakt:

Inlägg av Jimmy » 10 maj 2005 17:37

Patrick05 skrev:Frågan är således, hur långt ska yttrandefriheten gå, har alla rätt att yttra sig eller ska personer med - från befolkningen i övrigt kraftigt - avvikande åsikter tystas?
ALLA ska få säga sitt,oavsett vad det gäller och hur "avikande" det är.Det är en av Demokratins hörnstenar,om folk ska tystas ner bara för att dom har en åsikt som är "avikande eller en nagel i ögat på dem etablerade,ja-då har vi stora problem i våran Demokrati.

Och man kan gå hur långt som helst med sina åsikter så länge dom är innanför lagens ramar.

Jag skulle påstå att vi idag har stora problem när det gäller yttrandefriheten.

Användarvisningsbild
Glada_Laxen
Fänrik
Fänrik
Från: Skåne
Militär Grundutb: Rycker in snart
Kontakt:

Inlägg av Glada_Laxen » 10 maj 2005 18:10

Men det som Sörgaard eller vad han heter, sa om profeten Mohammed, hur mycket har det inte talats om det? Och om vi vänder på det hela, om en muslim sagt något liknande om Jesus eller vår Gud, hade det säkert inte skrivits ett ord om det i media.
Detta har kanske inte så mycket med tråden att göra, men jag tycker att man ska kunna säga vad man vill, och så fall bemötas med lika kritik.

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 10 maj 2005 18:19

Det går ju inte ha ett civiliserat samhälle där folk får säga vad de vill om vem de vill. Det man säger måste ju vara sant för det första och för det andra så kan det ju aldrig vara rätt att i ett samhälle hoppa på folk bara på grund av deras sexuella läggning, religion eller hudfärg vilket ofrånkommligt blir resultatet av ett slopande av lagen om hets mot folkgrupp och de lagar angående förtal vi har.
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."

Användarvisningsbild
feldgrau
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av feldgrau » 10 maj 2005 19:12

matte_a skrev:Det går ju inte ha ett civiliserat samhälle där folk får säga vad de vill om vem de vill.
Det är väl inte heller frågan om att säga exakt vad du vill om exakt vem du vill? Som sagt ovan har vi ett antal lagar om ärekränkning. Och vad är det som ska förbjuda okunniga personer från att uttala sig okunnigt? Ska det vara straffbart att vara obildad, när man påstår att "svarta är genetiskt dummare än vita", eller att "homosexualitet är en sjukdom"?
Det man säger måste ju vara sant för det första[...]
Tänk om det vore så väl (tänk er sossarnas vallöften, med bara sanningar "höjd arbetslöshet och höjd skatt åt alla!" ;) ). Hur ska vi begränsa vad man måste tala sanning om, och vad är sanningen egentligen? Är det osanning att påstå att "invandrare utför fler brott än svenskar sett relativt", när det faktiskt är så, men inte av anledningen att de är invandrare, utan för att de till större del tillhör den grupp människor som inte integrerats i samhället?
och för det andra så kan det ju aldrig vara rätt att i ett samhälle hoppa på folk bara på grund av deras sexuella läggning, religion eller hudfärg vilket ofrånkommligt blir resultatet av ett slopande av lagen om hets mot folkgrupp och de lagar angående förtal vi har.
Folk ska få tycka vad de vill, och faktiskt få uttala sina åsikter, så länge man inte bryter mot någon lag (undantaget HMS då, som jag anser vara överflödig och i sig självt diskriminerande). Vill [infoga främlingsfientligt parti här] ha ut alla svarta, alla homosexuella och alla muslimer ur Sverige för att partiet anser att dessa grupper är dumma i huvudet, ja, varför inte låta dem säga det öppet? I dagsläget är det helt lagligt för dem (för att återknyta till mitt tidigare inlägg) att tänka så, att säga så till likasinnade, att gå med i ett parti som helt öppet anser det, men det ska tusanemej inte få stå på torget och säga det?

/Johan

Frontsoldaten
Avstängd
Avstängd

Inlägg av Frontsoldaten » 10 maj 2005 19:24

Hets mot folkgrupp är dessvärre en lag som inte skyddar ALLA medborgare, och då menar jag etniska svenskar. Att påstå att svenskar är "dumma i huvudet" och "ett jäkla pack" är nog knappast något som leder till en utredning om "hets mot folkgrupp". Jag kanske misstar mig men det är min uppfattning. Svenskar ska tydligen tåla sådant eftersom man är på "hemmaplan"?

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 10 maj 2005 19:26

Frontsoldaten skrev:Hets mot folkgrupp är dessvärre en lag som inte skyddar ALLA medborgare, och då menar jag etniska svenskar. Att påstå att svenskar är "dumma i huvudet" och "ett jäkla pack" är nog knappast något som leder till en utredning om "hets mot folkgrupp". Jag kanske misstar mig men det är min uppfattning. Svenskar ska tydligen tåla sådant eftersom man är på "hemmaplan"?
Anmäl och testa om du råkar ut för det någongång, det vore intressant att se vad som händer.
Så är vi där igen, vad är en "etnisk" svensk?

Användarvisningsbild
Jimmy
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Kontakt:

Inlägg av Jimmy » 10 maj 2005 20:04

matte skrev:Så är vi där igen, vad är en "etnisk" svensk
Du vet mycket väl vad det är för något.Det låter nästan som att du tycker att det är fult att kallas etnisk svensk.Varför skulle det vara konstigt att kalla sig för det?

Vad anser du vara den rätta benämningen på en människa och vars släkt har bott här 900 år?

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 10 maj 2005 20:13

Jimmy skrev:
matte skrev:Så är vi där igen, vad är en "etnisk" svensk
Du vet mycket väl vad det är för något.Det låter nästan som att du tycker att det är fult att kallas etnisk svensk.Varför skulle det vara konstigt att kalla sig för det?

Vad anser du vara den rätta benämningen på en människa och vars släkt har bott här 900 år?
Varför skulle jag tycka det är fult?
Det är bara det att när man pratar om ursprung i vetenskapliga sammanhang (till exempel på Högskola/Universitet) så talar man om en föreställning om ett ursprung. Detta beror på att ingen egentligen kan bevisa varifrån man kommer eftersom 100% säkra tester bara funnits några få år. :-)

Sedan är jag som ni säkert alla vet av den uppfattningen att har man svenskt medborgarskap är man svensk.

Varför ska man alltid skilja på människor genom att ge dem en massa benämningar, är man svensk så är man. Sedan att min släkt (förmodligen, eftersom det inte går att bevisa) bott i landet sedan det sena 1400-talet gör inte mig mer svensk än någon från Jugoslavien som kom hit under 60- eller 90-talet, inte så länge man har ett svenskt medborgarskap.

Användarvisningsbild
Jimmy
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Kontakt:

Inlägg av Jimmy » 10 maj 2005 20:28

matte skrev:Varför skulle jag tycka det är fult
Inte vet jag,jag uppfattade inlägget så.

matte skrev:Det är bara det att när man pratar om ursprung i vetenskapliga sammanhang (till exempel på Högskola/Universitet) så talar man om en föreställning om ett ursprung. Detta beror på att ingen egentligen kan bevisa varifrån man kommer eftersom 100% säkra tester bara funnits några få år
Jag kan inte veta om min pappa är min riktiga,kanske brevbäraren,det går inte resonera i vetenskapliga hypoteser när det gäller ursprung utan det här är något som är förankrat i folket,och även om vetenskapen kom fram till att folken i Norden kom från mars för 3000 år sedan skulle inte det göra mig till mindre svensk/nordbo.Och jag anser att en exempelvis en människa ifrån forna Jugoslavien inte är svensk utan en svensk medborgare.

Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Luftvärnet
Kontakt:

Inlägg av Rasputin » 10 maj 2005 20:28

De där jävla vallonerna. De är överallt.

Användarvisningsbild
Jimmy
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Kontakt:

Inlägg av Jimmy » 10 maj 2005 20:36

Rasputin skrev:De där jävla vallonerna. De är överallt.
Det där var ett slag under bältet,och det gjorde ont. :(

Och borde betraktas som hets mot folkgrupp.

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 10 maj 2005 20:41

Jimmy skrev:
Rasputin skrev:De där jävla vallonerna. De är överallt.
Det där var ett slag under bältet,och det gjorde ont. :(

Och borde betraktas som hets mot folkgrupp.
Har din släkt bott i landet i 900 år så kan du knappast vara Vallon och då borde det inte töra dig så mycket. :-)

Skriv svar