Mannen,den som verkligen är diskriminerad?

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jimmy
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Kön: Man
Från: Halland
Militär Grundutb: Skyddscentrum
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Mannen,den som verkligen är diskriminerad?

Inlägg av Jimmy » 11 jun 2005 07:21

Läste York`s inlägg i Star Wars tråden och blev lite nyfiken på "könsrollerna" i samhället. :)

Är det verkligen så att det är kvinnan som har det jättesvårt i samhället?

Svårt att komma in styrelser,chefsjobb,sextrakasserade på jobben,dåliga löner,alltid får vara hemma längst med barnen.Den här intensiva jakten på jämställdhet går i en sån ruskig fart att man på vägen har glömt bort mannen.Han förväntas vara en jätteduktig stark karlakarl men samtidigt ska han vara en "superpappa" som tar hand om hälften av sysslorna i hemmet,vara hemma lika länge som mamman sjussa barnen till fotbollsträningar byta däck på bilen måla om huset klippa gräsmattan mm mm.

Och nu det senaste,nu vill man kvotera in kvinnor i olika styrelser(tror att det var 40%) samt när det gäller barnledigheten så ska men dela upp dagarna lite mer "rättvist"5-5-5 dvs 5 månader till mamman,5 till pappan och 5 månader som man kan dela upp som man vill.Det här är lite staten i ett nötskal,sen när blev det rätt att lägga sina feta labbar i vanliga familjers liv?ska man inte få bestämma inom familjen vad som är bäst?

Och när det gäller kvotering så är det aldrig bra,ex,jag startar upp ett företag som efter tio år har växt till hundra anställda,ska staten bestämma vilka jag ska anställa? och ska en man få stå åt sidan bara för att man måste kvotera in en kvinna,trots att mannen i fråga har bättre betyg?

Nej,jag undrar vilka det som egentligen är diskriminerade i samhället,kanske skulle starta ett manligt intiativ. :)

Vad anser ni,ligger det någonting i det jag säger eller är jag helt ute och cyklar?

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Re: Mannen,den som verkligen är diskriminerad?

Inlägg av patrick05 » 11 jun 2005 08:29

York skrev:Precis det gäller ju i alla filmerna. Gillar inte Lukas kvinnor?
Det gör han nog, vill minnas att prinsessan i "Willow", men jag tror man först och främst ska se "Star Wars-filmerna" som en slags hyllning till matinéefilmerna och kanske mindre ur ett genusperspektiv. :)
York skrev:Nej men det är irriterade med hollywoods kvinnobild i filmer.
Kvinnan är en svag, passiv varelse som ska skyddas av mannen från faror och hot. Som en slags vas eller så.
Både ja och nej, man kan väl iofs räkna filmer med kvinnliga actionhjältar på högerhanden, å andra sidan kan man ju jämföra med hur t.ex. "pappor" (vilka vanligtvis är män) framställs på såväl filmduken som i t.ex. reklam.
Vanligtvis framställs pappor, som tämligen förvirrade, kontrollerande, godhjärtande (om än med en viss missriktning), överbeskyddande och där mamman står för allt som organiseras. Exmpel på detta torde var "Father of the bride 1 & 2", "Sunefilmerna (exempel på svensk film med denna schablon), Teliareklamen o.s.v..

Sen är frågan, hur ses kvinnan generellt i samhället, och det är kanske ur denn synvinkel man ska se hur kvinnor framställs på bioduken.
Fortfarande så kan vi bara konstatera att kvinnobilden radikalt skiljer sig från bilden på män, även i Sverige.
Kvinnan framställs - och ibland verkar också man från femistiskt håll vilja förstärka den bilden - som just den passive, medan mannen har alla negativa attribut (se t.ex. debatten om kvinnlig kontra manlig bilkörning) där man applicerar grova generaliseringar på både män och kvinnor. Att kvinnor också de kan ÄLSKA stora bilar och köra som dårar (vilket inte minst av allt jag märkt på alla förbaskade scootrar som viner förbi en när man är ute) verkar debattörerna helt glömt bort. Istället framställs alla kvinnor som ansvarstagande bilförare, medan männen framställs som fullständiga vettvillingar framför ratten.

Den här tämligen motstridiga bilden, av kvinnan som i ena studen ska vara aktiv och ta för sig, passar tydligen inte alltid, utan då faller man tillbaka i gamla försyndelser och framställer kvinnan som just det ett offer.
Ett annat exempel på denna ambivalenta syn. Såg en ganska intressant avhandling för några år sedan om hur massmedia framställer män och kvinnor som kommit till Sverige som flyktingar, här framställs män YTTERST sällan i positiva ordalag, vanligtvis handlar majoriteten av artiklarna om brott o.s.v. Medan kvinnor (och barnfamiljer) vanligtvis omnämndes i positiva ordalag och att man i dessa fall yrkade på att de skulle få stanna - vilket sällan (eller aldrig) var fallet vad gällde män (oavsett om de begått brott eller ej).
Jimmy skrev:Är det verkligen så att det är kvinnan som har det jättesvårt i samhället?
Ja på ett par sätt tycker jag de faktiskt har det, bl.a. vad gäller löner, arbetsförhållanden o.s.v. Att kvinnoyrken - rent generellt sett - är sämre råder ingen tvekan om. Jag tjänar som expeditör mer än vad jag tjänade som förskolelärare, det ena kräver utbildning på högskola (med studieskulder) medan det andra kräver 20 minuters utbildning på hur man kör truck.
Jimmy skrev:Vad anser ni,ligger det någonting i det jag säger eller är jag helt ute och cyklar?
Till viss del, men samtidigt så finner jag det iaf störande att kvinnoyrken generellt sätt är lågavlönande, att kvinnor får frågor som "tänker du skaffa barn" vid anställningsinterjuver (jag har aldrig fått frågan "tänker du skaffa barn", däremot har både min fru och min syster fått frågan vid ett par tillfällen) o.s.v..
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

Användarvisningsbild
Jimmy
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Kontakt:

Inlägg av Jimmy » 11 jun 2005 09:08

Patrick05 skrev:Ja på ett par sätt tycker jag de faktiskt har det, bl.a. vad gäller löner, arbetsförhållanden o.s.v. Att kvinnoyrken - rent generellt sett - är sämre råder ingen tvekan om. Jag tjänar som expeditör mer än vad jag tjänade som förskolelärare, det ena kräver utbildning på högskola (med studieskulder) medan det andra kräver 20 minuters utbildning på hur man kör truck.
Du måste ha en jättelön,med tanke på att förskolelärare har ungefär 20 000 kr i månaden (påstår i alla fall min fru som utbildar sig till just förskolelärare)dessutom tycker jag inte att förskolelärare är ett typiskt kvinnoyrke längre.Det skiljer sig markant från när jag gick i skolan,många fler män som som jobbar inom det yrket numer.
Patrick05 skrev:Ja på ett par sätt tycker jag de faktiskt har det, bl.a. vad gäller löner, arbetsförhållanden
På vilket sätt skiljer sig arbetsförhållanden i från män?

Patrick05 skrev:Till viss del, men samtidigt så finner jag det iaf störande att kvinnoyrken generellt sätt är lågavlönande, att kvinnor får frågor som "tänker du skaffa barn" vid anställningsinterjuver (jag har aldrig fått frågan "tänker du skaffa barn", däremot har både min fru och min syster fått frågan vid ett par tillfällen) o.s.v..
Kvinnoyrken är oftast inom den offentliga séktorn och den sektorn är generellt sämre än den privata sektorn.I den privata sektorn så har kvinnor betydligt mer betalt än i den offentliga.Men kvinnors lön skulle kunna vara bättre det håller jag med om.

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Från: Västerbotten
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Modellbygge
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 11 jun 2005 09:25

En stor skillnad är att kvinnor ofta fastnar inom den offentliga sektorn och inom handel och restaurangyrken, ofta dessutom på halv/deltidstjänster.
Lönemässigt så har det blivit bättre men när det gäller individuell lönesättning så vågar sällan kvinnorna stå på sig och kräva lika mycket i lön som män i allmänhet vågar kräva och får.
Semper fidelis - McCoy

Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt! - Okänd

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 11 jun 2005 09:33

Jimmy skrev:Du måste ha en jättelön,med tanke på att förskolelärare har ungefär 20 000 kr i månaden
Jätte och jättelön, jag får ut mer i lön än vad mina ungars förskolelärare får...
Jimmy skrev:Det skiljer sig markant från när jag gick i skolan,många fler män som som jobbar inom det yrket numer.
Ja, men det är fortfarande en stor majoritet kvinnor, jag har svårt att tro att inte att antalet manliga förskolelärare har ökat så speciellt radikalt under åren.
Det är fortfarande ett yrke som klart domineras av kvinnor, och där män - oavsett om deras antal ökat eller inte - är i klar minoritet.
Jimmy skrev:På vilket sätt skiljer sig arbetsförhållanden i från män?
Skämtar du? :shock:
Det finns en rad undersökningar som visar på att såväl lön, som arbetets status sjunker med att ett yrke får stämpeln som kvinnoyrke, se t.ex. avhandlingen "från mejerist till mejerska".
Jimmy skrev:Kvinnoyrken är oftast inom den offentliga séktorn och den sektorn är generellt sämre än den privata sektorn.I den privata sektorn så har kvinnor betydligt mer betalt än i den offentliga.Men kvinnors lön skulle kunna vara bättre det håller jag med om.
Ja, den är något högre i den privata sektorn, men den släpar fortfarande om man jämför den med vad en man lyfter. Och vanligtvis är yrken som är kvinnoyrken lågavlönande kontra "manliga" yrken.
Lägg därtill frågor om familjesituation och planer - vilket jag är tveksam till att män överhuvudtaget får dom frågorna.
Många av de yrken som kvinnor söker sig till är ofta också halv- eller deltids anställningar vilka onekligen drar ner löner.
L. P. Hartley

Användarvisningsbild
Jimmy
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Kontakt:

Inlägg av Jimmy » 11 jun 2005 10:57

Visst domineras förskoleyrket fortfarande av kvinnor men lönen är den samma för män,så med andra ord handlar det inte om diskriminering av kvinnor.

Frågor om familjesituationer vid anställnings intervju ska chefen i fråga enbart skita i,oavsett om den ställs till kvinnor eller män,och när det gäller planer så hoppas jag att vad chefen menar med "planer" har med jobbet att göra.

Vad anser du om att kvotera in kvinnor i arbetslivet?Är det rätt väg att gå?

Sebastian
Avstängd
Avstängd

Inlägg av Sebastian » 11 jun 2005 12:20

Det är ju lite 'off' att dra in förskoledebatten här. Under slutet av 80 och 90 talet så präglades den debatten av att ett flertal pedofiler upptäcktes inom förskolorna, och resultatet är att det finns färre män som 'vågar' söka in sig som förskolelärare.

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 11 jun 2005 12:31

Vad anser du om att kvotera in kvinnor i arbetslivet?Är det rätt väg att gå?
Staten ska inte lägga sig i vilka näringslivet har i sina styrelser eller bolagsledningar, eller nere på verkstadsgolvet heller för den delen. Det sjuka är ju att den överväldigande majoriteten av de kvinnor som har rätt utbildning och bakgrund inte vill införa kvotering då detta undergräver deras auktoritet och i frågasätter deras kompetens.

Vad sen staten gör i sina egna bolag är upp till dem.
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 11 jun 2005 17:14

Jimmy skrev:Visst domineras förskoleyrket fortfarande av kvinnor men lönen är den samma för män,så med andra ord handlar det inte om diskriminering av kvinnor.
Det var det jag menade, vad jag menade var att jag som expeditör tjänar mer än mina ungars lärare. För mitt jobb krävs (max) 20 minuter inann man får köra, viss skillnad där.
Däremot tycker jag att det är - eller iaf gräns på - diskriminering att kvinnoyrken är generellt sätt sämre betalt än yrken med manlig dominans.
Jimmy skrev:Vad anser du om att kvotera in kvinnor i arbetslivet?Är det rätt väg att gå?
Generellt sätt är jag starkt emot kvoteringar eftersom du ska få arbete pga din förväntade arbetsinsats, inte beroende på sexuell läggning, etnisk bakgrund, religion o.s.v..

Det är dock intressant att den värsta arbetsgivare är just kommunala/statliga bolag, samtidigt som regeringen och dess förespråkare pratar om jämställdhet, tycker det rimmar fruktansvärt illa.
L. P. Hartley

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 12 jun 2005 08:43

Jan Guillou vädrar lite opolitiskt korrekta åsikter. ;)

Extremfeminism är dagens motsvarighet till häxtro

Och här svarar Eva Lundgren på kritiken:

"Jag var frestad att blunda för ritualer med foster och djur"
L. P. Hartley

Skriv svar