The USS Greer incident September 4 1941

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

The USS Greer incident September 4 1941

Inlägg av Trismegistus » 21 jan 2013 18:19

Vi bryter ut denna ur Quiz-tråden och kör den som en egen tråd eftersom den började leva sitt eget liv. :)
Leningrad skrev:Stämmer. Amerikanska flottan provocerade U652 att angripa USS Greer. Denna incident gav presidenten möjlighet att driva en politik i riktning mot krig utan att förklara krig
Angreppet mot USS Greer ledde även till frenetiskt arbete inom det tyska marinkommandot för att ta reda på exakt vilken tysk ubåt som kunde vara den skyldige. Detta meddelande skickades ut till de ubåtar som befann sig i området, vilka omedelbart ombads komma med svar - varje timme - tills det hela blivit utrett.

Bild

Leningrad skrev:
Trismegistus skrev:Detta meddelande skickades ut till de ubåtar som befann sig i området, vilka omedelbart ombads komma med svar - varje timme - tills det hela blivit utrett.
Vet du vad U652 svarade? Det rådde ju viss förvirring under incidenten.
Trismegistus skrev:
Leningrad skrev:
Trismegistus skrev:Detta meddelande skickades ut till de ubåtar som befann sig i området, vilka omedelbart ombads komma med svar - varje timme - tills det hela blivit utrett.
Vet du vad U652 svarade? Det rådde ju viss förvirring under incidenten.
Jag ska se om jag kan hitta något. Tyvärr finns dessa dokument samlade i nära 1000 akter med i runda slängar 700-800 dokument i varje akt - utan speciellt bra datering och index funktion, men jag tror att jag i.a.f. har lokaliserat alla akterna som det kan tänkas finnas information om detta i. :)
Det gick faktiskt att lokalisera en del mattnyttig information ganska omgående. Dock har jag inte nått fram till U-652 ännu:

Första svaren från U-38 (Fregattenkapitän Heinrich Schuch) och U-85 (Oblt. Eberhard Greger) = Negativt:
Bild

Två till negativa svar, denna gång från U-432 (Oberleutnant zur See Heinz-Otto Schultze) och U-105 (Kapitänleutnant Georg Schewe):
Bild

Negativt svar även från U-501 (KrvKpt. Hugo Förster)
Bild

Engelsmännen är även dom extremt intresserade av att försöka ta reda på vilka ubåtar som svarat vad. Den enda ubåten som inte har ett "no" som svar är "U552" - kan mycket väl vara en felskrivning för U-652:
Bild

Jakten fortsätter...

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Re: The USS Greer incident September 4 1941

Inlägg av Trismegistus » 21 jan 2013 18:33

U-84 under befäl av Oberleutnant zur See Horst Uphoff svarade även dom negativt:
Bild

Användarvisningsbild
Oddball
Vicekorpral
Vicekorpral
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Oddball » 21 jan 2013 22:29

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 21 jan 2013 22:51

Kvällens sista dokument som jag hittade - fortsätter i morgon

Varningsmeddelande från vargflocksmedlemmen U-501 om att de allierade var på hugget:
Bild

Meddelande som gick ut till ubåtarna i vargflocken Markgraf samma dag som USS Greer attackerades - "se upp för amerikanska jagare":
Bild

Och så hittade jag det slutligen - svarsmeddelandet från U-652 under Korvettenkapitän Georg-Werner Fraatz. Det tråkiga här är att Fraatz förstod att det var riktigt allvarligt och skickade meddelandet kodat med den tyngre Offizier-krypteringsnyckeln. De flesta meddelandena skickades med den vanliga Allgemein-krypteringsnyckeln vilka gänget på Bletchley Park kunde knäcka på några timmar. Hade meddelandena däremot Offizier-krypteringen så tog det dom mer än en vecka att knäcka det:
Bild

Skam den som ger sig. Även efter Greer-incidenten så fick vargflocken uppmuntrande "pep talk" från lagledarbänken hemma i Tyskland:
Bild

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kön: Man
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 22 jan 2013 07:41

Trismegistus skrev:Det tråkiga här är att Fraatz förstod att det var riktigt allvarligt och skickade meddelandet kodat med den tyngre Offizier-krypteringsnyckeln.
Innebar det att Fraatz visste att det var Greer han attackerat eller blev han medveten om det vid ett senare tillfälle?

...by the way, imponerande arbete Trismegistus.

Intressant också att en fråga från quiztråden mynnar ut i en egen tråd.
I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 20 okt 2018 10:20

En gammal tråd, men ibland är det bättre att väcka liv i något gammalt än att skapa en helt ny tråd.

Under gårdagskvällen bläddrade jag igenom Kriegstagebuch des Befehlshabers der U-Boote för 1940-1941 och hittade allra sist en hel akt om Greer-incidenten och tyskarnas egen undersökning kring det inträffade. Det mest intressanta var att jag för första gången (även om jag aldrig letat aktivt) hittade ett originalmeddelande på tyska av ett dokument som britterna dekrypterade med ULTRA.

Punkt I A 2 i första dokumentet nedan visar avskriften av det tyska radiomeddelandet till 7 st ubåtar om de stött på Greer - och dokument nummer två visar så den brittiska dekrypteringen och översättningen av det samma. En helt korrekt översättning där man fick med alla uppgifter; det enda som inte matchar är tiden då meddelandet skickades; kl 19:33 i det tyska dokumentet, men 17:33 i den brittiska översättningen.

Bild

Bild

Skriv svar