Auschwitz-vakter kan åtalas efter 68 år

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Kontakt:

Auschwitz-vakter kan åtalas efter 68 år

Inlägg av AndersB » 03 sep 2013 15:27

Tyska utredare har hittat ett 30-tal fortfarande levande vakter från Birkenau, skriver bl.a. gp.se, och överlämnar materialet till åklagare för eventuellt åtal. Den äldste är 97 år.

Tyskland har ingen preskriptionstid för den här typen av brott, och sedan en tidigare dom behöver man inte knyta förövaren till ett visst individuellt offer, utan det räcker att vederbörande tjänstgjort på ort och ställe under den aktuella perioden.

Nu har jag ingen förståelse för vare sig brotten eller förövarna, men på sätt och vis undrar jag om man inte måste dra en gräns någonstans. Efter 68 år? Och vid snart 100 års ålder? För - kanske - att man bara befann sig på fel plats vid fel tillfälle?

Det senare kallas i USA för "guilt by association" och fördöms av bl.a. Sverige, som ju kräver handfasta bevis och i vissa fall även ett uppsåt. Men i Tyskland?

Är viljan att göra upp med sitt förflutna så stark att man kan tillåta sig vilka bondeoffer som helst?

Vända andra kinden till...
Ett försvar har vi för att i krigstid kunna försvara de ideal som i fredstid ger dig rätt att verka för försvarets avskaffande. Gösta Bohman.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Auschwitz-vakter kan åtalas efter 68 år

Inlägg av York » 03 sep 2013 17:49

Som någon påpekande i en annan tråd kanske man borde sikta in sig på mer nutida krigsförbrytare som gömmer sig runt om i Europa. Satt i relation till hur Tyskland låtit än värre krigsförbrytare leva i frid de senaste decennierna så kan jag inte låta bli att kalla det populism att leta upp AVK-krigsförbrytare nu. För vad annars kan man kalla det när man hux flux börjar åtala gamla gubbar i 90-årsåldern när man tidigare låtit dem vara?

Underförstått att ovan inte på något sätt är menat att försvara eller förringa brott som begåtts, givetvis!
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 03 sep 2013 19:00

York skrev:Underförstått att ovan inte på något sätt är menat att försvara eller förringa brott som begåtts, givetvis!
Det är det ingen som gör, men den här känslan av att behöva avsluta ett seriöst och sakligt resonemang med ett förtydligande är beklagligt men inget på något vis unikt när det gäller Hitler och Förintelsen.
I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 03 sep 2013 22:59

Man kan ju onekligen fråga sig vad nyttan i detta ligger, och även om det på något sätt skulle kunna ses som en slags upprättelse för de drabbade, lär ju eventuella domar inte leda till något konkret. Risken är väl snarare att synen på rättsväsendet urholkas, när folk döms, men att domen - av rent praktiskta skäl - inte får några egentliga rättsliga konsekvenser. Att man sedan rör sig i en djup moralisk gråzon, där i praktiken all form av samröre med förintelsen, verkar kunna leda till straff, gör inte saken bättre. Vart dras gränsen, ska personer som underhöll loken och vagnarna som fraktade personer till förintelselägren/gettona/avrättningsplatserna i Östeuropa bestraffas? Med tanke på att forskarna idag pekar på att omfattningen av antalet individer involverade i diverse - kanske till det yttre - obetydliga indirekta uppgifter, men som var grundläggande för att hela maskineriet skulle fungera, så blir ju risken att i praktiken varenda människa som befann sig på Östfronten på det ena eller andra sättet skulle kunna åtalas.

Jag har sagt det tidigare, och jag säger det igen. Jag anser hellre att rättsväsendet bör försöka jaga rätt på personer man inte enbart kan döma, utan vilka även praktiskt kan ge ett kännbart straff. Precis vad är syftet att åtala en 97 årig man (eller kvinna för den delen), som ändå aldrig kommer kunna avtjäna sitt straff eller kanske tom dör innan domen avkunnats. På något sätt känns det hela lite som de rättegångar som inkvisitionen bedrev, där man ibland valde att åtala sedan länge döda människor för att vara kättare eller på andra sätt inte rättrogna kristna.
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

Sensemaker
Korpral
Korpral
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Signal/Televapen
Kontakt:

Inlägg av Sensemaker » 05 sep 2013 09:05

patrick05 skrev: Precis vad är syftet att åtala en 97 årig man (eller kvinna för den delen), som ändå aldrig kommer kunna avtjäna sitt straff eller kanske tom dör innan domen avkunnats.
Ett syfte kan vara att fastslå: :nono: gör du dig skyldig till sådana här brott finns det ingen glömska, ingen förlåtelse och ingen preskription. Du är aldrig mer säker så länge du lever -om det så gått sjuttio år sedan ditt brott skall du leva i fruktan att bli avslöjad, din brottslighet ställas i öppen dager för dina barn och barnbarn och straffad så gott det låter sig göras.
patrick05 skrev:På något sätt känns det hela lite som de rättegångar som inkvisitionen bedrev, där man ibland valde att åtala sedan länge döda människor för att vara kättare eller på andra sätt inte rättrogna kristna.
Så vitt jag förstått åtalade Inkvisitionen sällan eller aldrig någon för rena åsikter -det var spridandet av sina "kätterska" åsikter man anklagades för. Ifall man inte har yttrandefrihet kan det vara viktigt för rättsäkerheten att fastslå vilka yttranden som är förbjudna. Att åtala döda människor för att fastslå att deras åsikter var förbjudna var alltså i högsta grad meningsfullt.

Sensemaker
Senast redigerad av 1 Sensemaker, redigerad totalt 5 gånger.

Sensemaker
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av Sensemaker » 05 sep 2013 09:08

York skrev:För vad annars kan man kalla det när man hux flux börjar åtala gamla gubbar i 90-årsåldern när man tidigare låtit dem vara?
Rättvisa.

Senkommen rättvisa är också rättvisa. Att vissa brottslingar kommer undan upphäver inte lagen.

Sensemaker

Sensemaker
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av Sensemaker » 05 sep 2013 09:13

AndersB skrev:Tyskland har ingen preskriptionstid för den här typen av brott, och sedan en tidigare dom behöver man inte knyta förövaren till ett visst individuellt offer, utan det räcker att vederbörande tjänstgjort på ort och ställe under den aktuella perioden.

Nu har jag ingen förståelse för vare sig brotten eller förövarna, men på sätt och vis undrar jag om man inte måste dra en gräns någonstans. Efter 68 år? Och vid snart 100 års ålder? För - kanske - att man bara befann sig på fel plats vid fel tillfälle?
Så vitt jag förstått var tjänstgöring i förintelselägren helt frivilligt, och mycket eftersökt.

Jag råkade klicka fel och gillade AndersB:s inlägg när jag försökte citera det. Finns det något sätt att upphäva detta?

Sensemaker

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 05 sep 2013 12:23

Sensemaker skrev:Ett syfte kan vara att fastslå: :nono: gör du dig skyldig till sådana här brott finns det ingen glömska, ingen förlåtelse och ingen preskription.
Ja, om de nu har begått något brott, enbart tjänstgöring i Auschwitz borde rimligtvis inte räcka till åtal.
Sensemaker skrev:Du är aldrig mer säker så länge du lever -om det så gått sjuttio år sedan ditt brott skall du leva i fruktan att bli avslöjad, din brottslighet ställas i öppen dager för dina barn och barnbarn och straffad så gott det låter sig göras.
Det som de nu eventuellt ska åtalas för var något som under en lång tid efter kriget inte var ett brott. Då krävdes det mig veterligen i alla fall minst en misstanke om att brott begåtts för att en person överhuvudtaget skulle kunna åtalas och dömas. Men nu när det inte längre finns några kvar att åtala har man utvidgat åtalsutrymmet till att även omfatta de som enbart tjänstgjorde i Auschwitz utan att någon egentlig misstanke om brott finns. Vad kommer härnäst?
Sensemaker skrev:Så vitt jag förstått var tjänstgöring i förintelselägren helt frivilligt, och mycket eftersökt..
Varifrån har du förstått detta? Källa? Eller är det bara en känsla du har? Och även om så var fallet gör inte det en person per automatik skyldig.

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 05 sep 2013 14:00

Sensemaker skrev:Ett syfte kan vara att fastslå: :nono: gör du dig skyldig till sådana här brott finns det ingen glömska, ingen förlåtelse och ingen preskription. Du är aldrig mer säker så länge du lever -om det så gått sjuttio år sedan ditt brott skall du leva i fruktan att bli avslöjad, din brottslighet ställas i öppen dager för dina barn och barnbarn och straffad så gott det låter sig göras.
Precis som Leningrad skriver, så handlar det inte primärt om personer som aktivt medverkat i att avrätta personer, utan att personen i fråga har tjänstgjort i Auschwitz vid någon period. Med andra ord rör vi oss som AndersB konstaterar i en såväl rättslig som moralisk gråzon, där personen endast åtalas för att han (eller hon) råkat befunnit sig på fel plats vid fel tillfälle, och precis som jag påpekade i inlägget ovan, vart ska gränsen dras? Läger som Auschwitz var enorma, med en mängd olika verksamheter, och en stor mängd personal som överhuvudtaget aldrig deltog i att mörda internerna.
Ett annat logiskt felsteg du begår, är att du förutsätter att gärningsmannen känner om att han eller hon begått ett brott, vilket är lite problematiskt i detta fall, då en stor del av lagstiftningen som använts mot personer som deltog i förintelsen är efterkrigskonstruktioner. Även om man rent moraliskt kan bedöma dem som brottslingar, så var de vid tidpunkten inte medvetna om att de bröt mot de lagar de senare skulle åtalas för. Med andra ord kan man inte nyttja sig av avskräckningsteorin i detta fall, då den inte gäller i detta fall, och således mer handlar om hämnd än juridisk rättvisa. När vi ändå är inne på kollektivbestraffning, så kan man ju dessutom utgå från att de barn och barnbarn (och annan släkt), även bestraffas som någon form av grumlig tanke om arvssynd.

Huruvida det faktum att åtalspunkter som "brott mot mänskligheten" fungerat i någon form av avskräckande syfte, är jag ytterst tveksam till. Vi kan bara se hur det sett ut efter det andra världskriget, och konstatera att det på inte sätt förhindrat nya massiva övergrepp mot civila/krigsfångar baserat på religion eller etnicitet. Min personliga uppfattning är att retroaktiv bestraffning, där man bestraffas för ett brott som inte existerade vid tidpunkten, är något som hör hemma i dikaturer och inte hör hemma i en rättsstat. Att sedan dessa brotts omfattning gör att man kanske måste rucka på dessa moraliska och juridiska ståndpunkter, är en annan sak, men då ska detta vara i proportion till brottet och inte enbart bestå i att man - av olika anledningar - befunnit sig på en plats utan att ha deltagit i själva brottet...
L. P. Hartley

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 05 sep 2013 20:41

Sensemaker skrev:Senkommen rättvisa är också rättvisa. Att vissa brottslingar kommer undan upphäver inte lagen.
Jag skulle snarare kalla det ett senkommet drev, sprunget ur en nationell skuld där man på något vis försöker kompensera det faktum att så många skyldiga brottslingar undkom rättvisan. Då vore det fel, både moraliskt och juridiskt, att personer som inte gjort sig skyldiga till något brott åtalas och eventuellt döms för något andra gjort.

Sensemaker
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av Sensemaker » 06 sep 2013 13:04

patrick05 skrev:
Sensemaker skrev:Ett syfte kan vara att fastslå: :nono: gör du dig skyldig till sådana här brott finns det ingen glömska, ingen förlåtelse och ingen preskription. Du är aldrig mer säker så länge du lever -om det så gått sjuttio år sedan ditt brott skall du leva i fruktan att bli avslöjad, din brottslighet ställas i öppen dager för dina barn och barnbarn och straffad så gott det låter sig göras.
Precis som Leningrad skriver, så handlar det inte primärt om personer som aktivt medverkat i att avrätta personer, utan att personen i fråga har tjänstgjort i Auschwitz vid någon period. Med andra ord rör vi oss som AndersB konstaterar i en såväl rättslig som moralisk gråzon, där personen endast åtalas för att han (eller hon) råkat befunnit sig på fel plats vid fel tillfälle, och precis som jag påpekade i inlägget ovan, vart ska gränsen dras? Läger som Auschwitz var enorma, med en mängd olika verksamheter, och en stor mängd personal som överhuvudtaget aldrig deltog i att mörda internerna.
Smörjer du i några år kugghjulen i mordmaskinen, frivilligt och med full kunskap om vad du gör, är du precis lika skyldig som den som faktiskt knuffar in folk i maskinen.
patrick05 skrev:Ett annat logiskt felsteg du begår, är att du förutsätter att gärningsmannen känner om att han eller hon begått ett brott, vilket är lite problematiskt i detta fall, då en stor del av lagstiftningen som använts mot personer som deltog i förintelsen är efterkrigskonstruktioner. Även om man rent moraliskt kan bedöma dem som brottslingar, så var de vid tidpunkten inte medvetna om att de bröt mot de lagar de senare skulle åtalas för. Med andra ord kan man inte nyttja sig av avskräckningsteorin i detta fall, då den inte gäller i detta fall, och således mer handlar om hämnd än juridisk rättvisa.
Nu är det du som är ologisk. Att döda judar var helt bra och alls inte olagligt enligt nazisterna. Ifall vi accepterar detta som ursäkt har vi ingen avskräckning alls så länge en ond stat tillåter och uppmuntrar massmord.
patrick05 skrev: När vi ändå är inne på kollektivbestraffning, så kan man ju dessutom utgå från att de barn och barnbarn (och annan släkt), även bestraffas som någon form av grumlig tanke om arvssynd.

Nu förstår jag inte vad du pratar om. Det är väl ingen som vill straffa barn till de onda nazistmördarna (försåvitt de själva inte gjort något).
patrick05 skrev: Huruvida det faktum att åtalspunkter som "brott mot mänskligheten" fungerat i någon form av avskräckande syfte, är jag ytterst tveksam till. Vi kan bara se hur det sett ut efter det andra världskriget, och konstatera att det på inte sätt förhindrat nya massiva övergrepp mot civila/krigsfångar baserat på religion eller etnicitet. Min personliga uppfattning är att retroaktiv bestraffning, där man bestraffas för ett brott som inte existerade vid tidpunkten, är något som hör hemma i dikaturer och inte hör hemma i en rättsstat. Att sedan dessa brotts omfattning gör att man kanske måste rucka på dessa moraliska och juridiska ståndpunkter, är en annan sak, men då ska detta vara i proportion till brottet och inte enbart bestå i att man - av olika anledningar - befunnit sig på en plats utan att ha deltagit i själva brottet...
Tjänst vid Auschwiz var frivilligt och eftersökt. Karln har frivilligt valt att tjäna förintelseapparaten.

Sensemaker

Sensemaker
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av Sensemaker » 06 sep 2013 13:07

Leningrad skrev:
Sensemaker skrev:Senkommen rättvisa är också rättvisa. Att vissa brottslingar kommer undan upphäver inte lagen.
Jag skulle snarare kalla det ett senkommet drev, sprunget ur en nationell skuld där man på något vis försöker kompensera det faktum att så många skyldiga brottslingar undkom rättvisan. Då vore det fel, både moraliskt och juridiskt, att personer som inte gjort sig skyldiga till något brott åtalas och eventuellt döms för något andra gjort.
Fasen, nu gillade jag ett inlägg av misstag igen.

Den som frivilligt och med full vetskap hjälpt till att få ett förintelseläger att fungera är banne mig inte oskyldig. Utvidgat gärningsmannaskap för att tala juridiska.

Sensemaker

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 06 sep 2013 14:36

Sensemaker skrev:Den som frivilligt och med full vetskap hjälpt till att få ett förintelseläger att fungera är banne mig inte oskyldig. Utvidgat gärningsmannaskap för att tala juridiska.
I så fall måste vi nog även jaga rätt på alla de stinsar, bagare, sömmerskor, lokförare, skrivmaskinstillverkare, revisorer, svetsare, stenografer, kolleverantörer, fönstertillverkare, byggledare som enligt ett utvidgat gärningsmannaskap alla har ett direkt eller indirekt ansvar till att Auschwitz blev vad det blev. T.o.m. Judenrat ligger i riskzonen. Rimligtvis borde lokförarna och stinsarna vara betydligt mer skyldiga än de 30 som nu riskerar att åtalas och eventuellt dömas.

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 06 sep 2013 18:52

Sensemaker skrev:Smörjer du i några år kugghjulen i mordmaskinen, frivilligt och med full kunskap om vad du gör, är du precis lika skyldig som den som faktiskt knuffar in folk i maskinen.
Som sagt, varför då stanna vid folk som tjänstgjorde i lägret. Som jag - och Leningrad - påpekat, var maskineriet omfattande och bestod av en massa - i sig kanske - obetydliga tjänster som var vitala för den stora bilden. Frågan blir då dessutom då ska bestraffa de Allierades underrättelsetjänster, vilka förmodligen hade långt mycket större insikt i inte bara omfattningen utan hela planeringen än många som tyskar, för att de kände till massmorden, men inte gjorde ett smack för att bistå dem.
Sensemaker skrev:Nu är det du som är ologisk. Att döda judar var helt bra och alls inte olagligt enligt nazisterna. Ifall vi accepterar detta som ursäkt har vi ingen avskräckning alls så länge en ond stat tillåter och uppmuntrar massmord.
För att en lag ska vara avskräckande måste ju brottslingen känna till att han riskerar att efter gärningen eventuella hamna i en rättslig process, och eftersom de åtalspunkter som sedan användes mot förövarna inte existerade vid brottet kan man knappast hänvisa till att de kunde bli avskräckta.
Sensemaker skrev:Tjänst vid Auschwiz var frivilligt och eftersökt. Karln har frivilligt valt att tjäna förintelseapparaten.
Återigen, det fanns en massa sätt att hamna i koncentrationslägren, och även om många sökte - förmodligen för att slippa hamna vid fronten - så fanns det också många som placerades där efter att ha skadats under tjänstgöring vid fronten o.s.v.
L. P. Hartley

Sensemaker
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av Sensemaker » 07 sep 2013 21:16

patrick05 skrev:
Sensemaker skrev:Smörjer du i några år kugghjulen i mordmaskinen, frivilligt och med full kunskap om vad du gör, är du precis lika skyldig som den som faktiskt knuffar in folk i maskinen.
Som sagt, varför då stanna vid folk som tjänstgjorde i lägret. Som jag - och Leningrad - påpekat, var maskineriet omfattande och bestod av en massa - i sig kanske - obetydliga tjänster som var vitala för den stora bilden.
Javisst, ifall någon ritade gaskamrarna, frivilligt och väl medveten om vad det var och hur det skulle användas -klart han skall straffas.
patrick05 skrev:Frågan blir då dessutom då ska bestraffa de Allierades underrättelsetjänster, vilka förmodligen hade långt mycket större insikt i inte bara omfattningen utan hela planeringen än många som tyskar, för att de kände till massmorden, men inte gjorde ett smack för att bistå dem.
Nej. Utvidgat gärningsmannaskap innebär inte samaritplikt.
patrick05 skrev:
Sensemaker skrev:Nu är det du som är ologisk. Att döda judar var helt bra och alls inte olagligt enligt nazisterna. Ifall vi accepterar detta som ursäkt har vi ingen avskräckning alls så länge en ond stat tillåter och uppmuntrar massmord.
För att en lag ska vara avskräckande måste ju brottslingen känna till att han riskerar att efter gärningen eventuella hamna i en rättslig process, och eftersom de åtalspunkter som sedan användes mot förövarna inte existerade vid brottet kan man knappast hänvisa till att de kunde bli avskräckta.
De är redan placerade i en position där de inte kan utöva sin ondska i samma utsträckning varför avskräckning mot dessa är irrelevant eller av synnerligen begränsad effect. Jag talar om allmänprevention.
patrick05 skrev:
Sensemaker skrev:Tjänst vid Auschwiz var frivilligt och eftersökt. Karln har frivilligt valt att tjäna förintelseapparaten.
Återigen, det fanns en massa sätt att hamna i koncentrationslägren, och även om många sökte - förmodligen för att slippa hamna vid fronten - så fanns det också många som placerades där efter att ha skadats under tjänstgöring vid fronten o.s.v.
Ja, man kunde hamna i förintelselägren utan eget initiativ men det var lätt att komma därifrån ifall man ville (för personalen, inte för offren förstås). Lägren hade högar med frivilliga som väntade så det var lätt att släppa den som inte ville (och kanske skulle göra ett dåligt job eller sprida dålig stämning).

Sensemaker

Skriv svar