"Panzerfaust-bibel" för Volkssturm Ratibor, jan 1945

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

"Panzerfaust-bibel" för Volkssturm Ratibor, jan 1945

Inlägg av Trismegistus » 18 jan 2015 17:47

Lite mer smått och gott från Bundesarchiv. Här lite material gällande Volkssturm i Ratibor, Schlesien där man i januari 1945 satte ihop en lite Panzerfaust-bibel på 3 sidor med allt man behövde veta för att bli en framgångsrik "Panzerknacker". Instruktionen inleds med ett betryggande konstaterande att Panzerfaust är din pansarvärnskanon; mellanlandar med att berätta att man inte bör stå bakom eldstrålen och avslutas med en brasklapp att man efter avlossat skott ska komma ihåg att ta med sig det återstående röret så att man kan återanvända det till att tillverka nya Panzerfausts. För detta får man även en premie. Instruktionen rundas sedan med ett spänstigt "Panzerknacker-Heil!"
panzerfaust0_wm.jpg
panzerfaust1_wm.jpg
Panzerfaust2_wm.jpg
panzerfaust3_wm.jpg

Studierektorn
Förvaltare
Förvaltare
Kön: Man
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Kontakt:

Inlägg av Studierektorn » 22 jan 2015 12:51

finns det dokumentation som ger en uppskattning av antalet förstörda stridsvagnar med hjälp av dessa panzerfaust?

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Re:

Inlägg av Trismegistus » 22 jan 2015 19:28

Studierektorn skrev:finns det dokumentation som ger en uppskattning av antalet förstörda stridsvagnar med hjälp av dessa panzerfaust?
Nja. Tidigare under kriget försökte tyskarna föra statistik över vilka vapen som slog ut motståndarens stridsvagnar. Jag har en tidigare tråd som behandlade just detta under vintern 1943-44:
viewtopic.php?f=19&t=11435

Jag har inte sett någon senare statistik liknande detta för 1944-45 - men å andra sidan har jag inte aktivt letat efter det :) - så det kan finnas. Generellt så ökade %-andelen utslagna stridsvagnar av Panzerfaust markant under 1944-45 och det hänger förmodligen dels ihop med att andelen tillgängliga pansarvärnskanoner och stridsvagnar minskade medan produktionen av Panzerfaust ökade. Totalt tillverkades över 6,7 miljoner Panzerfäuste - varav minst 2 miljoner bara under 1945.
En annan bidragande faktor var att striderna förflyttade sig in i sådana miljöer, t.ex. städer, där dessa närstridsvapen blev riktigt dödliga. Jag läste någonstans att mer än 70% av de sovjetiska stridsvagnarna som förlorades under strider i stadsmiljö föll offer för Panzerfaust eller liknande vapen.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Re: "Panzerfaust-bibel" för Volkssturm Ratibor, jan 1945

Inlägg av Trismegistus » 23 jan 2015 09:17

Tyckte väl att jag kände igen den lilla skriften om Panzerfaust 30 ovan. Här är den i original från oktober 1944, fast för den större Panzerfaust 60. Ett tecken på den kärva situationen kanske att Volkssturm-enheterna inte ens bemödades få original-föreskrifter utan själva fick fixa fram handknackade kopior?
panzerfaust_original_1_wm.jpg
panzerfaust_original_2_wm.jpg
panzerfaust_original_3_wm.jpg
panzerfaust_original_3_wm.jpg (139.85 KiB) Visad 935 gånger
panzerfaust_original_4_wm.jpg
panzerfaust_original_4_wm.jpg (92.35 KiB) Visad 935 gånger

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Re: "Panzerfaust-bibel" för Volkssturm Ratibor, jan 1945

Inlägg av Trismegistus » 01 feb 2015 22:10

Lustigt nog hittade jag faktiskt ett foto hos Bundesarchiv från just Volkssturm Ratibor med en Panzerfaust 60 närmast i bild. Hoppas killen till höger fick en kopia av manualen innan han eventuellt behövde avfyra sin panzerfaust. :)
Bundesarchiv_Bild_183-H29033,_Ratibor,_Volkssturmmänner_mit_Panzerfäusten.jpg

Skriv svar