Ett tal av Hitler översatt till svenska

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Barre
Löjtnant
Löjtnant
Kön: Man
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än

Ett tal av Hitler översatt till svenska

Inlägg av Barre » 15 apr 2015 14:12

Hej,

Jag kom för en tid sedan över en skrift(pamflett?) på ett tal av Hitler översatt till svenska. Skriften hittade jag på ett antikvariat för en tia men är i otummat skick. "Adolf Hitlers tal vid öppnandet av krisgsvinterhjälpen 1942-43" står det på framsidan. På det tredje bladet står det att det rör talet den första oktober 1942 och hölls i Berlins sportpalats. Det är välproducerat med rubriker, ibland ingress och understrykningar och resten är brödtext. Talet är på 21 sidor(storlek A5 på pappret)

På sista sidan står det att skriften är tryckt av "Klara Civiltryckeri AB" 1942.

Min fråga lyder: Känner någon av er till att sådana skrifter trycktes upp myndigheterna eller är Klara civiltryckeri bara en fasad för någon annat(min konspiratoriska sida)? Vad var syftet med dessa? Var de ämnade för allmänheten eller bara för personer inom statsapparaten?

Barre

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Re: Ett tal av Hitler översatt till svenska

Inlägg av Trismegistus » 17 apr 2015 11:07

Pamfletterna med Hitlers tal översattes till flera dussin olika språk under 1930- och 40-talet, allt från isländska till japanska.
Skrifterna på svenska trycktes inledningsvis i Berlin och skickades därifrån till Tyska Legationen i Stockholm för distribution, eller i vissa fall i direktadresserade kuvert från Tyskland till mottagare i Sverige. Med tiden valde man att försöka trycka materialet i Sverige men många av de anlitade tryckerierna blev då bojkottade av svenska kunder som inte uppskattade denna handling.

Framåt 1942/43 så var situationen sådan att tyskarna återigen var tvungna att trycka en stor del av materialet i Tyskland och skicka det med diplomatpost till Sverige för att undvika konfiskering. Det material som fortfarande trycktes i Sverige gjordes i stor utsträckning på tryckerier med anknytning till den svenska nazistiska rörelsen.

Gällande Klara Civiltryckeri så drabbades även dom av bojkotten och det kom att florera rykten i bl.a. Ture Nermans tidning Trots Allt! om att tryckeriet var på väg att köpas upp av personer med anknytning till nazismen. Detta var nog inte fallet eftersom man i princip upphörde med tryckning av nazistiska pamfletter 1942 och sedan fortsatte med "normal" utgivning långt in på 50-talet.

Barre
Löjtnant
Löjtnant
Kön: Man
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än

Inlägg av Barre » 17 apr 2015 13:08

Tack för ett uttömmande svar.

Tror du att det finns många sådana i omlopp? Jag tänkte att det kanske vore intressant för något museum eller motsvarande att ta emot, den är som sagt i väldigt bra skick. Jag har inget behov av den, jag köpte den mest för att den var billig.

Hälsningar
Barre

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Re:

Inlägg av Trismegistus » 17 apr 2015 13:30

Barre skrev:Tack för ett uttömmande svar.

Tror du att det finns många sådana i omlopp? Jag tänkte att det kanske vore intressant för något museum eller motsvarande att ta emot, den är som sagt i väldigt bra skick. Jag har inget behov av den, jag köpte den mest för att den var billig.

Hälsningar
Barre
Just talen från åren 1940-1943 i svensk översättning trycktes i tiotusentals, i vissa fall i hundratusentals exemplar, så de är ganska vanliga. Det är ovanligare att hitta vällästa än olästa exemplar om vi uttrycker det så. :)

Skriv svar