Finlandsvenska förband 1939-45

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Maskinarn
Aspirant
Aspirant
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Flottan
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Finlandsvenska förband 1939-45

Inlägg av Maskinarn » 25 apr 2015 21:34

Givakt! :-)

Jag ska vara ärlig från start och säga att jag inte kikat igenom trådarna efter ev.svar på mina frågor eller ledtrådar till dem,främst beroende på ren tidsbrist men också för att jag inte riktigt vet var/i vilken ände jag ska börja.
Mitt intresse ligger i att både min farfar & morfar stred under både vinter resp.fortsättningskriget för bl.a Finland.
Min morfars deltagande väntar jag på mer detaljer från släkten om..från min farfar däremot har jag ärvt
ett officerskoppel med fem märken på som härrör till de enheter han stred med,men då min finska lämnar en del att önska
över så kommer jag inte vidare för tillfället.
Märkena är:
-Ett guldfärgat "löv" med en svart pv-pjäs och nummer 59.
-Ett silverfärgat svärd med blå banderoll märkt JR 24 (24:e infanterireg.)
-Ett märke med "55" i svarta siffror.
-Ett finskt lejon med grön bård märkt JR 10 (10:e infanterireg.)
-Ett kors med tre upprättstående svärd i och en ekkrans under svärden..texten över svärden är svårtydd p.g.a ålder och slitage tyvärr..ser ut som ett malteserkors/finskt kors.

Jag skulle så väldigt gärna vilja veta vilka dessa enheter var och var de stred...för att sen gräva vidare,kanske i de finska arkiven med hjälp från släkt,vänner & bekanta.Har en del stora luckor att fylla i som sagt.
Fick också en massa foton från vinterkriget bl.a utan bildtexter,en del medaljer med tillhörande dokument och lite andra saker..

Kanske är detta inte rätt sätt att gå tillväga,ber om ursäkt isf.men man måste ju börja leta ngn.stans..
:oops:

Svejk
Vicekorpral
Vicekorpral
Från: Västernorrland
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Inlägg av Svejk » 04 maj 2015 14:40

Du kan komma en bit genom http://kronos.narc.fi/menehtyneet/ databas över stupade. Där kan du se var andra i hans enheter stupat och därmed få veta var han stred. Fick en finsk ordlista av en annan användare här för många år sen... ska se om jag kan hitta den.

Skriv svar