Infanteriutbildning i Bergen

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Lars-Ecke
Aspirant
Aspirant
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Flottan
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Infanteriutbildning i Bergen

Inlägg av Lars-Ecke » 11 aug 2015 15:52

Vet någon vilka Tyska infanteritrupper inom Luftwaffe som fick sin utbildning i Bergen vid Lüneburg Heide, innan de kom till regionen söder om Leningrad mellan augusti och oktober 1942?

Mycket tacksam för hjälp
Vänligen
L-E

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Re: Infanteriutbildning i Bergen

Inlägg av Trismegistus » 22 aug 2015 16:31

Hej,

En svår fråga. De första infanteridivisionerna ur Luftwaffe kom till området söder om Leningrad och Heeresgruppe Nord först under november/december 1942. Dessa var 1. 9. och 10. Luftwaffen-Feld-Division, varav i.a.f. 9. Lw.Feld.Division sattes upp på Truppenübungsplatz Arys i Ostpreussen - så denna kan i så fall uteslutas.

Du har ingen mer information som kan vara till hjälp i letandet?

Bifogar även en karta över Heeresgruppe Nord och dess underställda enheter för perioden november 1942 - filen är drygt 18 MB stor och går att zooma in hyfsat bra:
https://www.dropbox.com/s/2dsycmakm7bah ... m.jpg?dl=0

Lars-Ecke
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av Lars-Ecke » 24 aug 2015 11:00

Hej.

Tack för kartan. Den är tydlig och man kan utan problem tyda vad det står. Jag förstår inte riktigt vad allt där betyder, men jag skall sätta mig in i det.

Jag har uppgifter om vilka förband han tillhörde före och efter han kom till Ryssland. Kanske uppgifterna var han var innan han kom till Ryssland vara till hjälp.

– 1941 tillhörde han Fl. Ausb.-Regt.16. Wappen der Seefahrtschule Der Luftwaffe i Lobbe på Rügen.
Erkennungsmarke (Dog Tag) 14344, Fl. Ausb.-Regt.16

– Sedan kom han till 5 Kompanie II. Fliegerausbildungs-Regiment 16. Schleswig.
– I oktober 1942 omvandlades kompaniet till en Luftwaffen-Feld-Division.

– 3 april 1942 kom han till Luftwaffen-Kriegsschule7 i Langenlebarn /Tulln / Wien
– 14 april 1942 Avgång till trupp

– 3 aug. 1942 tillhörde han 1 fanjunkerkompni, Luftwaffen-Kriegsschule 3 i Werder, Berlin

Efter Werder kom han till Bergen Luneburge Heide. Han skriver själv: Jag kom till Bergen vid Luneburge Heide där jag utbildades till Infanterist innan vi avtågade till Ryssland. Kom som infanterist till Staraja Russa vid floden Borussia, söder om Leningrad vid Ladogasjön, sex månader innan jag blev skadad. Han skadades den 8 februari 1943 och borde då ha kommit till fronten omkring augusti till oktober 1942. I hans soldatbok står att han den 1 februari 1943, sju dagar innan han skadades tillhörde Stellgruppe 15.

– 8 july 1944: blev han återinsatt i tjänst och kom då till ett pansarförband som han sedan stred med på västfronten.

Jag är mycket tacksam för att du hjälper mig

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 24 aug 2015 16:45

Intressant...

Fliegerausbildungs-Regiment 16 (Fl. Ausb.-Regt.16) ombildades under oktober 1942 till Luftwaffen-Feld-Division 5, vilken dock sattes upp på Truppenübungsplatz Groß-Born i Pommern och den skickades inte till trakterna söder om Leningrad och Staraja Russa utan till Krim och senare Kuban / Kaukasus.

Hamnade han i trakterna kring Staraja Russa under hösten 1942 så bör han i så fall ha tillhört Luftwaffen-Feld-Division 1 som fr.o.m. i slutet av oktober / i början av november hade förband i området - för övrigt det enda förbandet med Luftwaffe-infanteri som fanns i denna del av Ryssland vid denna tidpunkt 1942.

Lars-Ecke
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av Lars-Ecke » 25 aug 2015 19:24

Stort tack. Jag är mycket glad för din hjälp. Med största sannolikhet har du funnit rätt förband. Har du någon text att rekommendera, där jag kan läsa om Luftwaffen-Feld-Division 1.

Den karta du skickade är mycket tydlig, men jag vet inte vad jag skall leta efter. Troligen har de förkortat Luftwaffen-Feld-Division 1. till en kortare benämning. Vad skulle den kunna heta på kartan?

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 25 aug 2015 20:12

Luftwaffen-Feld-Division 1 förkortas "1.Lw Feld" på lägeskartorna. November 1942 så fanns divisionen norr om sjön Ilmen, vid staden Nowgorod där de avlöste 20. Infanterie-Division (mot.):
1LwFeld.jpg
1LwFeld.jpg (114.12 KiB) Visad 1818 gånger
Bifogar även en lägeskarta i färg för samma period (allt blir ju lite roligare i färg):
https://www.dropbox.com/s/oxve0ocy7i2k1 ... r.tif?dl=0 (ca 67 MB)

Lars-Ecke
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av Lars-Ecke » 26 aug 2015 15:02

Tack, det var en stilig karta i färg. Det blir lite färglöst i svart-vitt.
Snällt av dig att leta upp dem på kartan.
Känner du även till någon lite mer ingående text om 1.Lw Feld". Jag hittar bara texter där de i korta ordalag eller i förbigående nämner förbandet.

Lars-Ecke
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av Lars-Ecke » 26 aug 2015 19:18

Du verkar vara insatt och duktig inom detta område. Har du tid och lust skulle jag vara mycket tacksam om du ville hjälpa mig reda upp ytterligare två funderingar som hör samman med varandra.

Då han återkom efter en tids konvalescens efter en skottskada skriver han att han blev skickad på SS- utbildning till Tarnopol vid den ryska gränsen. Jag har letat under en väldigt lång tid efter information om någon slags utbildning som SS hade i Tarnopol, utan att finna någon. De uppgifter jag fått från WASt i Berlin och det som står i hans soldatbok nämner inget om Tarnopol. Information som denna är den enda jag finner om tyska trupper i Tarnopol: The Tarnopol defenders, who had, on November 3 1944, numbered 94 officers, 677 non-coms and 3592 enlisted men, had melted down by April 16th to approximately 1500 men, and only 55 reached the German lines. Out of three groups that had broken out of Zagrobela, all of the officers were killed.

Det jag undrar är vilken utbildning som ägde rum i Tarnopol, och i vilken ordning nedanstående förband kommer?

De jag fått från WASt och det funnit i soldatboken är uppgifter om vilka förband han tillhörde, men det saknas tidsangivelser för flera av dem, och jag vet inte i vilken tidsordning han kom till de olika förbanden

Från WASt i Berlin har jag fått följande uppgifter:
– 12 jan. 1944: Abgang: garnisonsverwendungsfähig Heimat zum Feldersats Bataillon der Luftwaffe III, Ölmütz.
– 8 july 1944: Diensteintritt in die Waffen-SS. Stabskompani 1, Pantzar Regiment, 1 Division.

I soldatboken har jag hittat dessa data, men i vilken tidsordning de olika förbanden kommer, vet jag inte:
– Wehrmachts Nummer: Greifswald 21/110/2/1
– Nr.der Krigsstammrolle 338
– Feldpostnummer: 57 282
– 29 November 1944 hämtade han ut uniform och vapen, och tillhörde då: Pionierschule der Waffen-SS, Lehrgruppe 3
– Ingen tidsangivelse när han tillhörde: SS-Pi.A.u.E. Btl. 1 Dresden
– Ingen tidsangivelse när han tillhörde: 15 Pi.SS-Panzer-Gren.-Rgt 1, L.SS.A.H

Tack på förhand om du har tid och lust att bringa klarhet i detta

Skriv svar