V-3 kanonen i Lampaden

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

V-3 kanonen i Lampaden

Inlägg av Trismegistus » 28 aug 2015 18:35

Det roliga med att leta i arkivmaterial är att man stöter på de mest oväntade saker. I det här fallet fastnade jag enbart för titeln på rapporten när jag skummande igenom sidorna: Besprechungsnotiz über Fleißiges Lieschen (Mötesanteckningar för "Flitiga Lisa"). Flitiga Lisa var nämligen vara smeknamnet på ett av de tyska vedergällningsvapnen: V-3, mer känd som Hochdruckpumpe (HDP), eller "Högtryckspumpen":
Bundesarchiv_Bild_146-1981-147-30A,_Hochdruckpumpe_V-3.jpg
På grund av sitt krav på en brant terräng så gick det inte att smälla upp dessa var man behagade och de första batterierna med HPD-kanoner konstruerades vid den underjordiska anläggningen Mimoyecques vid den franska kanalkusten med avsikt att bombardera London. Dock fick anläggningen påhälsning av brittiska "Tallboy"-bomber innan de hann tas i bruk.

Istället hittade man en ravin vid Lampaden utanför Trier där man kom att konstruera två kortare kanoner, vilka detta dokument avser. Dessa kom även att användas i skarpt läge under Ardenneroffensiven och man avfyrade totalt 183 skott, varav 142 st mot staden Luxemburg. Hur man eventuellt kunde sikta med denna pjäs övergår dock mitt förstånd och förmodligen kunde man inte heller det då det var ett ytterst ineffektivt vapen.

För den som vill veta mera om V3 så är Wikipedia en bra vän, men dokumentet här bjuder ändå på lite godbitar som inte annars verkar ha kommit fram och som till viss del förklarar varför den måste anses som ineffektiv.

Bl.a. framgår hur mycket material och tid som gick åt till att konstruera en av dessa mindre V3-kanoner vid Lampaden:
- 400 dagsverken (40 man i 10 dagar)
- 10 kubikmeter virke
- 3-10 ton stål
- Markarbeten med 150-200 kubikmeter jord.

Man uppskattar även livslängden för kanonen till ca 300 skott, dvs drygt en vecka med oavbruten eldgivning då man kunde avfyra 2 skott per timme. Detta borde alltså innebära att om man skulle använda kanonen maximalt så skulle man nästan ständig behöva hålla 40 man sysselsatta med att bygga ihop en ersättare vid sidan om då livslängden var kortare än konstruktionstiden.
V3_1_wm.jpg
V3_2_wm.jpg

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: V-3 kanonen i Lampaden

Inlägg av Waldo » 22 jul 2018 12:30

Japp. Den var det. Återigen en monumental jättekonstruktion från tysk sida. Hade någon av de allierade ens några liknande projekt i gång så som tyskarna hade?

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 22 jul 2018 12:48

Nja, jag uppfattar de allierade som mer jordnära på så sätt och höll sig ifrån de riktiga "bamsingarna" som tyskarna hade förkärlek till. Det jag kan komma på är Habbakuk-projektet där man skulle göra gigantiska osänkbara hangarfartyg i Atlanten av något som uppfinnaren Geoffrey Pyke kallade "pykrete" - 18% sågspån och resten vatten.

På fordonssidan hade USA en flygande Willys-jeep och T28 Super Heavy Tank, något som ungefär motsvarade en Jagdpanther - fast större. Här kunde det verkligen ha blivit något, men kriget hann ta slut innan den var färdigutvecklad. På den brittiska sidan kan jag bara komma på A 39 Tortoise, heavy assault tank. Men någon annan kan säkert fylla på.

Användarvisningsbild
Hans S
1:e Sergeant
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 22 jul 2018 13:24

Det finns en modell av en V 3 i Diekirch, närmare bestämt här. Stället rekommenderas starkt, plottrigt men med massor av pryttlar och inte bara en massa bildskärmar.

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Användarvisningsbild
Hans S
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 22 jul 2018 14:35

Trismegistus skrev:
22 jul 2018 12:48
...
T28 Super Heavy Tank, något som ungefär motsvarade en Jagdpanther - fast större. Här kunde det verkligen ha blivit något, men kriget hann ta slut innan den var färdigutvecklad. På den brittiska sidan kan jag bara komma på A 39 Tortoise, heavy assault tank.
...
Bägge byggdes med tanken att användas för att bryta igenom Siegfriedlinjen, som f.ö. kostade mer än Maginotlinjen.

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Skriv svar