Ungern 1945 - MH

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
stuhlweissenburg
Menig
Menig
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Ungern 1945 - MH

Inlägg av stuhlweissenburg » 01 sep 2015 15:35

Hej,
Jag är ny här och som jag förstår har krigsforum samarbete med MH. I senaste numret av MH finns en artikel som jag skrivit tillsammans med en vän. Den handlar om den allra sista storskaliga tyska offensiven under andra världskriget - Operation Frühlingerwachen ( vårdagsjämning ).En offensiv som tyvärr ibland har förbisetts av många historiker som istället valt att fokusera på slutstriderna på västfronten under samma tid.

Jag har under många år rest till Ungern och då kanske speciellt fokuserat på - Operation Konrad 1,2 och 3 under januari 1945. Syftet med denna operation var att undsätta det inneslutna tysk-ungerska trupperna i Budapest. Sammanlagt gjordes tre desperata försök att bryta igenom , men alla tre försöken misslyckades med stora förluster på båda sidor. För oss nordbor kanske det också är speciellt intressant då det fanns två skandinaviska SS-bataljoner som var underställda Wiking divisionen och Totenkopfdivisionen, I.SS.Pz.Gren.Btl.NORGE och I.SS.Pz.Gren.Btl DANMARK. De tillhörde ursprungligen 11.SS.Pz.gren.Div Nordland.
I båda bataljonerna fanns många SS frivilliga norrmän och danskar - några som jag träffat och intervjuat under åren.
Har under mina resor till Ungern besökt krigsskådeplatser och träffat gamla människor som kunnat berätta om vad de upplevde som barn. Många av dessa historier har varit väldigt starka och omtumlande.
Under mina resor har jag också tagit hundatals " then & now" bilder - en finns med i artikeln!!
För den som upplever artikeln som intressant , tveka inte att diskutera och fråga om striderna i Ungern 1944-45.
Tack för ordet !!

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 02 sep 2015 07:27

Du får gärna lägga upp lite då/nu bilder om du orkar. Alltid kul att titta på.

Reste lite i trakterna runt Vésprém och Székesfehérvár när jag bodde i Ungern men det var svårt att se några spår av striderna.

stuhlweissenburg
Menig
Menig
Kontakt:

Re: Ungern 1945 - MH

Inlägg av stuhlweissenburg » 02 sep 2015 08:19

Hej,
Trevligt att du bott i Ungern. Ja, både Veszprem och Szekesfehervar var centrala orter under striderna 1945. Jag har faktiskt skrivit en kortfattad artikel om Szekesfehervar och när tyskarna återtog staden runt den 20 Jan. 1945.

I denna stad befann sig också Wiking divisionen under början mars 1945 och som fick bryta sig ur - trots Hitlers förbud - i mitten av mars. Har fick divisionen spränga den största delen av sin pansar arsenal . Jag har vandrat och besökt runt detta område ett flertal gånger. Tyvärr finns inte många spår kvar av striderna men däremot finns det en del samlare och "skattletare" i vissa byar runtomkring och som funnit mycket intressanta rester av striderna. Varit med på en del "utgrävningar" och hittat både det ena och det andra.

Veszprem är idag en modern - och ombyggd stad , och sist jag var där ( förra året ) letade jag efter var Peipers Panther blev träffad ( allt efter en intervju med en Vet. från SS-Pz.Rgt 1 ) men allt var nybyggt men jag fick en "bild" av platsen , plus en intressant story.
Jag skall lära mig att posta bilder här, men jag är ingen mästare i att hantera en data och dess tillbehör.. jag har Photobucket...Är det andvändbart här ?
Tack för intresset !!!

stuhlweissenburg
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av stuhlweissenburg » 02 sep 2015 14:51

Hej,
Här kommer en bild som inte fick plats i vår artikel. Det visar Panther 212 i början av mars 1945. SS.Pz.Rgt 1 LSSAH hade Panther i 1:a och 2:a Kompaniet och Pz.IV i 6:e och 7:de . Vagnchefen i 212 blev sedermera utslagen och vagnen transporterades av de sovjetiska trupperna till ett skrotupplag efter Ungern konflikten- se bild i nedre hörn. Vagnchefen klarade sig och fick överta en annan Panther som han förde ända till Österrike och slutligen dumpade den i floden Enns, maj 1945.
Vagnen målades i vitkamouflage under Januari och det var uppenbarligen inte lätt att få bort den vita färgen , som oftast målades på med kalk. Vagnen måste varit väl synlig på den mörka ,gjyttjiga ungerska öppna pustan. Varför man ej avlägsnade vinter kamouflaget är en gåta!! Kanske tid saknades, eller att det var svårt då man ändvänt något annat än kalkbaserad vitfärg ?
Vagnen är en sen Panther med s.k. chinmantlet. I förgrunden ser vi delar av den massiva Kungstigern med sin berömda 88:a.
Vid samma tillfälle som 212 slogs ut norr om Simontornya fick också vagn 222 en kraftig träff och blev obrukbar. Den hittas också på skrotupplaget i Balatonfüzfö. Båda är från Daimler Benz prod.
Nåväl ett anstängt leende kostar vagnschefen på sig ialla fall till "Kriegsberichtern"... men det var nog svårt !!
Bilagor
BILD 2.jpg
Panther , Ungern

stuhlweissenburg
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av stuhlweissenburg » 02 sep 2015 15:25

Hej,
Här kommer en "Then & Now" bild som önskades av "Horrocks". Detta är en av min allra första "då och nu" bild och togs någon gång under 90 -talet.

Det visar en Pz.Grupp från 3.SS.Pz.Div.Totenkopf i byn Szomor under Operation Konrad 1 - Januari 1945. Målet med denna operation var att försöka öppna ringen runt Budapest och då använde man främst två erfarna SS divisioner och förutom Totenkopf var det Wiking divisionen som tillsammans med några WH infanteridivisioner då bildade IV.SS.Pz.Korps Gille.
Stridsvagnarna ,här Pz.IV ausf.H , Stug III och en Befälspanther G samlar sig inför nästa mål , Zsambek. Både Wiking och Totenkopf körde helt fast vid Zsambek och Bicske och kom inte en meter mer. Konrad 1 avblåstes och nya direktiv kom om omgruppering vid Esztergom och slutligen sedermera - då Konrad 2 också misslyckats och avblåstas - gruppering inför Konrad III vid Veszprem området ( som också misslyckades )
Ur militär synvinkel är det anmärkningsvärt att te.x Wiking divisionen lyckades flytta hela divisionen till tre olika ställen under Januari månad och året var 1945.
Efter att "undsättningsförsöken" misslyckats mot Budapest fick den tysk -ungerska garnisonen slutligen bryta ur kitteln Budapest och ca 700 man nådde efter dagar fram till egna linjer. Striderna i Budapest är en hel historia för sig !!
Bilagor
krigsforum.jpg
Szomor
Krigsfo (1).jpg
Szomor

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 02 sep 2015 18:08

Tack för info. och bilder.

Och välkommen hit. :)

stuhlweissenburg
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av stuhlweissenburg » 03 sep 2015 08:29

Hej,
Tusen tack för vänliga ord. Lär gärna vår senaste artikel i Militär Historia nr 9 om Frühlingerwachen !!

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 03 sep 2015 17:52

stuhlweissenburg skrev:Hej,
Tusen tack för vänliga ord. Lär gärna vår senaste artikel i Militär Historia nr 9 om Frühlingerwachen !!
Senaste numret ligger på köksbordet och väntar på att specialnumret ska bli utläst. Sen så.

Användarvisningsbild
Battler
Löjtnant
Löjtnant
Från: Norrbotten
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Inlägg av Battler » 03 sep 2015 20:24

Tack för information om en "bortglömd" offensiv.

Och välkommen till forumet :)

stuhlweissenburg
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av stuhlweissenburg » 03 sep 2015 22:46

Hej
Tack för intresse och tack för vänliga ord :)
Här ytterligare en " Då och nu" bild.
Bilden visar en sen Panther G som förmodligen tillhörde 1.SS.Pz.Div LAH. Den har sprängts av besättning på huvudvägen mot Österrike.
Det vita påmålade 347a numret är det sovjetiska " undersöknings numret ". Man lät både armén och flygvapnet undersöka de tyska utslagna, sprängda och lämnade stridfordonen. Hade sovjeterna själva slagit ut vagnarna bedömde de utförligt vad för ammo man haft och hur den verkat på den tyska vagnen, samt utförligt var ingångarna var , samt om man fann någon död besättning i vagnen. Man sköt även på - av tyskarna - övergivna sprängda vagnar - allt för att testa och "briljera" ( en Panther gav fina odds , en Kungstiger ännu bättre ). I rapporter - liksom på västfronten - hette både Pz.IV och Panthern ofta " Kungstiger" - Det var enorm status att överlämna rapport till överordnad i enheten att man slagit ut en eller flera Kungstigrar . Ofta godtogs dessa frontrapporter utan kontroll och skickades vidare till högre instans.
Jag besitter själv sådana listor samt ryska enhets historier och allt som ofta heter det " Vi tillintetgjorde/ brände ut 5 Tiger och nästa dag 7 Tiger etc etc . Fakta var ofta att man skadat en eller två Kungstigrar och resten var Pz.IV eller SPW..de var lite lurifaxar med sina rapporter.
Man hade såna här undersökningsteam både i Januari , Februari och mars 1945. I Budapest förde man ett liknande system.
Bilagor
ettvåett.jpg
Panther
ettvåett (2).JPG
Panther
ettvåett (2).JPG (94.73 KiB) Visad 2124 gånger

Skriv svar