Drilling i Ungern 1945

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
stuhlweissenburg
Menig
Menig
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Drilling i Ungern 1945

Inlägg av stuhlweissenburg » 15 sep 2015 21:53

Hej
Tänkte jag skulle posta en "då och nu" bild från Ungern 1945 med en liten story. Originalbilden visar en sen version av SdKfz 251/21 "Drilling" . Den tidiga versionen av 251/21 hade en 15 mm kaliber MG 151 och den senare hade 20 mm samt saknade sidoskydd ( som denna).
Bilden visar en enhet ur 1.SS LAH som rycker fram mot Parkany under operation Südwind i Februari 1945. En relativt bortglömd offensiv och kanske den sista framgångsrika offensiven för tyskarna. Offensiven lyckades anmärkningsvärt bra men med stora förluster på båda sidor. De tyska huvudaktörerna var 1.SS och 12.SS ( som kom ganska direkt från Ardennerna) som bildade I.SS.Pz.korps .Därtill kom Pz.Korps FHH, 211 VGD, 46 Inf.Div samt 44.HuD.
Offensiven avslutades snabbare än 8.Arméns.Generalstab räknat med och betraktades som lyckad och de sovjetiska trupperna kastades över floden Gran, idag Hron . Området tillhörde då geografiskt Ungern men idag Slovakien ( ännu pratar man ungerska i byarna )
På bilden ser man bergen på den ungerska sidan och emellan "Drillingen" och bergen - som man inte ser - rinner Donau.
Hoppas ni gillar Då och nu. :)
Artikel planeras framledes om denna intressanta offensiv - Gran Brückenkopf offensive eller - Operation Südwind.
Bilagor
Drill.jpg
Drill2.JPG

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 16 sep 2015 07:27

Tack.

stuhlweissenburg
Menig
Menig
Kontakt:

Re: Drilling i Ungern 1945

Inlägg av stuhlweissenburg » 16 sep 2015 08:41

Hej, Eftersom jag gillar att berätta om mina resor till Ungern och dess slagfält , vet jag inte om detta är rätt forum, men jag tänkte bara lägga ut två bilder som kännetecknar mina "Battle field research trips". Jag har rest till Ungern nästan varje år under väldigt lång tid. Med mig har jag haft historiker av olika rang , dels från England och givetvis Ungrare som verkat som tolkar likaså. Jag har plöjt igenom de flesta slagen under 1945..Operation Konrad, Budapest44/45, Südwind och Frühlingerwachen.
En röd tråd har varit att - utöver en mängd dokument - att intervjua så många äldre människor som möjligt och hur de upplevde kriget 1945 och att lägga ett historiskt detaljerat pussel. Jag har träffat otroligt intressanta människor och hört de mest intressanta och fasansfulla berättelser med övergrepp från båda sidor. Det har varit väldigt "nära" och naket berättat. Ibland har nästan hela byar kommit ut då ryktet gått att historiker frågar om "vår" by...Alla har de haft historier att berätta.
Jag kan inte säga att kvinnor har haft bättre minne , men de har en annan syn på det hela.
Här nedan ser ni tre kvinnor i en slovakisk by ( de pratar ungerska ) som berättar om när 1.SS.Pz.Div LAH stred i byn och var utslagna stridsvagnar stod etc etc.. Ingen upplever olust att berätta om det fasansfulla märkligt nog.

Under mina resor har jag också träffat många "anonyma" skattjägare som hittat otroligt mycket material på slagfälten, det är allt från massgravar till stridsvagnsdelar med original färg etc etc. Här nedan en anonym bondgård med en stor samling av prylar som sorteras upp till ett litet museum. Här står en T-34..kanoner, skrot och stridsvagnsdelar samt en väldigt fin samling av te.x orginalvapen såsom MP 44 ( som hittats på en vind ) och MG 42.
Hoppas ni gillar mina - kanske tråkiga ? - berättelser
Bilagor
ladys.JPG
laco.JPG
lac0 2.JPG
manolady.JPG
orginalgasmask.JPG

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Kön: Man
Från: Västerbotten
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Modellbygge
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 16 sep 2015 10:34

Tvärt om så är det inte alls tråkigt att läsa!
För att citera John Fogerty - And when you ask 'em, "How much should we give?"
Ooh, they only answer "More! More! More!"

Angående om det är rätt forumdel för detta så kan jag säga att det är lite av en gråzon. Det är inte fel att posta detta här i den här delen men det passar även bra under Militärhistoriska intressen & aktiviteter. Det är i det här fallet upp till trådskaparen att avgöra om det är historian eller resandet/upplevelsen som är målet.

stuhlweissenburg
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av stuhlweissenburg » 17 sep 2015 09:26

Hej,
Tack Mc Coy
Det är väl snarare om intresse finns rent allmänt på detta forum eftersom jag är ny här. Jag har ingen kännedom i och om det uppskattas. Såg nu att "inlägg gillade" finns på sidan , men eftersom jag inte har några gilla :) ( pratar inte ungdomar om detta om facebook och liknande ? ) så blir jag fundersam om jag ska lägga ut mer storys..Kort sagt jag känner inte sidan och är helt ny här. Fick bara nys om den då jag skrev för Militär Historia i senaste numret . hursomhelst ett mycket trevligt forum :) :)

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Från: Västerbotten
Intresse: Modellbygge
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 17 sep 2015 11:27

Intresset finns rent allmänt men gillafunktionen är inte direkt välanvänd. Dina texter är helt i linje med forumet och jag lovar, de uppskattas, jag om någon känner forumet efter alla år. Nackdelen är att forumet liksom de flesta andra forum idag lider av att facebook har blivit så viktigt i allas liv. Jag ser trenden internationellt också då jag är admin lite här och var. Det är synd då facebook är så ytligt och saknar den seriösa tonen som man kan ha på ett forum där man verkligen kan gräva ner sig i den samlade informationen. Trivs du med KF så får du posta hur mycket som du känner att du vill posta, det kommer att bli läst.

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Från: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 17 sep 2015 21:08

Sånt här uppskattas! Tummen upp! :)

Skriv svar