Jag kunde inte låta bli att le lite när jag hittade detta fotografi som är taget i Libyen någon gång 1945.
Det ska enligt bildtexten föreställa Mussolinis privata bil i Libyen och det krävs förmodligen en diktator med ytterst bra självförtroende för att komma på idén att sätta upp en bild av sig själv på bagageluckan till sin egen bil.
Nu över till min fråga: är det någon som kan utröna vad det är för bilmodell?
Mussolinis bil
- Trismegistus
- Hedersmedlem
- Inlägg: 2740
- Blev medlem: 16 dec 2005 20:27
- Från: Västmanland
- Militär Grundutb: Luftvärnet
- Intresse: Samlande
- Ort: Västerås
- Kontakt:
- Horrocks
- Fänrik
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 30 jan 2010 01:21
- Från: Stockholm
- Militär Grundutb: Ingenjör
- Intresse: Generellt intresse
- Kontakt:
Re: Mussolinis bil
En viss utmaning med tanke på den begränsade vyn.
Mussolini använde sig huvudsakligen av Lancia Astura, Fiat 2800 och Alfa Romeo 6C 2300B i officiella sammanhang och hade ytterligare ett antal Alfa Romeos privat. Ingen av de kända kvarlevande bilarna har ett bakparti som liknar den på bilden (auktionsrekordet för en Mussolini-ägd Alfa Romeo ligger på 9,5M$, så de brukar få en viss uppmärksamhet när de dyker upp).
En av utmaningarna är att både Lancia och Alfa Romeo liksom andra lyxbilar vid tiden såldes både med fabriksmonterade karosser och som rena rullande chassin som oberoende karossbyggare (det fanns ett 30-tal bara i Italien vid tiden) senare byggde egendesignad kaross på, ofta i ett fåtal eller t o m i ett enda ett unikt exemplar. Har inte just denna bil överlevt kan det därför bli en viss utmaning att identifiera den.
Mussolini använde sig huvudsakligen av Lancia Astura, Fiat 2800 och Alfa Romeo 6C 2300B i officiella sammanhang och hade ytterligare ett antal Alfa Romeos privat. Ingen av de kända kvarlevande bilarna har ett bakparti som liknar den på bilden (auktionsrekordet för en Mussolini-ägd Alfa Romeo ligger på 9,5M$, så de brukar få en viss uppmärksamhet när de dyker upp).
En av utmaningarna är att både Lancia och Alfa Romeo liksom andra lyxbilar vid tiden såldes både med fabriksmonterade karosser och som rena rullande chassin som oberoende karossbyggare (det fanns ett 30-tal bara i Italien vid tiden) senare byggde egendesignad kaross på, ofta i ett fåtal eller t o m i ett enda ett unikt exemplar. Har inte just denna bil överlevt kan det därför bli en viss utmaning att identifiera den.
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.
- Trismegistus
- Hedersmedlem
- Inlägg: 2740
- Blev medlem: 16 dec 2005 20:27
- Från: Västmanland
- Militär Grundutb: Luftvärnet
- Intresse: Samlande
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: Mussolinis bil
Intressant. Tack för informationen.
Ja, jag har försökt snoka runt och utgå från det som ser ut som en dragkrok i nederkant, men de flesta fotografier visar naturligt nog mest bilarna framifrån eller på sin höjd från sidan, så det känns som om jag har lite motvind här.
Fotografiet (som jag dessutom nu ser är spegelvänt) ska tydligen dessutom vara taget i Indien (Coimbatore / Tamil Nadu) för att göra saken värre. Bildtexten på IWM's hemsida lyder:
Så vem vet, någonstans i Indien står det kanske än idag en bil i en lada med Mussolini på bagageluckan.
Så här bör fotografiet se ut rättvänt:
Ja, jag har försökt snoka runt och utgå från det som ser ut som en dragkrok i nederkant, men de flesta fotografier visar naturligt nog mest bilarna framifrån eller på sin höjd från sidan, så det känns som om jag har lite motvind här.

Fotografiet (som jag dessutom nu ser är spegelvänt) ska tydligen dessutom vara taget i Indien (Coimbatore / Tamil Nadu) för att göra saken värre. Bildtexten på IWM's hemsida lyder:
Lieutenant-General Sir Noel Monson de la Poer Beresford-Peirse var fram till 1941 befälhavare för Western Desert Force i Nordafrika och det var förmodligen där som de lyckades lägga vantarna på bilen. Han förflyttades så småningom till Indien och bilen verkar med andra ord ha följt med honom som krigsbyte dit.Reflected above the Mussolini figurehead on the boot of a captured Italian car is Commander Croxford, Executive Commander at the air station. The car once belonged to Mussolini in Libya but was captured by Lieut General Beresford-Pierce, who accompanied General Auchinleck on his visit to the air station.
Så vem vet, någonstans i Indien står det kanske än idag en bil i en lada med Mussolini på bagageluckan.
Så här bör fotografiet se ut rättvänt:
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster